Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Piaff Jag lider verkligen med dig :(. Har ju haft ett par vårar som helt försvunnit för mig också när mina haft luftvägsinfektioner. Men. Hela säsongen försvinner inte utan ni kommer kunna nå era mål iaf! När du väl kommer tillbaka till ridhuset kommer bytena sitta och sen är det bara att tuta på ut på tävlingsbanan :). Massa pepp!

Tack! Stackars pappa blev helt perplex och liksom *klappa på axeln* "Såja det löser sig, det går över" typ. Tycker även lite synd om min häst för hon brukar ju gilla att jobba, och nu kryper det i henne. Drar hon en riktig vända i hagen så står hon väl på näsan igen så hon vandrar mest försiktigt. Usch. Det är så jobbigt när man är helt maktlös, ok när man tar en paus frivilligt, men när man blir helt låst ofrivilligt...

Har dock tagit mig i kragen och gjorde dock upp en liten extraplan, eftersom vi bara kanske hinner klart med byten innan Flyinge (Falsterbo lär vara kört men WHATEVER) så ska jag göra allt jag kan för att preppa henne inför sjuårs NU istället. Vi kan ända inte springa fort när det är halt i hagen så idag på töm fick hon galoppera långsamt långsamt och samla, samt trampa lite. Har på känn att så fort bytena sitter kommer hon vara enkel med seriebyten, och hon är redan bra på skolorna, så kan vi fixa inför piruetterna redan nu kan hon gå sjuårs nästa år. Go me!

Jag hade en liten mental härdsmälta i stallet igår och grinade som en unge, väldigt värdigt. Är bara så otroligt less på vår situation just nu. Isolerade på grund av kvarkan, inget ridhus, och ingen bana att på. Går hjälpligt att rida i hagen och rida ut, men det är stenhårt överallt och just ingen snö, alternativt snorhalt på grund av lite snö ovanpå isa (broddar hjälper bara lite). Hästen rör sig knappt i hagen pga halt, vi hann precis börja jobba byten innan detta hände, nu får jag nöja mig med att jogga försiktigt för att hålla igång. Hästen drattade på sidan för hon halkade när jag tömkörde i hagen så måste ta det lugnt. Försökte alltså rida igår och då drar hästarna i hagen bredvid igång och tokbrallar och springer, min vill givetvis hänga på. Tills lut bara brast det och jag satt av, tog in hästen och sen rann det som ett vattenfall. Jag. Är. Så. Less. Jag vill bara få rida, träna och åka och tävla och inget av det kan jag göra. Vi har inga fält att rida på (som vi får rida på), jättebegränsat med vettiga vägar, kan inte åka nånstans, min tränare är utomlands (annars hade han kunnat övervaka oss i hagen åtminstone) så här står jag med min underbara häst som bara vill jobba men inget sätt att kunna göra det ordentligt på. Hela säsongen bara försvinner och jag kan inget göra, inget alls. Det är SKIT, allt är skit. Inte kan jag låta henne bara stå heller för då blir hon vansinnig.
Snart är det vår o kvarkan borta. Ta det lugnt bara. Jag flyttar Heddan från fantastisk anläggning med allt till stall utan ridhus. Är väl galen men är tvungen för att kunna ha två. Betalar mindre för två på nya än för en på gamla stället. Det finns utebanor men underlaget är ju verkligen helt hemskt just nu så jag får bita ihop och vänta på våren. Kan iofs åka till ridhus men det är ju tidskrävande. This too will pass, som min mamma brukar säga.:)

Tack! Stackars pappa blev helt perplex och liksom *klappa på axeln* "Såja det löser sig, det går över" typ. Tycker även lite synd om min häst för hon brukar ju gilla att jobba, och nu kryper det i henne. Drar hon en riktig vända i hagen så står hon väl på näsan igen så hon vandrar mest försiktigt. Usch. Det är så jobbigt när man är helt maktlös, ok när man tar en paus frivilligt, men när man blir helt låst ofrivilligt...

Har dock tagit mig i kragen och gjorde dock upp en liten extraplan, eftersom vi bara kanske hinner klart med byten innan Flyinge (Falsterbo lär vara kört men WHATEVER) så ska jag göra allt jag kan för att preppa henne inför sjuårs NU istället. Vi kan ända inte springa fort när det är halt i hagen så idag på töm fick hon galoppera långsamt långsamt och samla, samt trampa lite. Har på känn att så fort bytena sitter kommer hon vara enkel med seriebyten, och hon är redan bra på skolorna, så kan vi fixa inför piruetterna redan nu kan hon gå sjuårs nästa år. Go me!

Hallå, extraplanen var väl en alldeles skitbra plan?
Ser du att denna säsongen blir helt uppfuckad så har ni istället gott om tid att förbereda för nästa. Heja på!

Jag förstår verkligen frustrationen men samtidigt verkar det som att du behöver jobba med att tänka mer positivt. ;) Vad spelar det för roll att du inte kommer till Falsterbo? Tänk om Din häst hade fått kvarka. Då hade du inte kunnat träna alls. Du har en frisk häst och livet står och faller inte med om ni når dina mål. För Hästen spelar det garanterat ingen roll.
Jättebra med en extraplan i alla fall och kan du inte gå den vägen du önskade så finns det fler!
Och som Hedwig säger, snart är det vår, underlaget blir bra och ni blir friskförklarade från kvarkan. Och för den delen. VAD är det som säger att du inte kan genomföra de klasser du vill ändå? Det kanske är BRA för din häst med en liten lugnare period och du kanske märker att hon presterar ännu bättre efter det här? Det gäller att se Möjligheterna i stället för problemen annars fastnar man lätt i ett negativt beteendemönster.
Dessutom är jag övertygad om att det finns en mening med det mesta som händer. Det brukar komma något gott ur det mesta. :)
Kämpa på!

Vad trist det låter som inställning till att tävla ? :confused: Varför ?

Eftersom det hittills varit väldigt jobbiga stunder på banan. Min häst tappar all motor på banan, vilket gör att jag blir besviken. Så nu "tävlar" vi enbart med målet att hon ska hitta bjudningen. Som extrem tävlingsmänniska tycker jag det är tråkigt när en riktigt duktig häst inte får fram sin potential när det gäller. Så den biten jobbar jag med hos mig själv. :)

Jag hade en liten mental härdsmälta i stallet igår och grinade som en unge, väldigt värdigt. Är bara så otroligt less på vår situation just nu. Isolerade på grund av kvarkan, inget ridhus, och ingen bana att på. Går hjälpligt att rida i hagen och rida ut, men det är stenhårt överallt och just ingen snö, alternativt snorhalt på grund av lite snö ovanpå isa (broddar hjälper bara lite). Hästen rör sig knappt i hagen pga halt, vi hann precis börja jobba byten innan detta hände, nu får jag nöja mig med att jogga försiktigt för att hålla igång. Hästen drattade på sidan för hon halkade när jag tömkörde i hagen så måste ta det lugnt. Försökte alltså rida igår och då drar hästarna i hagen bredvid igång och tokbrallar och springer, min vill givetvis hänga på. Tills lut bara brast det och jag satt av, tog in hästen och sen rann det som ett vattenfall. Jag. Är. Så. Less. Jag vill bara få rida, träna och åka och tävla och inget av det kan jag göra. Vi har inga fält att rida på (som vi får rida på), jättebegränsat med vettiga vägar, kan inte åka nånstans, min tränare är utomlands (annars hade han kunnat övervaka oss i hagen åtminstone) så här står jag med min underbara häst som bara vill jobba men inget sätt att kunna göra det ordentligt på. Hela säsongen bara försvinner och jag kan inget göra, inget alls. Det är SKIT, allt är skit. Inte kan jag låta henne bara stå heller för då blir hon vansinnig.

Jag har "alltid" haft sådana förutsättningar som du har nu. Det fungerar liksom inte med skitunderlag. :down: Min enda pepp är att det är tillfälligt, snart kommer du kunna åka iväg och träna igen. Heja er! :banana:

Ni är så fina allihop! Behövde nog den där härdsmältan, bryt ihop och kom igen ungefär. Det spelar egentligen ingen roll om jag når mina mål för säsongen, det är inte det jag egentligen var ledsen för, jag var ledsen för att allt kändes så svårjobbat och pissigt för det är ju allt på en gång! Både väder och kvarka, hade det varit sommar hade det inte påverkat och slagit ut oss såhär.

Men jag är nöjd med min nya plan! När jag väl gråtit ur mig och tittat på vad jag har till hands så tycker jag nog att nånting vettigt kan jag få till. Jag måste bara försöka anpassa.

Jag har arrangörsångest. På lördag arrangerar jag en likadan clinic som förra året med temat "Hur en rider det perfekta dressyrprogrammet". Ändrade upplägget lite från förra året så hästarna på lång bana ska rida två program var för att kunna demonstrera vad mer som krävs av ekipaget för att gå upp en klass. De program som ska visas är LB2+LA3, MsvC+MsvB2 och MsvB5+MsvA1. Men. Nu har hästen som skulle gå MsvB5+MsvA1 fått en hovböld och kan inte gå. Jag jagar ersättare och har ett par ekipage kvar på listan att fråga, men det är ju verkligen inte en garanti att jag hittar någon. Däremot är det månne lättare att hitta någon som kan rida LB3+LA4 som jag funderar på att stoppa in istället.

Men när ni andra arrangerar sånt här, har ni reservekipage på lista? Jag tycker det känns så konstigt att fråga om någon vill vara reserv. Typ; "du duger om ingen annan kan, men du är inte riktigt vad vi vill ha". Eller så kanske det inte upplevs?

Visst håller du hus i Norrland?

Jag red ett trist pass igår. Af var trött och på dåligt humör. Hästen hade stått och var lite nipprig. Ingen bra kombo.
Dessutom var jag för planlös.
Jag red runt mest och uppnådde inte så mkt att hurra för.
Ingen katastrof. Men fan inte bra.
Idag får jag ha bättre plan.

Jag har "alltid" haft sådana förutsättningar som du har nu. Det fungerar liksom inte med skitunderlag. :down: Min enda pepp är att det är tillfälligt, snart kommer du kunna åka iväg och träna igen. Heja er! :banana:

Det är nästan så att jag upplever det värre för att det är tillfälligt, man blir van vid att ha det på ett visst sätt och kunna planera därefter så när man blir av med saker så faller liksom allt? Jag har ju haft svårt att anpassa mig efter den här situationen helt enkelt och tagit det hårt.

Men peppar peppar, det har gått 2 veckor och hittills ingen mer sjuk häst. Håll tumme!

Det är nästan så att jag upplever det värre för att det är tillfälligt, man blir van vid att ha det på ett visst sätt och kunna planera därefter så när man blir av med saker så faller liksom allt? Jag har ju haft svårt att anpassa mig efter den här situationen helt enkelt och tagit det hårt.

Men peppar peppar, det har gått 2 veckor och hittills ingen mer sjuk häst. Håll tumme!

Jo, det är klart att det blir jobbigare när man räknat med en viss förutsättning. Jag flyttade ju hit väl medveten om hur dåligt det var ridmässigt. Men mycket har ändrats sedan flytten och nu vill jag annat än jag ville då. Så jag har tagit tag i det hela, även om jag är lite otålig och vill ha en förändring NU. ;)

Håller tummarna att karantänen snart lyfts för dig! :)

Jo, det är klart att det blir jobbigare när man räknat med en viss förutsättning. Jag flyttade ju hit väl medveten om hur dåligt det var ridmässigt. Men mycket har ändrats sedan flytten och nu vill jag annat än jag ville då. Så jag har tagit tag i det hela, även om jag är lite otålig och vill ha en förändring NU. ;)

Håller tummarna att karantänen snart lyfts för dig! :)

Förstår den känslan helt och fullt! Vi har inget eget ridhus men ridavstånd till ett, plus ett par till inom kort körsträcka så klart jag blivit bortskämd med att ha bra förutsättningar.

Förstår den känslan helt och fullt! Vi har inget eget ridhus men ridavstånd till ett, plus ett par till inom kort körsträcka så klart jag blivit bortskämd med att ha bra förutsättningar.

Jag förstår frustrationen. Jag flyttade ju själv in på en gård. Och tog hästen med. Bort från ridhus och tränare flera ggr/v. Till taskig liten ridbana och inga större möjlighet till uteritter.

Nu har jag själv flyttat till annan gård, med ridhus. Halleluja! Iaf den här årstiden.

Kl

Idag red vi ett fint pass. Känner dock att pålle är lite sned. Vi får be Kiro kolla.
Men idag gick det bra igen trots pigg häst som ryckte några ggr vid läskig hörna med radio. Så nu sitter jag i hörnan och surfar efter passet en stund.

Jag förstår frustrationen. Jag flyttade ju själv in på en gård. Och tog hästen med. Bort från ridhus och tränare flera ggr/v. Till taskig liten ridbana och inga större möjlighet till uteritter.

Nu har jag själv flyttat till annan gård, med ridhus. Halleluja! Iaf den här årstiden.

Kl

Idag red vi ett fint pass. Känner dock att pålle är lite sned. Vi får be Kiro kolla.
Men idag gick det bra igen trots pigg häst som ryckte några ggr vid läskig hörna med radio. Så nu sitter jag i hörnan och surfar efter passet en stund.

Häruppe känns det som man alltid får offra något, har inte hittat något ställe som har allt jag vill ha (mycket utevistelse i stor hage, ridhus och bana, OCH fina ridvägar OCH gärna helinackordering). Alltid är det något eller flera saker som saknas. I det stall jag står nu är det bra pris, helt ok hagar, vi har bana, skrittavstånd till ridhus men rätt dåliga ridvägar. Så när både bana och ridhus försvinner känns det såklart surt.

Vi vilade idag, kände att mattes huvud inte var med idag så då blir det inte bra, bättre ta nya tag imorgon.

@Piaff var i Sverige bor du ?

Imponerad utifrån hur du satsar och hur du kommit långt med din fina häst som jag sett utifrån vad du visat, att du inte har ridhus där du står på plats .
Väldigt sällan man ser sånt numera tycker jag .
Eller har du 10 min skrittväg till ridhuset och det är kvarka karantänen som är grejen just nu ?
Som sagt - ingen koll så därav reflektionen/frågan ;)

@Piaff var i Sverige bor du ?

Imponerad utifrån hur du satsar och hur du kommit långt med din fina häst som jag sett utifrån vad du visat, att du inte har ridhus där du står på plats .
Väldigt sällan man ser sånt numera tycker jag .
Eller har du 10 min skrittväg till ridhuset och det är kvarka karantänen som är grejen just nu ?
Som sagt - ingen koll så därav reflektionen/frågan ;)

Tack så mycket! Vi bor i Sandvikens kommun utanför Gävle :)
NU har jag ca 15 min skrittväg till ridhus men det är inte ofta jag kan använda det, det är en ridskola så det är väl nån gång i veckan jag är där kanske? Oftast rider jag då vid 20-21 på kvällen när det blir ledigt efter lektioner. Men det är bara senaste året jag stått i det här stallet, hela tiden från tioårsåldern tills när jag började på universitetet har jag stått i ett litet travstall med en 20-40 utebana och 30 mins ridning till ridhus, och då red jag ändå i juniorlandslagstruppen. Jag har alltid tränat väldigt mycket ute, det förra stallet hade grymma ridvägar så det var nästan enklare att rida ut (med pannlampa på vintern för mörkt blir det) och jobba sina seriebyten där istället för att packa in hela baletten (två hästar) i trailer och åka. Jag kan inte sticka under stol med att jag fått mycket stöd hemifrån med skjuts och så vidare men nästan hela juniortiden hade jag tränare hemma bara varannan vecka och fick åka till Strömsholm för att kunna träna för Mads nån gång i månaden.

Det är klart det är jävligare nu med kvarkan för då blev ju förutsättningarna ännu sämre, innan kunde jag åtminstone ta till ridhus vid behov men just nu, nada. Men det känns ok nu. Jag fixar det ändå. Om man ser till tränare har jag det enklare nu eftersom min nuvarande tränare flyttade till samma by för några år sedan, medan jag fortfarande pluggade. Så nu kan jag träna flera gånger i veckan, vilket jag känner är en riktigt lyx! Mycket lyxigare än tillgång till ridhus. När han kommer hem från sin semester får han stå vid vår hage och coacha tror jag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 061
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 425
Senast: Brynja
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 655
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 695
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar