Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, min dam bryr sig inte om 1 dm snö och minusgrader. Hon hälsar att det är vår och är tokbrunstig :p

Vår ena boxgranne har nog just gått ur brunst. Hon var mkt förtjust i min. Som inget fattade valack som han är. Nu är hon mer drake igen. Så vi tror smekmånaden är över.

@mooi nä snö bryr de sig knappast om ;)
Vi har ett sto i vårt 6 boxars stall (övriga 10 hästar i stallet tvärs över gårdsplan) . Hon är så brunstig att hon håller på att välta bägge väggarna i sin Box - (solida väggar varav en helvägg).helt skavd på höfterna trots täcke.

Glad att jag inte har ston :cool:

@mooi nä snö bryr de sig knappast om ;)
Vi har ett sto i vårt 6 boxars stall (övriga 10 hästar i stallet tvärs över gårdsplan) . Hon är så brunstig att hon håller på att välta bägge väggarna i sin Box - (solida väggar varav en helvägg).helt skavd på höfterna trots täcke.

Glad att jag inte har ston :cool:

Nä tydligen inte, säsong är säsong liksom :cool:
Min välter åtminstone inga boxväggar, men hon kunde knappt gå förbi en rasthage där det gick en valack - det tog tvärstopp och skvättes för fullt :yuck: stackars hovslagaren som ska få nöjet att sko henne imorgon... Jag hoppas det lugnar sig till på lördag när det är sadelprovning. Eller ska jag hoppas på att det är en sån där märr som blir lite mer som Mamma Mu när hon är brunstig? ;)

@mooi mamma mu mentalitet har även denna mot folk och i hantering. Så även om det spolas Gata med högtryckstvätt typ i ditt fall Istället för sönderskavda höfter och gungande väggar (för att inte tala om det evinnerliga gnuggandet ljudmässigt för mänskliga öron) så finns ju den möjligheten ändå i högsta grad så du får ju hoppas... :)

Sjukt skönt att inte ha sto som sagt :D

Så nyfiken på hur din sadelprovning utifrån det du ska prova faller ut sen - hoppas du rapporterar :)

@mooi mamma mu mentalitet har även denna mot folk och i hantering. Så även om det spolas Gata med högtryckstvätt typ i ditt fall Istället för sönderskavda höfter och gungande väggar (för att inte tala om det evinnerliga gnuggandet ljudmässigt för mänskliga öron) så finns ju den möjligheten ändå i högsta grad så du får ju hoppas... :)

Jisses! :eek: Inget av mina ston håller på ens i närheten av det där. Det brukar inte ens märkas på dem.

Jisses! :eek: Inget av mina ston håller på ens i närheten av det där. Det brukar inte ens märkas på dem.

Nej jag vet ;)
Jag har också haft Vettiga ston :D oftast är de ju faktiskt sällan så extrema alls.

Men när de som håller på så som illustrerat, är man väldigt glad att slippa som sagt :cool:

Så nyfiken på hur din sadelprovning utifrån det du ska prova faller ut sen - hoppas du rapporterar :)

Rapporterar självklart från sadelprovningen. Tror det kan bli spännande på mer än ett sätt :p Men om vi säger såhär - jag förväntar mig stordåd av dem, och lyckas de bra med att göra fröken nöjd så kommer jag vara en levande reklampelare efter detta :D

Rapporterar självklart från sadelprovningen. Tror det kan bli spännande på mer än ett sätt :p Men om vi säger såhär - jag förväntar mig stordåd av dem, och lyckas de bra med att göra fröken nöjd så kommer jag vara en levande reklampelare efter detta :D

:rofl::D Ok - :D spännande minst sagt ...
Blir ju Guiness rekordbok typ om ett sadelmärke löser allt tänker jag - Oavsett situation :D

Det där med att leta dressyrhäst alltså... Sitter väl och letar efter samma typ av häst som mooi gjorde antar jag, en trevlig dressyrhäst i 150.000 kronorsklassen eller strax där under. Tillsammans med min mamma som ja, på senare år har erkänt sig dödlig och vill ha en häst som inte är så sprattlig och nervig av sig (been there, done that! :p), trevlig att rida ut på etc.

Men det verkar ju stört omöjligt att hitta en sådan! Tycker väl egentligen att vår budget är helt okej, men problemet är väl att det är många som vill ha hästar i den här klassen och insett att de behöver betala över 100.000:- för att få en sådan häst. :meh: Osis att vi inte är rena hoppryttare längre, sådana rent ut sagt kryllar det ju av...

Det gäller att inte ha bråttom! Min häst köpte jag för 100k av en som red fälttävlan. 9 år gammal då och lagom i storlek. Men hästen ville hellre gå dressyr! Hade gått på runt 69% på dressyren alla tävlingar och sen vägrat ut sig eller inte fått så bra poäng på resten hoppningen och terrängen.

@Pontevecchio Tänker på det där med hagstorlek varje dag... Mina hästar har ingen enorm hage, men de har gott om utrymme att fräsa runt ordentligt. På samma yta (eller tom mindre) ligger ridskolans hagar bredvid min hage, där går det sex (6) stora hästar uppdelade på fyra hagar.

@Pontevecchio Tänker på det där med hagstorlek varje dag... Mina hästar har ingen enorm hage, men de har gott om utrymme att fräsa runt ordentligt. På samma yta (eller tom mindre) ligger ridskolans hagar bredvid min hage, där går det sex (6) stora hästar uppdelade på fyra hagar.

ja jösses jag orkar liksom inte med mina om de inte får ordentligt med utrymme. Stå och ladda är inget koncept för min lårbenshals :) Men imorgon blir det större hage, det var den starka anledningen till att flytta så känns himla skönt!!

Min har gått i lösdrift a la gigantiskt med 40 hästar, i liten hage med 1-3 kompisar, stor hage med kompisar, stor och liten själv. Med olika lång och kort utetid.
Visst kan man märka en liten skillnad. Men det som ger mest effekt mentalt på min är att få arbeta. Då håller han sig mer i skinnet.
Så tycker jag många hästar funkar.

Idag hade jag tänkt låta djuret vila. Men blev sugen när jag var i stallet. Så jag tog honom för hand. Han var lite slapp först(inte energilös.. Men lat i att ta i rätt). Men vi tog igenom det rätt fort och sen var han super. Verkligen urhärlig!
Galoppen har blivit väldigt mycket starkare. Förut har man märkt att han fått kämpa lite för att galoppera så sakta att jag kan gå med. Nu rullar han bara på. Kul!
Trampet blev mer piaff också efter galoppen.
Han har haft lite svårt att placera benen rätt, hitta takt, behålla energi utan spänning etc. Inga jätteproblem, men inte klockren piaff alls.
Idag såg jag stor förbättring. Roligt!

Nu ska jag iväg och provrida två hästar i helgen, första gången någonsin jag provrider häst själv dessutom eftersom mamman min är bortrest, extra spännande!

Två ston på ett försäljningsstall, den ena 10 år och holländsk import sedan några veckor, den andra dansk import, 9 år tror jag den var. Båda dressyrhästar men även hoppade, den första är enl. utsago utbildad MSV och den andra LA men sådant där tycker jag sällan stämmer, så jag räknar med en klass under snarare. Kul ska det bli iallafall! Skulle jag falla för någon av de får mamma åka och provrida nästa vecka med.

Ang reflektionerna om stor/liten hage...
jag har ju fullblod och haft min nuvarande i 12 (!) år nu . nyss fyllda 4 när jag köpte och nu nyss fyllda 17 :love:

Han är en sån där okomplicerad sak han ...
stor hage, liten hage, boxvila en vecka vid skada ... allt funkar utan att han någonsin blir skogsgalen eller - ffa aldrig dum att rida !
Alltid jättefin bjudning och fokus under arbete - det är hans signum :heart kan vara laddad men på rätt sätt till arbete då . Uteritt alltid supersnäll och lydig trots pigg och framåt !

Han går i större hage med sin kompis sen 3 år . Tidigare har han fått med fler hästar i några år men mestadels med bara en kompis i stora hagar. Även gått själv långa perioder (ibland ngt år i stöten) i stora hagar.
Stått i mindre sand/grushage också några längre perioder .

Han är samma typ oavsett . Springer typ aldrig i hagen ... mestadels går han och kompisen och pillar på förmiddagarna i nuvarande konstellation ... sen på em står de och sover/hänger i lä i hagen (har en stor gigantisk "häck" av överhängande träd/sly som är typ 7 m hög, i ena sidan av hagen och dessutom i en "krök" på hagen närmast grinden = suveränt lä vid busväder).

När han gått själv i " sandruta" (typ 10x15 m) några månader (var på våren för ett par år sedan) så har stallägaren som även är min tränare, blivit rädd några gånger då han legat raklång och inte reagerar på ljud/visslingar ... då har hon gått ut och in i hagen (sett honom från köksfönstret) och då har han yrvaket tittat upp då han legat och sovit ... :up::D

Jag märker skillnad på honom mellan stor hage och liten i det att han blir mycket mera "på" att få bli sadlad och komma ut på arbete redan i stallet, de gånger han gått på liten yta.
Även om han tekniskt sett inte slår många knop i stora vanliga hagen så är det skillnad mentalt för hans ootimala välbefinnande som jag bedömer honom och hur han beter sig i detalj .

Skillnad mellan när han gått själv i större hage eller med kompis har jag aldrig märkt någon .

Har alltid stått på anläggningar där hästarna går ute dagtid vintertid ca 8/9-15/16 typ .

Senast ändrad:
Ang reflektionerna om stor/liten hage...
jag har ju fullblod och haft min nuvarande i 12 (!) år nu . nyss fyllda 4 när jag köpte och nu nyss fyllda 17 :love:

Han är en sån där okomplicerad sak han ...
stor hage, liten hage, boxvila en vecka vid skada ... allt funkar utan att han någonsin blir skogsgalen eller - ffa aldrig dum att rida !
Alltid jättefin bjudning och fokus under arbete - det är hans signum :heart kan vara laddad men på rätt sätt till arbete då . Uteritt alltid supersnäll och lydig trots pigg och framåt !

Han går i större hage med sin kompis sen 3 år . Tidigare har han fått med fler hästar i några år men mestadels med bara en kompis i stora hagar. Även gått själv långa perioder (ibland ngt år i stöten) i stora hagar.
Stått i mindre sand/grushage också några längre perioder .

Han är samma typ oavsett . Springer typ aldrig i hagen ... mestadels går han och kompisen och pillar på förmiddagarna i nuvarande konstellation ... sen på em står de och sover/hänger i lä i hagen (har en stor gigantisk "häck" av överhängande träd/sly som är typ 7 m hög, i ena sidan av hagen och dessutom i en "krök" på hagen närmast grinden = suveränt lä vid busväder).

När han gått själv i " sandruta" (typ 10x15 m) några månader (var på våren för ett par år sedan) så har stallägaren som även är min tränare, blivit rädd några gånger då han legat raklång och inte reagerar på ljud/visslingar ... då har hon gått ut och in i hagen (sett honom från köksfönstret) och då har han yrvaket tittat upp då han legat och sovit ... :up::D

Jag märker skillnad på honom mellan stor hage och liten i det att han blir mycket mera "på" att få bli sadlad och komma ut på arbete redan i stallet, de gånger han gått på liten yta.
Även om han tekniskt sett inte slår många knop i stora vanliga hagen så är det skillnad mentalt för hans ootimala välbefinnande som jag bedömer honom och hur han beter sig i detalj .

Skillnad mellan när han gått själv i större hage eller med kompis har jag aldrig märkt någon .

Har alltid stått på anläggningar där hästarna går ute dagtid vintertid ca 8/9-15/16 typ .
Detsamma gäller min gamling, bortsett från sommartid - då är han astrist att rida om han går på bete och blir tjock och slö och inte får sova inne en stund i svalkan innan ridpass. Han är ungefär lika sugen på jobb i värmen som hans matte är att lämna solstolen för att jogga mitt på dagen på solsemester typ.

Den unga märker jag inte någon större skillnad på, det enda som botar sprallighet och okoncentration vid ridning är arbete. Hon kan ha kutat hela dagen i hage men ändå vara vild när det passar vid ridning, alternativt ha stått still på isgata och vara tam. Inte ens arbete är en garanti visserligen, ibland är hon jättesnäll första dagen efter en veckas vila, ibland är hon vild dag fyra i raden av arbete. Dagsform - och brunstcykel - inverkar mer än hage.

Båda mina är rätt vana vid att ridas innan utsläpp också, så de har liksom aldrig vant sig vid att behöva rasa av sig ute för att vara tama vid ridning. Är den unga yr i bollen får hon longeras lite innan ridning, ofta tar det udden av det elektriska. Jag skulle som exempel aldrig rida ut henne utan longering först efter någon dags vila, däremot påverkar inte om hon inte fått komma ut än utan jag rider först.

Hennes stora issue i livet är dock brunst - under själva brunsten är hon så lugn och snäll att jag tempar henne varje gång och tror att hon är sjuk. Veckan innan har hon det besvärligt och tjurar såpass mkt i perioder att jag överväger glaskula (i livmodern alltså, inte i pannan, även om det slagit mig ibland när hon vägrar acceptera att man nuddar med skänkeln om magen).

Intressant hur himla olika hästar är. Ingen av hästarna i vårt stall (med ganska små hagar) verkar bry sig ett skvatt - de som är knäppa är det oavsett och de som inte är det påverkas inte. Säkert har det att göra lite med vad de är vana vid, hur mkt de rids osv förstås.

Har haft en svacka, leran och regnet har fått motivationen i botten plus massa annat strul - som bla liten rymmande shettis :p
Men igår tog jag skäcken till ridhuset och red ett riktigt bra dressyrpass, lite sprang hon ifrån mig men fick en bra framåtbjudning i traven och hon har verkligen "fattat" galoppfattningarna - övade lite serpentiner, halva volter vid kortsidan och - vänd över, och skrittövergångar. Tappar henne lite på utsidan men är mer ett ryttarfel och tappar form i övergångarna :p nu gäller det bara att få lite samling i galoppen oxå , rider för tillfället utan stigbyglar för att få bättre sits och igår kunde jag även få till galoppfattningarna utan stigbyglar - vi har inte riktigt varit överrens annars :p ;) tror vi ska vara redo för en LC lite senare på våren :D :D Det enda är att jag känner av mitt vänstra knä som värker när jag ridit en stund :p suck det är pest att bli äldre och man inser att kroppen börjar strejka :p

Jag ska snart starta i min första "tävling" utanför ridskolan (har tidigare bara tävlat ridskolehästar i klubbtävlingar och inte så många). Visserligen bara en P&R men jag är redan nervös!! Tänk om jag gör bort mig helt! Hästen har gått höga klasser så går det åt skogen är det inte hästens kapacitet som brister så att säga...

Jag har dessutom aldrig knoppat en häst... Gaah!! Gör ni det när ni rider P&R? Hur är ni och hästen klädda när ni rider P&R?? Jag tänkte ha mörka ridbyxor, mörk polotröja, jodhpurs med shortchaps och svarta ridvantar.

Jag ska snart starta i min första "tävling" utanför ridskolan (har tidigare bara tävlat ridskolehästar i klubbtävlingar och inte så många). Visserligen bara en P&R men jag är redan nervös!! Tänk om jag gör bort mig helt! Hästen har gått höga klasser så går det åt skogen är det inte hästens kapacitet som brister så att säga...

Jag har dessutom aldrig knoppat en häst... Gaah!! Gör ni det när ni rider P&R? Hur är ni och hästen klädda när ni rider P&R?? Jag tänkte ha mörka ridbyxor, mörk polotröja, jodhpurs med shortchaps och svarta ridvantar.

Pay and ride är ju egentligen inte tävling utan träning, så går det inte bra så gör det inget - du är ju där för att träna. Inget behöver vara på topp utan gör bara så gott du kan :) Ang. att det inte är hästens kapacitet som brister så stämmer det nog inte på massor av oss hobbyryttare. Min ponny går skitbra efter två minuter av min tränares ridning medan det kan ta mig hur lång tid som helst att komma i närheten.

Jag älskar knoppar :love: Så hade jag haft en häst som är knoppningsbar hade jag nog kört på det bara för att det är så fint och roligt att göra :angel: Men med min egen hade jag nog inte satt upp manen alls, det är jag för lat för. Han är tävlad med utsläppt man också! Har du aldrig knoppat innan så kan du ju prova i förväg, känns det besvärligt så kan du väl bara skippa det?

Kläder är väl det bästa hel och ren men din outfit låter bra :) Jag är inte den som brukar dressa upp med hela tävlingskittet på P&R och liknande men har väl ridit med vita ridbyxor och nån snygg tröja, ridstövlar och lämpliga handskar.

Pay and ride är ju egentligen inte tävling utan träning, så går det inte bra så gör det inget - du är ju där för att träna. Inget behöver vara på topp utan gör bara så gott du kan :) Ang. att det inte är hästens kapacitet som brister så stämmer det nog inte på massor av oss hobbyryttare. Min ponny går skitbra efter två minuter av min tränares ridning medan det kan ta mig hur lång tid som helst att komma i närheten.

Jag älskar knoppar :love: Så hade jag haft en häst som är knoppningsbar hade jag nog kört på det bara för att det är så fint och roligt att göra :angel: Men med min egen hade jag nog inte satt upp manen alls, det är jag för lat för. Han är tävlad med utsläppt man också! Har du aldrig knoppat innan så kan du ju prova i förväg, känns det besvärligt så kan du väl bara skippa det?

Kläder är väl det bästa hel och ren men din outfit låter bra :) Jag är inte den som brukar dressa upp med hela tävlingskittet på P&R och liknande men har väl ridit med vita ridbyxor och nån snygg tröja, ridstövlar och lämpliga handskar.

Tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 069
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 426
Senast: Brynja
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 657
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat