Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
[QUOTE="mooi, post: 16866248, member]Jag åker hem från kliniken med tom transport. Ingen förbättring alls utan det var bara att konstatera att nu är det stopp.

Tack för allt min fina Calle <3

dsc_0132_53dc05689606ee45210e082e.jpg
[/QUOTE]
Sällar mig till skaran och beklagar förlusten, @mooi. Din ridning och dina fina hästar är en inspiration för många. Nu får det vara slut på oturen! Kram

Jag åker idag hem från kliniken med tom transport. Ingen förbättring alls utan det var bara att konstatera att nu är det stopp.

Tack för allt min fina Calle <3

dsc_0132_53dc05689606ee45210e082e.jpg

Beklagar verkligen! Men du har verkligen gjort allt för att få det att kunna fungera! Frutkansvärt jobbiga beslut att ta men man gör det ju för hästens skull.

KRAM!

Så, idag efter 4e dagen som hästlös känns det skitkonstigt. Det ösregnar och jag kom på mig själv redan på väg till jobbet imorse (+ ett par gånger under dagen) att tänka "vilket täcke har han på sig? Hur var det, har han halsen?" och "nu är han skitsur för att det regnar och kommer vara springig vid insläppet"....
Och känslan av att inte åka till stallet utan rakt hem -kan inte minnas när det hände sist.

Fyfan

Så, idag efter 4e dagen som hästlös känns det skitkonstigt. Det ösregnar och jag kom på mig själv redan på väg till jobbet imorse (+ ett par gånger under dagen) att tänka "vilket täcke har han på sig? Hur var det, har han halsen?" och "nu är han skitsur för att det regnar och kommer vara springig vid insläppet"....
Och känslan av att inte åka till stallet utan rakt hem -kan inte minnas när det hände sist.

Fyfan

Usch! De har en så enormt stor inverkan på våra liv de där djuren. Både tidsmässigt, ekonomiskt och mentalt.

Beklagar, kram!

Ååh vad jag tycker allt är tråkigt just nu.
För några veckor sedan sa min tränare åt mig det jag funderat på över länge att jag skulle göra mig av med min häst och skaffa en bättre läromästare. När hon sa det hade jag inte ridit min häst ordentligt på säkert 2 månader för det inte fungerade.
Jag la ut annons och pratade med min veterinär då hästen inte är direkt ridbar enligt mig. Jag hade bestämt provridningar med flera hästar som verkade lovande.
En vecka senare ångrade sig tränaren och tyckte att jag skulle fortsätta kämpa med min häst. Saken är att jag kan inte rida den alls. Jag får kanske hoppa upp och rida en kvart två-tre gånger i veckan och då rida på långa tyglar. Hur ska jag lära mig av det lixom?

Tränaren säger att hon har blivit jätte fin och att hon är så rolig att rida. Javisst kanske för en som ridit i 50 år. Men hur ska jag lära mig när jag inte ens får rida min egen häst.. Jag kan inte ens rida den. Har ingen lust alls längre att åka dit och ta hand om henne. Va beredd att döma ut henne och så nu måste jag fortsätta med något jag inte ens har nytta av.

För några veckor sedan sa min tränare åt mig det jag funderat på över länge att jag skulle göra mig av med min häst och skaffa en bättre läromästare. När hon sa det hade jag inte ridit min häst ordentligt på säkert 2 månader för det inte fungerade.
Jag la ut annons och pratade med min veterinär då hästen inte är direkt ridbar enligt mig. Jag hade bestämt provridningar med flera hästar som verkade lovande.
En vecka senare ångrade sig tränaren och tyckte att jag skulle fortsätta kämpa med min häst. Saken är att jag kan inte rida den alls. Jag får kanske hoppa upp och rida en kvart två-tre gånger i veckan och då rida på långa tyglar. Hur ska jag lära mig av det lixom?

Tränaren säger att hon har blivit jätte fin och att hon är så rolig att rida. Javisst kanske för en som ridit i 50 år. Men hur ska jag lära mig när jag inte ens får rida min egen häst.. Jag kan inte ens rida den. Har ingen lust alls längre att åka dit och ta hand om henne. Va beredd att döma ut henne och så nu måste jag fortsätta med något jag inte ens har nytta av.

Men vaddå måste?
Du gör väl som du vill? Du har en häst som inte passar dig alls, och du inte ens tycker det är roligt att jobba med. Du ska inte ha den hästen, du ska ha en annan. Din tränare kan tycka - men du bestämmer.

Elak fråga kanske, men är det du eller tränaren som ska ha hästen? Jag kan tycka att du ska ha en häst du trivs med. Man lägger ner så mycket tid och energi på hästarna och då bör det vara roligt övervägande delen av tiden man håller på.

Min tränare svarar mig med att det inte blir bättre om jag köper en ny. Utan problemet kommer uppstå igen. MEN det tror inte jag. Nuvarande har aldrig blivit riden rätt och den är nu 16 år gammal. Skaffar man en läromästare som kan och är rätt riden så blir det ju inte alls samma sak!

Tränaren kan ju komma med åsikter (även om det verkar lite märkligt att ändra sig så snabbt) men denne kan ju knappast bestämma vilken häst du ska ha. Typ ingen av mina tränare tyckte att jag skulle köpa en gammal ponny när jag vad 21 år men det gjorde jag ändå. Bästa hästen jag någonsin kommer ha :love:

Min tränare svarar mig med att det inte blir bättre om jag köper en ny. Utan problemet kommer uppstå igen. MEN det tror inte jag. Nuvarande har aldrig blivit riden rätt och den är nu 16 år gammal. Skaffar man en läromästare som kan och är rätt riden så blir det ju inte alls samma sak!

Fast så kan man ju inte resonera.
Hon säger alltså att det är ingen idé att köpa en annan häst för det kommer bli samma sak som med denna? OK, så hon menar alltså att då kan du lika gärna behålla en häst du inte vill ha? -eftersom det ändå kommer bli likadant....
Då kanske din tränare skulle köpa hästen av dig??

-förlåt jag låter nog rätt tyken och grinig nu (ser jag), men blir faktiskt irriterad -det var nog det dummaste jag hört på länge. Trevlig tränare..

@Itzyditzy Jag kan förstå på ett sätt vad din tränare menar, det kan ju bli att du upplever samma sak igen efter ett tag även om du byter häst. Men jag håller inte riktigt med ändå, tror nog du skulle kunna hitta en häst som är lättare att lära sig på än den du har.

Spontant av vad jag har läst så känner jag att det inte vore dumt att byta både häst och tränare. Vet inte om denna är bra när ni tränar, men i alla fall jag tycker inte att han/hon verkar ha någon sjyst inställning till dig och din ridning.

Fast så kan man ju inte resonera.
Hon säger alltså att det är ingen idé att köpa en annan häst för det kommer bli samma sak som med denna? OK, så hon menar alltså att då kan du lika gärna behålla en häst du inte vill ha? -eftersom det ändå kommer bli likadant....
Då kanske din tränare skulle köpa hästen av dig??

Tränaren anser att det är för många som är så bortskämda och köper färdiga hästar. Men herregud om man vill lära sig något måste man ju det. Sen kan man ju skaffa en lite mer oerfaren.
Ja jag tycker det också men nej.. Det är ingen häst man lägger pengar på säger tränaren samtidigt som den propsar på mig att lägga pengar på träning för att hästen kanske ska bli fin så jag kan rida.
Skulle fortsätta såhär tills någon hörde av sig om att köpa henne.

Min tränare är jätte duktig och hästen hade aldrig blivit såhär fin om inte jag hade haft denna tränaren!

När hon sitter där uppe och rider ser man ju verkligen hur fin häst jag har! Men det är ju när en som ridit 50 år rider den. När jag sitter upp beter den sig så illa och far upp med huvet och stannar och har sig. Därav jag inte får rida förän tränaren har fått henne dit hon vill ha den.

Tränaren anser att det är för många som är så bortskämda och köper färdiga hästar. Men herregud om man vill lära sig något måste man ju det. Sen kan man ju skaffa en lite mer oerfaren.
Ja jag tycker det också men nej.. Det är ingen häst man lägger pengar på säger tränaren samtidigt som den propsar på mig att lägga pengar på träning för att hästen kanske ska bli fin så jag kan rida.
Skulle fortsätta såhär tills någon hörde av sig om att köpa henne.

jovisst, fast man behöver inte göra det svårare för sig än det är. Bara för att man köper en "färdig" häst så innebär det inte att man slutar rida och börjar åka häst. Det är lika apsvårt, men man kan själv lära sig på vägen. För dig hade det ju varit lämpligt med en schysst och lättriden häst som du kunde lära dig rida ordentligt på.
Nej, jag tycker att det är en hemskt underlig inställning från tränarens sida och jag håller fast vid att jag tycker det är rena dumheter.

Din häst är fin, men passar inte dig. Hon kan passa någon annan och någon annan häst kan passa dig.

Egentligen är det ju bara du, @Itzyditzy som kan bestämma det. Det är du som lägger ner tid, pengar och engagemang i stallet. Vilken häst du vill göra det på har inte tränaren med att göra.
Spontant kan jag känna att (vad jag har läst i dina trådar) att den hästen du har köpt inte är riktigt rätt för dig. Det behöver inte handla om att man måste vara bättre på att rida för att klara den, utan jag får känslan av att "personkemin" inte stämmer mellan er. Fel häst till fel person. Inte fel PÅ hästen, eller fel PÅ dig/din ridning. Utan en mismatch helt enkelt.

Jag har egentligen fel häst till mig, men vi får det att funka. Hästen är lat och disträ, och jag är lat och fruktansvärt disträ, det blir ingen bra kombination ridmässigt. MEN, anledningen till att jag känner att det är värt att kämpa med den här hästen är för att våran personkemi trots allt stämmer, och jag kan känna att det går framåt. Vi kan ha så jävla kul ihop ibland så allt annat slit blir värt det :)

Min tränare är jätte duktig och hästen hade aldrig blivit såhär fin om inte jag hade haft denna tränaren!

När hon sitter där uppe och rider ser man ju verkligen hur fin häst jag har! Men det är ju när en som ridit 50 år rider den. När jag sitter upp beter den sig så illa och far upp med huvet och stannar och har sig. Därav jag inte får rida förän tränaren har fått henne dit hon vill ha den.

Fast, bara för att hon är en duktig ryttare och hästen går bra för henne så betyder inte det att hon är rätt tränare för dig. En bra tränare ska enligt mig lyckas få fram det där lilla extra i hästen och hos mig, inte trycka ner en och ta över mina val.

Jag har ridit för många tränare som alla varit duktiga ryttare, men det är få som jag fortsatt rida för pga att jag måste ha ett förtroende för min tränare.

Fyfan

Usch...När Amanda somnade in i november och jag plötsligt stod med en häst var det en jättejobbig känsla att vänja sig vid. Allt i stallet tog bara hälften så lång tid, gick runt med en ständig känsla av att ha glömt något, för att sen inse att hon var borta :(

Hon får fram det bra också. Men jag har lite gett upp hoppet om hästen.
Har noll kemi med den hästen. Min mamma som är med en gång i veckan klickar bättre med henne. Hon kan stå och gosa och klappa henne hur länge som helst.
När jag ska klappa och gosa bits hon eller slår med huvudet eller bara vänder rumpan mot mig och sparkar bakut och springer iväg... Rolig häst!

Nä jag ville mest ha lite pepp från er! Känna att jag har någon på min sida. Behövs rätt ofta från min sida tycker jag. Men jag får kraft och mod att säga ifrån när ni skriver till mig. Så tack för alla era svar här! :)

@Itzyditzy betalar du en beridare pengar för att rida till din häst men du får inte rida den under tiden under beridarens assistens samtidigt som det sägs att hästen inte är särskilt säljbar /du inte bör ha hästen ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 944
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 196
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar