Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är väl bara att nöta :D Jag tänkte mest om det var någon som hade något tips på någon övning som gör underverk :D:p

Precis som du säger fokuserar jag inte alls på huvudets position i nuläget (eller alls), fokus är att han ska ta förhållningen. Och bara för att jag lade ut frågan igår så stod han kvar fint i halterna idag på uteritten :up: Återstår att se om han/vi tar med oss det in på banan nästa gång.

Hästar måste ju lära sig både impulskontroll och att hålla fokus. Småhästar har inte hunnit lära sig någon av det så himla bra alltid. Precis som barn..
Så precis som flera sagt är det bara att nöta.
Först lära sig stå still med benen och vänta utan att antingen bara gå iväg eller fråga om man får göra annat och sen göra det i form. Det blir längre och längre stunder det funkar med tiden.
Det grejar ni!

@mooi för mig har det gått så långt att jag inte ens orkar kolla längre, har inte gjort annat sen november. Nu har jag börjat fråga i hästbutikerna om de känner till någon till salu. Ledde till en provridning igår till och med. :idea:

@mooi för mig har det gått så långt att jag inte ens orkar kolla längre, har inte gjort annat sen november. Nu har jag börjat fråga i hästbutikerna om de känner till någon till salu. Ledde till en provridning igår till och med. :idea:

Jaa, alltså -det hinner ju inte komma in så många nya mellan gångerna. Och jag är så jäkla kräsen... Jaja, det får ta den tid det tar, har förhoppningsvis 2 provridningar på söndag om allt går som det ska.

Hehe. Jag hittade en på en dag, via kontakter, trots att jag lusläser annonser. Det finns många fina hästar till salu nu tycker jag.

Jaa, alltså -det hinner ju inte komma in så många nya mellan gångerna. Och jag är så jäkla kräsen... Jaja, det får ta den tid det tar, har förhoppningsvis 2 provridningar på söndag om allt går som det ska.

hoppas du får provrida två fina hästar idag :)

Dagens provridningar då:

#1: sto, f-2011. En ganska liten och nätt häst, mycket elektrisk, och snabb i fötterna. Otrolig arbetsvilja och ville bara mer och mer hela tiden. En rolig häst som kändes kul att rida och den kommer inte ha svårt med något alls, satt man till lite så "sökte" den sig mot tramp och man kände att det finns i den och kommer inte vara svårt. Lätt att flytta i sidled. När den ville för mycket så flög det ben åt alla håll -sådär så man såg frambenens lindor uppe ifrån sadeln ;)

#2: sto, f-2011. En lite större häst. Snygg modell och väldigt trevlig gång. Denna var mer "frågande" och testade bl.a att stanna med mig. Den hade inte samma vilja framåt (men absolut inte dålig), och när jag fick lite snurr på den och hittade flyt så var den stadig. Den var lite stabilare i huvudet än den andra och kändes helt klart mer förlåtande. Gjorde lite flaxande med huvudet och gnisslade tänder (skulle träffa tandläkaren nästa vecka). Det var en jättefin häst men jag kände mig inte hemma på den och avbröt faktiskt provridningen ganska fort för jag kände inte att vi var på samma våglängd.

Sitter och analyserar filmer nu.
#1 gillade jag verkligen, en väldigt rolig liten häst som kan räcka långt. En riktig Ferrari.
Minus då? en bit över budget så att säga... Och man får helt klart överväga så att det inte är "för mycket" häst, man får ju tänka på att man själv är en amatörryttare liksom.
Fick iallafall ett sms från beridaren/ägaren på hemvägen där det stod "Det var väldigt trevligt att se dig rida X idag. Såg lekande lätt ut, duktigt!!! Ville bara säga det. Mvh XX"

#2: det ser trevligare ut på filmen än jag trodde :p Och alltså, det ÄR en jättefin häst. Verkligen. Bara en annan typ än den första. Och det var nog inte en häst för mig. Tror jag. Samtidigt som den som sagt var lite mer förlåtande och inte riktigt lika "snabb" som den första, och kanske mer lämpad för en vanlig ryttare (den andra är det Globen-ryttare som är och rycker i).
en lustig grej jag såg nu när jag kollar på filmen -beridaren/ägaren filmar mig när jag rider denna, det märkte jag inte när jag red men ser det nu på filmen. haha, kanske dyker upp i "Bisarra provridningar"-tråden som en galen spekulant? :p :p

Svårt det här ;)

@mooi 1an låter ju fantastiskt trevlig, arbetsvilja är ju a och o tycker jag. Du är väl ambitiös så det räcker för en sådan häst, är du inte lite väl självkritisk nu? ;-)

Dagens provridningar då:

#1: sto, f-2011. En ganska liten och nätt häst, mycket elektrisk, och snabb i fötterna. Otrolig arbetsvilja och ville bara mer och mer hela tiden. En rolig häst som kändes kul att rida och den kommer inte ha svårt med något alls, satt man till lite så "sökte" den sig mot tramp och man kände att det finns i den och kommer inte vara svårt. Lätt att flytta i sidled. När den ville för mycket så flög det ben åt alla håll -sådär så man såg frambenens lindor uppe ifrån sadeln ;)

#2: sto, f-2011. En lite större häst. Snygg modell och väldigt trevlig gång. Denna var mer "frågande" och testade bl.a att stanna med mig. Den hade inte samma vilja framåt (men absolut inte dålig), och när jag fick lite snurr på den och hittade flyt så var den stadig. Den var lite stabilare i huvudet än den andra och kändes helt klart mer förlåtande. Gjorde lite flaxande med huvudet och gnisslade tänder (skulle träffa tandläkaren nästa vecka). Det var en jättefin häst men jag kände mig inte hemma på den och avbröt faktiskt provridningen ganska fort för jag kände inte att vi var på samma våglängd.

Sitter och analyserar filmer nu.
#1 gillade jag verkligen, en väldigt rolig liten häst som kan räcka långt. En riktig Ferrari.
Minus då? en bit över budget så att säga... Och man får helt klart överväga så att det inte är "för mycket" häst, man får ju tänka på att man själv är en amatörryttare liksom.
Fick iallafall ett sms från beridaren/ägaren på hemvägen där det stod "Det var väldigt trevligt att se dig rida X idag. Såg lekande lätt ut, duktigt!!! Ville bara säga det. Mvh XX"

#2: det ser trevligare ut på filmen än jag trodde :p Och alltså, det ÄR en jättefin häst. Verkligen. Bara en annan typ än den första. Och det var nog inte en häst för mig. Tror jag. Samtidigt som den som sagt var lite mer förlåtande och inte riktigt lika "snabb" som den första, och kanske mer lämpad för en vanlig ryttare (den andra är det Globen-ryttare som är och rycker i).
en lustig grej jag såg nu när jag kollar på filmen -beridaren/ägaren filmar mig när jag rider denna, det märkte jag inte när jag red men ser det nu på filmen. haha, kanske dyker upp i "Bisarra provridningar"-tråden som en galen spekulant? :p :p

Svårt det här ;)

Spännande!!
Känns ändå som om du kan stryka häst nummer två väl? Fin häst men inte för dig helt enkelt :)

Men häst nummer ett känns ju fantastisk! Hur långt över budget? Är det möjligt? Ett extra plus också att du fick sms av beridaren de styrker ju din känsla ännu mer :)

Spännande!!
Känns ändå som om du kan stryka häst nummer två väl? Fin häst men inte för dig helt enkelt :)

Men häst nummer ett känns ju fantastisk! Hur långt över budget? Är det möjligt? Ett extra plus också att du fick sms av beridaren de styrker ju din känsla ännu mer :)

nr 2 känns som du säger: absolut en fin häst, men inte för mig.
nr 1 har jag 3/4 av priset. Men skulle jag bestämma mig för att jag vill ha den så får jag helt enkelt lägga ett bud och de får avgöra om de släpper den eller inte (och de var medvetna om min budget men jag fick komma ändå).

@mooi 1an låter ju fantastiskt trevlig, arbetsvilja är ju a och o tycker jag. Du är väl ambitiös så det räcker för en sådan häst, är du inte lite väl självkritisk nu? ;-)

arbetsviljan var inga bekymmer kan man väl säga. En arbetsnarkoman. Haha, med dagens form som är ett resultat av ett halvårs slappande så är jag inte särskilt självkritisk utan snarare väldigt snäll, finessen är inte på topp alltså ;)

Jag har också varit och provridit en häst idag. Och sen åkte jag till mitt hemmastall och red Z för första gången på fyra månader, kändes bra att få jämföra lite. Denna ligger också över min budget, men det kanske kan lösa sig ändå, om jag kan bestämma mig. Det jag vet är att den här är bäst hittills, och då är det ändå 15? Ungefär som jag provridit..

arbetsviljan var inga bekymmer kan man väl säga. En arbetsnarkoman. Haha, med dagens form som är ett resultat av halvårs slappande så är jag inte särskilt självkritisk utan snarare väldigt snäll, finessen är inte på topp alltså ;)
Äh kom tillbaka när du inte ridit ordentligt regelbundet dom senaste 6 åren som jag... Känner mig minst sagt ur form.. Ser fram emot att flytta hästen vid månadsskiftet då vi kommer ha ridhus och hästkräket förhoppningsvis låter bli att skada sig... 6 månader är ju ingenting, du är snart tillbaka på planen igen ska du se. :) Det är såååå himla kul att rida sådana hästar och dom växer inte på träd så jag röstar för att du slår till!

Äh kom tillbaka när du inte ridit ordentligt regelbundet dom senaste 6 åren som jag... Känner mig minst sagt ur form.. Ser fram emot att flytta hästen vid månadsskiftet då vi kommer ha ridhus och hästkräket förhoppningsvis låter bli att skada sig... 6 månader är ju ingenting, du är snart tillbaka på planen igen ska du se. :) Det är såååå himla kul att rida sådana hästar och dom växer inte på träd så jag röstar för att du slår till!

aah, 6 år var ju lite värre ;)

Jag blir lite såhär; ena stunden tänker jag att -hm, synd att "slänga bort" en så fin häst på mig. Och sen blir jag tjurig och bara -vafan, klart jag kan! den kanske inte går GP som 8-åring men den kommer nog överleva det med!

@mooi Jo det blir ju tyvärr så när föregående var skadad väldigt mycket och nuvarande har inte börjat så mycket bättre, även om nuvarandes skador inte är allvarliga men det har varit en hel del på det 1,5 året som jag ägt honom. Han har fått in en pinne i benet och det blev en liten ficka med inflammation som följd, sedan fick han rasp på båda bakbenen, sedan så hittade vi en gammal käkledsfraktur som var kraftigt inflammerad, efter det fick han blödning på förstärkningsbandet efter bus i hagen, nästa fick han fångreaktion på en kortisonspruta som han fick för käkledsfrakturen, efter det så trampade han sönder kronranden i hagen med inflammation som följ igen, efter det blev stallet isolerat pga Kvarka och jag fick byta hovis då min inte ville komma pga smittrisken då trampade han av sig 6 skor på lika många veckor + att han vrickade sig på hf i samband med det, efter det har han slagit på sig på höger fram med ett litet överben som följd så han har fått vila nu en månad pga det...... Need I say more... Nu har jag börjat jobba honom från marken igen pga att han har lite attitydsproblem när man rider oxå och kan helt plötsligt få för sig att köra rodeo de lux..

Klart att du ska ha en fin häst, varför inte?? Du är ju jätte ambitiös och efter alla bekymmer tycker jag faktiskt att du förtjänar en oxå!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 944
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 195
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar