Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Men jag tycker dom blev så ojämna i storleken och spretiga. :/

Om du fuktar manen innan du gör varje fläta eller använder lite hårgel blir det inte lika spretigt. Fläta hårt. Jag brukar använda en mankam som måttstock för hur bred mantuss som ska flätas, för att få det så jämt som möjligt. Vill man inte använda hela mankammens bredd så kan man sätta ett gummiband på kammen och ha den att gå efter. Tjocka knoppar får du om manen är lång och/eller tjock så du kan ju alltid prova att tunna ur den lite.

• Gilla
Reactions: Lii
yes, då har jag bokat sadelprovning på söndag.. Sadelprovning av min egen sadel dessutom.
Har två dressyrsadlar jag försökt sälja utan lycka, lämnade iväg en till en sadelutprovare och hade kvar den andra (den "fina") och hoppades att den skulle passa nya hästen.
Den låg såklart skit :yuck: på Ida och nu får jag alltså boka in en sadelutprovning så att jag ska få provat min andra XD men kan ju hoppas att den ligger bra på henne.

yes, då har jag bokat sadelprovning på söndag.. Sadelprovning av min egen sadel dessutom.
Har två dressyrsadlar jag försökt sälja utan lycka, lämnade iväg en till en sadelutprovare och hade kvar den andra (den "fina") och hoppades att den skulle passa nya hästen.
Den låg såklart skit :yuck: på Ida och nu får jag alltså boka in en sadelutprovning så att jag ska få provat min andra XD men kan ju hoppas att den ligger bra på henne.
Vad är det för sadlar du har?

Uaaah, sadlar! Min Röösli har börjat tippa fram och glappa i bak, har en Childeric som kommer i dagarna som jag ska få prova, och kommer även låta sadelmakaren justera min tills vidare, Rööslin är för stor för mig ändå så är på jakt efter nåt annat. Kanske borde flagga för att min sadel kommer bli till salu snart?

Uaaah, sadlar! Min Röösli har börjat tippa fram och glappa i bak, har en Childeric som kommer i dagarna som jag ska få prova, och kommer även låta sadelmakaren justera min tills vidare, Rööslin är för stor för mig ändå så är på jakt efter nåt annat. Kanske borde flagga för att min sadel kommer bli till salu snart?
Troligtvis behöver sadeln stoppas om den legat bra tidigare för så mkt ändrar sig inte hästarna så att en sadel som passat bra tidigare helt plötsligt sen tippar fram och glappar bak .

Troligtvis behöver sadeln stoppas om den legat bra tidigare för så mkt ändrar sig inte hästarna så att en sadel som passat bra tidigare helt plötsligt sen tippar fram och glappar bak .
Ja det var ett halvår sen vi fixade stoppningen sist så det är dags igen helt klart, åtminstone så jag kan ha den tills jag hittar nåt annat. Jag har dock en fyraåring så hon ändrar sig rätt så mycket muskulärt månad för månad.

Andra helgen i juni är det nationella dressyrtävlingar här uppe. Sa bli så himla kul att titta på de lite större klasserna! Här uppe är vi inte så bortskämda med sånt inte:p. Kommer tom vara en Intermediaire Kür där en klubbkamrat ska starta samt en gammal bukeryttare och så hingsten Dionysos. I en annan klass ska Sara Henrietta numera Söderberg(?) starta och det ska blir riktigt kul att se henne rida! Har sett henne på Falsterbo tidigare och var väldigt imponerad över hennes mycket fina ridning:). Så himla synd att hon inte ville satsa vidare-tycker att hon är en av de allra bästa unga svenska ryttarna vi haft här i landet.

Själv är jag anmäld till lite andra småklasser. Känner just nu att jag vill byta till ännu lättare klasser...

En JES och en Albion. Det är Albionen jag ska prova på söndag, JESen passade inte hennes form alls utan la sig ovanpå.
Gick in i sadeltråden och såg bilderna på din häst. Det ser ju ut som att hon har ganska lång manke.
Har ingen koll alls på JES, men tycker inte att Albionen borde ligga så illa på den ryggen. Håller tummarna att du hittar något bra iaf!

Gick in i sadeltråden och såg bilderna på din häst. Det ser ju ut som att hon har ganska lång manke.
Har ingen koll alls på JES, men tycker inte att Albionen borde ligga så illa på den ryggen. Håller tummarna att du hittar något bra iaf!

JESen passar bättre på en häst med högre manke, den har mycket plats fram och det blev väldigt tydligt att den inte passade hennes rygg.
Jag tror att Albionen kommer ligga bättre, och jag hoppas verkligen det.

Nån som har tips på hur överstrykningen i LA4 ska ridas på bästa sätt? Hur mycket ska man ge efter på innerhanden? Ska tygeln bli slak eller ska handen bara fram?

Är egentligen inte så svårt med överstrykning men det bedöms väldigt olika av olika domare. Tydligen är det iaf viktigt att man inte faller fram med överlivet, dvs det är bara handen som går fram över mankammen och tygeln ska ju slacka de sekunderna man gör detta. En del domare dömer ned om hästen då går framåt nedåt i det läget, hände senast både @fio och mitt ponnybarn på senaste FT starten medan andra domare ser det som positivt att hästen bjuder framåt nedåt. Men i vilket fall, för bara händerna framåt över mankammen i några sekunder.

@Novali01 ja det är ju skillnaden på LA:4 och LA:3 i motsvarande moment. I LA:3 ska hästen gradvis, när ryttaren länger båda tyglarna, länga på halsen. I LA:4 ska det synas att hästen går kvar i samma form, med stödet på yttertygeln, när att ryttaren släpper stödet på inner...

mmm @Amanda_F i ft programmen står det inte nåt om det, står bara "ge o ta tyglarna" (överstrykning) så därför ska ju bägge vara godkända, dvs oavsett om hästen går kvar eller sträcker ut. Men står det i LA:4 att den ska gå med bibehållet stöd på ytter så är det ju det som gäller.

Är egentligen inte så svårt med överstrykning men det bedöms väldigt olika av olika domare. Tydligen är det iaf viktigt att man inte faller fram med överlivet, dvs det är bara handen som går fram över mankammen och tygeln ska ju slacka de sekunderna man gör detta. En del domare dömer ned om hästen då går framåt nedåt i det läget, hände senast både @fio och mitt ponnybarn på senaste FT starten medan andra domare ser det som positivt att hästen bjuder framåt nedåt. Men i vilket fall, för bara händerna framåt över mankammen i några sekunder.

Jo den domaren dömde ner mig på det momentet så jag fick bara en 7a alla andra domare har skrivit väl visat. Fast det är skillnad i LA4 för där ska man bara ge efter på inner och inte båda.

@Novali01 Jo, det är just att inte falla fram själv plus att Barb följer handen som är det svåra. Är rätt sur på mig själv att jag kom det så här sent att det är ett moment jag verkligen borde tränat på. Längningen av formen i LA3 är vårt paradnummer som vi alltid plocar 7-8 på. Men ska tänka på att sitta kvar, och hålla kvar ytterhanden-tror att den också följde med en hel del när jag red igår. Har ju sjukt svårt att få in nya rörelsemönster i kroppen, blir kaos innan det sitter.

mmm @Amanda_F i ft programmen står det inte nåt om det, står bara "ge o ta tyglarna" (överstrykning) så därför ska ju bägge vara godkända, dvs oavsett om hästen går kvar eller sträcker ut. Men står det i LA:4 att den ska gå med bibehållet stöd på ytter så är det ju det som gäller.
Det står överstrykning med innerhanden i programmet och det är väl det som är grejen, genom en överstrykning med innertygeln bara ska hästen/ponnyn behålla sin form.

@Novali01 Jo, det är just att inte falla fram själv plus att Barb följer handen som är det svåra. Är rätt sur på mig själv att jag kom det så här sent att det är ett moment jag verkligen borde tränat på. Längningen av formen i LA3 är vårt paradnummer som vi alltid plocar 7-8 på. Men ska tänka på att sitta kvar, och hålla kvar ytterhanden-tror att den också följde med en hel del när jag red igår. Har ju sjukt svårt att få in nya rörelsemönster i kroppen, blir kaos innan det sitter.
Kan du tänka att du bara ska klappa lite med innerhanden? Det var många som verkade tänka så på Allsvenskan när det reds i det programmet... :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 928
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
816
· Visningar
45 942
Senast: Blyger
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 209
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 636
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar