Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var på clinic med Mads för några år sedan, var helt fantastiskt! Han hade 3 grupper, de första var LC-LB ryttare, andra var ca LA o sista gruppen MSVB. Det var helt otroligt att se hur han fick alla hästarna utan undantag att jobba bättre på den korta stunden. Hans idé var att rida framåt o se till att gas o broms funkade. Enkelt? Nej. Sen tog han in sin hingst o visade hur det funkar när det är inlärt...jädrar i havet vad de kunde galoppera fort därinne! :D Kan verkligen rekommendera Mads iaf. Alla som var på den clinicen pratade länge om det.

Jag tränade för Mads när han var på Strömsholm och han är JÄÄÄÄTTEBRA, skulle rekommendera varje dag. Nu tränar jag för Birgitta Kjellin och hon är också helt underbar, hon kan lätt ta ekipage från LC-LB upp till GP, väldigt pedagogisk och läser verkligen av ekipagen.

Visste ni att rådjur och ensilagebollar äter små tyskor till lunch? Förutom att sitta lite löst vid dessa dramatiska möten blev det markkänning för både häst och ryttare när något annat skrämde henne. Ida tog som synes emot med mulen....
2015-06-20-1525_558569cb9606ee4e8f0bef1c.jpg

Satt som sagt först lite löst ett par gånger när hon exploderade för rådjur som hoppade upp framför och läskiga ensilagebollar. Sedan gick det bra och hon travade så fint ute på ängen... När vi var klara och skrittade tillbaka till stallet och var i en nedförsbacke blev hon rädd och kastade sig -tyvärr la hon krokben för sig själv så hon gjorde en kullerbytta framåt, ned i backen och jag flög över huvudet på henne. Ingen större skada skedd! Men vi jobbar vidare med miljöträning av "innehästen".

Förövrigt har vi haft Ida en månad idag :)

Aww Mooi, tur att det gick bra, lite roligt är det dock med Innehästen. Jag har också en sån! Vi övar med att skritta på travspåret runt ridbanan, det finns en BÄCK där. Huvvaligen tycker den unga skånedamen.

Förresten! Jag fick lite bilder tagna, nu är hon ju nästan rund!

tumblr_nq4wynQbxk1rrws4ko1_1280.jpg

Älskar nya sadeln också, hon rör sig så mycket mer nu.

@fio Ja det ska nog bli utehäst även av denna ;) Lustigt ändå hur det kan vara, hon känns väldigt säker både inomhus och ute -så länge det är ett staket runt om (som stänger ute alla hemskheter). Då tittar hon varken på katter som smyger i gräset runt banan, hästar kommer och går utanför banan eller hästar som springer i hagarna. Men så fort hon kommer ut i vida världen så blir hon skakig i knäna ;)

@Piaff Haha jaa.. alltså bäckar, diken, färgskiftningar i gräset, byta underlag (kort till långt gräs, eller grus till gräs), fåglar osv. är ju väldigt spännande. Men med lite lim i rumpan så ska man väl lyckas vänja dem vid såna här hemskheter också ;)

Idag står det lastträning på schemat för oss, det var ju lite dramatiskt när vi hämtade henne och så vill vi inte ha det. Dock tror jag inte att det kommer bli några problem, bara man tar det lugnt. Men vi får öva lite ändå!
Och jag är stel som en pinne i kroppen idag efter gårdagen, får bli ett litet joggingpass idag så man får igång kroppen igen :p

Visste ni att rådjur och ensilagebollar äter små tyskor till lunch? Förutom att sitta lite löst vid dessa dramatiska möten blev det markkänning för både häst och ryttare när något annat skrämde henne. Ida tog som synes emot med mulen....
2015-06-20-1525_558569cb9606ee4e8f0bef1c.jpg

Satt som sagt först lite löst ett par gånger när hon exploderade för rådjur som hoppade upp framför och läskiga ensilagebollar. Sedan gick det bra och hon travade så fint ute på ängen... När vi var klara och skrittade tillbaka till stallet och var i en nedförsbacke blev hon rädd och kastade sig -tyvärr la hon krokben för sig själv så hon gjorde en kullerbytta framåt, ned i backen och jag flög över huvudet på henne. Ingen större skada skedd! Men vi jobbar vidare med miljöträning av "innehästen".

Förövrigt har vi haft Ida en månad idag :)

Hi hi så de kan gå :) Hon är jättefin :)

Ska bli spännande att testa ge sig ut med min snart dock måste vi lära oss broms och styrning uppsuttet innan vi ger oss ut ;)

Nu är vi tillbaka efter en tid med lite mycket jobb och flytt för både mig och hästen. Vi har till och med gjort något så odressyrigt som att hoppa :nailbiting: Det var läskigt men vi överlevde :D Igår när jag kom till stallet hade djuret klätt av sig en sko :cautious: Så idag blev det ett pass i ridhuset på det mjuka underlaget. Oj, vad han dansade idag :love: Vi gjorde öppnor, slutor, skänkelvikningar, fattningar från skritt och kortade och längde steglängden. Allt bara funkade :up: I galoppen tycker han fortfarande det är jobbigt att korta sig och bryter hellre av, men det tar sig :) Det är roligt att rida :heart

kan väl säga att hästen var mycket fräschare i kroppen idag än ryttaren efter gårdagens vurpa :p Hästen var snarare väldigt mjuk och efter att ha inlett passet med att testa lite genom att veva med frambenen, kasta med huvudet och vara allmänt överladdad bjöd hon på flera bitar där hon "andades ut" och fick en lite lugnare takt där hon väntade på mig.

Och lastträningen gick :up: Visste väl att det inte skulle vara några bekymmer om man bara lät henne fundera lite ;)

dsc_0006_558700702a6b229c7729cc91.jpg

dsc_0057_5587007c9606ee4d79f1c9ce.jpg

Ha ha blir nästan full i skratt över hur bra din sadel ligger! @mooi Sen kan jag upplysa om att stenar=gröna stentroll som äter alla Holländska Ston! Skog=Mycket Farliga Saker! anser Irländsk SlättHäst.
Dessa stackars djur, vilka chocker vi utsätter dom för...:o

Ha ha blir nästan full i skratt över hur bra din sadel ligger! @mooi Sen kan jag upplysa om att stenar=gröna stentroll som äter alla Holländska Ston! Skog=Mycket Farliga Saker! anser Irländsk SlättHäst.
Dessa stackars djur, vilka chocker vi utsätter dom för...:o

Stentrollen äter halvamerikanskor också. Oh, my God....!!:eek:

@mooi
Min dam träffade på ett synnerligen kusligt stentroll förra våren vilket slutade med "500 blås" efter asfaltsvägar hem inkl litet gäststpel på riksvägen. Lilla hästen var fräschare en någonsin efter den strapatsen, men matte fick äta smärtstillande och gå på sjukgymnastik och massage:crazy:.

Hon är vacker, din häst. En häst att ha mycket skoj med :love:

@mooi bra jobbat där! Läskigt med markkänning, men det kommer nog bli jättebra i vida världen oxå :D

Själv har jag stött på ett rejält bakslag (igen). Förstår ni att jag har lasttränat VARJE dag under ca 1 månad, och ytterligare ca 4-5 ggr/vecka i 1 månad. 1:a gången gick inte bra, 2:a gången gick bättre och 3:e gången gick det riktigt bra, sen har det bara gått bättre och bättre, tryggare och hösten har vetat exakt vad som ska göras, jag har stått ute och "hållt vakt" så hästen lugnt och tryggt kan äta sin mat i släpet, han har alltså snällt traskat in i släpet utan mig.
Körde hästen till min tränare, allt gick jättebra. Fortsatte lastträna, backat några steg, alltså lite mer skeptisk, men fortfarande riktigt duktig. En vecka efter ankomst är det dags att flytta hästen igen. Och allt som har med lastträning att göra är som bortblåst, han totalvägrar. Och att tvinga in honom gör allt bara värre. Vilken jävla käftsmäll alltså! Efter två dagars försök, så slutar det med att vi går/rider hem honom. 2 mil, och 4,5 timma senare är vi äntligen hemma. Fy fasen så besviken och ledsen jag är. Jag som letar sällskapshäst... Sambon menade på allvar att det är ju en ny ridhäst vi behöver, för sällskapshästen har vi ju tydligen alla redan... Hur ska jag någonsin kunna åka iväg på träning med honom om han ska vara så opålitlig när det gäller lastningen?
Usch, jag känner typ för att ge upp hästeriet, nu när vi äntligen flytta till en gård och stallet hållet på att byggas....

@mooi bra jobbat där! Läskigt med markkänning, men det kommer nog bli jättebra i vida världen oxå :D

Själv har jag stött på ett rejält bakslag (igen). Förstår ni att jag har lasttränat VARJE dag under ca 1 månad, och ytterligare ca 4-5 ggr/vecka i 1 månad. 1:a gången gick inte bra, 2:a gången gick bättre och 3:e gången gick det riktigt bra, sen har det bara gått bättre och bättre, tryggare och hösten har vetat exakt vad som ska göras, jag har stått ute och "hållt vakt" så hästen lugnt och tryggt kan äta sin mat i släpet, han har alltså snällt traskat in i släpet utan mig.
Körde hästen till min tränare, allt gick jättebra. Fortsatte lastträna, backat några steg, alltså lite mer skeptisk, men fortfarande riktigt duktig. En vecka efter ankomst är det dags att flytta hästen igen. Och allt som har med lastträning att göra är som bortblåst, han totalvägrar. Och att tvinga in honom gör allt bara värre. Vilken jävla käftsmäll alltså! Efter två dagars försök, så slutar det med att vi går/rider hem honom. 2 mil, och 4,5 timma senare är vi äntligen hemma. Fy fasen så besviken och ledsen jag är. Jag som letar sällskapshäst... Sambon menade på allvar att det är ju en ny ridhäst vi behöver, för sällskapshästen har vi ju tydligen alla redan... Hur ska jag någonsin kunna åka iväg på träning med honom om han ska vara så opålitlig när det gäller lastningen?
Usch, jag känner typ för att ge upp hästeriet, nu när vi äntligen flytta till en gård och stallet hållet på att byggas....

Åh vad jag lider med dig :( Uch man blir så ledsen och besviken efter allt kämpande med träning och jag ser ju vilket jobb du har lagt ner, verkligen enormt jobb du gjort, så tråkigt!

Jag antar att det inte finns så mycket annat än att bryta ihop och sedan komma igen och backa lite och fortsätta träningen? Hur jäkla tråkigt och jobbigt det än är så är det väl enda man kan göra.. Förutom att ge upp och skita i att åka någonstans. Men jobbigt om något händer och man måste till klinik eller något sådant..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 904
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
813
· Visningar
45 692
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 207
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 631
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka