Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ninya lyckades dra av sig en sko i början av veckan och blev halt direkt :banghead: Hon blir väldigt öm om hon blir av med sko, det är tur hon sällan råkar ut för det (detta är andra gången hon tappat sko på typ 6-7 år). Blev dock snabbt bra då hon fick tillbaka sin sko och nu under helgen har det blivit 40 min skritt och provat på lite trav rakt fram. Känns och ser bra ut, även helt ren i traven :) Hon är väldigt laddad men koncentrerar sig stenhårt på att hålla sig i skinnet eftersom hon vet att människan däruppe vill det ;) När jag skrittade för han kastade hon flera gånger med huvudet och puffa på mig som att "kom igen, hitta på nåt kul!". Märks i allmänhet att hon saknar att få jobba/röra ordentligt på sig.

@tuaphua Tänkte också på det med formen, är första hästen man ser honom rida med näsan lite framför tom! Ännu ett bevis på att alla kan utvecklas, även den bäste:).

Lite skön tanke för oss vanliga dödliga som kladdar på med vårt att inte ens de bästa är fullärda. ;)

Sen kan den ju vara mildare i temperament än övriga och därför lättare gå att lägga så även på banan. Jag är övertygad om att Gal är kunnig nog att veta att näbben fram, hals ut, nacke högst är vad som ger bäst bakben. Men det betalar sig iaf för honom. Så han väljer energi på hästen före att de kan lätta i kontakten och iaf vara lydiga i att gå fram på exakt väg etc och inte reagera på miljön etc. De är så himla bra trots det sas.
Men kul oavsett skäl till att hästen rids som den gör!
Jag tycker ju det är vad jag saknat i hans ridning iom att jag i övrigt tycker han är så jävla bra. Så jag är förväntansfull.. ;)

Kl

Tycker det är jättesunt av dig @mooi att fundera på om hästen du överväger köpa/gillar massor kan bli "för mycket" osv beroende på hur du själv rider/håller häst osv . Även om den är hur fin som helst osv !

Alltför många snurrar in sig på just top kvalitet numera trots att de inte ska rida PSG eller ens GP rent konkret osv målmässigt och köper trots det såna hästar ibland . Jag har ingen aning om hur du rider/satsar osv , annat än det jag sett att du rider mycket bra , bättre än många , men kommentaren är mer riktad allmänt att det är en trend lite att man tycker såna hästar är bra köp och lite känns det så även i vissa responser i tråden lite tänker jag , även om de flesta som svarar kanske knappast skulle vilja ha en sån häst i sak om den är toppad deluxe i blod och inte kanske funkar att stå ngn dag utifrån ryttarens behov, ridas ut istället för ridhus osv närhelst ryttaren hellre skulle vilja det, utan att ryttaren tycker hästen är "lite för mycket" osv vissa dagar . Tex .

Jag tycker du ska välja en häst som passar dig såklart , oavsett , och vet som sagt inte vad du satsar på osv , eller vad som utifrån det passar dig så reflektionen var bara just det - en reflektion .

Kl

Tycker det är jättesunt av dig @mooi att fundera på om hästen du överväger köpa/gillar massor kan bli "för mycket" osv beroende på hur du själv rider/håller häst osv . Även om den är hur fin som helst osv !

Alltför många snurrar in sig på just top kvalitet numera trots att de inte ska rida PSG eller ens GP rent konkret osv målmässigt och köper trots det såna hästar ibland . Jag har ingen aning om hur du rider/satsar osv , annat än det jag sett att du rider mycket bra , bättre än många , men kommentaren är mer riktad allmänt att det är en trend lite att man tycker såna hästar är bra köp och lite känns det så även i vissa responser i tråden lite tänker jag , även om de flesta som svarar kanske knappast skulle vilja ha en sån häst i sak om den är toppad deluxe i blod och inte kanske funkar att stå ngn dag utifrån ryttarens behov, ridas ut istället för ridhus osv närhelst ryttaren hellre skulle vilja det, utan att ryttaren tycker hästen är "lite för mycket" osv vissa dagar . Tex .

Jag tycker du ska välja en häst som passar dig såklart , oavsett , och vet som sagt inte vad du satsar på osv , eller vad som utifrån det passar dig så reflektionen var bara just det - en reflektion .

Mycket klokt @mackan .
Jag funderar mycket på detta, det är otroligt viktigt att man inte bara köper en häst som man "ska" ha -eller som man tror att man vill ha. Utan faktiskt en häst som passar. Hästen jag funderar kring nu var som sagt en ganska "toppad" häst, men jag funderar då över skillnaden i hästhållning och ridning -som det är nu så går den inte ute i stora hagar hela dagen med kompisar, och den rids av en duktig ryttare som krävde den energin och supersnabba responsen, samt högt tryck av hästen. OM detta blir min häst kommer den gå i stor hage med kompisar, och jag kommer gå tillbaka lite med den då jag anser att den reds med lite för mycket spänning och tryck -även om den var positiv hela tiden och inte tvekade alls.
Om jag jämför mot hästen jag provred efter, så var även det en häst som kommer utvecklas massor med en ryttare som passar den. Jag själv är en ryttare som är ganska "låg i energi" och passar sämre på en häst som kräver den energin från ryttaren -som nr 2. Nr 1 kommer kräva en snabbhet från ryttaren, men där handlar det mer om snabbhet i tajming och att hästen inte ska förekomma.
Nu svamlar jag men min känsla när jag red dessa otroligt olika hästar var att "låg" + "låg" inte kändes bra, på samma sätt som att en "hög" ryttare på en häst som nr 1 kan bli för mycket. Men jag tror att man kan dämpa 1an genom att sänka kraven lite och faktiskt komma ihåg att det är en bäbis.
Sedan funderar jag såklart på om man ska titta på fler hästar och så -men ska jag riskera att missa denna hästen som jag faktiskt gillade och kände att den var riktigt rolig? Jag tror att om jag provar fler så kommer jag leta efter nåt liknande. Ja, vi får se. Spännande hursomhelst.

Tack @smulan87 :)

Det känns som om du @mooi har koll på vad du vill ha och vad du har att erbjuda. Självklart stämmer de som @mackan skriver men samtidigt får man inte nedvärdera sig själv heller och hela tiden tänka att hästen är för bra för mig osv, men det känns som om du @mooi resornerar sunt och bra åt båda hållen.

En tanke.. Eftersom hästen i fråga ligger över budget så kanske du skulle prata med dem och ge ett bud och se vad det resulterar i ? Dem kanske säger nej och då slipper du fundera vidare. Eller har dem redan indirekt sagt att din budget är Ok i och med att du fick komma och provrida?[/user]

Det känns som om du @mooi har koll på vad du vill ha och vad du har att erbjuda. Självklart stämmer de som @mackan skriver men samtidigt får man inte nedvärdera sig själv heller och hela tiden tänka att hästen är för bra för mig osv, men det känns som om du @mooi resornerar sunt och bra åt båda hållen.

En tanke.. Eftersom hästen i fråga ligger över budget så kanske du skulle prata med dem och ge ett bud och se vad det resulterar i ? Dem kanske säger nej och då slipper du fundera vidare. Eller har dem redan indirekt sagt att din budget är Ok i och med att du fick komma och provrida?[/user]

Nej visst är det så.
Jag kommer troligtvis lägga ett bud och så får de avgöra om det är värt att gå ner i pris eller inte.

När jag läste de senaste inläggen hade jag inte tippat på att hästen bara var 4 år. Nr 2 tror jag du tackade nej till direkt i ditt hjärta och hjärna. Nr 1 låter underbar men krävande. Kanske är det du erbjuder det den behöver för att coola ner eller så fixar den det inte alls. prova igen?

Jag sneglar också på lite nytt och slås av hur mycket hästar som finns till salu och hur få ändå som jag blir riktigt intresserad av. Säkert med tanke på en begränsad budget på typ 70 papp men ändå.

Anledningen till sneglande på annonser är att F inte är bra och vi har bokad tid på torsdag i Ängelholm.. Jag trodde inte jag va människan som gav upp men förra veckan när jag satt i gruset och grät så gav jag upp inombords. Jag tror inte han avsiktligt vill göra mig illa utan jag tror väl att något är trasigt igen men än dock tar man det så personligt. Jag har kämpat i så många år och mitt allra bästa hjälper ändå inte, maktlöshet. Allt efter detta har vart ett vakum i väntan på torsdag, jag förösker nog bedöva mig genom att titta på nya hästar antar jag.

Ursäkta blajinlägg!

@mooi
Jättesvårt val. Jag vet inte vilket blod det är i hästen men jag vet att dom preppas rätt hårt inför försäljning så du kan vara säker på att den redan gått ett pass innan du kom, ja även om den bara är 4 år.

Jag tänker oxå på att om det är en ferrari så varför låter dom en person komma som inte har pengarna? Vem säljer? Googla, ta reda på precis ALLT. Vart finns hästen? Känner du någon i närheten som känner någon som känner någon.. ja du vet. VAR misstänksam mooi.

Sen lever dessa hästar inte ett jätteroligt hästliv så jag tror absolut att man kan få bort mkt onödig energi genom mkt hagvistelse med hästkompisar om dom fixar det .. Dock med ferraris så är det svårt att "lugna ner" med mindre krav för dom har liksom ON-knappen på hela tiden, en sådan häst behöver arbeta och sysselsättas ridmässigt och vara framme för skänkeln konstant för att fungera.

Det är ju jättesvårt när man inte sett hästen i fråga, eller ridit den. Den kanske inte alls är en sådan ferrari som jag tänker mig, eller så är den det. Men om allt känns ok och du känner att du vill köpa den så tror jag absolut du fixar det, just för att du är ödmjuk och klok nog inför och i din ridning.

Jag tycker absolut man ska tänka noggrant på om jag bra nog för denna hästen? Om fler hade gjort det så hade det inte varit så katastrofalt många som letar fel på hästarna och vill lämna tillbaka dom för att dom inte klarar av dom.
Hästar idag är fasen inte som förr. Jag får ändå räknas som en hyfsat rutinerad ryttare och jag vette fan om jag hade köpt en dressyrferrari. Ge mig vilket fullblod som helst, inga problem men dressyrferraris näää aldrig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 943
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 189
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar