Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att en ferrari som BARA är just en ferrari är ju drömmen, dvs arbetsvillig kvick och lätt, dom växer ju inte på träd, är väldigt attraktiva och inte billiga. Speciellt inte hos ett proffs som vet hur attraktiva dessa hästar är... Därför tänker den cyniska delen av mig att jag skulle dra åt mig öronen lite om säljaren var villig till att pruta och försökte att pusha på (tex att råka nämna att xxx-proffsryttare är vääääldigt intresserad) det behöver naturligtvis inte vara ngt fuffens men tyvärr har man ju genom åren blivit lite skadad...:meh:

Att en ryttare som du Mooi skulle klara en lite tuffare Ferrari tvivlar jag inte på, men man bör ställa sig frågan om man tycker att det är värt det. Tänker också på att det kanske fanns ngt med din magkänsla som sa att de ev fanns ngt annat under huven på denna häst eftersom du trots allt funderade på om du skulle klara det?

ang fetad text: säljaren är inte särskilt intresserad av att gå ner i pris, jag har dock lagt ett bud och så får vi se om de tar det. Nämnda proffsryttare är jag inte förvånad över/känns inte som ett försäljningsknep att den varit i kontakt med denna säljare, ryttaren var bl.a hos mig förra året för att kolla på tillridnings/försäljningshästen jag hade hemma då och h*n är ofta ute efter yngre förmågor.

ang understruken text: min magkänsla var ändå bra. Jag tror att den känslan kom lite av att jag kände mig ganska ringrostig och det blev tydligt att hästen var väldigt snabb i reaktionen och på att ta egna initiativ/prova om det var "detta" jag ville. Dock var känslan att -efter att man ridit ihop sig med denna hästen så har man en häst som är väldigt rolig att jobba med, inget kändes svårt -mer än att sitta ordentligt i en stor galopp :angel: Den reagerade inte genom att bli "upprörd" när det blev fel tex utan var redan på nästa försök då.
Jag har tidigare haft en Ferrari av det jobbiga slaget. En mkt överambitiös häst som dessutom var ganska stressad inombords, inte accepterade andra ryttare än mig + någon enstaka mer, blev det "fel" nånstans så blockerade hon sig och gjorde terre á terre t medan svetten rann, och i hantering var det som att leda ett fullblod på väg till startboxen -varje dag. Väldigt trevlig att rida när man fick ner henne på jorden (kan väl tillägga att jag var 16 år när jag fick henne, så det är ju 10 år sedan och jag BÖR ha blivit lite duktigare på dessa år). Idag hade jag inte sålt henne.
Även hästen jag hade hemma förra året var mer åt detta hållet, mycket nerver och "snabb" på alla sätt du kan tänka dig, känslig och t ex obalans från ryttaren kunde medföra en resa genom ridhuset... men gav en otrolig ridkänsla, känslan av att det är LÄTT -och jag tyckte ju redan då att hade den hästen varit ett sto, och jag inte redan haft 2 hästar (dock visste jag ju inte då hur det skulle gå senare) så hade jag inte släppt den.

Oavsett vilken häst det blir, så tror jag att jag vid eventuella kommande provridningar kommer leta efter en liknande känsla som helgens provridning gav.

Jaha, eftersom vi tränade på att jag skulle vara lätt i handen häromdagen så blev jag för mesig idag till en början :cautious: Jag gick in i paddocken för att träna på det vi gjorde på träningen och passet började ganska dåligt. Jag blev för mesig i min kontakt, både med hand och skänkel, så han kom inte in mellan hjälperna, men när jag kommit igång mer och hittat det lagoma mellanläget så gick det bättre. Han måste fortfarande bli mer på och kvickare för hjälperna, men jag hittade ett ganska trevligt sug framåt med lite (betoning på lite i och med att han inte är någon gångartskanon :p) luft i traven. Även fattningarna fungerar utan större problem nu och det känns som att han är starkare nu och orkar fatta bättre. Jag gjorde även ett par skänkelvikningar och det gör han bra. Det känns dock som att vi börjar närma oss ett nytt trappsteg, nu när jag kräver lite mer precision och kvalitet i arbetet, som vi får jobba lite med för att ta oss upp på.

Vi var in på kliniken igår, nästan så både jag och F känner oss som hemma där nu för tiden. Men nu blir det inga fler besök, för i går dömdes han ut :cry:

Han har pålagringar på ett framknä efter yttre våld som skett för ungefär en månad sedan enligt röntgenbilderna. Har han gått omkull och lagt sig på framknä frågade veterinären när hon visade mig bilderna. Och ja visst har han gjort de, ingen stor grej alls han snubblade för dryga 3 veckor sedan och la sig ner på framknäna men var snabbt upp igen och syntes inte något eller reagerade inte på tryck så det glömdes snabbt bort. Men för 1,5 vecka sedan så började han gå emot i ridningen och jag kände direkt att något var fel och bokade då tiden till i går. Han kommer aldrig bli en tävlingshäst igen , de här repar han sig inte ifrån och med tanke på övriga skador var beslutet rätt självklart att vi slutar här..

Eftersom vi bor som vi gör så har jag nu i samråd med min veterinär kommit fram till att han kommer pensioneras och få gå hemma på gården under sommaren och vintern, om jag märker att han mår dåligt av detta eller har ont av sitt knä så kommer han få somna in och få evigt lång viloplats på gården. Men om han trivs med att vara gårdshäst så kommer han få stanna kvar så länge han vill.

Vi var in på kliniken igår, nästan så både jag och F känner oss som hemma där nu för tiden. Men nu blir det inga fler besök, för i går dömdes han ut :cry:

Han har pålagringar på ett framknä efter yttre våld som skett för ungefär en månad sedan enligt röntgenbilderna. Har han gått omkull och lagt sig på framknä frågade veterinären när hon visade mig bilderna. Och ja visst har han gjort de, ingen stor grej alls han snubblade för dryga 3 veckor sedan och la sig ner på framknäna men var snabbt upp igen och syntes inte något eller reagerade inte på tryck så det glömdes snabbt bort. Men för 1,5 vecka sedan så började han gå emot i ridningen och jag kände direkt att något var fel och bokade då tiden till i går. Han kommer aldrig bli en tävlingshäst igen , de här repar han sig inte ifrån och med tanke på övriga skador var beslutet rätt självklart att vi slutar här..

Eftersom vi bor som vi gör så har jag nu i samråd med min veterinär kommit fram till att han kommer pensioneras och få gå hemma på gården under sommaren och vintern, om jag märker att han mår dåligt av detta eller har ont av sitt knä så kommer han få somna in och få evigt lång viloplats på gården. Men om han trivs med att vara gårdshäst så kommer han få stanna kvar så länge han vill.

Men vad tråkigt!! :( hoppas han fixar att gå kvar och mysa länge.

@Catrool Men usch vad tråkigt:(, Dessutom extrashitty när han blivit fräsch från det andra skräpet. Men är inte detta så typiskt hästar? Är det inte det ena så är det det andra...

Hej hopp! Kastat mig in som helt ny i tråden!

Har en 5 åring som är långsamt tagen och jag har haft honom sen han var 6 mån. Vi har tränat klassisk dressyr (mellanting akademiskt och engelskt), i ca 6 mån och innan dess riden engelskt. Han är mycket fin i skritt o trav, gör skolor och skänkelvikningar utan några som helst problem! Galoppen har vi egentligen inte jobbat så mycket med förrän nu men grundarbetet har gjort mycket nytta och han fattar jättefint trots att vi aldrig tränat fattningar. . Men ett problem, vi får inte till högergaloppen :meh: har gjort alla knep som finns i boken men han tycks ha bestämt sig för att vänster galopp så blir matte glad (han är lite besynnerlig). Annan ryttare gör ingen skillnad ;) men vi kommer nog förbi detta snart!

Vill så gärna starta honom till sommaren förutsatt att vi får ordning på detta. Men ärligt talat så har jag aldrig tävlat eftersom jag alltid haft för höga krav och "problemhästar". Så jag har dragit mig för det :angel: men har alltid tyckt om dressyr och tränat relativt högt.

Så nu har jag återigen något att skylla på :bow: men när dagen kommer så lär jag bajsa på mig av nervositet :nailbiting:

@Ewelina välkommen till tråden :)

KL
haha, apropå knasiga ferrari-hästar.. Jag pratade med en beridare på ett försäljningsstall förut (som btw ev hade en passande häst), denna person köpte jag min första stora häst ifrån -och han kom ihåg henne! 10 år senare.... Ehm, jaaa den hästen var i en klass för sig :p

Är det inte lite konstigt att LA:4 (det gamla) har försvunnit ut TDB? När jag kollar på mina resultat från förra året så står det ingen klass angiven (det är tomt alltså) i det fält där det borde stått LA:4 som klassnamn?

Idag har jag varit iväg på nya provridningar (söndagsnöjet ;) ).

#1:
5 år, inte så mycket riden utan lite tunn, omusklad och vinglig, inte direkt dressyrriden utan det var en hopptjej som hade den (en jättegullig tjej som blev supernervös när en DRESSYRRYTTARE skulle se henne rida... men det fick vi snabbt slätat över -hon skulle ju få se mig vingla runt i hoppsadel, och jag sitter verkligen som en kratta i hoppsadel, känns som att jag ska tippa av vilken sekund som helst :p ). Pigg och positiv liten häst. Dock mycket jobb med.

#2:
4 år, var inte heller riden så mycket. Dock riden på ett annat sätt än den ovan, mer välriden ;) Denna var lite småtjock för tillfället :p Den var väldigt trevlig att rida. Framåt och känslig men kändes väldigt vettig i skallen, trots att den både vilat igår och inte varit ute i hagen idag. Skuttade bara lite för solfläckar men hade liksom fokus ändå. Väldigt cool i stallet, och superkelig.

Ninya anser sig vara färdigvilad för minst ett par veckor sedan. Förra veckan när jag skrittade fram henne för hand gick hon och kasta med huvudet då och då och puttade mig på axeln, verkade försöka få igång mig att hitta på nåt vettigare än att masa omkring. Nu i helgen när jag gjorde i ordning tränset när hon åt hö så tittade hon upp, vände sig från höt och väntade. När jag ställde mig bredvid huvudet och värmde klart bettet hann hon prova skrapa med båda framhovarna flera gånger medan hon blängde på mig - "hallå, jag VÄNTAR här". :love:
Igår när hon gick en lättare lektion på morgonen och gruppen skulle galoppera så skulle Ninya givetvis avstå från galoppen. Så hon kastade in sin unge i staketet och fixade galoppen på egen hand när ungen inte lät henne springa. Charmig häst :cool:

När det är dags för galopp för oss får det nog bli på töm först, så jag ser var jag har henne. Litar inte ett dugg på henne just nu :D Hon är skitsnäll med mig och försööööker lyssna och hålla sig i skinnet, men är väldigt överreaktiv och spänner till över många småsaker. Men hon har inte gjort några bockningsförsök med mig trots allt, utan bara sprungit iväg några meter som mest och försökt sansa sig. Är oerhört tacksam över att hon anstränger sig mer för att behålla mig däruppe än vad hon gör med andra :D:love:

Idag har jag varit iväg på nya provridningar (söndagsnöjet ;) ).

#1:
5 år, inte så mycket riden utan lite tunn, omusklad och vinglig, inte direkt dressyrriden utan det var en hopptjej som hade den (en jättegullig tjej som blev supernervös när en DRESSYRRYTTARE skulle se henne rida... men det fick vi snabbt slätat över -hon skulle ju få se mig vingla runt i hoppsadel, och jag sitter verkligen som en kratta i hoppsadel, känns som att jag ska tippa av vilken sekund som helst :p ). Pigg och positiv liten häst. Dock mycket jobb med.

#2:
4 år, var inte heller riden så mycket. Dock riden på ett annat sätt än den ovan, mer välriden ;) Denna var lite småtjock för tillfället :p Den var väldigt trevlig att rida. Framåt och känslig men kändes väldigt vettig i skallen, trots att den både vilat igår och inte varit ute i hagen idag. Skuttade bara lite för solfläckar men hade liksom fokus ändå. Väldigt cool i stallet, och superkelig.

Spännande! Nummer två känsn mest intressant då? :)

Vi var in på kliniken igår, nästan så både jag och F känner oss som hemma där nu för tiden. Men nu blir det inga fler besök, för i går dömdes han ut

Men va fasen! Ni var ju äntligen på G igen :cry:!
Fy vad tråkigt att en sån "liten" grej kunde göra sådan skada!
Beklagar verkligen! Men underbart i det hela hemska är ju att ni faktiskt kan ge honom chansen att få vara gårdshäst! Hoppas att det håller!
Jag har en vän som har en gammal travare med pålagringar/förslitningar (minns inte riktigt vad det va), och hon kan ju inte använda hästen till träningar och så. Men har haft hästen i många år (säkert 10 år iaf) till promenadridning och hästen är hur pigg som helst. :) Och ibland blir det något enstaka skutt över ett hinder, bara för att hästen älskar det!

#2:

Låter ju supertrevlig! Blir det fler provridningar på denna kanske?

Men va fasen! Ni var ju äntligen på G igen :cry:!
Fy vad tråkigt att en sån "liten" grej kunde göra sådan skada!
Beklagar verkligen! Men underbart i det hela hemska är ju att ni faktiskt kan ge honom chansen att få vara gårdshäst! Hoppas att det håller!
Jag har en vän som har en gammal travare med pålagringar/förslitningar (minns inte riktigt vad det va), och hon kan ju inte använda hästen till träningar och så. Men har haft hästen i många år (säkert 10 år iaf) till promenadridning och hästen är hur pigg som helst. :) Och ibland blir det något enstaka skutt över ett hinder, bara för att hästen älskar det!

Tack ja det är verkligen sjukt att en sådan liten sak kan göra sådana skador, men de är väl så att landar dom illa så krävs det inte så mycket med tanke på deras egna stora tyngd.
Jag som är så otroligt petig när det gäller sådana här saker stör mig och ältar fortfarande att jag inte ens hade detta i åtanke och att jag tom hade glömt bort de! Men men även solen har väl fäckar eller vad är de man säger..

Det var en stor sten som släppte fårn mina axlar när jag frågar veterinären efter att tårarna hade slutat rinna vad jag gör med honom nu. Och när hon säger " nu får han göra precis vad han vill, släpp ut honom i sin stora vanliga hage och låt honom göra de han vill" och de kändes så otroligt skönt för jag har i så många år oroat mig för denna häst, men nu släpper jag honom fri och hoppas han kan vara lycklig så :)

Spännande! Nummer två känsn mest intressant då? :)

Låter ju supertrevlig! Blir det fler provridningar på denna kanske?

Blir nog inte fler provridningar av den, det behövs inte -kände att jag fick en bra bild av den ändå.

Nu har jag dock ett litet lyxproblem, ägaren till, den för dyra, ferrarihästen hörde av sig igår kväll och sa att:
hästen är en av de bästa (kanske tom den bästa) hästen i stallet och de är därför inte så sugna på att släppa den billigare, MEN något som de även värderar högt är "att hästarna hamnar hos bra ryttare som kan ta hand om dem efter bästa förmåga -och att hon gillade mig". Samt undrade vad mitt absoluta budgettak var.

Så nu står jag mitt emellan två väldigt bra hästar. Dock tror jag att gårdagens häst kommer vara en lättare häst, den var lite mer sansad :p Så nu analyseras filmerna för fullt och tankarna går på högvarv.

Tack ja det är verkligen sjukt att en sådan liten sak kan göra sådana skador, men de är väl så att landar dom illa så krävs det inte så mycket med tanke på deras egna stora tyngd.
Jag som är så otroligt petig när det gäller sådana här saker stör mig och ältar fortfarande att jag inte ens hade detta i åtanke och att jag tom hade glömt bort de! Men men även solen har väl fäckar eller vad är de man säger..

Det var en stor sten som släppte fårn mina axlar när jag frågar veterinären efter att tårarna hade slutat rinna vad jag gör med honom nu. Och när hon säger " nu får han göra precis vad han vill, släpp ut honom i sin stora vanliga hage och låt honom göra de han vill" och de kändes så otroligt skönt för jag har i så många år oroat mig för denna häst, men nu släpper jag honom fri och hoppas han kan vara lycklig så :)

Verkligen tråkigt när det blir såhär :( Men tänk om han ändå bara kan få lulla runt så länge det går... Så gjorde jag med min gamla tävlingsponny när han "förtidspensionerades". Han fick iallafall fyra år till som unghästuppfostrare och pensionär tills hans skador hann ikapp honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 943
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 188
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar