Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar lite på hur han beter sig om du rider ut? Är ryggen röntgad? Min gamla KS häst hade liknande problem.

Jag har inte ridit ut sedan det började -eftersom jag bara ridit ett par gånger sedan september och då korta pass på bana bara för att se om det är någon förbättring (eller jo, jag testade ute på en stor äng -utan skillnad). Men innan passet där det började så har han aldrig krånglat, vare sig inne eller ute.
Ryggen är röntgad men inte helt nyligen, ingen KS då iallafall.

@mooi Har dom kollat spondylos i samband med ryggröntgen? Min gammelhäst friröntgades med både scint och vanlig röntgen innan dom röntgade tillräckligt djupt och upptäckte att han var helt ihopväxt i hela ländryggen nere vid själva ryggkotorna, han var jätte gles och fin vid tornutskotten. :'(

@mooi Har dom kollat spondylos i samband med ryggröntgen? Min gammelhäst friröntgades med både scint och vanlig röntgen innan dom röntgade tillräckligt djupt och upptäckte att han var helt ihopväxt i hela ländryggen nere vid själva ryggkotorna, han var jätte gles och fin vid tornutskotten. :'(

Hm, tror inte de kollat det. Har inte röntgat djupare "än vanligt" på honom..

Vet inte, börjat titta på datum jag kan ta ledigt (igen). Han blev ju behandlad också så får väl vänta lite antar jag.

Hoppas att ni hittar felet och att det är något som går att åtgärda.

Och nu minns jag varför jag en gång i tiden började leta efter nyare, mjuka sadlar. Min rygg är helt paj av min stenålders Stübben. Har en trasig ryggkota (komprimerad och krossad) och den tål tydligen inte stumma gamla sadlar :arghh::cry:

F är också dålig (fortfarande?) :( Vi ställer oss tyvärr i samma grupp som @mooi, försökt rida i två dagar nu men han vill inte gå fram till handen i trav och står emot och när jag ber om galopp bockar och kickar han :( Andra dagen i rad idag så va inge tillfälligt. Första gången jag försökt galoppera sedan bakslaget så antar han inte blev bra fast han va fin på åb sist.. :(

Hoppas att ni hittar felet och att det är något som går att åtgärda.

Och nu minns jag varför jag en gång i tiden började leta efter nyare, mjuka sadlar. Min rygg är helt paj av min stenålders Stübben. Har en trasig ryggkota (komprimerad och krossad) och den tål tydligen inte stumma gamla sadlar :arghh::cry:
Har du provat Flair?

F är också dålig (fortfarande?) :( Vi ställer oss tyvärr i samma grupp som @mooi, försökt rida i två dagar nu men han vill inte gå fram till handen i trav och står emot och när jag ber om galopp bockar och kickar han :( Andra dagen i rad idag så va inge tillfälligt. Första gången jag försökt galoppera sedan bakslaget så antar han inte blev bra fast han va fin på åb sist.. :(

Vi bildar klubb.. "Vi som har jättestora gräsklippare/keldjur och inte verkar få rida igen"-klubben

KL. Hopptränat idag igen.
Det är så kuuuuuuuuuuuuuul även om det bara är på basicnivå. :) Min häst har ju lika svårt i hoppningen som i dressyren att hitta rätt form och balans, och jag har inte vågat galoppera över galoppbommar mellan två hinder, för hon blir får lång, för snabb och för känslig, utöver att hon snubblar, river eller något annat läskigt.
Målet är att kunna rida långa gymnastikhoppningsserier, och hoppa fler hinder som på en bana.

Idag började vi närma oss det och efter jobb med galoppbommar mellan två hinder där hon till slut blev för het och lång så gick vi tillbaka och travhoppade och då hoppade hon faktiskt upp sig lite och blev rund och fin, även om det gick fort efteråt....tur att ridhuset är 80 meter långt. :D
Vi försökte jobba med samma galopp innan - under - och - efter.
Skam den som ger sig.:banana:

KL. Hopptränat idag igen.
Det är så kuuuuuuuuuuuuuul även om det bara är på basicnivå. :) Min häst har ju lika svårt i hoppningen som i dressyren att hitta rätt form och balans, och jag har inte vågat galoppera över galoppbommar mellan två hinder, för hon blir får lång, för snabb och för känslig, utöver att hon snubblar, river eller något annat läskigt.
Målet är att kunna rida långa gymnastikhoppningsserier, och hoppa fler hinder som på en bana.

Idag började vi närma oss det och efter jobb med galoppbommar mellan två hinder där hon till slut blev för het och lång så gick vi tillbaka och travhoppade och då hoppade hon faktiskt upp sig lite och blev rund och fin, även om det gick fort efteråt....tur att ridhuset är 80 meter långt. :D
Vi försökte jobba med samma galopp innan - under - och - efter.
Skam den som ger sig.:banana:
Åh vad roligt!!!!!
Jag hopptränade tidigare med min häst varannan vecka! Hur roligt som helst! Så länge ingen tvingar oss över höga hinder så är det skitskoj! Och nu när jag flyttat så saknar jag min hopp tränare jättemkt!!!! Men nu måste JAG ta det lite lugnt så tänkte jag ta tag i träningarna till efter nyår.

Det är ju ett superbra mål! Alla är vi ju inte ute efter att hopptävla, men man måste ju inte avstå hoppningen för det.

Jag ska åka till Skåne och provrida två hästar i veckan. Den här gången följer min tränare med (eller, jag flyger ner henne en eftermiddag) och tack och lov för det för jag känner att ju mer det närmar sig, desto mer nervös är jag, inte minst för att jag inte kan bestämma vem av hästarna jag gillar bäst. De två är så olika i huvudet som två hästar kan vara... Hur gör man sånt här utan att dö?

@Amanda_F Vad kul att du ska åka och provrida! Vad är det för hästar om du vill avslöja:)?
Det är andra omgången med dessa och det är två fyraåriga fuxar som ska tittas på. Utvalda för gångarter och bra huvud, en sto och en valack :) just nu känns det som om båda är lika bra, men de är väldigt olika... Jag har ingen aning om hur jag borde tänka, eller vad jag ska titta på. Jag vill helst ha en bra kompis som är härlig varje dag. Träna och tävla är prio 2, funkar det är det ett plus... Men så känner jag kanske bara nu när jag är trött efter en lång säsong som slutade ganska tråkigt. Orkade inte ens ladda om till KM nu i helgen... Var skönt att bara vara skrivare.

Det är andra omgången med dessa och det är två fyraåriga fuxar som ska tittas på. Utvalda för gångarter och bra huvud, en sto och en valack :) just nu känns det som om båda är lika bra, men de är väldigt olika... Jag har ingen aning om hur jag borde tänka, eller vad jag ska titta på. Jag vill helst ha en bra kompis som är härlig varje dag. Träna och tävla är prio 2, funkar det är det ett plus... Men så känner jag kanske bara nu när jag är trött efter en lång säsong som slutade ganska tråkigt. Orkade inte ens ladda om till KM nu i helgen... Var skönt att bara vara skrivare.

Varför åker du så långt. Jag har ju en 4-åring till salu som är som gjord för dig då ha ha! Men han är brun. :p

Så! Ny tid bokad. 18 dec (får ge lite tid nu emellan eftersom han fick en behandling i torsdags).
Och har skickat efter de röntgenbilder som är tagna på honom (nyligen) så att vi inte behöver starta om helt med ALLT. Spännande inför jul.

Så! Ny tid bokad. 18 dec (får ge lite tid nu emellan eftersom han fick en behandling i torsdags).
Och har skickat efter de röntgenbilder som är tagna på honom (nyligen) så att vi inte behöver starta om helt med ALLT. Spännande inför jul.

Håller tummarna!

F har fått utslag typ regnskållor, rakat honom och blivit bättre men hittade igår endel irritation vid sadelgjorden och påbörjat till nya under sadeln (?) Så skulle kunna vara därför han inte vill gå fram ordentligt uppsuttet. Rör sig ok på lina. Långsökt? Tvättar med hibiscrub och alla täcken borstar mm är nu också tvättade, fick salva utskrivet av min vet idag.

Håller oxå alla tummar att något hittas och att det snabbt och lätt går att åtgärda!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 928
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
816
· Visningar
45 942
Senast: Blyger
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 209
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 636
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar