Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skillnaden är att visa hästar har både en ON och en OFF knapp. Vissa har två ON. Gas gas gas gas.
Ska man ha en sån ska man tycka det är kul. Jag kunde bli galen på min väns häst som taktade hela skogsrundan och bara blev mer och mer på ju mer han gick. Inte alls en häst för mig.

Mackan och fio, det är ett ganska vanligt uttryck "de måste vara smågalna som unghästar för att orka gå GP". Många menar att om de inte är på på på som unghästar så kommer de inte plocka fram den energin som behövs för en bra piaff tex.

För mig handlar det om att lära in en off-knapp. Det är något många slarvar med. Speciellt dressyrryttare.
Westernryttare är ofta jäkligt mkt bättre på passivitetsträning. Just det skulle många dressyrryttare behöva hämta kunskap från.

Ang att vara övertaggad unghäst och prestera bra piaff ser jag inga likhetstecken.
Att leva rövare på eget initiativ och i annan form och utan egentlig bjudning i exakt form, fram till handen med bakben som verkligen bjuder fram dvs samlar sig(inte springer fort) är väldigt olika jobb.
Att vilja ta i på så sätt på ryttarens önskan och inte eget initiativ och i lydnad är något man får utbilda fram.
De superelektriska kan bli för kvicka i piaffen och bli för svårpåverkbara och spänna till något.
En arbetsvillig och sansad typ är bäst. Piaff ska ju göras lösgjort. En häst som är för energisk mentalt är heller inte lösgjord, varken i huvudet eller kroppen.

Solis, fast många hästar breddar sig efter 4 års ålder. Även utan muskler. De är inte färdigväxta.

Självklart ser hästarna inte ut som valpiga unghästar hela livet. Jag har inte påstått att unghästar är färdigväxta :confused:.
Sedan vill jag nog ändå påstå att muskelmassan ökar med åren. Men vi har kanske olika erfarenheter.

Skillnaden är att visa hästar har både en ON och en OFF knapp. Vissa har två ON. Gas gas gas gas.
Ska man ha en sån ska man tycka det är kul. Jag kunde bli galen på min väns häst som taktade hela skogsrundan och bara blev mer och mer på ju mer han gick. Inte alls en häst för mig.

Mackan och fio, det är ett ganska vanligt uttryck "de måste vara smågalna som unghästar för att orka gå GP". Många menar att om de inte är på på på som unghästar så kommer de inte plocka fram den energin som behövs för en bra piaff tex.

Det handlar om att lära hästen vad "off" betyder. En häst med bara "on" lär få svårt att lära sig piaffera bra. Den måste kunna vänta och bära sig först. Jag har egen erfarenhet av detta och är väl förtrogen med vad som händer när enbart "on" finns.

Att takta en hel runda i skogen har inget med elektricitet att göra utan är ren olydnad, anser jag.

Lite grövre - ja, pga mer muskler med rätt träning.

Lugnare - nej, verkligen inte alltid. Har en "trimmad V12-a" själv som inte blivit det minsta lugnare. Och med största säkerhet aldrig kommer att bli det heller. Man får helt enkelt träna sig själv samt arbeta med att få hästen så lydig som möjligt. Det är mycket häst och jag hade inte köpt en sådan häst, men nu är det egen uppfödning så jag tar tillfället i akt att lära mig så mycket som möjligt av det och bli en bättre ryttare.

Jag håller med. Jag har också en väldigt känslig och elektrisk sak. Dock inte med någon supergång om än inte urdålig. Men han är ingen Ferarri a la världscup-gång.
Han var 4 när han kom till mig. Då är ju orken rätt så begränsad för dem. De kan förvisso köra fullt ös medvetslös ett kortare tag IOM att de inte lärt sig att behöva hushålla med energin.
Men sen blir de ju snudd på efterblivna och som små sengångare. ;)

Min är idag 9 år. Han är betydligt mer i ork och lika energisk, elektrisk etc. Däremot är han ju betydligt lydigare. Så han reagerar inte längre på allt som låter, rör sig etc under ridpass. Han bockar, stegrar etc inte.. Jag kommer dock aldrig kunna sätta upp gemene man på honom. För de är inte snabba nog att läsa och rida honom. Då kommer han braka iväg så fort de missar någon sekund.
Och han kräver extremt mycket mer strikt konsekvens än vad de flesta håller sina hästar med.

Tycker dom flesta proffsen är så glada över sina ridbara unghästar som inte är kokobello men ändå har framåtbjudningen? Pratar vi verkligen om samma sak? @Pontevecchio ?

Jag vet att Sjef och Anky ville ha galna unghästar , men dom tricktränar ju sina till piaff, kan ju vara i samma veva som Anky var poppis som Gielen gjorde sitt uttalande, tycker dock den tiden är förbi nu eftersom trenden för höga poäng idag stavas avspändhet.

Tycker dom flesta proffsen är så glada över sina ridbara unghästar som inte är kokobello men ändå har framåtbjudningen? Pratar vi verkligen om samma sak? @Pontevecchio ?

Jag vet att Sjef och Anky ville ha galna unghästar , men dom tricktränar ju sina till piaff, kan ju vara i samma veva som Anky var poppis som Gielen gjorde sitt uttalande, tycker dock den tiden är förbi nu eftersom trenden för höga poäng idag stavas avspändhet.

Min ena tränare har ju valt att börja rida igen trots att hon trodde det var färdigridet för hennes del när hennes förra togs ur träning pga hjärtfel.
Hon vet vad en bra häst kostar och tänkte att det blir inget med det.
Nu har de en som nog kan bli ganska bra. Vad är finast i den som man får höra dagligen?
Hur jävla snäll och sansad den är!
Jag har hjälpt till med att starta upp den hästen. Otroligt mycket mer förlåtande och enklare än min. Inte lika sinnessjukt snabb som min..

Sen är väl inte Gielen direkt känd för att vilja sitta på något åt det vilda hållet heller. Dessutom tycker jag att det kastreras hingstar till höger och vänster nuförtiden för att dom inte är ridbara på tävling.. vet inte om det beror på att det är fler hingstar som tävlar nu än förr som gör att man märker av det så tydligt.

För mig handlar det om att lära in en off-knapp. Det är något många slarvar med. Speciellt dressyrryttare.
Westernryttare är ofta jäkligt mkt bättre på passivitetsträning. Just det skulle många dressyrryttare behöva hämta kunskap från.

Ang att vara övertaggad unghäst och prestera bra piaff ser jag inga likhetstecken.
Att leva rövare på eget initiativ och i annan form och utan egentlig bjudning i exakt form, fram till handen med bakben som verkligen bjuder fram dvs samlar sig(inte springer fort) är väldigt olika jobb.
Att vilja ta i på så sätt på ryttarens önskan och inte eget initiativ och i lydnad är något man får utbilda fram.
De superelektriska kan bli för kvicka i piaffen och bli för svårpåverkbara och spänna till något.
En arbetsvillig och sansad typ är bäst. Piaff ska ju göras lösgjort. En häst som är för energisk mentalt är heller inte lösgjord, varken i huvudet eller kroppen.

Jag säger inte att det är korrekt utan nåt som ofta sägs. Jag har säkert hört hela sveriges elit säga/skriva detsamma så nån sanning finns det säkert. Att de som unghäst måste vara överivriga över jobb för att ha tillräckligt med vilja att jobba som vuxna. För de flesta mognar och lugnar ned sig en del i vuxen ålder. Gäller att de inte blir bekväma.

Vi kanske pratar förbi varandra. Jag syftar på de unghästarna som vill, vill, vill jobba. De kan säkert tas för olydiga i ung ålder, de måste lära sig vänta men till skillnad från andra här tror jag inte det är så lätt för gemene man att göra. Inte utan att bromsa bort framåtbjudningen. Eller genom att försöka backa varpå man hamnar på kant. Som jag gjorde med hästen som taktade hela rundan. Jag klarade inte av att trycka på offknappen. Jag träffade bara On hela tiden och taggade honom bara mer och mer. oavsiktligt.

Springbank VH var ett typexempel på championaten. Så många kvaliteer men kunde inte fokusera på uppgiften riktigt. Medans det fanns andra som skötte sig bra men inte såg särskilt sugna på att börja arbeta hårdare.
Det är väl som för oss människor, vissa älskar hård träning och blir rastlösa utan. Andra är nöjda med lagom och vill inte pressa sig själv.

@Pontevecchio det känns som vi pratar förbi varandra och/eller om helt olika saker ?

Jag har i ursprungsdiskussionen reflekterat över att många har en bild av att hästarna ska ha GP kvaliteter trots att de aldrig ska gå GP /får råd av andra vid köp att självklart ska de ha en häst av GP kvalitet osv, och att dessa ryttare inte sällan skulle få mycket mera glädje av sin häst enligt temat "don efter person" osv .

Utifrån det har jag ifrågasatt rådet att "hästen måste vara laddad delyxe som unghäst för den kommer vara loj annars som vuxen sen ".

Jag tycker det blir märkligt att bara för att en häst är arbetsvillig så jämställs den med att vara svår?? För mig är inte det samma sak iaf, naturligtvis så finns det dom som kokar över men det intrycket fick inte jag från @mooi iallafall. Och efter att ha haft både en lat häst och en som var som en bordercollie i hästformat så skulle jag alla gånger välja bordercollien då det är så mycket roligare med en häst som hela tiden frågar vad den ska göra istället för att man så att säga rider under hot.. Sedan om man rider GP eller ej tror inte jag hästen lider av, bara man tillgodoser dens behov av arbete och utevistelse. Det finns ju dessutom hästar som är svåra för att dom istället helt saknar arbetsmoral och när man sätter press på dom så kan dom istället bli farliga, sånt vet man sällan innan man ägt hästen ett tag.

Jag säger inte att det är korrekt utan nåt som ofta sägs. Jag har säkert hört hela sveriges elit säga/skriva detsamma så nån sanning finns det säkert. Att de som unghäst måste vara överivriga över jobb för att ha tillräckligt med vilja att jobba som vuxna. För de flesta mognar och lugnar ned sig en del i vuxen ålder. Gäller att de inte blir bekväma.

Jag tycker det är enorm skillnad på arbetsglädje och att vara laddad.
Sen kan man besitta båda eller bara vara laddad.

Skolar man en normal häst korrekt blir den inte loj bara av att bli äldre. Det ska ju löna sig att arbeta. Har det gjort det förblir den i samma arbetsvilja.
Man kan dock inte veta hur arbetsvillig den är så länge den går emot och lägger sin energi på det.
Så det måste man, om de har lärt sig sånt, först arbeta bort innan man vet vad man har i form av ren arbetsvilja och inte bara energi och vilja till egna aktiviteter.
Som dressyrhäst blir det ju förvisso bara jobbigare och jobbigare att arbeta ju mer rätt de gör. Kroppen "säger emot" mer i form av trötthet etc ju bättre de följer ryttarens inverkan och ju mer utbildade de blir.
Men har man gjort det lite trevligt för dem och framför allt: ser till att de förstår vad som väntas av dem, så brukar de flesta arbeta på ganska ok.

Jag vet inte hur hela eliten ser på det. Men just piaffen har ju många i eliten tagit hjälp av min tränare för. Så just i fråga om piaffen känner jag att jag tror på det jag fått lära mig.

Måste bara berätta! :D

För de som hängt med här ett tag så kommer mitt användarnamn från min gamla ponny som jag också sålde för ca 4,5 år sedan. Nu är det dags igen.... Den där ystra 5åringen som jag fick har vuxit upp till en ganska mogen 15åring men är fortfarande ingen lätt radiostyrd ponny.

Som tur har jag en liten elev som fyller 11 år i sommar. Maken till talang har jag nog aldrig sett. Rider med hjärnan och förlitar sig på känslan.Sitter som en gud. Uppvuxen barbacka på alla ök till ponnys som finns (+en stjärna till c-ponny). Hon älskar utmaningar och fart. Med andra ord som klippt och skuren till Waco! Trots att hon egentligen inte kan något. Aldrig tävlat utan bara styrt runt hemma.

De har nu honom på lån i 4 veckor för eventuellt köp. Och det går så bra! Ponny tar hand om henne som om hon vore av glas och hon rider runt och provar göra grejer! De är helkära i honom :love:

Jag känner mig som en lycklig ponnymamma! :D

Jag tycker det blir märkligt att bara för att en häst är arbetsvillig så jämställs den med att vara svår?? För mig är inte det samma sak iaf, naturligtvis så finns det dom som kokar över men det intrycket fick inte jag från @mooi iallafall. Och efter att ha haft både en lat häst och en som var som en bordercollie i hästformat så skulle jag alla gånger välja bordercollien då det är så mycket roligare med en häst som hela tiden frågar vad den ska göra istället för att man så att säga rider under hot.. Sedan om man rider GP eller ej tror inte jag hästen lider av, bara man tillgodoser dens behov av arbete och utevistelse. Det finns ju dessutom hästar som är svåra för att dom istället helt saknar arbetsmoral och när man sätter press på dom så kan dom istället bli farliga, sånt vet man sällan innan man ägt hästen ett tag.

Håller med. "Bordercollien" är ju så mycket roligare att jobba med. Det är dessutom lättare att lära en häst med bara "on" vad "off" betyder, än tvärtom, upplever jag. Min häst är en arbetsmyra av stora mått, men som vi försöker lära "off". Hon tror att om man skyndar sig så hinner man ju med allt man lärt sig och lite till, typ. Det som blir svårt med en sådan häst är när den inte bara frågar vad den ska göra, utan bara gör på eget initiativ det den tror att den ska göra, eller det den tycker att den borde göra. Många gånger har jag helt plötsligt befunnit mig sitta i en öppna efter långsidan, något jag inte alls bett om men som lilla hästen tycker kunde vara skoj för det är hon ju så bra på (och förmodligen har klumpedunsen på ryggen gett en omedveten signal om detta :o).

Jag tänker att en ferrari som BARA är just en ferrari är ju drömmen, dvs arbetsvillig kvick och lätt, dom växer ju inte på träd, är väldigt attraktiva och inte billiga. Speciellt inte hos ett proffs som vet hur attraktiva dessa hästar är... Därför tänker den cyniska delen av mig att jag skulle dra åt mig öronen lite om säljaren var villig till att pruta och försökte att pusha på (tex att råka nämna att xxx-proffsryttare är vääääldigt intresserad) det behöver naturligtvis inte vara ngt fuffens men tyvärr har man ju genom åren blivit lite skadad...:meh:

Att en ryttare som du Mooi skulle klara en lite tuffare Ferrari tvivlar jag inte på, men man bör ställa sig frågan om man tycker att det är värt det. Tänker också på att det kanske fanns ngt med din magkänsla som sa att de ev fanns ngt annat under huven på denna häst eftersom du trots allt funderade på om du skulle klara det?

En "riktig" Ferrari drar ju ofta med sig en hel del saker som kan bli väldigt trist för en hobbyryttare (och då menar jag i den bemärkelsen att man har ett vanligt jobb/liv och inte ett team med resurser kring sig). Jag har själv erfarenhet av en sådan häst och hade inte skaffat mig det igen. Några axplock:

Den klarar inte av att stå en dag och vad värre är att det finns ingen annan som du varken vill eller vågar att sätta upp på hästen.
Detta blir lätt en ständig ångest.

Det kan vara svårt eller omöjligt att dra iväg ensam på träning/tävling och om man ändå gör det så kommer man hem som en urvriden disktrasa...

Rida ut på mysig skogstur i vårvädret är inte tal om, det blir mera som "it´s a dirty work, but someone´s gotta do it"
och att få sällskap är är inte aktuellt då ingen vågar, eftersom din häst hetsar upp även den lugnaste kamel.

Du kan när som helst riskera att få hela din tävlingsdag spolierad då din häst flippar för ngt, tex dekorationer, domare, solkatter, fan och hans gamla mormor.

Varje ridpass är en överraskning det kan vara himmel eller helvete. Min erfarenhet är också att dom flesta unghästar blir ännu mera energiska när dom fått musklat sig och kommit ihop sig, även om dom kanske blir mognare på vissa sätt. Har oftare sett exempel på hästar som vare rätt lugna som unghästar men som blivit riktiga lokomotiv när dom kommit i kondition, än tvärt om.

Det kan bli mkt blod svett och tårar och har man bara en häst och rider för att det ska vara roligt, ska man iaf fundera över om man tycker att det är värt det.

Jag tycker precis som Amanda F skrev, åk och provrid fler ggr och var skeptisk, hellre safe than sorry. Efter all din otur så är du värd att få ha det bara roligt och trevligt med din nya häst :)

@Pontevecchio det känns som vi pratar förbi varandra och/eller om helt olika saker ?

Jag har i ursprungsdiskussionen reflekterat över att många har en bild av att hästarna ska ha GP kvaliteter trots att de aldrig ska gå GP /får råd av andra vid köp att självklart ska de ha en häst av GP kvalitet osv, och att dessa ryttare inte sällan skulle få mycket mera glädje av sin häst enligt temat "don efter person" osv .

Utifrån det har jag ifrågasatt rådet att "hästen måste vara laddad delyxe som unghäst för den kommer vara loj annars som vuxen sen ".

Vi pratar säkert om varandra. Jag håller med om att de flesta skulle ha roligare med en mer lagomhäst. Gp kvaliteerna kanske inte gör den "svår" men att den kräver mer. En bordercollie är jobbigt för den som vill kunna ställa av hästen ibland, ta en lugnare vecka eller ha semester osv. Kanske bättre med en lagom labrador.

Jag tror att vi alla har olika referensramar hur en Bordercollie är. ;) Min Bordercollie gick alldeles utmärkt att ge semester, dock var han kanske liite jobbig att rida ut på iaf i början, det gav sig när han blev mer riden. Men det var en omställning från att ha haft en latmask där man var tvungen att vara jätte snabb i hjälperna och klämma var absolut förbjudet.. Var man snabb i hjälperna på Bordercollien så var man på en microsekund i andra änden av ridhuset... ;) Men som sagt sååå kul att arbeta med!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 943
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 188
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar