Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dundersvacka här hos mig... men det ska väl komma lite vårenergi till slut.

Tuschan har iaf börjat komma igång igen hos sin ryttare, lilla ponnyn ska starta sina första riktiga klasser dock avd b nu till helgen :) min lilla gula är på inridning nu och det ska bli sååå spännande att se henne under ryttare! Valeta och Grace är runda o goa, längtar verkligen efter vår Bernstein bebis! Hoppas hoppas på ett stoföl till framtida avel, hingst kan jag tyvärr inte spara.

Dundersvacka här hos mig... men det ska väl komma lite vårenergi till slut.

Tuschan har iaf börjat komma igång igen hos sin ryttare, lilla ponnyn ska starta sina första riktiga klasser dock avd b nu till helgen :) min lilla gula är på inridning nu och det ska bli sååå spännande att se henne under ryttare! Valeta och Grace är runda o goa, längtar verkligen efter vår Bernstein bebis! Hoppas hoppas på ett stoföl till framtida avel, hingst kan jag tyvärr inte spara.

Om det blir en Bernsteinhingst så kan du skicka den till mig! :love::love::)

Efter tandrasp och sadeltjek har jag fått tilbaka min mjuka lätta häst. :love:
Igår var vi på galoppbanan som äntligen torkat upp hyfsat, hästen var sååå glad över att få galoppera på lite igen! Jag är tävlings- och träningssugen men som gravid i v. 28 lär det dröja ett bra tag innan det blir till något seriöst. :( Får vara glad över att jag fortfarande kan rida hyfsat så länge jag undgår arbetstraven.

Vi har snö så jag släpade ut fröken i hagen och tömkörde, intalar mig att hon nog tyckte det var kul att få röra på sig igen!

Har också fått min semester sommar/ höst beviljad så nu är jag ledig för att kunna åka både på EM och Bundeschampionatet, väldigt spännande!

Jag ska iväg och provrida minst 1, troligtvis 2, på ett försäljningsstall i helgen. Häst 1 är ett kwpn-sto som enligt säljaren varit i Sverige i några veckor. 10-åring som ska vara utbildad MSV, men det tar jag ganska lätt på. Det brukar betyda åtminstone en klass under tycker jag. Rör sig fint och hoppar trevligt. Har googlat runt på hästen och hittat att den var en sväng i Danmark och såldes därifrån (tillbaka till Holland då antar jag) förra året någon gång. Detta visse säljaren enligt utsago ingenting om, men ja, de är kanske inte jätteintresserade av hästens hela historia å andra sidan. Nåja, skulle det visa sig att vi vill ha det här stoet så kommer det ju fram något vid en ev. besiktning och röntgen.
Andra stoet var en dansk import, 9-åring, lite lägre utbildad.

Det läskiga är att jag för första gången ska åka och provrida själv, huvaligen! :p Mamman min är bortrest under helgen men tyckte att jag skulle ge iväg iallafall, och är det intressanta hästar så får hon åka i nästa vecka isåfall. Det ska nog gå bra, men är ju allt lite nervöst. :angel:

Nästa helg ska vi förhoppningsvis provrida en swb-vallack, 8 år som är efter i utbildningen men har fina kvalitéer. Vår tränare är typ bästis med ryttaren/utbildaren/deluppfödaren och kan gå i god både för henne och för oss. Kanske lite mer av en "ferrari" än vad vi tänkt oss från början, men verkar vara en riktigt bra häst.

Nu är vi igång! :banana:

Jag ska snart starta i min första "tävling" utanför ridskolan (har tidigare bara tävlat ridskolehästar i klubbtävlingar och inte så många). Visserligen bara en P&R men jag är redan nervös!! Tänk om jag gör bort mig helt! Hästen har gått höga klasser så går det åt skogen är det inte hästens kapacitet som brister så att säga...

Jag har dessutom aldrig knoppat en häst... Gaah!! Gör ni det när ni rider P&R? Hur är ni och hästen klädda när ni rider P&R?? Jag tänkte ha mörka ridbyxor, mörk polotröja, jodhpurs med shortchaps och svarta ridvantar.

Ta det inte så allvarligt, P&R är ju till för att träna inför tävling och mycket av tävlingen är ju att träna på allt runtomkring och inte på själva ridningen - att ha nerver i styr (både häst och ryttare) så man kan rida nästan lika bra som hemma ;) och att träna sig på att få till logistik och saker runtomrking. Om du tränar för att senare tävla tycker jag det är bra att öva på de saker som kan gå fel, bla knoppning - så att det verkligen sitter när man väl är på tävlingen. Men om du inte har tävlingsambitioner så räcker det gott och väl att komma oknoppad och "hel och ren" :) Tänk på det som att du åker iväg och rider för en tränare. Det är helt ok att göra misstag och har ofta även chansen att få rätta dem.

Vi har snö så jag släpade ut fröken i hagen och tömkörde, intalar mig att hon nog tyckte det var kul att få röra på sig igen!

Har också fått min semester sommar/ höst beviljad så nu är jag ledig för att kunna åka både på EM och Bundeschampionatet, väldigt spännande!

Åh, vad avundsjuk jag blir! Hade tänkt åka på EM men fölis vistelse på Helsingborg i höstas åt upp de pengarna...

Vi red ett rehabpass för det mentala igår. Vi red fistrav, fisgalopp i mellanform och lång och låg. Fokus på lugn och avspänd häst som får känna sig trygg i att han kan det här.
Det har nog varit för mkt för hans lilla valnöshjärna modell Ove med byten, hög form, mer energi etc.. Han behövde slappt, lugnt och igenkänningsfaktor 100%.
Jag gör nog ngt liknande idag. Beroende på hur han känns kanske vi lägger in mer.

Fick reda på att en poloponny från ett stall vi stått i nu bor där vi bor nu. Den och min har gått ihop i 2 år på lösdrift. Nya ägaren verkar jätterar och fick lite gamla bilder. Hon har inte vågat släppa henne på gräs då hon fick lite puls vid första invänjning. Nu fick hon se bilder på att den alltid gått på gräs, mkt gräs. Så hon trodde nog sig våga testa i år.

KUl att se en poloponny som trots poloträningen som gett den s-formad kropp verkar hålla och fått så fint hem!

Ta det inte så allvarligt, P&R är ju till för att träna inför tävling och mycket av tävlingen är ju att träna på allt runtomkring och inte på själva ridningen - att ha nerver i styr (både häst och ryttare) så man kan rida nästan lika bra som hemma ;) och att träna sig på att få till logistik och saker runtomrking. Om du tränar för att senare tävla tycker jag det är bra att öva på de saker som kan gå fel, bla knoppning - så att det verkligen sitter när man väl är på tävlingen. Men om du inte har tävlingsambitioner så räcker det gott och väl att komma oknoppad och "hel och ren" :) Tänk på det som att du åker iväg och rider för en tränare. Det är helt ok att göra misstag och har ofta även chansen att få rätta dem.

Jo, tanken är väl att tävla lite smått på riktigt. Låga klasser då hästen är pensionerad från tävling på hög nivå. Men en väldigt bra häst för mig att lära mig på! Svårriden då hon inte ger något gratis (+lite egenheter) men är välutbildad och välriden och rolig att rida.

Åh, vad avundsjuk jag blir! Hade tänkt åka på EM men fölis vistelse på Helsingborg i höstas åt upp de pengarna...

Förstår det, men skönt att det gick bra med honom ändå, huvudsaken det! Nu har jag betalat allt så även om det hinner bli nån kris innan är jag safe, phew!

Man skulle ju inte tacka nej till ett blue roan halvblod annars, det kan du väl lösa??? Hehehe
Nja inte rent swb men jag har köpt det sista frysta på Verdi RP som bär på master och urbino blod bla och som är brun konstantskimmel, men få en svart konstantskimmel- det är svårt!!

Nja inte rent swb men jag har köpt det sista frysta på Verdi RP som bär på master och urbino blod bla och som är brun konstantskimmel, men få en svart konstantskimmel- det är svårt!!

Åh jag kommer ihåg Brolötens Stardust och Grafit, mina drömhästar när jag var liten... Stardust ville vi köpa men hon var inte till salu då, när hon väl blev det red jag storhäst...

Uppfödaren till Verdis pappa (Vermont) lyckades ju med en kombination av sto+hingst som gav fem svarta konstantskimmlar på sex försök. Urbino bakom det stoet också

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 070
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Brynja
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 657
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka