Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
....live från kliniken:

Extremt öm i korset vid palpation och det "kluckar" :crazy: UL av bäckenet pågår nu -och veterinären sa precis; ojdå

Måste inte vara bling. Ska fungera på ett vacker fuxhuvud samt ett brunt. Sadlarna är svarta och det lär dröja innan jag köper ny brun sadel.

Mitt träns som jag köpt till Frans var otroligt prisvärt! (bild i blivande tråden) Mjukt och välsytt nackstycke, fint läder och massa bling ;) rekommenderade butikspriset är 759:-!
Det är från HKM och heter Caroline.

Finns det några riktigt snygga remontträns under tusenlappen som ni känner till? Jag kanske kommer ha en ridhäst till och den behöver remontnosgrimma. :) Gärna bling och lite tjusigt fast inget måste, viktigaste en bra nosgrimma och bra kvalité ev kan sträcka mig till 1500 men helst under tusenlappen som sagt.

Jag premierar ställbar remontnosgrimma över allt annat, så många är helt felkonstruerade utifrån hästindivid när det inte går att justera nosdelen ! har aldrig sett ngn blingad, men tycker det som sagt är sekundärt. Min är från vanliga Hansbo, jättebra kvalitet hållt i tusen år och fin och mjuk, hållbara sömmar och mjukfodrad i nosdelen under lädret, kostade typ 200 spänn om ens det, och bara att köpa separat och lägga på vilket huvudlag du vill ha i övrigt utan att det öht syns att du mixat och matchat.
Jag köper aldrig nya träns i sig för att jag vill ha en annan nosgrimma ...

Premiera enligt mig är ju superkass kvalitet med tanke på priset , som jämförelse.....

Finns det några riktigt snygga remontträns under tusenlappen som ni känner till? Jag kanske kommer ha en ridhäst till och den behöver remontnosgrimma. :) Gärna bling och lite tjusigt fast inget måste, viktigaste en bra nosgrimma och bra kvalité ev kan sträcka mig till 1500 men helst under tusenlappen som sagt.
Jag köpte det här gold medaltränset från Hööks. Tycker det är klart prisvärt och riktigt snyggt.:) 589 :-
TransformedImage.ashx

Så, då var denna dagen över. Och det var ingen rolig utflykt.
På springgången kunde veterinären se att han inte tog för sig lika mycket med ena bak.
När hon klämde på honom var han extremt öm i korset (nästan det värsta veterinären varit med om), dessutom tyckte hon att det "kluckade", hon sa iallafall att: "det här är inte friskt".
Problemen har ju bara visat sig när jag suttit på så meningen var att jag skulle gjort ett ridprov men vi startade med att longera ett par varv åt varje håll, och sen bestämde veterinären att vi skulle ultraljuda bäckenet först så att vi visste vad vi satt upp på. Under UL så börjar veterinären att förklara för mamma om allt hon såg på skärmen (jag stod vid huvudet), "här är kroppspulsådern osv. blablabla..." Sen säger veterinären "Ojdå" (=inte bra).
...ooooch: han har stora pålagringar i SI-leden, båda sidorna, plus ett löst benfragment (dock inbäddat i mjukdelar så det åkte inte omkring och var nog inget som orsakade bekymmer).
De tyckte att det var värt att försöka med behandling (men hade det handlat om en hopphäst hade man inte ens försökt). Så han är behandlad för inflammationen som är i området och ska gå i hage/promeneras i 3-4v, sedan återbesök för ny behandling och därefter börja belastas lite -om han är bättre. Sen får man se hur det ser ut, men det är ingen ljus prognos.

Detta förklarar en del saker som jag upplevt varit svårt under hans utbildning, och som jag inte känt igen från de tidigare unghästar jag haft, små volter, sidvärtes rörelser, korta galoppen (och "sätta" sig)....
Dock är han ju en fantastiskt snäll häst som har kämpat på och försökt vara till lags. Nu vet jag inte om vi nådde "taket" för honom där i september när det här drog igång, eller om han trampade snett och "drog till" detta så det startade en inflammation... Men ja, han KAN bli ridbar igen (får se hur han verkar efter de här behandlingarna, men är han inte bättre då så ser det mörkt ut), men HUR mycket ridning han tål då det vet man ju inte -om det ens blir något alls.

Retar mig på att det tagit sån tid att hitta detta -hade man bara gjort UL av SI-leden direkt när vi BAD om det så hade vi kunnat ta tag i detta redan tidigt i höstas. vi har ju varit inne med honom flera gånger men inte hittat nåt, och blivit ifrågasatt:

-"kan inte se någon anledning till att han gör som han gör."
och
-"är du säker på att han inte är istadig? rappa till honom så får vi se vad som händer..."

Hursomhelst, jag och mamma har grinat ikapp här på eftermiddagen -och god jävla jul liksom......

@mooi :(
Fy fan rent ut sagt!!
Beklagar verkligen, och stackars Calle som haft så ont :(
Underbart med hästar som ger allt för sina tvåbeningar, men för jävligt när de inte visar när de har ont utan kämpa på ändå.
Håller tummen för att behandlingen ska ge resultat.

På springgången kunde veterinären se att han inte tog för sig lika mycket med ena bak.
När hon klämde på honom var han extremt öm i korset (nästan det värsta veterinären varit med om), dessutom tyckte hon att det "kluckade", hon sa iallafall att: "det här är inte friskt".
Problemen har ju bara visat sig när jag suttit på så meningen var att jag skulle gjort ett ridprov men vi startade med att longera ett par varv åt varje håll, och sen bestämde veterinären att vi skulle ultraljuda bäckenet först så att vi visste vad vi satt upp på. Under UL så börjar veterinären att förklara för mamma om allt hon såg på skärmen (jag stod vid huvudet), "här är kroppspulsådern osv. blablabla..." Sen säger veterinären "Ojdå" (=inte bra).
...ooooch: han har stora pålagringar i SI-leden, båda sidorna, plus ett löst benfragment (dock inbäddat i mjukdelar så det åkte inte omkring och var nog inget som orsakade bekymmer).
De tyckte att det var värt att försöka med behandling (men hade det handlat om en hopphäst hade man inte ens försökt). Så han är behandlad för inflammationen som är i området och ska gå i hage/promeneras i 3-4v, sedan återbesök för ny behandling och därefter börja belastas lite -om han är bättre. Sen får man se hur det ser ut, men det är ingen ljus prognos.

Detta förklarar en del saker som jag upplevt varit svårt under hans utbildning, och som jag inte känt igen från de tidigare unghästar jag haft, små volter, sidvärtes rörelser, korta galoppen (och "sätta" sig)....
Dock är han ju en fantastiskt snäll häst som har kämpat på och försökt vara till lags. Nu vet jag inte om vi nådde "taket" för honom där i september när det här drog igång, eller om han trampade snett och "drog till" detta så det startade en inflammation... Men ja, han KAN bli ridbar igen (får se hur han verkar efter de här behandlingarna, men är han inte bättre då så ser det mörkt ut), men HUR mycket ridning han tål då det vet man ju inte -om det ens blir något alls.

Retar mig på att det tagit sån tid att hitta detta -hade man bara gjort UL av SI-leden direkt när vi BAD om det så hade vi kunnat ta tag i detta redan tidigt i höstas. vi har ju varit inne med honom flera gånger men inte hittat nåt, och blivit ifrågasatt:

och
-"är du säker på att han inte är istadig? rappa till honom så får vi se vad som händer..."

Hursomhelst, jag och mamma har grinat ikapp här på eftermiddagen -och god jävla jul liksom......
Ush vad tråkigt. Efter en sådan upptäckt känns ju kommentaren om att han skulle vara istadig helt fruktansvärd. Han har ju varit helt tvärom - gjort sitt bästa.

Hoppas att han blir bra ändå, det verkar ju finnas en chans.

och

Beklagar verkligen:( Han är en så himla fin häst. Ska hålla alla tummar att ni trots allt ska kunna få igång honom igen.

Men fy vad fruktansvärt @mooi

ju mer jag tänker på det, desto mer fantastiskt tycker jag att det är att de är så snälla! Vad skönt att han ändå sa ifrån och att du litat på din magkänsla. Om det är hos någon han blir frisk så är det hos dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 938
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 102
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar