Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå träningsmöjligheter @Piaff ;) Det enda som jag kan göra den närmaste tiden är att pulsa i snö.

ariel_58b70f06e087c3440a86b391.jpg

Här kommer en update från oss.
Var inne på klinik med pålle och den kliniska undersökningen visar på trolig ligamentskada VF (mediala kollateralligamentet). :( Röntgen såg ok ut, han hade normala förändringar för en 18-åring. Nu väntar vi på magnetröntgen på tisdag, så då får vi veta mer exakt omfattning av skadan och prognos. Därifrån förhoppningsvis kunna gå vidare med rätt behandling. Håll alla tummar å tår för oss!
Han skötte sig iaf ypperligt när vi skulle iväg och han charmade nog alla där på kliniken :love: Han som kan vara så stissig och tittig på nya platser, följde efter mig som en hund och va t.o.m. cool på röntgen (fast dom gav lugnande ändå såklart ;)). Veterinären pratade bara engelska så det var lite intressant när man skulle berätta vad som hänt på engelska :angel: Kändes jättebra med denna vet, han var noggrann, förklarade alla steg, hur han resonerade vid olika undersökningar och gjorde oss delaktiga. Han hade fin kontakt med pålle hela tiden och det kändes som att han var försiktig med vår prins. :heart

Han står i sjukhage (typ 15x15 m) med sin älskade lilla minishettis och har hållt sig lugn hittills. *peppar peppar* Vi har fått promenera med honom 10 min/dag, men vi avvaktar så länge tills MR är gjord för han har senaste tiden varit lite väl på gasen :p Han har hållt på å nafsa och ställt sig på bakbenen en gång. Kommer verkligen inte vilja promenera med honom ensam.. Han menar ju inget illa, han är bara så glad av att få göra nåt! Så rejält med överskottsenergi har farbror häst nu. Tja, på 8 år har han i princip varit helt skadefri och kanske stått max 1-2 veckor. Alltid gått i stora hagar och hållts igång 5-6 ggr/vecka, så kanske inte så konstigt att han blir lite till sig när han väl får gå ut just nu. ;)

Och tack alla ni för stöttande ord! :heart Det kommer ju förmodligen ta tid, men jag hoppas verkligen han kan bli fullt återställd från detta. Vi får ta en dag i taget nu.

Apropå träningsmöjligheter @Piaff ;) Det enda som jag kan göra den närmaste tiden är att pulsa i snö.

ariel_58b70f06e087c3440a86b391.jpg
Ååååh fast det hade gjort mig överlycklig just nu! I vintras byggde jag nästan all bakdelsstyrka Pärlan har genom att pulsa snö, vi har bara slask och is just nu, avis!! Ser härligt ut.

Ååååh fast det hade gjort mig överlycklig just nu! I vintras byggde jag nästan all bakdelsstyrka Pärlan har genom att pulsa snö, vi har bara slask och is just nu, avis!! Ser härligt ut.

Fast skulle du verkligen gilla att göra samma sak varje dag... :p

Jag hade nog önskat mig lite snö just nu faktiskt. Ordentligt med "torr" snö att jobba i och låta fröken ta ut sig lite... plusgrader och ösregn gör inte markerna särskilt trevliga.

Jag hade gett vadsomhelst för en vettig vinter med permanent snö jämfört med hur denna "ickevinter" är hos oss !
Vi har ridhus så träningen funkar ju i sak men att kunna rida ut i annat än skritt pga ömsom sankmark och ömsom is - bägge halkiga är högst efterfrågat .
Vi hade helt perfekt i 10 dagar i dec/jan . Icke sen dess eller innan .

Förra vintern var något bättre då hade vi nog ung en månad med torr och fast snö som fick ligga kvar och stadiga minusgrader.

Jag hade gett vadsomhelst för en vettig vinter med permanent snö jämfört med hur denna "ickevinter" är hos oss !
Vi har ridhus så träningen funkar ju i sak men att kunna rida ut i annat än skritt pga ömsom sankmark och ömsom is - bägge halkiga är högst efterfrågat .
Vi hade helt perfekt i 10 dagar i dec/jan . Icke sen dess eller innan .

Förra vintern var något bättre då hade vi nog ung en månad med torr och fast snö som fick ligga kvar och stadiga minusgrader.

Här är bara blött. Marken är helt LÖS verkligen, tom grusplanerna vid stall och ridhus är sådär mjuka så det blir spår av bilarna. För skojs skull kom det 5cm snö den gångna helgen men den smälte första natten, sen har det ösregnat.
Det roliga mellanläget innan det blir vår.....

Jag hade nog önskat mig lite snö just nu faktiskt. Ordentligt med "torr" snö att jobba i och låta fröken ta ut sig lite... plusgrader och ösregn gör inte markerna särskilt trevliga.

Ja, torr snö typ 2 dm hade varit mer ok även för mig. Det här är 4,5 dm blötsnö med blankis under. :down:

Jag är så i valet och kvalet just nu :P
Vi lämnar som det ser ut MsvC bakom oss nu, och kan därför välja fritt mellan träns och kandar.
Jag har hela tiden endast ridit på träns, känslig häst som går med mycket tryck och som inte vill bli "pressad" mellan hjälperna men sista halvåret har det lossnat allt mer och hon sitter bättre (samlar) och jag har lärt mig rida bättre med ;) så jag testade hänga på henne kandaret i helgen.
Det var rätt svårt för mig ;) och jo nog bli hon lite kort i halsen och nosen kommer något bakom men det är alltså vårt första pass på det på... ja... två år? Och kanske vårt femte pass totalt ;)
Samtidigt tycker jag hon ser ut att kunna vara nog stark (håller takten väl och vi får inget "stopp" i bakbenen av betslingen) för att vara redo för det och även om jag inte riktigt hanterar det som jag borde så blir det ju inte så tokigt. Å andra sidan är det ju inte alls så att jag är tvungen lära mig det här nya ;) Jag får ju rida på träns istället :P

Här är vi i alla fall:

Hur resonerar ni kring träns eller kandar?

Och har ni tips på lämpliga bebis stänger?
Detta är en ganska rejäl (tung) Sprenger med liten tungfrihet, normal längd på skänklarna.
Andra bra alternativ?

Fast skulle du verkligen gilla att göra samma sak varje dag... :p
Haha fast det gör jag ju nästan ändå över vintern, men brukar variera vad jag gör i pulsandet, typ nån dag skritta, nån dag trava/jogga låg form, nån dag trampa etc. Och varva med ställen med mindre snö om det finns. Och galoppintervaller! Guld för kondisen.

Vi lämnar som det ser ut MsvC bakom oss nu, och kan därför välja fritt mellan träns och kandar.
Jag har hela tiden endast ridit på träns, känslig häst som går med mycket tryck och som inte vill bli "pressad" mellan hjälperna men sista halvåret har det lossnat allt mer och hon sitter bättre (samlar) och jag har lärt mig rida bättre med ;) så jag testade hänga på henne kandaret i helgen.
Det var rätt svårt för mig ;) och jo nog bli hon lite kort i halsen och nosen kommer något bakom men det är alltså vårt första pass på det på... ja... två år? Och kanske vårt femte pass totalt ;)
Samtidigt tycker jag hon ser ut att kunna vara nog stark (håller takten väl och vi får inget "stopp" i bakbenen av betslingen) för att vara redo för det och även om jag inte riktigt hanterar det som jag borde så blir det ju inte så tokigt. Å andra sidan är det ju inte alls så att jag är tvungen lära mig det här nya ;) Jag får ju rida på träns istället :P

Här är vi i alla fall:

Detta är en ganska rejäl (tung) Sprenger med liten tungfrihet, normal längd på skänklarna.
Andra bra alternativ?

Jag har en från Globus som har lite tungfrihet och normala skänklar, men ganska nätt istället. Har äevn en som jag inte provat på Pärlan som är likadan som jag haft på min juniorhäst, med bred platt tungfrihet och längre skänklar.

Haha fast det gör jag ju nästan ändå över vintern, men brukar variera vad jag gör i pulsandet, typ nån dag skritta, nån dag trava/jogga låg form, nån dag trampa etc. Och varva med ställen med mindre snö om det finns. Och galoppintervaller! Guld för kondisen.

Går tyvärr inte att trava eller galoppera i den här snön, inget grepp trots snösulor och fyrbroddat. :(

Här finns det inte heller något ställe med mindre snö, det enda som kommer göra det värre är när skotrarna kommer igång, så det blir skare också.

Snart är det vår, bara två månader kvar... :banghead:

Går tyvärr inte att trava eller galoppera i den här snön, inget grepp trots snösulor och fyrbroddat. :(

Här finns det inte heller något ställe med mindre snö, det enda som kommer göra det värre är när skotrarna kommer igång, så det blir skare också.

Snart är det vår, bara två månader kvar... :banghead:
Nej då är det ju värdelöst!

@JohannaB vad fina :)
Ang kandar eller inte finns nog inga svar, du får prova dig fram och prova olika stänger osv utifrån vad du upple er/känner .
Det brukar inte behöva vara så komplicerat på en välriden häst som funkar på tränsbettet man valt . :)

Jag har en supersmal stång a la typ mullenmouth, dvs lite svagt böjd och ingen tungfrihet till min häst med liten mun pga hur han funkar med bett allmänt :)

Här är vi i alla fall:

Andra bra alternativ?
Ni är så fina och jag gillar att din häst är av samma typ som min (lite grövre)! ;)

När de tog bort kandarets tillåtande i MSVC så kändes det som katastrof och jordens undergång då hästen blev så stark på tävling. Så har jag känt tills i höstas när jag äntligen kunde kränga på kandaret igen (efter lång konvalescens och igångsättning). Det var så härligt att känna hur fint hästen gick på kandaret och hur hon lyssnade. Så jag har varierat hela vintern men fasat inför övergången till enbart träns igen(eftersom det är tränsklasser vi tävlar i). Men jag verkar ha lärt mig rida lite bättre över vintern och hon är Jättefin på träns nu (alltså överlag mer lösgjord).
Så med facit i hand så har hon nog inte varit riktigt redo för kandaret innan utan det blev mest lite av en 'nödbroms'. Nu är jag uppenbarligen lite äldre och lite visare. :angel:
Men det jag ville komma till är att jag har ändrat åsikt från att 'klart man ska ha kandar så fort det är tillåtet' till 'klart man ska rida på träns så länge det funkar bra'.
Kanske jag varierar framöver när vi går upp till MSVB men vi får se. Funkar hon på träns så är det det hon kommer att få gå med.

Min häst är rätt känslig men har ändå en relativt rymlig mun. Hon går med en tunn stång med en väldigt bred, låg och 'mjuk' port. Dessutom korta fasta skänklar och skumrem. Hon avskyr när det blir skramligt och ostabilt. Har dessutom varit tvungen att mecka med kindkedjekrokarna då hon fått skav av typ Allt.

Du får väl rida in dig på kandaret (samt prova ut de bett hon trivs med)en period och sedan göra en utvärdering?

Apropå kandar så skolade jag in min på kandar för att jag tyckte det ingick i hennes utbildning, men hon är lika fin på båda. Man får ju dock den där extra lilla finessen på kandar som inte riktigt går att få på träns. Jag har också alltid skumrem men jag är ju gammaldags, det var standard förr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 061
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 425
Senast: Brynja
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 655
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 695
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar