Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som vet vem den danske beridaren som piafftränar är, som visas på filmen på Ridsports hemsida? Maskera namnet lite snyggt kanske. Vågar inte titta på filmen och bilden som visas är suddig. Så jag vet vem jag inte ska hejja på på tävling...

Är det någon som vet vem den danske beridaren som piafftränar är, som visas på filmen på Ridsports hemsida? Maskera namnet lite snyggt kanske. Vågar inte titta på filmen och bilden som visas är suddig. Så jag vet vem jag inte ska hejja på på tävling...

Du behöver inte titta på filmen. Länken går till tuben. Så du måste trycka igång filmen själv.
Namnet står under filmen.

*KL* jag har ägnat mig åt att rida mina kompisars hästar lite, den ena vill ha hjälp med igångsättningen av hennes lite bråkiga sjuåring. Tre pass har jag hunnit med på honom.

Första passet bråkade han lite (småstegrade sig och stannade), men det gick över. Andra passet tänkte jag att jag inte bara ville att han skulle gå rakt fram utan också trampa under sig, då fick jag veta att det tänkte han INTE göra. Värre stegringar och bråk. Så jag nöjde mig med rakt fram.

Sen i måndags ville jag bara rida lite stärkande övergångar i låg form. Väldigt lugnt för jag vet att de ska träna på fredag. Men hjälp vad han var bråkig! :devil: Han försökte dra av mig mot väggen, stegrade sig "på riktigt" och tvärnitade. Slängde sig från sida till sida och tog ingen sorts rättning (röst eller pekpinne på huvudet vid stegringar). Jag var helt matt och olycklig efteråt. Han kunde gå rakt fram om jag stod upp i lätt sits så efter att jag kommit på det red jag så i fem minuter och la ner efter det. Hon har kollat igenom honom så det borde inte vara något fel och det var typ mitt på långsidan utan att jag ändrat något som de flesta protesterna kom. Jag upplevde att han var mer busig på vissa platser än när jag begärde något. Om han var trött så blev han långsam, inte bråkig. Hans ägare säger att han är lusitanokorsning och att vissa av dem är bra knasiga, jag har aldrig träffat någon sån så jag vet inte vad jag ska tro. Och jag krävde inte mkt alls, så det var inte så att jag pressade honom, men jag har mer kraft än hans ägare, och jag har ju längre ben, så han kanske tyckte att det var obehagligt ändå?

Vad gör ni när ni råkar ut för hästar som reagerar så här?:banghead:

Sen red hans ägare igår och sa att han var sitt bästa någonsin. Han hade varit som en dröm, hon bara fnissade när jag pratade med henne... Så jag vet inte vad jag ska tro. :crazy:

*KL* jag har ägnat mig åt att rida mina kompisars hästar lite, den ena vill ha hjälp med igångsättningen av hennes lite bråkiga sjuåring. Tre pass har jag hunnit med på honom.

Första passet bråkade han lite (småstegrade sig och stannade), men det gick över. Andra passet tänkte jag att jag inte bara ville att han skulle gå rakt fram utan också trampa under sig, då fick jag veta att det tänkte han INTE göra. Värre stegringar och bråk. Så jag nöjde mig med rakt fram.

Sen i måndags ville jag bara rida lite stärkande övergångar i låg form. Väldigt lugnt för jag vet att de ska träna på fredag. Men hjälp vad han var bråkig! :devil: Han försökte dra av mig mot väggen, stegrade sig "på riktigt" och tvärnitade. Slängde sig från sida till sida och tog ingen sorts rättning (röst eller pekpinne på huvudet vid stegringar). Jag var helt matt och olycklig efteråt. Han kunde gå rakt fram om jag stod upp i lätt sits så efter att jag kommit på det red jag så i fem minuter och la ner efter det. Hon har kollat igenom honom så det borde inte vara något fel och det var typ mitt på långsidan utan att jag ändrat något som de flesta protesterna kom. Jag upplevde att han var mer busig på vissa platser än när jag begärde något. Om han var trött så blev han långsam, inte bråkig. Hans ägare säger att han är lusitanokorsning och att vissa av dem är bra knasiga, jag har aldrig träffat någon sån så jag vet inte vad jag ska tro. Och jag krävde inte mkt alls, så det var inte så att jag pressade honom, men jag har mer kraft än hans ägare, och jag har ju längre ben, så han kanske tyckte att det var obehagligt ändå?

Sen red hans ägare igår och sa att han var sitt bästa någonsin. Han hade varit som en dröm, hon bara fnissade när jag pratade med henne... Så jag vet inte vad jag ska tro. :crazy:

Min spontana tanke, är hästen frisk? Förstår den vad du begär av den?

@Amanda_F Jag hade först och främst velat se när ägaren rider för att se hur hon rider och eventuellt löser uppkomna problem. Efter det hade jag bildat mog en uppfattning om det är fel på hästen eller min egen ridning.

Jag tror man måste ta reda på varför såna hästar gör som de gör.
Jag tror inte på att bara ryta eller använda spö i huvudet på häst som reser sig. Det kan snarare trigga dem till mer i vissa fall.

Jag håller inte med om att Lussar är knäppa i någon regelbunden form. Däremot är de ju känsligare än gemene halvblod. De är rörligare och känsligare för balansmissar eller att man tjuvhåller/småkniper.
De kräver en lite annan ridning än halvblod.

Om du tänker fortsätta med den tycker jag du ska kika då kompisen rider. Om du får kanske du kan ta hjälp av dennes tränare.

Det går inte att så här säga varför just den lever rövare. Och inte heller hur du ska lösa det.

Generellt så om jag vet att hästen kan resa sig, fräsa runt, bocka, kasta sig etc i kombinationer så checkar jag av vissa saker avsuttet. Bla att det går att formge och flytta undan innerhjälperna. Då kan de inte resa sig och det hindrar många andra resor sas.
Sen rider jag dem med beredskap i att alltid kunna gå in i att flytta dem så ifall de börjar stanna upp etc.

Men jag vill alltid felsöka och ta reda på vad som gör att hästen blir så utåtagerande. Det kan ju räcka med att de slipper ngt som ryttaren faktiskt gör fel.
I såna lägen tycker jag inte man ska straffa dem.

Korrigerar man med röst och/eller spö ska man veta att det sätter mer energi i hästen. Och man riskerar alltid en retur från hästen. Ju mer energi desto större retur.
Du kan inte korrigera mer än du kan möta upp returen.

Utan att veta hur det ser ut och ha något svar till dig kan jag dra en parallell:
har nyligen tagit över en häst med lite trasslig bakgrund som har lite grejor för sig, bland annat stegra sig när han blir stressad, går i försvar eller som någon sorts skrämselgrej som har funkat hos tidigare ägaren. Han är väldigt mycket på bakbenen öht, även när han leker i hagen så han har lätt för den rörelsen, men, jag rider på framåt och försöker att inte "stänga in" honom, lossa honom så han kan frusta ur ordentligt, ställa, böja och fram ur det och slappna av för han blir värre när han är spänd eller man sitter och väntar på att han ska dra igång nåt.
Han är kollad både veterinärt o av ET men min slutsats är att det är en känslig individ som hamnat lite fel och det har blivit reaktioner som eskalerat. Så en del hästar är ju väldigt känsliga, även om man tycker att man inte klämmer, blir stum i handen, låst i axlarna etc så kan ju hästen uppleva det så.

Jag har ju en Lusse, modell stenhård. Beror ju lite på blodslinjer men min som är av tjurfäktartyp är avlad på mod, snabbhet och även följsamhet. Hans mod och snabbhet som många gånger är hans fördelar blir ibland också till en nackdel när han bestämmer sig för att inte göra nåt som ryttaren tycker att han ska göra...

Jag antar att den är frisk och kry?

Det jag fått lära mig på min häst är att ALLA hjälper betyder ngt, dvs man får vara försiktig men samtidigt konsekvent. Och att man får lära sig att känna efter när det är läge att gå på och kräva mer, jag vill absolut inte ha slagsmål med honom för han får sån adrenalinkick och spårar i princip ur totalt (har sett samma tendens när han ryker ihop med andra hästar i hagen, han slåss tills den andra ger sig). Och aldrig stänga in med både skänkel och tygel, och i början heller inte med båda tyglarna samtidigt... Bestämdhet, timing, lugn, och tålamod är nog ledorden :)

Tack alla för tips, jag har ju sett gamla ägaren rida sin gamla häst, och jag vet ju vem hon tränar för, och jag måste ju vara ärlig med att vi har olika system. Hon är extremt positiv och hennes gamla häst bestämde allt så jag har nog tänkt att det var samma med denna. Dessutom har folk sagt att hon inte ens vågat galoppera i perioder...

Hon säger ju att han är kollad nyligen och han är inte öm när jag känner igenom honom, men mkt syns ju inte...

Jag har försökt rida hästen mer efter hennes system men när jag stött på patrull har jag löst det på ett eller annat sätt. Bara när han har gjort saker som är farliga har jag rutit eller sagt ifrån på annat sätt. Annars har jag jobbat med positiv förstärkning när han gjort rätt. Det konstiga i det här fallet är att protesterna har kommit mest på rakt spår utan att jag har gett några nya hjälper.

Well, har också fått reda på att han varit snällare mot mig än andra som ridit, dem har han tryckt upp i väggen direkt.

Det är ju det här som är både bra och dåligt med hästarna, de tar sig in i det undermedvetna, och man lär sig hela tiden.

Skrittat Ninya uppsuttet 40 min måndag och tisdag. Speciellt igår kände jag mig bara överlycklig, hon var mjuk och PIGG och väldigt härlig för att vara skritt. Vi båda längtar efter att få börja jobba, eller enligt Ninya åtminstone få använda sig av de enda vettiga gångarterna igen ;)
Hon är ju fräsch enligt veterinär, men eftersom man fortfarande inte vet vad som var orsak till hältan från början så är det lugn igångsättning som gäller. Men hon känns som sagt himla glad och härlig just nu :)

Nu har jag varit i ridhuset!!! Med egen häst alltså :) 10 år har det tagit då de unghästar jag skulle haft sålt under årens lopp och ja ingen ridhäst har jag haft. Hade kunnat vara iväg tidigare med ngn av tanterna dock om tummen inte suttit så hårt:D
Men jag tog med mig mitt 19 åriga gamla avelssto, hon trodde nog hon skulle till seminstationen och hördes nog över hela södra ön när hon ropade på sina kompisar:angel:
Väl på plats så var hon rätt stressad och gapig men skam den som ger sig. Efter ett tags promenerande så slängde jag på sadel o satt upp!!
E så lycklig!! Vingligt var det och vi är snedare än vad jag trodde, få henne ut på spåret i höger varv var inte helt enkelt och inte att gå rakt upp heller.. MEN då har hon aldrig varit i ridhus i hela sitt liv och har inte sen hon reds in som treåring ridits mer än kanske 50 gånger.. Så nöjd med min tant :love:

Kastar ut en lite fundering. Min valack börjar nu bli lydigare för hjälperna. Han kommer fint fram för skänkel och svarar för det mesta bra för handen. Jag tänker börja tävla lite dressyr nu i vår och i alla dressyrprogram ingår att göra halt, om inte annat så för hälsning före och efter programmet. Problemet jag upplever nu är att han kommer fint ner till halt, men står inte kvar. Jag vill gärna lätta av när han svarat rätt, men då vill han promenera iväg. Hur tränar ni halt?

Alltså ÅÅH! Jag fick rida från början idag. Hästen har stått i en vecka utan att någon ridit. Har longerat lite..
Och oj vad bra det gick! Fick rida "på riktigt" för en gångs skull :D
Kändes jätte bra verkligen och märkte STOR skillnad på hästen.

Men vad ska jag göra nu då? Viljan går bara fram och tillbaka hela tiden..

Alltså ÅÅH! Jag fick rida från början idag. Hästen har stått i en vecka utan att någon ridit. Har longerat lite..
Och oj vad bra det gick! Fick rida "på riktigt" för en gångs skull :D
Kändes jätte bra verkligen och märkte STOR skillnad på hästen.

Men vad ska jag göra nu då? Viljan går bara fram och tillbaka hela tiden..
Funder på varför det gick så bra. Utvärdera ordentligt. Och sen försöker du konservera den känslan och tänka på till nästa ridpass. För det är faktiskt din häst än så länge, så fortsätt utvecklas.

Kastar ut en lite fundering. Min valack börjar nu bli lydigare för hjälperna. Han kommer fint fram för skänkel och svarar för det mesta bra för handen. Jag tänker börja tävla lite dressyr nu i vår och i alla dressyrprogram ingår att göra halt, om inte annat så för hälsning före och efter programmet. Problemet jag upplever nu är att han kommer fint ner till halt, men står inte kvar. Jag vill gärna lätta av när han svarat rätt, men då vill han promenera iväg. Hur tränar ni halt?

Jag tjatade hål i skallen på min häst :D

Skämt åsido, min dam gillar inte heller att stå stilla, sådant gör man bara när man äter och sover, så det så...
Men vi har tränat genom att göra halt, strunta helt i vart huvudet tar vägen, alltså om hon stannat kvar på tygeln eller tittat upp. Men hon skulle stå stilla och titta rakt fram, jag klappade och kliade för att riktigt tala om för henne hur mysigt det kan vara att stå stilla och filosofera. På det viset har vi nött på. Nu gör hon fina halter med bibehållen eftergift. Dock måste jag vara "i nuet", får absolut inte tänka på vad vi ska göra efter halten för då går hon på ren tankeöverföring. Gör halt, stå stilla, räkna lugnt till minst 3, gå fram.
Vi har nu kommit så långt att hon även kan rygga ett par steg. Det var fullt tillräckligt att stå stilla, men när matte inbillade sig att hon skulle gå bakåt också så såg hon ut så här :eek: :wtf:. Matte måste ha fått en skruv lös!

Men trägen vinner, som det ju heter :)

Jag tjatade hål i skallen på min häst :D

Skämt åsido, min dam gillar inte heller att stå stilla, sådant gör man bara när man äter och sover, så det så...
Men vi har tränat genom att göra halt, strunta helt i vart huvudet tar vägen, alltså om hon stannat kvar på tygeln eller tittat upp. Men hon skulle stå stilla och titta rakt fram, jag klappade och kliade för att riktigt tala om för henne hur mysigt det kan vara att stå stilla och filosofera. På det viset har vi nött på. Nu gör hon fina halter med bibehållen eftergift. Dock måste jag vara "i nuet", får absolut inte tänka på vad vi ska göra efter halten för då går hon på ren tankeöverföring. Gör halt, stå stilla, räkna lugnt till minst 3, gå fram.
Vi har nu kommit så långt att hon även kan rygga ett par steg. Det var fullt tillräckligt att stå stilla, men när matte inbillade sig att hon skulle gå bakåt också så såg hon ut så här :eek: :wtf:. Matte måste ha fått en skruv lös!

Men trägen vinner, som det ju heter :)

Ja, det är väl bara att nöta :D Jag tänkte mest om det var någon som hade något tips på någon övning som gör underverk :D:p

Precis som du säger fokuserar jag inte alls på huvudets position i nuläget (eller alls), fokus är att han ska ta förhållningen. Och bara för att jag lade ut frågan igår så stod han kvar fint i halterna idag på uteritten :up: Återstår att se om han/vi tar med oss det in på banan nästa gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 944
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 195
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar