Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår svaren som att ni inte skulle kämpa så hårt för att lära in kandaret men funkar det så är det ett bra alternativ? Typ?

Men hur gör ni när ni rider in er på dem? Rider (t ex) varannan dag på det eller en längre period på samma betsling?

Usch idag var det hemskt, Pärlan blev skrämd på töm, drog iväg i galopp... och halkade omkull i isleran. Hon var upp lika snabbt och verkade ok, men jag blev SÅ rädd och satt i stallet och grät sen för jag blev så chockad. Stackars lillfia.

@JohannaB jag brukar typ passa in det, sen skritta ut ett par gånger och om allt känns bra rider jag sen vidare i dressyrarbetet :p
Under en tid rider jag då med kandaret

Däremot tycker jag att ibland kan man efter ett tag efter första tiden känna behov att vilja byta/ändra stångens modell och/eller bridongkombon.

Ungefär samma som att man ofta när man provar/byter tränsbett så kan det inte sällan ta några gånger innan man verkligen känner hur hästen trivs/beter sig på det . :)

Intressant iakttagelse idag. Jag svettas bara om högerbenet :eek::confused:
Red ett pass på en ponny idag och när jag tog av mig stövlarna var högerstöveln blöt på insidan men vänster är helt torr... Konstiga kropp

Åh, tjiho vad det är roligt att ha häst och att få träna, eller hur var det nu? Vi ligger så mycket efter med vår att det är galet, eller ja, vi har aldrig fått komma igång ordentligt egentligen.

Vår är en valack, 09:a som egentligen är hoppstammad (Vingino - Grannus) men som rör sig riktigt trevligt så vi ska ha honom till både och men kanske främst dressyr då. Köptes i april förra året. Och ja, det har visat sig vara en liten otursfågel och ett rent klantarsle vi har köpt.

Rutinkollades hos veterinär i slutet av augusti - hur fräsch som helst. 1 vecka senare - halt?! Till råga på allt drabbades gården av kvarka (ej vårt stall, men ingen klinik ville ta emot oss ändå) så vi kunde inte åka iväg till någon veterinär. Efter mycket om och men fick vi äntligen ut Strömsholm som kom mobilt, och kotleden v.f behandlades. Ett gediget och långsamt igångsättningsschema och från och med december ungefär började vi rida på mer eller mindre som vanligt. Däremot - 2 dagar efter friskförklaring, varför inte dra på sig ett ordentligt jack i karleden på samma ben?! Nåja, löste sig ju det med även om han naturligtvis ömmade av det ett tag med.
Antagligen rörde det sig om en stukning då vi ju ändå kollade honom u.a 1 vecka innan han blev halt, men som tog lång tid i.o.m att vi ej kunde få ut någon vet.

Kändes lite småknasig i januari - kollades igen och liiite hälta hittades v.f, behandlad igen samt lite i rygg och herrn är fräschare än någonsin. Till saken hör också att det är en stor häst i kroppen om än ej så hög (167 cm), något valpig skull man väl bäst kunna beskriva honom. Nåväl, allt löste sig den här gången med och även om han inte har kunnat rent dressyrtränas så var han finare än någonsin p.g.a den gedigna rehaben, så inget ont som inte för något gott med sig right?

Men ja, varför ändra ett vinnande koncept! Typ... 2-3 dagar efter den senaste friskförklaringen tycker herr häst att det är en intelligent idé att galoppera på isen i hagen varpå han givetvis druttade omkull och slog i vänstersidan med skrubbsår på vä rumpa och lite på bogen som följd. Jag såg när det hände tack och lov" så att vi vet vad vi har att gå efter. Resultat? En ömmande/smärtande vä bog som initialt blev successivt bättre (är fysioterapeut på humansidan själv, tänkte muskelkontusion/lårkaka och behandlade det därefter). I söndags - betydligt knackigare igen. Till veterinären igen i går (han måste ju undra vad sjutton vi gör med vår häst...) som efter diverse bedövning etc. inte kunde hitta konkret att det var varken kota, gaffelband eller hov som orsakade hältan. Bedövades vä framknä med och då blev herr häst än mer halt?! Mkt skumt med andra ord. Står kvar på kliniken över natten och ska fortsätta utredas i dag, kolla närmare på framknät samt bogen och vä armbåge (där jag märkte att han var extra palpationsöm tidigare).

Håhåjaja, så roligt att ha häst ibland, jag kom själv hem från Thailand i går och såg så mkt fram emot att äntligen få börja träna mer (har hästen med min mamma). Långt inlägg nu, och kanske inte så mycket dressyrande för stunden då, men tänker att det ändå får passa in här då det är till dressyrbanan vi ska så småningom. :)

Usch idag var det hemskt, Pärlan blev skrämd på töm, drog iväg i galopp... och halkade omkull i isleran. Hon var upp lika snabbt och verkade ok, men jag blev SÅ rädd och satt i stallet och grät sen för jag blev så chockad. Stackars lillfia.

Usch, fy så läskigt! :crazy: Men skönt att hon snabbt var uppe och verkade ok! Fy sjutton för detta väder alltså! *längtar till vår*
Känner med dig, får flashbacks till hur det var för en månad sedan då hästen blev rädd när jag tömkörde i skritt och drog iväg i tokgalopp runt banan.. Det kan hända så snabbt!

@Mirabilis: Men oj vilken otursfågel du har! Hoppas allt går bra nu och att ni får reda på vad som hältan beror på. Vi får följas åt och uppdatera om våra rehab-dressyrhästar ;)

Ja, nej, det ville sig ju inte bättre än att det var en gaffelbandsskada. :cry: En väldigt mild sådan, på ultraljudet var veterinären tveksam om det orsakade hältan, men när gaffelbandet bedövades bort var det ändå tydligt att det ändå var det. Mycket god prognos enligt vet, och han ska även kunna hoppa i framtiden, men det är ju låååångt rehab till dess. Skritt för hand i 8 veckor, sen börja skritta uppsuttet, typ 2 minuter åt gången. Om allt går som det ska (vilket det givetvis ska göra!).

Håhåjaja, ja hästen lever och är snäll och glad. Alltid något. :arghh:

Jag förstår svaren som att ni inte skulle kämpa så hårt för att lära in kandaret men funkar det så är det ett bra alternativ? Typ?

Men hur gör ni när ni rider in er på dem? Rider (t ex) varannan dag på det eller en längre period på samma betsling?

Jag passar in det och rider som vanligt. Är hästen klar är den klar. Då är det inga problem.
Jag väntar tills den är färdig på tränset först. Den ska vara klockren där.

Idag fick jag feeling och fick för mig att börja bytesträna. Jag har ju bara ridit i 3 v. Men vad fasen. Hästen känns redo även om min ridning definitivt kan bli bättre.
Så vi red sluts till sluta övergångar i skritt och trav först. Sen gjorde vi detsamma i galopp.. Första gången - inget byte. Hästen går i extremtvär sluta med rejäl böjning 2 varv i ridhuset i "fel" galopp för den böjningen. Det gåååår liksom inte. Om man inte är en ponnyförklädd orm. Vilket min fuxfara är. Han är så jävla överrörlig och har sån extrembra koordination och balans. Så det gick fina fisken det!
Jag juckade med sätet för att rubba balansen i sidled, jag höjde handen och lyfte bogen, jag böjde mer, jag flyttade arslet mer.. ja.. Inget byte.. Saktar av och fattar den galopp jag ville ha.. Sen nästa gång bytte han direkt på hjälpen.
Haha.. Galna häst!
Sen fick vi några till rena, några orena och ngt missförstånd och en korsgalopp.
Jag är på det stora hela nöjd. Hästen höll sig rätt sansad och pratbar. Det är det viktigaste med honom.

@JohannaB är hästen klar för kandar så är det inga problem för hästen att gå på kandar. Jag lägger inte ner någon större energi på det, jag passar bara in kandaret och sen rider jag på det.

Så att hon blir lite kort i överlinjen betyder att det är bättre lägga bort det igen tycker du?
Som sagt, jag behöver ju inte alls rida på det ;) så vet inte riktigt hur mycket möda eller tankekraft jag lägger på det :D Lättare rengöra bara ett bett efter ridning med ;)

Så att hon blir lite kort i överlinjen betyder att det är bättre lägga bort det igen tycker du?
Som sagt, jag behöver ju inte alls rida på det ;) så vet inte riktigt hur mycket möda eller tankekraft jag lägger på det :D Lättare rengöra bara ett bett efter ridning med ;)

Eller hitta en annan stång som hon inte backar av ifrån? Det är sjukt individuellt vad dom trivs på och fungerar.
Min gamle som nu är 25 har alltid gått på en supertjock tung stång utan tungfrihet och korta skänklar för han släppte gärna annars (på den tiden var ju kandar ett tvång) han hamnade kanske inte bakom , hans problem var väl egentligen mer att han blev för hög i nacken men han tänkte bakåt med halsen sas. Idag får han ha en mkt smalare stång för han är ju stelare och ligger på mkt mer än förr , troligtvis för han inte orkar ha samma bärighet som då tippar jag.

Så tänk mer på vad du har för sug i handen, du ska ju kunna placera näsan, kan du inte det är det för skarpt och hästen kanske inte är färdig, har du bra sug får du stänga bakdelen (vinkla om) lite mer, hon ser lite öppen ut bak och då är det svårt att länga ut halsen och få sökningen.

Jag gav mig och hästen en vecka vila nu, har kämpat på med töm och jobbat på men med tanke på förutsättningarna och att hon drattade på ändan i förrgår kan hon få en liten paus känner jag, inte som att vi hinner tappa så mycket på en vecka och jag känner att JAG också behöver det för att liksom andas ut lite. Vi har ju en plan så det känns ok.

Ja, nej, det ville sig ju inte bättre än att det var en gaffelbandsskada. :cry: En väldigt mild sådan, på ultraljudet var veterinären tveksam om det orsakade hältan, men när gaffelbandet bedövades bort var det ändå tydligt att det ändå var det. Mycket god prognos enligt vet, och han ska även kunna hoppa i framtiden, men det är ju låååångt rehab till dess. Skritt för hand i 8 veckor, sen börja skritta uppsuttet, typ 2 minuter åt gången. Om allt går som det ska (vilket det givetvis ska göra!).

Håhåjaja, ja hästen lever och är snäll och glad. Alltid något. :arghh:

Skönt med god prognos! man får vara glad för det lilla ;) Lycka till med rehab nu, hoppas allt kommer flyta på bra för er!

Idag var det lite cirkus i ridhuset med en jättebaluns till häst som var rädd och skrämde en unghäst. Min höll sig i skinnet faktiskt. Sneglade bara..

Vi fortsatte gårdagens bytesträning. Idag lade pålle in några karatesparkar i byte till hans svåra galopp. Han har ett bakknä som är för överrörligt pga skelettdefekt. Nu när han stått känns han lite sned. Så jag ska be kiro titta när han kommer om en v.
Men vi fick några fina byten också förutom karatebockarna.
Han är kul att rida nu mest hela tiden. Roligt!

Idag var min herre den lugna när en häst blev skraj över snöras och skenade och skrämde unghästen. Jag är så glad att han inte är den som skenar eller skrämmer ihjäl andra konstant mer. Bästa häst!

Sen red vi idag tredje dagen av bytesträning. Gjorde först ett enkelt byte åt vardera håll. Sen gjorde vi 3 rena byten på raken. Då satt jag av och tackade. Kul!
Undrar om det är så att poletten trillat ner eller om vi hade tur. Återstår att se imorgon. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 065
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 425
Senast: Brynja
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 655
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka