Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Itzyditzy betalar du en beridare pengar för att rida till din häst men du får inte rida den under tiden under beridarens assistens samtidigt som det sägs att hästen inte är särskilt säljbar /du inte bör ha hästen ?

Min tränare rider henne och sen rider jag efter i typ en kvart/halvtimme. Sen får jag inte rida emellan då vi inte fungerar tillsammans. Så jag förstår inte varför min tränare råder mig till att fortsätta. Jag sparar inte direkt pengar till en ny när jag ska betala träningar tre gånger i veckan plus alla besök av et för att mjuka upp hästen som är stelare än stelast.

Har skrivit otydligt. Min tränare säger inte att jag inte får sälja hästen utan tycker att jag ska behålla henne tills det kommer någon som är intresserad. Men det vet vi nog båda två att det inte kommer komma någon..

Min tränare rider henne och sen rider jag efter i typ en kvart/halvtimme. Sen får jag inte rida emellan då vi inte fungerar tillsammans. Så jag förstår inte varför min tränare råder mig till att fortsätta. Jag sparar inte direkt pengar till en ny när jag ska betala träningar tre gånger i veckan plus alla besök av et för att mjuka upp hästen som är stelare än stelast.

Har skrivit otydligt. Min tränare säger inte att jag inte får sälja hästen utan tycker att jag ska behålla henne tills det kommer någon som är intresserad. Men det vet vi nog båda två att det inte kommer komma någon..
Är det så att din tränare inte tycker det är rätt att döma ut hästen kanske? När jag läser det du skriver låter det som att du vill ta den till klinik och få den utdömd och tränaren höll med men efter att ha ridit hästen tycker hon att det börjar fungera och att du ska behålla och sälja till ngn?

Jag tycker stöder låter som att din tränare vill tjäna pengar på dig. Bättre kolla den vetrinärt och skicka den för försäljning hos en beridare alt begära ett billigt pris för hästen bara för att bli av med den

Jag tycker frågan håller hemma hos dig och det du behöver fråga tränaren och det du betalar för utifrån det osv ? Ingen kan ju svara här liksom ? Vad du lägger pengar på /undrar över utifrån det hamnar hos dig själv utifrån vad du egentligen vill .

Har pratat med tränaren om det. Utdömning finns inte på kartan. Utan vi ska rida till henne så hon iallafall fungerar till lättare ridning.

Tjäna pengar är det sista min tränare behöver fundera på då den är fullbokad med träningar varje dag i veckan.. Vi kom överrens om att istället för att skicka hästen på tillridning (där dom i många fall tar användning av graman och drar ner huvet på hästen) ha kvar henne hemma och så min tränare kunde rida till henne samtidigt som jag då kan hoppa upp och känna då och då. (Vilket man inte kan hos tillridare)

Jag kan sitta med och se varje pass hur min tränare gör och vad hästen ger tillbaka.

Fast @Itzyditzy vad är det för skillnad mot innan samtalet? Ingenting! Det är ju precis samma upplägg! Jag har länge tyckt att du borde sälja hästen och skaffa en annan. Hade hästen varit fullt frisk, trevlig, lättriden och välutbildad och det ändå inte hade fungerat för dig så hade jag sagt till dig att kämpa. Men när det är så illa att någon annan måste rida hästen flera dagar i veckan och TROTS DET så fungerar det ändå inte -nej, då är det inte rätt!

Jag tycker att du ska försöka sälja omgående. Din tränare kan ju köpa den om hon nu tycker den är så bra. :grin: Det är ju ändå bara hon som har någon glädje av den.

Har pratat med tränaren om det. Utdömning finns inte på kartan. Utan vi ska rida till henne så hon iallafall fungerar till lättare ridning.

Tjäna pengar är det sista min tränare behöver fundera på då den är fullbokad med träningar varje dag i veckan.. Vi kom överrens om att istället för att skicka hästen på tillridning (där dom i många fall tar användning av graman och drar ner huvet på hästen) ha kvar henne hemma och så min tränare kunde rida till henne samtidigt som jag då kan hoppa upp och känna då och då. (Vilket man inte kan hos tillridare)

Jag kan sitta med och se varje pass hur min tränare gör och vad hästen ger tillbaka.
Fast nu har du fått saker om bakfoten: "Vi kom överrens om att istället för att skicka hästen på tillridning (där dom i många fall tar användning av graman och drar ner huvet på hästen)". Det förekommer säkert, men det är garanterat oftare som det inte förekommer. Hoppa upp och känna kan du ju visst göra hos tillridare, bara det är ok avstånd och ni är överens om det, har svårt att se att en tillridare skulle neka till det.

Lättare träning fungerar hon väl för även om hon inte passar dig?

Ja fast så där går det knappast till hos alla utbildare/tillridare/beridare... De flesta kan nog rida minst lika bra som din tränare och det är sällan några problem att komma som hästägare och titta eller rida hästen. Om du vill få hästen såld så hade jag funderat på ett ställe där de bedriver lite försäljning och har en del kunder som faktiskt kommer och letar häst varje vecka. Det ökar ju chanserna betydligt att hästen blir såld. Samtidigt som hästen rids och utbildas.

Ja fast så där går det knappast till hos alla utbildare/tillridare/beridare... De flesta kan nog rida minst lika bra som din tränare och det är sällan några problem att komma som hästägare och titta eller rida hästen. Om du vill få hästen såld så hade jag funderat på ett ställe där de bedriver lite försäljning och har en del kunder som faktiskt kommer och letar häst varje vecka. Det ökar ju chanserna betydligt att hästen blir såld. Samtidigt som hästen rids och utbildas.

Jo så är det kanske. Men sen är dom jäkligt mycket dyrare. Och jag vill inte lägga dom pengarna på en 16 årig häst. Ingen köper såpass gamla hästar heller om dem inte har gått Grand prix. Så då är det bättre att ha henne hemma. Få henne lite bättre och sen kanske få henne såld för en liten peng. Helst vill jag att någon bara ringer och säger att dom hämtar henne imorgon. Men så är ju inte verkligheten :)

Jo så är det kanske. Men sen är dom jäkligt mycket dyrare. Och jag vill inte lägga dom pengarna på en 16 årig häst. Ingen köper såpass gamla hästar heller om dem inte har gått Grand prix. Så då är det bättre att ha henne hemma. Få henne lite bättre och sen kanske få henne såld för en liten peng. Helst vill jag att någon bara ringer och säger att dom hämtar henne imorgon. Men så är ju inte verkligheten :)
Självklart köper folk äldre hästar fast det inte har gått GP! Inte för 200 000 men för ett vettigt pris finns det ju mängder med ryttare som letar efter hobby hästar/promenadhästar.
För runt 5000 i månaden tror jag knappast det är något problem att hitta någon som kan rida till och marknadsföra din häst. Vilket i längden borde bli billigare än tre lektioner/vecka och stallplats.

@Itzyditzy Jag tycker att du har kämpat jättebra med din häst, men nu är ni nog allt vid vägs ände. Finns ingen anledning att ha var henne om du inte kan rida själv utan betalar en tränare för att göra det. Det låter ganska galet faktiskt. Har sett annonsen och mitt tips är att sänka priset, hon är tyvärr lite väl dyr med hennes fysiska förutsättningar.

Senast ändrad:
@Itzyditzy Jag tycker att du har kämpat jättebra med din häst, men nu är ni nog allt vid vägs ände. Finns ingen anledning att ha var henne om du inte kan rida själv utan betalar en tränare för att göra det. Det låter ganska galet faktiskt. Har sett annonsen och mitt tips är att sänka priset, hon är tyvärr lite väl dyr med hennes fysiska förutsättningar.
Har satt ett högt pris för att jag inte vill att hon ska säljas till slakt. Har skrivit att hemmet är viktigare så då får man ju höra av sig och sen diskutera priset. Jag vet att hon inte är värd så mycket men som sagt.. Vill att hon ska ha det bra.

Vad begär du för henne?

Jag har ridit tredje gången sen i förra veckan!! Känns jättekul :banana:
Imorgon blir det ridhuset om allt går som det ska, vi ska bara dit o traska runt lite. Tror inte jag kommer rida.
Annars är det mycket mycket skrittjobb som gäller då hon är mkt muskler att bygga och en kropp att forma om. Funderar faktiskt på att träna dressyrprogram i skritt , mkt för att det lätt blir planlös ridning annars och lite långtråkigt om mN inte har tränare som hjälper från marken.

Har satt ett högt pris för att jag inte vill att hon ska säljas till slakt. Har skrivit att hemmet är viktigare så då får man ju höra av sig och sen diskutera priset. Jag vet att hon inte är värd så mycket men som sagt.. Vill att hon ska ha det bra.
Fast med ett för högt pris lär ingen höra av sig.

Med den potentialen hon har så är det inte för högt. Men folk med den kunskapen som krävs till hästen köper inte så gamla. Så pga det kan det var för högt. Har sänkt till 25 nu.
En äldre häst med potential som inte nått särskilt långt är inte alls lika mycket värd som en ung häst med samma potential, så är det ju bara. Ofta finns det ju då nått som gör att hästen inte nått så långt, tex svårriden och det drar ju också ner priset.

• Gilla
Reactions: rtf
Med den potentialen hon har så är det inte för högt. Men folk med den kunskapen som krävs till hästen köper inte så gamla. Så pga det kan det var för högt. Har sänkt till 25 nu.
Det framgår tyvärr inte från annonsen att hon har potential. Du kanske ska skriva det istället för till lättare ridning osv? Hade jag hittat annonsen hade jag direkt antagit att hästen är skadad eller knäpp eftersom priset är lågt och "lätt ridning" står.

Hoppas du hittar någon som vill köpa :)

Om hästen rids av ett proffs 3 ggr/v bör den inte behöva et och vara stelare än stelast. Då är det ngt galet, antingen i hästen eller i hur den tränas.

Oavsett tycker jag absolut att du även för en billig peng kan få en häst som funkar lättare för DIG. Det behöver inte ens vara en välutbildad häst bara du har en vettig tränare.
Det du behöver är en förlåtande häst. Som både fysiskt och psykiskt tål att du gör lite fel ibland. Du behöver inte ha den flashigaste eller mest välutbildade tävlingshästen som gått höga klasser och har en massa gång. Tvärtom är det ofta bättre att fokusera på mindre gång, mindre känslighet och bara att den är stadig i humöret och lite bussig när man ska lära sig.
Om du sen framöver får behov av annat är det faktiskt bättre att byta då.
Som det är nu verkar det ju mest vara bergochdalbana för er just iom att hästen är så känslig. Det är inte roligt!
Hellre då en häst som du kan utvecklas med och få testa på saker, vad du nu vill..
Och som du kan rida ut på och annat.

Jag förstår tanken i att man inte vill störa inlärningsprocesser med att ägarna rider. Men då måste ju ägaren vilja köra det upplägget.
Ska ni få upp din något märkvärt i pris krävs rätt mycket tid. Den är för gammal, har presterat för lite etc för att det ska bli några snabbare resultat. Jag tror inte på det ärligt talat. För den kostar ju dig under tiden också. Det ska ju också dras av på priset.
Däremot kan jag förstå om man medvetet väljer att sätta en häst i tillridning för att ge den en ärligare chans till ett fortsatt liv. Man kan kanske då kunna hitta bättre hem till den. Men det ska man isf vara medveten om att det är vad man gör och inte att man får upp den i pris för att själv ha råd med bättre nästa häst.
Och ska det göras hade jag hellre gjort det helhjärtat med mer träning för hästen och inte låtit någon som inte gynnar den träning man sysslar med rida den alls.

I ditt fall hade jag funderat starkt på att sätta den hos någon försäljare som har kontakter och kan förmedla hästen.
Jag tror du kan ha roligare med andra hästar. De behöver inte ens vara så himla dyra.

@Itzyditzy , det ska vara roligt att ha häst!

Jag har en gammal läromästare, en sådan som man önskar att alla skulle få ha som första storhäst. Han är totalt genomsnäll, går fram överallt, älskar att träna och tävla. Kräver sin ryttare, men på ett bra sätt. Han brister i både kapacitet och gångarter men så roligt som jag haft med honom har jag aldrig haft med någon annan häst. Upp till msvc är han en riktigt rosettplockare trots sina 6-poängsgångarter. En lite äldre sådan häst är inte dyr att köpa och tror att du hade haft väldigt mycket roligare än du har med din häst idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 944
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 196
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar