Min tränare rider henne och sen rider jag efter i typ en kvart/halvtimme. Sen får jag inte rida emellan då vi inte fungerar tillsammans. Så jag förstår inte varför min tränare råder mig till att fortsätta. Jag sparar inte direkt pengar till en ny när jag ska betala träningar tre gånger i veckan plus alla besök av et för att mjuka upp hästen som är stelare än stelast.
Har skrivit otydligt. Min tränare säger inte att jag inte får sälja hästen utan tycker att jag ska behålla henne tills det kommer någon som är intresserad. Men det vet vi nog båda två att det inte kommer komma någon..
Om hästen rids av ett proffs 3 ggr/v bör den inte behöva et och vara stelare än stelast. Då är det ngt galet, antingen i hästen eller i hur den tränas.
Oavsett tycker jag absolut att du även för en billig peng kan få en häst som funkar lättare för DIG. Det behöver inte ens vara en välutbildad häst bara du har en vettig tränare.
Det du behöver är en förlåtande häst. Som både fysiskt och psykiskt tål att du gör lite fel ibland. Du behöver inte ha den flashigaste eller mest välutbildade tävlingshästen som gått höga klasser och har en massa gång. Tvärtom är det ofta bättre att fokusera på mindre gång, mindre känslighet och bara att den är stadig i humöret och lite bussig när man ska lära sig.
Om du sen framöver får behov av annat är det faktiskt bättre att byta då.
Som det är nu verkar det ju mest vara bergochdalbana för er just iom att hästen är så känslig. Det är inte roligt!
Hellre då en häst som du kan utvecklas med och få testa på saker, vad du nu vill..
Och som du kan rida ut på och annat.
Jag förstår tanken i att man inte vill störa inlärningsprocesser med att ägarna rider. Men då måste ju ägaren vilja köra det upplägget.
Ska ni få upp din något märkvärt i pris krävs rätt mycket tid. Den är för gammal, har presterat för lite etc för att det ska bli några snabbare resultat. Jag tror inte på det ärligt talat. För den kostar ju dig under tiden också. Det ska ju också dras av på priset.
Däremot kan jag förstå om man medvetet väljer att sätta en häst i tillridning för att ge den en ärligare chans till ett fortsatt liv. Man kan kanske då kunna hitta bättre hem till den. Men det ska man isf vara medveten om att det är vad man gör och inte att man får upp den i pris för att själv ha råd med bättre nästa häst.
Och ska det göras hade jag hellre gjort det helhjärtat med mer träning för hästen och inte låtit någon som inte gynnar den träning man sysslar med rida den alls.
I ditt fall hade jag funderat starkt på att sätta den hos någon försäljare som har kontakter och kan förmedla hästen.
Jag tror du kan ha roligare med andra hästar. De behöver inte ens vara så himla dyra.