Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eehm.. Nu har jag spontanköpt -en hoppsadel :eek: ...till min oridbara häst :grin:

Nä, jag har tänkt ett tag att jag ska skaffa mig en hoppsadel att byta med ibland, ha när jag rider ut och vid de stackars tillfällen jag ger mig på att hoppa.
Sedan är planen att byta dressyrsadel när han är på gång igen och med tanke på hur lite jag kommer rida framöver innan vi är på banan igen så kan jag ju lämna in sadeln på försäljning redan nu -och ta hoppsadeln de få gånger han ska testridas/sättas igång.

Eehm.. Nu har jag spontanköpt -en hoppsadel :eek: ...till min oridbara häst :grin:

Nä, jag har tänkt ett tag att jag ska skaffa mig en hoppsadel att byta med ibland, ha när jag rider ut och vid de stackars tillfällen jag ger mig på att hoppa.
Sedan är planen att byta dressyrsadel när han är på gång igen och med tanke på hur lite jag kommer rida framöver innan vi är på banan igen så kan jag ju lämna in sadeln på försäljning redan nu -och ta hoppsadeln de få gånger han ska testridas/sättas igång.
Vad blev det för hoppsadel :)?

@mooi Har ni ultraljudat SI-leden? Min ena häst blev diagnostiserad med måttlig artros i SI-leden i våras, och jag känner igen väldigt mycket av det du beskriver med din. Faktum är att det skulle nästan kunna varit beskrivningen av min häst som du ger. Nu är dom ju väldigt duktiga på det på Husaby, så är de det, så lär dom hitta det.

@mooi Har ni ultraljudat SI-leden? Min ena häst blev diagnostiserad med måttlig artros i SI-leden i våras, och jag känner igen väldigt mycket av det du beskriver med din. Faktum är att det skulle nästan kunna varit beskrivningen av min häst som du ger. Nu är dom ju väldigt duktiga på det på Husaby, så är de det, så lär dom hitta det.

Det är inte gjort -vilket jag ville ha gjort sist men tiden inte fanns.
Så det är på agendan inför Husabybesöket :)

Hohoho... Här händer fortfarande inte så mycket. En tappsko idag (yaaaay :meh:). Annars väntar vi bara på att tiden ska gå och det ska bli den 18e.
Tills dess sysslar vi med sånt här.
10802029_10153500445795400_3580758829632578337_n.jpg

På lördag ska jag åka till Hottie och lämna lite vintertäcken, ska bli kul att klämma lite på tanten -har inte sett henne sen början av augusti så det är ett tag nu.

Jag har ridit! :) Lånade en fd bukefalists lilla nordistravare som är typ två dm mindre än vad Wille var på alla håll :D men en riktigt trevlig liten sak! Klassiskt riden, lyssnade väldigt väl på vikthjälper. Får låna henne när jag vill och det ska bli kul att pyssla med henne, hon kan bli riktigt trevlig! :)

Efter tidigare åldersdiskussion här så kan det ju vara allt från för ca 7-8 år sedan eller för över 35 år sedan :D Det är ju ganska stor ålderskillnad på oss härinne menar jag. När jag var 11-12 typ hade min kusin köpt en spillans ny Stubben Parzival. Det du ;)
Den köpte jag sedan när mitt treåriga halvblod skulle ridas in 1990.

Hur är Parzivalsadeln? Passar den hästar med mycket manke, svängd rygg? Har nämligen en till salu och min häst har en fruktansvärt kräsen rygg...

Hur är Parzivalsadeln? Passar den hästar med mycket manke, svängd rygg? Har nämligen en till salu och min häst har en fruktansvärt kräsen rygg...
Jag älskade mina parzivalsadlar! Köpte en till i vidare storlek sen. De passar häst med normal manke och något svängd rygg har jag för mig. Just nu har jag tyvärr ingen kvar. Jag red fullblod ett tag och de sadlarna låg väldigt bra på dem.

Buhu... :cry::cry::cry:

Här finns ytterligare en dålig häst, Z har ju haft problem från och till med dålig återhämtning efter tuff träning och tävling. Han har aldrig varit halt eller så, men nu har han varit varm i haslederna i en vecka. Först upptäckte vi att han fått en smäll, men efter röntgen idag vet vi att det har varit värre, LÄNGE. Han har spatt som troligen har pågått i några år :yuck:

Så fruktansvärt snäll häst! Veterinären trodde aldrig att en häst med sånna leder som visade sig på röntgen kunde vara ohalt på böjprov. Men han vill ju inte visa smärta. Älsklingen kommer aldrig mer få hoppa, och han kommer få gå lätta klasser (upp till Msv är ok), så länge han inte säger ifrån. Känns bajs rent utsagt. Även om jag på pappret slutat rida honom nu så har han varit min bästa vän det här året och jag kunde aldrig tro att det var så här illa...:arghh::arghh::arghh:

Vet sa att det var helt ok att han fortsatte träna men att de vet om en vecka om smällen som han åkte in för ev kräver operation. I så fall blir det upp till ett halvårs konvalecens och sen börja bygga upp honom igen. Men som sagt. Man vet aldrig hur snabbt utför det går...

usch vad tråkigt Amanda!

Själv fick jag hästen tillriden av tränaren i måndags och igår susade jag runt på en finfin häst! Hoppas att känslan jag fick nu hjälper mig att behålla lite av det tränaren skapade, en rakriktad häst som kommer ur manken. En stallkompis frågade vilka övningar vi rider "ehh runt runt på fyrkanten, öka och minska, ibland byter vi varv". Tänk att det kan vara så roligt :love:

@Amanda_F usch jag lider med dig och vet tyvärr hur det känns. :cry:
Min förra häst gick något godkänd LA men va väldigt knepig när vi kom till byten. De gick liksom inte få till dom och under ett pass blev han halt. Spatt och en gammal krosskada i ena hasen så han fick tyvärr vandra vidare. De är helt otroligt va snälla djuren är!

Buhu... :cry::cry::cry:

Här finns ytterligare en dålig häst, Z har ju haft problem från och till med dålig återhämtning efter tuff träning och tävling. Han har aldrig varit halt eller så, men nu har han varit varm i haslederna i en vecka. Först upptäckte vi att han fått en smäll, men efter röntgen idag vet vi att det har varit värre, LÄNGE. Han har spatt som troligen har pågått i några år :yuck:

Så fruktansvärt snäll häst! Veterinären trodde aldrig att en häst med sånna leder som visade sig på röntgen kunde vara ohalt på böjprov. Men han vill ju inte visa smärta. Älsklingen kommer aldrig mer få hoppa, och han kommer få gå lätta klasser (upp till Msv är ok), så länge han inte säger ifrån. Känns bajs rent utsagt. Även om jag på pappret slutat rida honom nu så har han varit min bästa vän det här året och jag kunde aldrig tro att det var så här illa...:arghh::arghh::arghh:

Vet sa att det var helt ok att han fortsatte träna men att de vet om en vecka om smällen som han åkte in för ev kräver operation. I så fall blir det upp till ett halvårs konvalecens och sen börja bygga upp honom igen. Men som sagt. Man vet aldrig hur snabbt utför det går...

Gud så tråkigt! :(
Men ändå bra att hitta det i tid trots allt :)

Tackar för omtanken @Catrool @Pontevecchio och @sommarminne

Kan inte sova ens, ligger mest och tänker på om jag kunde gjort något annorlunda, men jag tror inte att jag kunde det, han var ju inte min. Men om jag någonsin köper en häst ska jag röntga varenda liten benbit i den, det här är min andra hästbästis som fått spatt.

Då (95) när fina Casper fick det var det inget att göra, nu verkar det finnas lite olika varianter att pröva..

:(
Vad trist. Jag tänker så här, kanske var det tur att han fick den där parken så ni fick honom kollad. Hoppas han ka komma tillbaka på en nivå som passar honom, men jag förstår dina tankar. Det är hemskt att få vet att de haft det jobbigt, men kämpat på. :love:

@Amanda_F Usch vad tråkigt med Z. Men säger som mimus att det var väl ändå tur att han fick den där sparken eftersom han därmed faktiskt blev uppkollad. Hans ägare verkar inte riktigt ha varit så sugen på det...

@Amanda_F Tråkigt med Z! Hoppas han kommer fungera till viss mån ändå, jag vet en ponny som fick konstaterat spatt för säkert mer än 5 år sedan, den har tävlat i ponnyeliten i dressyr (SM-final mm) flera år på raken nu så visst kan det funka ändå!

Det är väl så att jag får lita på att han säger ifrån till hans ägare om det blir outhärdligt. Han kommer ju förhoppningsvis funka ett bra tag till, och smärtorna kommer tydligen i skov och kan behandlas.

Men visst, det är skönt att ägaren fick lite ändan ur, tack vare den akuta skadan, och hon har inga höga tävlingsambitioner ändå, så allt kommer nog att lösa sig till det bästa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 933
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 040
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 209
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 636
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar