Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ridit och pålle hållit sig i skinnet fortsatt. Han är fortf för sugen på galopp. Men är bättre nu än när vi började för nån v sen.
Idag har vi lekt med piruetter i alla gångarter och tramp(inte riktigt färdig piaff).
Vi jobbar på med att hitta lite längning. Det är ju vad vi har svårt för. Det finns inte naturligt i min klapperknattermaskin.
Och jag försöker lära mig komma ner i sadeln igen. Det går iaf åt rätt håll.

Och vad kuuul det är. Känner sån lycka varje dag åt att få rida just min häst. Han är underbar, för mig iaf.

Åh. Till och med magsjuka jag skrattade när jag läste ditt inlägg. Haparanda!! T9 kan vara underbart!
Även jag hade en grussprutaridiot idag. Rastade bara inspänd på lina men faen vad hon for.

Min verkar bytt ut sprätta grus mot att rasa ihop. Benen viker sig av fasa. Ett ryck och sen är han stående och gående igen. Hemskt spännande att sitta på ngt som försvinner en halvmeter ner på ett ögonblick. Haha!

Uäh, hoppar in i tråden med lite smått ångest, jag har anmält mig till dressyrtävling med min -02a som inte tävlats på snart 4 år och är en Mycket Speciell Dam... :nailbiting:

Tränade i tisdags och red igenom ett av programmen, och det gick super! :up: Men är beredd på att vi kan bli eliminerade eller få typ 35% om damen inte är på humör.... Då brukar hon nämligen parkera nånstans mitt i banen och vägra flytta på sig alls. :angel:

Försöker vara inställd på att bara rida så bra jag kan och skita i resultatet, men det är svårt när man är inbiten tävlingsmänniska! Så om ni har några bra tipps eller bara vill peppa lite skulle det uppskattas. :D

Fast jag tycker Knorrevången låter som ett Hemskt ställe så ska jag någon gång hota djuret så blir det nog med något liknande Knorrevången. :laugh:

Vart ligger det?? :confused: :D
Det är ett privat slakteri i Skåne som varit mycket i media pga svartslaky, misstänkt djurplågeri och annat hemskt.

Kikat lite på vc-dressyren mellan varven och hörde nu hur expertkommentator sa att hästen hade en "mycket bättre piaff nu" samtidigt som hästen lyfter bakbenen väldigt ojämnt (det ena högre/längre än det andra). Spelar det ingen roll? Jag känner mig :confused: för jag trodde en bra piaff åtminstone var taktmässig?

Kikat lite på vc-dressyren mellan varven och hörde nu hur expertkommentator sa att hästen hade en "mycket bättre piaff nu" samtidigt som hästen lyfter bakbenen väldigt ojämnt (det ena högre/längre än det andra). Spelar det ingen roll? Jag känner mig :confused: för jag trodde en bra piaff åtminstone var taktmässig?

Bättre är ju relativt, om den innan hade ojämnt lyft + dålig energi + ur form så är det ju bättre om den nu var ojämnt lyft + bra energi och form. T.ex, vet inte riktigt vilken häst du syftade på.

Bättre är ju relativt, om den innan hade ojämnt lyft + dålig energi + ur form så är det ju bättre om den nu var ojämnt lyft + bra energi och form. T.ex, vet inte riktigt vilken häst du syftade på.

Ah, hon menade kanske så... ;) Jag ser ju småsnuttar när tillfälle ges, så jag missade piaffen innan. Det var Katja Gevers och Thriller som piafferade när jag tittade.

Kanske ska hota med det när hästen krånglar :idea:
"Passa dig så jag inte skickar dig till Haparanda!:rage:"

Jag har hotat Frans, unghästen, med Ryssland under vintern - det fungerar!
Jag har haft ett riktigt tungt år förra året med honom. Fått backa bandet och jobbat bara från marken och sedan lämnat över ridningen till ett riktigt proffs(tacksam för att ha henne i stallet :love: ). Hösten och början av vintern var verkligen inte rolig - jag kunde inte rida min egen drömhäst!
Men nu! Jag har äntligen börjat rida honom igen, inte alla dagar då jag fortfarande tar hjälp ett par dagar i veckan men de dagar jag rider så går det numera fantastiskt bra! Jag har fått min drömhäst tillbaka.

Idag har vi till och med hoppat för första gången på riktigt uppsuttet och dessutom 75-80 cm som om han aldrig gjort annat! :love:
Ådi är fortfarande ifullgång, piggare än någonsin men agerar mest lekhäst numera. Något ska man väl ha för att inte fått gå i pension som 21åring :laugh:

Idag har vi mest galoppjobbat. Tänkte få ut honom viljan att försöka galoppera så fort ngt inte passar. Så nu ska galoppen göras till ngt jobbigt.
Vi har ridit diagonalslutor, skänkelvikningar, piruetter och förvända piruetter och förvänd galopp med olika böjning. Hästen stånkar och har jordens största och tyngsta offerkofta på sig. ;)
Längningarna i traven börjar bli bättre. Men jag måste rida lätt. Vill inte skumpa ihjäl hästen.
Idag blev jag glad över min lilla häst. När jag fick honom var han mer i luften eller stod på två ben än ngt annat. Han bockade, stegrade, skenade, kastade sig.
Idag hade en tjej smugit ner för att spionera då jag red. Hon hade hört att jag var tränare och ville se om jag var bra.
Trots att jag knappt ridit på 2 år och inget alls under nästan 1/2 år och rider därefter så levererade min häst så bra att hon gärna ville börja för mig.
Så kul att min fd 4-benta cirkus nu är lydig och skolad reklampojke.

@Waco Vad tråkigt med Frans! Vad hände?
Min var ju oxå knepig när han var 4-5 men nu har det gudskelov gett sig även om han fortfarande inte är enkel.

@Waco Vad tråkigt med Frans! Vad hände?
Min var ju oxå knepig när han var 4-5 men nu har det gudskelov gett sig även om han fortfarande inte är enkel.

Ryggproblem i kombination med att han är väldigt tuff och orädd.. När ryggen hämtat sig så hängde inte det mentala med. Ville han inte så gick inget. Han ville inte gå in i ridhuset (och jag som aldrig haft problem att kunna hantera hästar från marken), ville han inte vara kvar på ridbanan/i ridhuset så fanns det inget som stoppade honom. Hästar som blir osäkra, rädda eller sätter sig emot har jag aldrig haft problem att hantera. Jag är inte rädd om de hittar på saker, problemet satt i att jag inte kunde bryta och börja om/rida framåt igen. Han låste sig helt enkelt och var utom all kontakt.

Han är egentligen inte svår, dum eller så. Han är otroligt arbetsvillig och tycker om nya uppgifter. Men efter som han är så otroligt orädd blir han introvert när han inte kan hantera sig själv i situationen. Nu verkar det dock som han börjar komma ur det då han går som en klocka!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 046
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 423
Senast: Brynja
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 655
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka