Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker absolut man ska tänka noggrant på om jag bra nog för denna hästen? Om fler hade gjort det så hade det inte varit så katastrofalt många som letar fel på hästarna och vill lämna tillbaka dom för att dom inte klarar av dom.
Hästar idag är fasen inte som förr. Jag får ändå räknas som en hyfsat rutinerad ryttare och jag vette fan om jag hade köpt en dressyrferrari. Ge mig vilket fullblod som helst, inga problem men dressyrferraris näää aldrig.

Absolut jag håller som sagt med men sedan finns det även dem som går och tänker att man inte är bra nog för hästen och att den hade kommit så mycket längre med rätt ryttare osv, det finns ju två sidor på myntet så att säga :)

@mooi jag har som du ridit väldigt fina fyraåringar den här "hästletningsperioden" och det jag verkligen har känt är att de ska provridas fler gånger än en äldre häst. Jag provade två superfina fyraåringar (båda riktiga rödhåriga dressyrferraris) i höstas, flög ner min tränare för att hon skulle kolla andra gången jag red dem och jag kan ju lugnt säga att vi var besvikna efter den gången. Båda hästarna hade haft viloperioder precis innan jag kom (märkligt tycker jag). En var så explosiv att jag knappt kunde komma åt med skänklarna, det funkade ok men det var inte roligt. Den andra hade fått växtvärk och ville inte gå alls (lagom kul då att ha åkt 60 mil...). Så man får nog rida några gånger, för unga hästar ändrar sig oftare än äldre befästa som du redan vet...

Jag har bestämt mig nu för att veterinärbesiktiga den häst jag red i söndags för köp (om de accepterar mitt lilla prutande, hon lät mig komma och provrida trots att hon visste att jag inte kunde betala det hon egentligen ville ha, det är dock ingen jätteskillnad). Han är väl känslig men snäll och går att skritta ute på långa tyglar. Det var ett av mina krav. För jag som vanlig dödlig ryttare vill också ha en kompis, en kompis som, om 10 år, när han är 18 och kanske inte vill tävla längre, kan tycka att livet är ok på skogsstigarna utan att balla ur för minsta lilla.

@mooi jag har som du ridit väldigt fina fyraåringar den här "hästletningsperioden" och det jag verkligen har känt är att de ska provridas fler gånger än en äldre häst. Jag provade två superfina fyraåringar (båda riktiga rödhåriga dressyrferraris) i höstas, flög ner min tränare för att hon skulle kolla andra gången jag red dem och jag kan ju lugnt säga att vi var besvikna efter den gången. Båda hästarna hade haft viloperioder precis innan jag kom (märkligt tycker jag). En var så explosiv att jag knappt kunde komma åt med skänklarna, det funkade ok men det var inte roligt. Den andra hade fått växtvärk och ville inte gå alls (lagom kul då att ha åkt 60 mil...). Så man får nog rida några gånger, för unga hästar ändrar sig oftare än äldre befästa som du redan vet...

Jag har bestämt mig nu för att veterinärbesiktiga den häst jag red i söndags för köp (om de accepterar mitt lilla prutande, hon lät mig komma och provrida trots att hon visste att jag inte kunde betala det hon egentligen ville ha, det är dock ingen jätteskillnad). Han är väl känslig men snäll och går att skritta ute på långa tyglar. Det var ett av mina krav. För jag som vanlig dödlig ryttare vill också ha en kompis, en kompis som, om 10 år, när han är 18 och kanske inte vill tävla längre, kan tycka att livet är ok på skogsstigarna utan att balla ur för minsta lilla.
Vad spännande, vad är det för häst? :)
Jag håller tummarna!

Ska börja med och beklaga din förlust @mooi Men roligt att du är ute i hästljungeln , för det är både roligt och frustrerande att leta häst. Läste för många år sedan en intervju med S Gielen ( tror jag att det va). Hon tyckte att man alltid skulle tänka på att en så pass ung häst alltid både lugnar sig och blir grövre. Så om den unga hästen känns lagom nu så kanske den blir lite för loj som färdig. Det är klart att det inte får bli galet känsligt och man får veta sin egen begränsning.

Köpte mig själv en Ferrari och visst åkte jag i backen men nu med mer ridning och stimulans så börjar man ana en mer lugnare och ridbarare häst. Så om något år har jag en lagom lugn häst men med en viss känslighet kvar

Nja nu skrev jag ju inte @mackan att en pigg häst blir loj. Men kan förtydliga. Vad Gielen menade var att en unghäst som är lagom temererad nu blir lojare med åldern. Alltså att den yngre hästen lugnar sig med åren.

Nja nu skrev jag ju inte @mackan att en pigg häst blir loj. Men kan förtydliga. Vad Gielen menade var att en unghäst som är lagom temererad nu blir lojare med åldern. Alltså att den yngre hästen lugnar sig med åren.
Fast jag tycker fortfarande det blir jättemärkligt ;) På vilket sätt skulle ngn pigg alert häst bli loj bara för att den får några år på nacken ? Du använde ju exakt loj ? Och vore det så , är hästarna några maskiner oavsett då eller vad menas , att beter de sig inte på xx grader i xx ålder så blir de yy i äldre ålder osv ? Det blir ju helt tokigt ?!

Senast ändrad:
Ja men verkligen.. jag tycker att hästarna blir hetare/mer framåt ju mer ihopkopplade och bärigare dom blir eftersom man får mer rätt energi då. Blir dom lojare är ju något konstigt?

Undrar vad SG egentligen menade... ?
Ja det undrar jag med men tänker att det kanske är troligare att det missuppfattats ?

Hon kanske syftade på något med mognad?

Hursomhelst, jag är väl lite såhär om det kniper ;) :p

llllllll.jpg

Skämt åsido, vi får se hur det blir, om det blir räserhästen eller inte -men jag vet hur jag vill att det ska kännas. Det ska kännas LÄTT! och att den VILL.

Jag måste få uppdatera efter träning idag. Vi gjorde egentligen inget avancerat, utan tränade övergångar. Fokus låg på att L skulle bli lydigare och kvickare för sitshjälperna. Det sista vi gjorde var en fin avsaktning från galopp till skritt, med bara ett par travsteg emellan, där jag bara rätade upp mig och kunde lätta i handen hela vägen ner till skritt :up: Traven blev mer stunsig och luftig när vi jobbat med övergångarna en stund också :) Min härliga häst bjöd på en riktigt fin ridkänsla idag :love:

@mooi
Sen lever dessa hästar inte ett jätteroligt hästliv så jag tror absolut att man kan få bort mkt onödig energi genom mkt hagvistelse med hästkompisar om dom fixar det .. Dock med ferraris så är det svårt att "lugna ner" med mindre krav för dom har liksom ON-knappen på hela tiden, en sådan häst behöver arbeta och sysselsättas ridmässigt och vara framme för skänkeln konstant för att fungera.

Det är ju jättesvårt när man inte sett hästen i fråga, eller ridit den. Den kanske inte alls är en sådan ferrari som jag tänker mig, eller så är den det

Lite utefter detta också tänker jag när folk köper "ferraris" som är lite mycket men tänker att det blir säkert bra om den ska gå med hagkompisar osv ....
Många regelrätta Ferraris som växt upp utan att gå med kompisar, står i liten hage , fokuset är på att toppa dem ridmässigt osv .

Det är inte alltid fungerande att sen släppa ut en sån häst i hage med kompisar och tro att detta tar hand om dess energi osv .... Det var lite det jag avsåg i första reflektionen att man som hästköpare verkligen behöver se realistiskt till vad man ska köpa/vill använda hästen till och utifrån det håller häst och vill kunna räkna med är skäligt att hålla häst utifrån ens egna kriterier/förväntningar . Framför allt vill man väl inte ha skadad häst direkt eller regelbundet osv .

Jag tror vi också allihop har olika bild av vad en ferarri är..

En, för mig, riktig Ferarri kan inte ens alla proffs rida. Jag hade aldrig köpt en sån. För jag har för det första inget behov av det. Jag är för dålig för att kunna ha behållning av såna kvaliteter. Utöver att jag förmodligen inte riktigt skulle klara av det.
Nu tänker jag hästar som rör sig a la bästa i landet/går att rida världscup med rätt ryttare etc.
En sån häst är förutom att de är så satans snabba, arbetsmyror och reaktiva på omgivning och rörliga etc så himla känsliga för balansmissar och kan ju bli otroligt förbannade om man sitter någon mm off i balans.
Jag har en kompis som har fina, fina hästar som alla proffs visste vilka de var iom det redan som unga. Men den finaste: ujujuj! Den hade inte jag velat sätta mig på! Och det har få andra velat heller.. Även den GP-ryttare som länge ägde den..
Den har inte ont eller är dum. Däremot om man inte sätter den i exakt balans får den panik och förr brakade det då iväg. Så snabb och så rörlig som den är med.. :O
Då jobbar jag ändå med problemhästar och är inte direkt lätt att få ur sadeln eller rädd av mig. Men jag vet mina begränsningar. På den hade det kunnat gå jäkligt fel!

I övrigt håller jag med om att många överskattar sin förmåga. Det tycker jag många veterinärer, tränare etc är rätt ense om.

Sen med hästar så får man ju fundera lite kring vem man utbildar dem för då man rider in dem/skolar dem. En Ferarri brukar man ju matcha mot snabba, säkra ryttare.
Har den sämre förutsättningar och man inser att proffs kommer inte vilja ha den måste den tränas annorlunda. Då ska den coolas ner, trubbas av etc för att tempereras och desensiteras för att tåla mer felrindning och göras mindre "lätt att ramla av" genom att miljöträna, göra så den tål sits som diffar, hjälper som är motstridiga etc etc..

Det finns ju hästar som har lätt för jobb, rör sig fint och är arbetsvilliga. Men som inte är hypersensitiva. De brukar dock kosta därefter. De går att göra till ferarris när ryttaren är redo. Men de tål att hållas i lägre energi, att ryttaren gör fel etc sas utan att explodera.
En elev har köpt en sån. Fantastisk individ mentalt!
Det är rätt många som nog inte riktigt fattade vad hon betalade för då vi länge låtit det vara lite småslappt tills hon hittat balansen, kan formge exakt etc..
Nu, efter ett år, börjar vi addera energi. Nu börjar fler se att det kanske finns mer under huven än de trott. När man börjar rida fram gången.
Jag tror fler skulle göra som hon gjort.

Med det inte sagt att mooi är för kass för hästen hon provat! Det vet jag absolut inget om!

Ska börja med och beklaga din förlust @mooi Men roligt att du är ute i hästljungeln , för det är både roligt och frustrerande att leta häst. Läste för många år sedan en intervju med S Gielen ( tror jag att det va). Hon tyckte att man alltid skulle tänka på att en så pass ung häst alltid både lugnar sig och blir grövre. Så om den unga hästen känns lagom nu så kanske den blir lite för loj som färdig. Det är klart att det inte får bli galet känsligt och man får veta sin egen begränsning.

Köpte mig själv en Ferrari och visst åkte jag i backen men nu med mer ridning och stimulans så börjar man ana en mer lugnare och ridbarare häst. Så om något år har jag en lagom lugn häst men med en viss känslighet kvar

Lite grövre - ja, pga mer muskler med rätt träning.

Lugnare - nej, verkligen inte alltid. Har en "trimmad V12-a" själv som inte blivit det minsta lugnare. Och med största säkerhet aldrig kommer att bli det heller. Man får helt enkelt träna sig själv samt arbeta med att få hästen så lydig som möjligt. Det är mycket häst och jag hade inte köpt en sådan häst, men nu är det egen uppfödning så jag tar tillfället i akt att lära mig så mycket som möjligt av det och bli en bättre ryttare.

Jag tror vi också allihop har olika bild av vad en ferarri är..

En, för mig, riktig Ferarri kan inte ens alla proffs rida. Jag hade aldrig köpt en sån. För jag har för det första inget behov av det. Jag är för dålig för att kunna ha behållning av såna kvaliteter. Utöver att jag förmodligen inte riktigt skulle klara av det.
Nu tänker jag hästar som rör sig a la bästa i landet/går att rida världscup med rätt ryttare etc.
En sån häst är förutom att de är så satans snabba, arbetsmyror och reaktiva på omgivning och rörliga etc så himla känsliga för balansmissar och kan ju bli otroligt förbannade om man sitter någon mm off i balans.
Jag har en kompis som har fina, fina hästar som alla proffs visste vilka de var iom det redan som unga. Men den finaste: ujujuj! Den hade inte jag velat sätta mig på! Och det har få andra velat heller.. Även den GP-ryttare som länge ägde den..
Den har inte ont eller är dum. Däremot om man inte sätter den i exakt balans får den panik och förr brakade det då iväg. Så snabb och så rörlig som den är med.. :O
Då jobbar jag ändå med problemhästar och är inte direkt lätt att få ur sadeln eller rädd av mig. Men jag vet mina begränsningar. På den hade det kunnat gå jäkligt fel!

I övrigt håller jag med om att många överskattar sin förmåga. Det tycker jag många veterinärer, tränare etc är rätt ense om.

Sen med hästar så får man ju fundera lite kring vem man utbildar dem för då man rider in dem/skolar dem. En Ferarri brukar man ju matcha mot snabba, säkra ryttare.
Har den sämre förutsättningar och man inser att proffs kommer inte vilja ha den måste den tränas annorlunda. Då ska den coolas ner, trubbas av etc för att tempereras och desensiteras för att tåla mer felrindning och göras mindre "lätt att ramla av" genom att miljöträna, göra så den tål sits som diffar, hjälper som är motstridiga etc etc..

Det finns ju hästar som har lätt för jobb, rör sig fint och är arbetsvilliga. Men som inte är hypersensitiva. De brukar dock kosta därefter. De går att göra till ferarris när ryttaren är redo. Men de tål att hållas i lägre energi, att ryttaren gör fel etc sas utan att explodera.
En elev har köpt en sån. Fantastisk individ mentalt!
Det är rätt många som nog inte riktigt fattade vad hon betalade för då vi länge låtit det vara lite småslappt tills hon hittat balansen, kan formge exakt etc..
Nu, efter ett år, börjar vi addera energi. Nu börjar fler se att det kanske finns mer under huven än de trott. När man börjar rida fram gången.
Jag tror fler skulle göra som hon gjort.

Med det inte sagt att mooi är för kass för hästen hon provat! Det vet jag absolut inget om!

Skillnaden är att visa hästar har både en ON och en OFF knapp. Vissa har två ON. Gas gas gas gas.
Ska man ha en sån ska man tycka det är kul. Jag kunde bli galen på min väns häst som taktade hela skogsrundan och bara blev mer och mer på ju mer han gick. Inte alls en häst för mig.

Mackan och fio, det är ett ganska vanligt uttryck "de måste vara smågalna som unghästar för att orka gå GP". Många menar att om de inte är på på på som unghästar så kommer de inte plocka fram den energin som behövs för en bra piaff tex.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 943
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 189
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar