Att göra i Gävle

strawberrysylt

Trådstartare
Halloj!

Jag och min funderar på en weekend i Gävle lite senare i vinter, i februari eller mars. Det är vår närmsta relativt större stad, men vi har inte varit där särskilt mycket alls tidigare.
Jag har tagit en kort runda på stan en gång för flera flera år sen, men annars har vi bara stannat till i Valbo.

Så, ös gärna på med tips om Gävle!
Fina promenadstråk/sevärdheter, fina, prisvärda hotell, bra restauranger (vi äter inte kött, min man äter dock fisk), roliga butiker gärna tips om second hand-butiker mm. :)

🌻😊🌷

Halloj!

Jag och min funderar på en weekend i Gävle lite senare i vinter, i februari eller mars. Det är vår närmsta relativt större stad, men vi har inte varit där särskilt mycket alls tidigare.
Jag har tagit en kort runda på stan en gång för flera flera år sen, men annars har vi bara stannat till i Valbo.

Fina promenadstråk/sevärdheter, fina, prisvärda hotell, bra restauranger (vi äter inte kött, min man äter dock fisk), roliga butiker gärna tips om second hand-butiker mm. :)

🌻😊🌷
Beroende på väder å vad man är intresserad av men ett mysigt café vid kusten är Böna café. Deras café i stan heter Lido och är härligt gammaldags.

Vårat järnvägsmuseeum är återöppnat efter renovering. 😍 hela boulognerskogen är fint på sommaren men kan nog vara vackert i vinterdkrud om det nu är snö.

Sen länsmuseet och nybyggda kulturhuset, har inte själv hunnit vare dit.

Angående hotell, så skulle jag nog bo kika på clarion, best Western, ch och grand.

T
Halloj!

🌻😊🌷
Finns fin natur runt omkring bland annat ett friluftsområde strax utanför stan men kan inte minnas vad det heter just nu :)
Annars tycker jag stan och bion är mysig :) om bion är kvar?
Busfröt är en stor second hand affär :)

T

Finns fin natur runt omkring bland annat ett friluftsområde strax utanför stan men kan inte minnas vad det heter just nu :)
Annars tycker jag stan och bion är mysig :) om bion är kvar?
Tänkte du på hemlingby, fantastiskt friluftsområde. 10- 15 min med cykeln från Gävlecity.

Den stora bion är kvar.

Nu blev jag nyfiken. Är det en bio på terrasstaket och att man ser film under öppen himmel, eller vad är det som gör den så speciell?
Inte riktigt men hela huset är så mysigt och så är det en trappa upp. Men svårt att förklara om man inte provat. Heron city i kungens kurva är lite samma känsla om du varit där.😀

Fin fiskmeny har Adrians restaurang på Södermalmstorg i stan, om man inte vill åka lite utanför Gävle. Ca 3 mil norr om Gävle ligger Norrsundet och där huserar Bergmans Fiskerestaurang https://bergmansfisk.nu/

Nu under jullovet så står Sveriges största pepparkakshus i Länsmuseet för allmänn beskådan och varför inte besöka Sveriges Fängelsemuseum i gamla fängelset mitt i stan :up: både barn och vuxna brukar uppskatta det.

Fin fiskmeny har Adrians restaurang på Södermalmstorg i stan, om man inte vill åka lite utanför Gävle. Ca 3 mil norr om Gävle ligger Norrsundet och där huserar Bergmans Fiskerestaurang https://bergmansfisk.nu/

Nu under jullovet så står Sveriges största pepparkakshus i Länsmuseet för allmänn beskådan och varför inte besöka Sveriges Fängelsemuseum i gamla fängelset mitt i stan :up: både barn och vuxna brukar uppskatta det.
Glömde ju fängelsemuseumet!

Angående restaurangerna kan jag bara hålla med! 👌

Liknande trådar

Fritid Jag vet att det finns en hel del foodies och matintresserade här som håller till på andra sidan kusten. Jag och min sambo ska spendera...
2
Svar
20
· Visningar
1 754
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 063
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar