Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit och hälsat på Hottie idag, lilla tanten... Hemskt lurvig och lång man dessutom ;) Lite jobbigt att se att "ridmusklerna" inte riktigt finns kvar (ingen överraskning, men ändå). Hon var pigg och glad iallafall.

Iallafall gjort klart att de bara ska ha ett föl så jag kommer behöva hitta nytt för henne när fölet är avvant nästa vinter (sedan är det ju inte panik direkt utan jag kan ta hem emellan), men till betäckningssäsongen 2016 så får det bli någon annan som får ha henne. @Fenestra -gör plats och ha "guling"-dos redo! ;) ;)

Icke lurv vs lurv (och inte solblekt....) :p
hottie_sommar_vs_vinter.jpg

Varit och hälsat på Hottie idag, lilla tanten... Hemskt lurvig och lång man dessutom ;) Lite jobbigt att se att "ridmusklerna" inte riktigt finns kvar (ingen överraskning, men ändå). Hon var pigg och glad iallafall.

Iallafall gjort klart att de bara ska ha ett föl så jag kommer behöva hitta nytt för henne när fölet är avvant nästa vinter (sedan är det ju inte panik direkt utan jag kan ta hem emellan), men till betäckningssäsongen 2016 så får det bli någon annan som får ha henne. @Fenestra -gör plats och ha "guling"-dos redo! ;) ;)

Icke lurv vs lurv (och inte solblekt....) :p
hottie_sommar_vs_vinter.jpg

Hade kunnat bli väldigt spännande bebis det!

Tar du och rider en av mina då? ;)

Eftersom Z är skadad (nu 6 veckors vila för att utröna om det är en ny eller gammal skada de har hittat på röntgen) och jag dessutom inte rider honom längre, och jag inte heller hittat någon häst som passar mig så är jag och Fantasi back in business ett litet tag i alla fall. Hon har varit lite deppig under hösten (pga att hon saknat mig kanske? :angel:;)) men igår var hon svinnöjd. Hon "sjunger" och frustar om vartannat så det går inte att ta fel på... :love::love::love:

Världens fart i traven och min tränare var helt övertygad om att traven var bättre än någonsin. I galoppen märks den största skillnaden, då hon inte är lika stark där som när vi var som bäst samspelta.

Sjukt tråkiga bilder på henne, men bättre än inget:
IMG_6544.jpg

och sen det sötaste, när hon är nöjd och avslappnad så räcker hon ut tungan. Då kan det se ut så här (inte så smickrande vinkel, men annars syns ju inte tungan)

IMG_6549.JPG
:love::love::love:

Nää.. nu skiter jag i detta och bytte helt enkelt upp mig..... ( :grin: )

10846228_10153524215590400_4597017274143625306_n.jpg

Ridit islandshäst 2-3ggr förut och då bara turridning. Lite skillnad på att rida turridningshäst som bara följer svansen framför.. och en privathäst, han var jättetrevlig och gjorde så gott han kunde med mig på -även om det mest lät "men vad gör han nu? Vilken gångart är det denna gången? :eek::confused: ". Fick dock rett ut grejerna lite bättre efter en stund;)

Eftersom jag själv äger en häst som allt som oftast känns som att hon har svalt ett kvastskaft så vet jag precis vad du menar. Iallafall, det som fungerar absolut bäst på henne är att jobba henne mycket i skritt. Både uppsuttet och från backen. Var på en träning för några veckor sedan med UN som är superduktig att jobba hästarna från backen och fick jättebra tips. Hedwig fick gå så här i en timme för att få henne att spänna av i sin feta underhals. I början gick de iofs mest bakåt eller lite andra krumbukter för att slippa gå på det här undergivna, förnedrande sättet. Klippet är precis i slutet när hon faktiskt börjat ge med sig och ser ju riktigt trevlig ut.:angel:

Innan jag börjar trava så jobbar jag henne ca 25-30 minuter i skritt. Jag böjer henne som på filmen tills hon ger efter i båda varven samtidigt som hon måste skritta på aktivt. När hon har mjuknat rider jag skolor längs fyrkantspåret och avslutar med en diagonalsluta.
Alltså allt i en följd. Öppna-sluta-förvänd sluta-diagonalsluta. En skola per långsida. När jag gjort båda varven i skritt och hon känns mjuk gör jag exakt samma sak i trav. Viktigt att rida hela i en följd. Det behöver inte vara någon super trav utan bara låt den jogga samtidigt som du rider skolorna. Första gångerna är hemska men sen kommer du märka att han blir jättefin och lösgjord av jobbet.:)

Jag ägnar ju även 30 minuter av framridningen åt skritt och sen kanske 10-15 minuter trav och galopp. Fördelen är att man går in på banan med en lösgjord häst (hyfsat iaf för att vara Hedwig:angel:)som inte är trött.
Bara som en uppdatering. Jag har ju fortsatt jobba henne i skritt hela hösten men ska kansek förtydliga att jag egentligen mest rider innerskänkel-yttertygel samt ytterskänkel-innertygel. Jag låter henne faktiskt aldrig älga iväg i skritten utan så fort jag sitter upp så börjar jag med att variera steglängden visserligen i ganska låg och lång form. Hon är otroligt mycket mjukare numera redan från början och både traven och galoppen har också blivit mycket bärigare och hon är mycket mjukare och mer eftergiven. Det är inte alls klart på något sätt och vi kommer ägna hela vintern åt att stärka upp grunderna så att hon kommer orka behålla bärigheten genom ett helt dressyrprogram. Det går liksom inte att halvskena genom en msvA så ska jag rida det nästa år så finns det ingen pardon längre.:D

Så även om det är lite halvtråkigt jobb så lönar det sig verkligen i längden:up:

Nää.. nu skiter jag i detta och bytte helt enkelt upp mig..... ( :grin: )

10846228_10153524215590400_4597017274143625306_n.jpg

Ridit islandshäst 2-3ggr förut och då bara turridning. Lite skillnad på att rida turridningshäst som bara följer svansen framför.. och en privathäst, han var jättetrevlig och gjorde så gott han kunde med mig på -även om det mest lät "men vad gör han nu? Vilken gångart är det denna gången? :eek::confused: ". Fick dock rett ut grejerna lite bättre efter en stund;)

Haha! Åh, vad roligt!

Jag fick äran att åka Islandskorsning lite för ett tag sen. Jättekul! Jag ville stjäla den och ha en sån med. :P

Jag spenderade ju rätt många år på Islandshäst, PRE och arab. När jag sen igen började rida halvblod tyckte jag det var urmärkligt att "takten bara finns ju där(lagom långsam dessutom)", "de sitter ju ihop bara man styr hyfsat" etc etc..
Utöver att jag kände det som jag föll 3 m i höjd ungefär i landningen på varje steg på 1,75-kamelen.

Haha.. Det var lite annorlunda vad? ;)

Jag låg sjuk 2 v förut. Sen var jag på en fantastisk semester 2 v i USA och Karibien. Innan flyget hem blev jag sjuk igen. Så nu har jag snart legat 1,5 v igen i sängen.
Stackars min häst kommer bryta ryggen när jag kommer upp i sadeln igen. :S

Man kan lugnt säga att jag ätit och slappat!
Nu hoppas jag sjukan ger sig innan lektionen på tis. Om jag inte orkar rida kan jag iaf få ha teori.
Jag är galet ridsugen. Så hoppas snart kunna börja. Om inte annat så för att jag snart spränger mina kläder.

Men också för att jag vill göra något åt hur min häst börjar se ut. Han fick ha kvar pälsen iom att jag inte skulle rida så mycket.
Nu ser han inte skoj ut vare sig i päls eller man. Brrr!
Jag som trodde jag gjort mig av med hårbolleri när gammelgubben fick somna in. Men icke!
Så här måste klippas.. Blir intressat iaf att göra det för första gången.
Han borde låta mig göra det utan problem. Men kul att se hur han ser ut efter!

Haha! Åh, vad roligt!

Jag fick äran att åka Islandskorsning lite för ett tag sen. Jättekul! Jag ville stjäla den och ha en sån med. :P

Jag spenderade ju rätt många år på Islandshäst, PRE och arab. När jag sen igen började rida halvblod tyckte jag det var urmärkligt att "takten bara finns ju där(lagom långsam dessutom)", "de sitter ju ihop bara man styr hyfsat" etc etc..
Utöver att jag kände det som jag föll 3 m i höjd ungefär i landningen på varje steg på 1,75-kamelen.

Haha.. Det var lite annorlunda vad? ;)

Helt klart annorlunda. Jag tror inte att jag skulle vilja byta till islänningar på heltid, men -en trevlig häst är en trevlig häst, och bara kul att rida alls :) . Stallet hade "Jul-kul" idag och vi hade lite gymkhana, och eftersom jag inte har någon ridbar häst just nu så fick jag låna en av stallägarens hästar (står i ett islands-/westernstall så fluffbollarna är i majoritet ;) ). Passade på att rida lite mer ordentligt efter att vi lekt färdigt och det var riktigt roligt, han har rätt bra gång (enligt ägarna) och jag var hemskt nöjd över att ha fått till tölten, och sedan att -på hjälpen- skifta mellan tölt och trav :p

Helt klart annorlunda. Jag tror inte att jag skulle vilja byta till islänningar på heltid, men -en trevlig häst är en trevlig häst, och bara kul att rida alls :) . Stallet hade "Jul-kul" idag och vi hade lite gymkhana, och eftersom jag inte har någon ridbar häst just nu så fick jag låna en av stallägarens hästar (står i ett islands-/westernstall så fluffbollarna är i majoritet ;) ). Passade på att rida lite mer ordentligt efter att vi lekt färdigt och det var riktigt roligt, han har rätt bra gång (enligt ägarna) och jag var hemskt nöjd över att ha fått till tölten, och sedan att -på hjälpen- skifta mellan tölt och trav :p

Jag var ju så illa tvungen iom skador. Men jag blev bättre i kroppen och förmodligen bättre som ryttare och klarade halvblod igen.
Jag skulle heller inte vilja ha Islänning heltid. Men klart kul att testa. Och nyttigt framför allt!
Kan man lära in byten på såna brukar halvbloden tex vara en barnlek om man nu är en sån som tycker byten är :O.

Man kan lära sig mycket om lösgjordhet och takt på den rasen som man får nytta med på halvbloden med. Även på simplare nivå då just i den aspekten. Sen är det ju tex svårare att sitta på dressyrhäst etc..
Men med dagens dressyrhästar som inte riktigt är som dåtidens halvblod, stöpta i så likartad mall, så borde fler testa annat, spec tränare.
Bra lärdomar!

Jag är dock kass på gångartsridningen! Jag har mest försökt lära mig dressyrrida dem i 3 gångarter.
Så jag tycker med all rätt du kan vara nöjd! Det där är lika främmande för mig.. :)

Jag älskar isisarna :) välridna sådana är fina och växlingar mellan gångarter är underbart på dem :)

Kan man skaffa sig en tränare online? Jag skulle verkligen behöva någon som är duktig på igångsättning av häst och ryttare samt duktig på övningar och lösgörande arbete i framförallt skritt..
När jag läser bla det du skriver @Hedwig så känner jag verkligen att jag skulle behöva någon som hjälpte mig arbeta hästarna ordentligt.
Jag har varit i kontakt med de tränare som finns här men jag behöver och vill ha mer än bara kontakt ngn gång eller två gånger i månaden.. Framförallt om jag ska rida unghäst också, det vill jag göra under överinseende av tränare..

Filmat har jag lätt att få, hoppas jag. Får fjäska för sambo och pensionerade mamma.

Finns det några riktigt snygga remontträns under tusenlappen som ni känner till? Jag kanske kommer ha en ridhäst till och den behöver remontnosgrimma. :) Gärna bling och lite tjusigt fast inget måste, viktigaste en bra nosgrimma och bra kvalité ev kan sträcka mig till 1500 men helst under tusenlappen som sagt.

Finns det några riktigt snygga remontträns under tusenlappen som ni känner till? Jag kanske kommer ha en ridhäst till och den behöver remontnosgrimma. :) Gärna bling och lite tjusigt fast inget måste, viktigaste en bra nosgrimma och bra kvalité ev kan sträcka mig till 1500 men helst under tusenlappen som sagt.

Visst har väl Premiera remontnosgrimma också med blingpannband och ex lackad nosgrimma, de jag har sett är rundsytt. Tror det är Premiera - Novara som jag har sett :)

Visst har väl Premiera remontnosgrimma också med blingpannband och ex lackad nosgrimma, de jag har sett är rundsytt. Tror det är Premiera - Novara som jag har sett :)
Ok ska söka på det! Började tidigare men en djungel. Bättre fråga här då det säkert finns ngn med koll :)

Jag har ett hubertus Classic som jag gillar mycket. Det är däremot inget bling, men bättre läder än Premiera tycker jag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 933
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 040
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 209
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 636
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar