Ang reflektionerna om stor/liten hage...
jag har ju fullblod och haft min nuvarande i 12 (!) år nu . nyss fyllda 4 när jag köpte och nu nyss fyllda 17
Han är en sån där okomplicerad sak han ...
stor hage, liten hage, boxvila en vecka vid skada ... allt funkar utan att han någonsin blir skogsgalen eller - ffa aldrig dum att rida !
Alltid jättefin bjudning och fokus under arbete - det är hans signum
kan vara laddad men på rätt sätt till arbete då . Uteritt alltid supersnäll och lydig trots pigg och framåt !
Han går i större hage med sin kompis sen 3 år . Tidigare har han fått med fler hästar i några år men mestadels med bara en kompis i stora hagar. Även gått själv långa perioder (ibland ngt år i stöten) i stora hagar.
Stått i mindre sand/grushage också några längre perioder .
Han är samma typ oavsett . Springer typ aldrig i hagen ... mestadels går han och kompisen och pillar på förmiddagarna i nuvarande konstellation ... sen på em står de och sover/hänger i lä i hagen (har en stor gigantisk "häck" av överhängande träd/sly som är typ 7 m hög, i ena sidan av hagen och dessutom i en "krök" på hagen närmast grinden = suveränt lä vid busväder).
När han gått själv i " sandruta" (typ 10x15 m) några månader (var på våren för ett par år sedan) så har stallägaren som även är min tränare, blivit rädd några gånger då han legat raklång och inte reagerar på ljud/visslingar ... då har hon gått ut och in i hagen (sett honom från köksfönstret) och då har han yrvaket tittat upp då han legat och sovit ...
Jag märker skillnad på honom mellan stor hage och liten i det att han blir mycket mera "på" att få bli sadlad och komma ut på arbete redan i stallet, de gånger han gått på liten yta.
Även om han tekniskt sett inte slår många knop i stora vanliga hagen så är det skillnad mentalt för hans ootimala välbefinnande som jag bedömer honom och hur han beter sig i detalj .
Skillnad mellan när han gått själv i större hage eller med kompis har jag aldrig märkt någon .
Har alltid stått på anläggningar där hästarna går ute dagtid vintertid ca 8/9-15/16 typ .