Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som var på Kyra-clinicen i Flyinge nu i januari, hur kallt var det i ridhuset?
Ska på Chris Burton-clinic i morgon och funderar på hur mycket man ska snurra in sig i?

Jag var där! Det var inte alls kallt. Hade en lagom tjock jacka och bra skor. Där är ju värmefläktar så det värmer ju lite! :)

Ni som var på Kyra-clinicen i Flyinge nu i januari, hur kallt var det i ridhuset?
Ska på Chris Burton-clinic i morgon och funderar på hur mycket man ska snurra in sig i?

Jag hade jeans, dubbla tröjor och tjock väst. Stickade tumvantar på händerna och raggsockar på fötterna. Satt på en filt som jag även vek över låren. Det var ganska lagom för mig som är en fryslort.

Åh, jag är så glad!
Idag red jag äntligen för första gången på ca 4 månader. Min häst är ju som en dröm!
Vi red bara ett kort pass efter att jag linat lite först. Vi testade ,skänkelvikning, öppna, sluta, piruett, tramp och mellantrav.
Jag sitter inte bra. Men det var inte lika illa som jag trott.
Åh, vad kul! Nu jäklar ska det ridas. :)

Jag har efter jättemycket vånda och ångest bestämt mig för att jag ska sälja min häst. Känns superjobbigt, men jag vet att det är rätt beslut. Jag bytte jobb i höstas, och efter det har jag inte kunnat lägga den tid på henne som hon behöver. Hon är en fantastisk individ när hon får den stimulans hon vill ha, men hon är helt enkelt inte hästen som kan stå i två dagar och sen bara gå som vanligt. Hon vill jobba ordentligt med huvud eller kropp varje dag. Att åka till stallet har blivit mer en belastning än ett nöje senaste månaderna... Men det är jobbigt, för jag tycker så fasligt mycket om henne, och när det går bra är hon världens roligaste häst att rida.

Sen för att göra saken värre så har hon dragit på sig något (gissningsvis muskulärt) i hagen för någon vecka sen. Så planen nu är att åka till klinik med henne och kolla igenom så att hon verkligen är i försäljningsbart skick. Sen hade jag egentligen aldrig mer velat rida henne. För jag vet att om jag börjar rida på henne igen så kommer jag att ångra mig. Och det var tillräckligt svårt att komma fram till det här beslutet den här gången. Så funderingen nu är att kanske skicka iväg henne till försäljning eller liknande. Känner mig rådlös, har aldrig sålt en häst förut. :( Hon är ju min fina sessa.

Men innerst inne vet jag att jag hade haft så mycket roligare med typ en trygg äldre brun valack just nu. En sån där som kan allt och som jag bara skulle kunna rida och träna och tävla med och inte behöva bekymra mig så mycket. En sån som kan gå 4 dagar ena veckan och 7 dagar nästa vecka och som inte går under för det. Det är inte lätt att ha häst... :down:

Jag har efter jättemycket vånda och ångest bestämt mig för att jag ska sälja min häst. Känns superjobbigt, men jag vet att det är rätt beslut. Jag bytte jobb i höstas, och efter det har jag inte kunnat lägga den tid på henne som hon behöver. Hon är en fantastisk individ när hon får den stimulans hon vill ha, men hon är helt enkelt inte hästen som kan stå i två dagar och sen bara gå som vanligt. Hon vill jobba ordentligt med huvud eller kropp varje dag. Att åka till stallet har blivit mer en belastning än ett nöje senaste månaderna... Men det är jobbigt, för jag tycker så fasligt mycket om henne, och när det går bra är hon världens roligaste häst att rida.

Sen för att göra saken värre så har hon dragit på sig något (gissningsvis muskulärt) i hagen för någon vecka sen. Så planen nu är att åka till klinik med henne och kolla igenom så att hon verkligen är i försäljningsbart skick. Sen hade jag egentligen aldrig mer velat rida henne. För jag vet att om jag börjar rida på henne igen så kommer jag att ångra mig. Och det var tillräckligt svårt att komma fram till det här beslutet den här gången. Så funderingen nu är att kanske skicka iväg henne till försäljning eller liknande. Känner mig rådlös, har aldrig sålt en häst förut. :( Hon är ju min fina sessa.

Men innerst inne vet jag att jag hade haft så mycket roligare med typ en trygg äldre brun valack just nu. En sån där som kan allt och som jag bara skulle kunna rida och träna och tävla med och inte behöva bekymra mig så mycket. En sån som kan gå 4 dagar ena veckan och 7 dagar nästa vecka och som inte går under för det. Det är inte lätt att ha häst... :down:
Du kan inte prova annan form av uppstallning då, typ lösdrift, för att se om hon blir lugnare i huvudet? Min nuvarande, en brun valack..;), är inte kul att ha att göra med om han måste stå på box. Han trivs däremot jätte bra på lösdrift och kan då utan att få fnatt vila flera dagar på raken. Jag vet att bra lösdrifter inte växer på träd men man får leta lite. :)

Här blev det tvärstopp med alla planer, kvarka i stallet... inget eget ridhus, så idag tömkörde jag i hagen istället. Vi fick sära på två hästar och en fick ta banan som hage så man tager vad man haver.

Här blev det tvärstopp med alla planer, kvarka i stallet... inget eget ridhus, så idag tömkörde jag i hagen istället. Vi fick sära på två hästar och en fick ta banan som hage så man tager vad man haver.
Åh fy så jobbigt!!:down: Hoppas ingen häst blir allvarligt sjuk!! :nailbiting:Skitsjukdom!!:turd::wtf::rage:

Åh fy så jobbigt!!:down: Hoppas ingen häst blir allvarligt sjuk!! :nailbiting:Skitsjukdom!!:turd::wtf::rage:
Den enda som just nu är sjuk är hängig men peppar peppar inte jättedålig, vi har isolerat hans box och kört vircon på typ allt så håll tumme för oss! Vi har ett liiiitet stall (10 boxar totalt) uppdelat i två delar på 3 och 7 och den står i lilla delen, ett utestall, men ja, det är inte lätt att isolera. Vi gör allt vi kan efter omständigheterna, fotbad och hela kittet.

Vad tråkigt! Hur länge måste ni vara isolerade om ingen mer insjuknar?

Hoppas vi ses på någon tävling snart igen, vi har årspremiären i Heby den 18 mars.

Vad tråkigt! Hur länge måste ni vara isolerade om ingen mer insjuknar?

Hoppas vi ses på någon tävling snart igen, vi har årspremiären i Heby den 18 mars.
Dit hade jag funderat på att åka (han kommer stå i Sala i två veckor innan det pga mitt jobb), men huuuu vad snabbt den blev full med supermånga reserver. Snabbare än Stockholmssnabbt!

Dit hade jag funderat på att åka (han kommer stå i Sala i två veckor innan det pga mitt jobb), men huuuu vad snabbt den blev full med supermånga reserver. Snabbare än Stockholmssnabbt!

Ja det var helt sjukt. Jag satt beredd, men råkade först försöka anmäla licenslösa mig själv som ryttare, så systemet sa ifrån och jag rättade till det. 38 sekunder över kl.18 blev den korrekta anmälan mottagen, men ändå blev Frasse reserv. Nu hade vi tur att han blev första reserv och har nu trillat in på en ordinarie plats. Men jag trodde aldrig att det skulle vara sånt tryck på den tävlingen.

Ska du jobba i Sala också?

Ja det var helt sjukt. Jag satt beredd, men råkade först försöka anmäla licenslösa mig själv som ryttare, så systemet sa ifrån och jag rättade till det. 38 sekunder över kl.18 blev den korrekta anmälan mottagen, men ändå blev Frasse reserv. Nu hade vi tur att han blev första reserv och har nu trillat in på en ordinarie plats. Men jag trodde aldrig att det skulle vara sånt tryck på den tävlingen.

Ska du jobba i Sala också?
Caspian ska få vattenträna och jag ska jobba hemma i Sthlm som en dåre i veckorna (hinner inte med honom bra då) och åka skidor och gå domarkurs på helgerna, sen tänkte jag åka och rida några gånger när han är där, för att jag inte ska sakna honom för mkt :idea:

Caspian ska få vattenträna och jag ska jobba hemma i Sthlm som en dåre i veckorna (hinner inte med honom bra då) och åka skidor och gå domarkurs på helgerna, sen tänkte jag åka och rida några gånger när han är där, för att jag inte ska sakna honom för mkt :idea:

Aha! :) Synd att ni inte hann anmäla till Heby, när hästen ändå var i närheten.

Säg den smekmånad som varar. ;)

Jag har legat i feber och hästen vilat två dagar. Idag satt jag på en tunna dynamit. "Galopp?" Var standardfrågan från hästen. Och allt som ev kanske möjligen md mycket god vilja skulle kunna tolkas som galopp blev det.
Matte blev arg, förvägrade hästen galopp och tvingade djuret öka stegläbgden i trav och sen trampa och öka och trampa och öka etc.
Arg fuxfara
Sen fick han galoppera mer än han ville och göra piruetter.

Jag var nog inte frisk nog för ett sånt pass. Men kunde inte avsluta när han var på det humöret.
Om jag är frisk imorgon har jag nog en tamare fux att sitta på. Om ytterligare en dam är det nog en normal häst. Nästan..

Idag var djuret normalt och pratbart utan longering innan.
Någon bock i första galoppfattningen. Men i övrigt helt ok.
Vi hade sällskap av en kompis som tycker han ser så stooor ut vid ridning. Han är ju bara 165 och inte direkt krallig. Men han kommer upp i fronten ganska väl nu mer.
Kul ridpass iaf!

Idag lekte vi med olika sorters skolor i fyrkant, trappor, saxar och olika vändningar a la piruett uppdelad i halvo, fjärdedelar etc. Och så trampade vi och mellantravade lite.
Idag gick det tom att länga ut formen och trava lugnt i lång och låg.
Men fan vad jag skumpar. Red enhändigt och drog ner mig i sadeln med andra handen en stund.
Mer sånt framöver!

Måste bara: Idag har en kompis tävlat sin ponny, i storhästklass då eftersom hon är vuxen. Tävlingsdebut för ponnyn och 62,629 i LB blev det. Det som är lite kul är att det är en russhingst :D (godkänd).

Sånt tycker jag är roligt! Fina procent för första start också!

Kl

Idag gjorde hästen bort sig. Han "misstolkade" och galopperade på stället när jag bad om sluta. Idtället för av bryta det väntade jag ut honom och lät honom galoppera på stället i maximal samling. Sen fick jag en helvetes piaff ur det ist för den planerade traven. Mkt korkat min röde vän att visa hur mkt du orkar. Nu vet matte det. ;)
Jag har ju bara duttat med honom och trampat lite eftersom vi inte gjort ngt på länge.
I övrigt kul pass med piggelin men hanterbar kusling. Han är så jäkla rolig!
Jag kom ner bättre i sadeln efter kiro-behandling igår. Resten av skumperiet får jag träna bort själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 040
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 423
Senast: Brynja
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 655
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat