Skillnaden är att visa hästar har både en ON och en OFF knapp. Vissa har två ON. Gas gas gas gas.
Ska man ha en sån ska man tycka det är kul. Jag kunde bli galen på min väns häst som taktade hela skogsrundan och bara blev mer och mer på ju mer han gick. Inte alls en häst för mig.
Mackan och fio, det är ett ganska vanligt uttryck "de måste vara smågalna som unghästar för att orka gå GP". Många menar att om de inte är på på på som unghästar så kommer de inte plocka fram den energin som behövs för en bra piaff tex.
För mig handlar det om att lära in en off-knapp. Det är något många slarvar med. Speciellt dressyrryttare.
Westernryttare är ofta jäkligt mkt bättre på passivitetsträning. Just det skulle många dressyrryttare behöva hämta kunskap från.
Ang att vara övertaggad unghäst och prestera bra piaff ser jag inga likhetstecken.
Att leva rövare på eget initiativ och i annan form och utan egentlig bjudning i exakt form, fram till handen med bakben som verkligen bjuder fram dvs samlar sig(inte springer fort) är väldigt olika jobb.
Att vilja ta i på så sätt på ryttarens önskan och inte eget initiativ och i lydnad är något man får utbilda fram.
De superelektriska kan bli för kvicka i piaffen och bli för svårpåverkbara och spänna till något.
En arbetsvillig och sansad typ är bäst. Piaff ska ju göras lösgjort. En häst som är för energisk mentalt är heller inte lösgjord, varken i huvudet eller kroppen.