Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Waco Hur kom det sig att han fick ont i ryggen?
Jag vet hur det känns! Jag hade inte stött på problem som jag inte kunde lösa förut heller. Min hade tyvärr råkat illa ut hos förra ägaren. Vad som hänt får jag aldrig veta men det tog mig två år innan han riktigt accepterade ryttare på ryggen. Men tyvärr krävs det fortfarande inte mycket för att han ska ramla tillbaka i gamla vanor. Vilket min stackars medryttare fick uppleva för några veckor sedan när han bjöd henne på en rejäl rodeo.. Detta pga en sadel som inte passade herrn. Min är inte heller ovillig han är bara fruktansvärt känslig i kombination med att han är introvert och lite svårläst ibland. Men dessa hästar håller en ödmjuk eller hur. ;):heart

@Waco Hur kom det sig att han fick ont i ryggen?
Jag vet hur det känns! Jag hade inte stött på problem som jag inte kunde lösa förut heller. Min hade tyvärr råkat illa ut hos förra ägaren. Vad som hänt får jag aldrig veta men det tog mig två år innan han riktigt accepterade ryttare på ryggen. Men tyvärr krävs det fortfarande inte mycket för att han ska ramla tillbaka i gamla vanor. Vilket min stackars medryttare fick uppleva för några veckor sedan när han bjöd henne på en rejäl rodeo.. Detta pga en sadel som inte passade herrn. Min är inte heller ovillig han är bara fruktansvärt känslig i kombination med att han är introvert och lite svårläst ibland. Men dessa hästar håller en ödmjuk eller hur. ;):heart
Stor häst med mycket gång i kombination med omusklad rygg. Lite tätare mellan några tornutskott på plåtarna men jag är tveksam till att de skulle vara grundorsaken då han är en helt annan häst med den rygg han har idag.

Igår hann jag inte rida. Idag var det äntligen dags. Men tyvärr fick jag ge upp efter ett tag. Jag halkade igår när jag var ute med hunden i mörkret. Måste fläkt mig. Fick så ont i ljumsken att jag blev utan ena benet sas. Gick inte att använda det.
Synd! Hästen kändes jättefin trots lite kaos och nytt ställe.
Sånt hade han förut flippat över. Nu kunde vi galoppjobba medan folk sprang in och ut och tappade saker/dörrar, på och av med radio, och lastbilar brände förbi så snön vrålade.
Just galoppen har han ju ballat ur i då.
Så det är kul att han börjar bli normales..

Idag har jag bokat sadelprovning :up: blir inte förrän 11/3 men det var först då det gick att matcha ihop jobbtider m.m. Blir Erreplus eftersom hon hade det innan och funkade bra med den (well, hon har gått med hoppsadel till i höstas - men under vintern, hos den vi köpt av har hon gått med en Erreplus). Vi var in om deras monter på GHS och bokade tid, och när vi var där och pratade med dem visade det sig att den som provade ut sadeln hon gick med då var på plats i montern, och lustigt nog kom han ihåg henne.
Haha, är väl lite på gott och ont om en sadelutprovare kommer ihåg en häst flera månader senare... Ungefär såhär lät det:
Sadelprovare 1: X det var väl du som var hos Y va?
Sadelprovare 2: Ja det var det. Vilken häst var det?
Jag: Nelli. En skimmel.
Sadelprovare 2: Jaha ja. Skimmeln ja.... Den var ganska känslig ja.
Jag: :angel::rofl:

Jag ser iallafall fram emot detta :)

@mooi jag har bara gott att säga om Erreplus . På alla sätt inkl när något behöver korrigeras /kollas senare /allmän uppföljning osv.

Idag var det en tjej med sin hingst och red i ridhuset när jag kom in med min. Lugnt gick vi in och jag hoppade upp.. väl uppe började min väldigt malliga häst att bocka och resa sig om varannat. Efter några gånger så var det bra, precis som att han skulle visa upp sig för hingsten eller något.

Kan era hästar också bli lite knäppa av hingstar? Min är ju valack och hatar andra valacker, tror han är ganska hingstig av sig. Gick som hingst till han var tre eller fyra. Han är 10 nu :) jobbigt att komma ut på tävling och han ska göra så ju..

@Itzyditzy nja . Ja och nej men ffa nej.

Jag har inte upplevt att någon reagerar på en hingst bara för att den är hingst ?
Om däremot hingsten agerar yvigt trots under ryttaren så kan självklart andra hästar reagera utifrån det och bli lite spända .

Har dock aldrig varit med om att de börjar bocka/resa sig osv pga en skötsam hingst som rids i samma ridhus/på ridbanan .
Om din är väldigt hingstig och inte kan gå med andra valacker osv är det absolut möjligt att den blir spänd/känner av spänningen av en annan hingstig individ ?

@Itzyditzy nja . Ja och nej men ffa nej.

Jag har inte upplevt att någon reagerar på en hingst bara för att den är hingst ?
Om däremot hingsten agerar yvigt trots under ryttaren så kan självklart andra hästar reagera utifrån det och bli lite spända .

Har dock aldrig varit med om att de börjar bocka/resa sig osv pga en skötsam hingst som rids i samma ridhus/på ridbanan .
Om din är väldigt hingstig och inte kan gå med andra valacker osv är det absolut möjligt att den blir spänd/känner av spänningen av en annan hingstig individ ?

Jag blev så förvånad. Han har stått två dagar, det brukar han göra. Och han har aldrig gjort så innan. Så därför tänkte jag att han skulle visa upp sig som den som bestämde eller något. Ekipaget var nytt i ridhuset så vi hade ju aldrig träffat dom innan. Men men! Det är ju skönt iallafall att det bara var i början :)

Ibland blir livet verkligen inte som man tänkt sig:cry: Idag har jag sagt hejdå till Ådi som nu galopperar på de gröna ängarna. Natten till lördagen så har han haft oturen att bryta bäckenet. Det såg initialt ut som en kraftig lymfangit men när han inte svarade på behandling så förstod jag att något annat låg bakom.

Jag är så tacksam för den tid jag fick med honom, åtta år om bara ett par veckor. Han har varit min viktigaste lärare, bästa vän och största kärlek. Min älskade Ådi:heart

Ibland blir livet verkligen inte som man tänkt sig:cry: Idag har jag sagt hejdå till Ådi som nu galopperar på de gröna ängarna. Natten till lördagen så har han haft oturen att bryta bäckenet. Det såg initialt ut som en kraftig lymfangit men när han inte svarade på behandling så förstod jag att något annat låg bakom.

Jag är så tacksam för den tid jag fick med honom, åtta år om bara ett par veckor. Han har varit min viktigaste lärare, bästa vän och största kärlek. Min älskade Ådi:heart
Men, så hemskt. Jag beklagar innerligt sorgen. Ni var fantastiskt fina tillsammans.

Beklagar verkligen :heart:cry:

Åh. Vad tråkigt!
Det är så hemskt att förlora sin vän!!

Åh, vad hemskt! Jag beklagar innerligt!

Åh nej :cry: Beklagar din förlust.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 052
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 423
Senast: Brynja
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 655
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
3 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka