Efterdrar du hjulbultarna efter 50 km?

Ni som byter på verkstad, visst har ni med er domkraft och fälgkors så att ni kan byta däck vid punktering?

Efterdrar på släpet. Blir det ett löst däck på bilen så känner man det har jag för mig.

Kan byta. Har verktyg.
Skulle aldrig få för mig att göra det längs med vägen.

O_o varför inte? Okej om man står riktigt illa till, men varför inte annars?
Bultarna brukar sitta så sjukt hårt att jag inte kan lossa dom även med teleskopförlägning.
Verkrygen eller bulthuvudena ger upp innan de lossnar
Hittills har jag aldrig fått akut punktering på de dryga 10 åren jag haft bil.

Den dag det händer och det inte löser sig med punkaspray kommer jag glatt pröjsa de 750 spänn det kostar mig att räddningsbilen kommer och byter åt mig.

Jag har verktyg och vet hur man gör, men jag har lovat mig själv att jag aldrig ska behöva byta däck igen om det finns något annat alternativ.

Vad spelar det för roll om man byter på verkstad eller ej? Domkraft, fälgkors och extrahjul bör väl alla ha med sig i bilen och ha kunskap för att använda, oavsett.
Håller helt med. Men tydligen anses det inte så för nya bilar.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-varfor-inte-reservhjul

Kan tillägga att kolla trycket i reservdäcket är lämpligt att lägga in i rutinen när man skiftar hjulen. SÅÅ kul att montera på och upptäcka att det är lika körbart som det trasiga man tog av.

Nej, jag efterdrar inte. Behövs inte enligt verkstan som byter på min. Och nej, jag har inga verktyg med mig i nya bilen. Helt enkelt för att jag inte har nått hjul att byta med och därför inte behöver domkraft och fälgkors/liknande. Så har de flesta med nya bilar skulle jag tro.

Nej, jag efterdrar inte. Behövs inte enligt verkstan som byter på min. Och nej, jag har inga verktyg med mig i nya bilen. Helt enkelt för att jag inte har nått hjul att byta med och därför inte behöver domkraft och fälgkors/liknande. Så har de flesta med nya bilar skulle jag tro.

De flesta nya bilar har åtminstone extradäck som tillval. För mig som haft över 15 punkteringar i min bilistkarriär ett självklart sådant.

Har inte haft reservhjul i åtminstone de två senaste bilarna. Däremot punkaspray och fullständig assistansförsäkring.

(Jodå, jag kan byta om jag nån gång skulle råka låna en äldre bil och dessutom få punka på den. På den här får jag inte laga saker själv (pga seviceavtal och nybilsgaranti) så det är uteslutet att göra mer än att fylla på vätskor och byta torkarblad.)

Jag har haft tur och bara behövt använda mitt extrahjul på sommarhalvåret.

Men har funderat på vad som händer om det är vinter och speciellt om man behöver ha det på drivhjulet. Det har ju knappt något mönster. Ser för mig att jag kommer ha noll fäste på den sidan om det är is eller snömodd. Och bromsa med dubb på ena sidan och sommardäcksgummi(?) på andra?

Är det någon som har kört reservdäck i riktigt vinterväder och kan berätta?

Jag har haft tur och bara behövt använda mitt extrahjul på sommarhalvåret.

Men har funderat på vad som händer om det är vinter och speciellt om man behöver ha det på drivhjulet. Det har ju knappt något mönster. Ser för mig att jag kommer ha noll fäste på den sidan om det är is eller snömodd. Och bromsa med dubb på ena sidan och sommardäcksgummi(?) på andra?

Är det någon som har kört reservdäck i riktigt vinterväder och kan berätta?
Jag spekulerar bara, men på reservdäcket är det ofta en hastighetsbegränsning som är lägre och bara man får sig till en lämpligare plats får man köpa ett nytt däck. Typ närmaste stad. Anpassa efter väglaget helt enkelt.

Jag spekulerar bara, men på reservdäcket är det ofta en hastighetsbegränsning som är lägre och bara man får sig till en lämpligare plats får man köpa ett nytt däck. Typ närmaste stad. Anpassa efter väglaget helt enkelt.

Japp, det är hastighetsbegränsning på det.

För att svara på trådstarten, jag efterdrar om jag bytt själv. Med tanke på att det gick att dra åt flera bultar nu senast kändes det inte som en överflödig manöver... speciellt inte med tanke på att jag körde E4:an...

Både punkaspray och moderna reservdäck är bara lösningar som ska användas för att ta sig fram till verkstad för att lösa problemet.

Punkaspray fungerar dock bara i en del punkteringssorter så för mig är den i princip värdelös.
Den ska man även informera om att man använt när man lämnar in bilen. :idea:

De flesta nya bilar har åtminstone extradäck som tillval. För mig som haft över 15 punkteringar i min bilistkarriär ett självklart sådant.

Men hur sjutton har du lyckats med det?
Jag kan inte ens minnas att jag känner mer än nån som haft punka under körning (på bilen, på gamla släp som mest står har det ju hänt). Jag har haft hjul som lossat (pga att personen ifråga helt glömt dra åt hjulbultarna efter att ha fixat med bilen), bromsar som låst sig, motor som inte varit ordentligt fastdragen(!) (efter service på verkstad, resulterade i skrotad bil), och en bil som tvärdog under körning lite då och då när den tyckte det var för blött ute. Aldrig punka.

Numera kör jag nästan bara i så högtrafikerade områden att jag inte skulle drömma om att byta vid vägkanten. Får vi punka så kommer jag, förmodligen med fara för livet, traska ut med varningstriangeln, sätta mig i bilen och trycka på "hämta mig"-knappen.

Jag spekulerar bara, men på reservdäcket är det ofta en hastighetsbegränsning som är lägre och bara man får sig till en lämpligare plats får man köpa ett nytt däck.
Jag tycker att detta är en styggelse. Ett reservhjul är fullvärdigt i min bok.

Jag lyckades i år för första gången böja ett fälgkors.
Två muttrar vägrade på ett bakhjul, så jag åkte till en ambullerande däcksbytare med svansen mellan benen. Deras trycklutsverktyg klarade inte heller av muttrarna, så de tog fram en 1½ meter lång hävstång i specialstål, med hylsnyckel i ena änden. En hjulmutternyckel på anabola.
Det gjorde susen.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 041
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 547
Senast: Saeta
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 952
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar