Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon är väldigt glad och positiv från marken, visar inget obehag på lina (med sadeln) heller. Det är ju ganska troligt att sadeln känns annorlunda - jag fick inte med den 1v gamla Erreplus sadeln :angel:
Får väl tömköra och försöka nå fram till henne på ett annat sätt.
Meh! Vad snålt!! Den kunde väl ha ingått. :meh:
:D
Fick du inte fram henne alls?
Prova med en ledare? Så kanske hon känner att sadeln inte bits (alternativt faktiskt bits)?

Testade att sätta på ett kandar på svarta faran i söndags. Mest bara för att det är kul, hon visade förra året att det här med att tävla inte är hennes grej. Så vi tränar på hemmaplan istället :)

Att ha kandar var inga problem alls, hon betedde sig som om hon aldrig gjort annat. Det är bara lite frustrerande att hon har så lätt för allt svårt och krångligt, men att fatta galopp är skitsvårt och att bara gå rakt fram mellan alla svårigheter är så tråkigt att hon bara måste hitta på saker...

Behöver hitta en annan nosgrimma, remmarna hamnar för långt fram. Har googlat lite, men har inte lust att betala flera tusen för en nosgrimma som ska sitta på en ridskolehäst... Någon som har bra tips?

Meh! Vad snålt!! Den kunde väl ha ingått. :meh:
:D
Fick du inte fram henne alls?
Prova med en ledare? Så kanske hon känner att sadeln inte bits (alternativt faktiskt bits)?

Man kan tycka det :p
njae, hon slog mest bakut. Även när vi stod stilla :meh: Men så skrittade hon plötsligt iväg med bjudning, innan hon slog igen. Skrittade ett ok varv på volten och sen hoppade jag av.
Jag klurar på om hon är en sån som behöver lirkas med eller om man ska gå på henne och vara lite tuff. Svårt när man inte känner hästen.

Behöver hitta en annan nosgrimma, remmarna hamnar för långt fram. Har googlat lite, men har inte lust att betala flera tusen för en nosgrimma som ska sitta på en ridskolehäst... Någon som har bra tips?

Kan det funka med en större nosgrimma - en som då får en lite längre nosdel liksom, så kanske remmarna hamnar längre bak?

Kan det funka med en större nosgrimma - en som då får en lite längre nosdel liksom, så kanske remmarna hamnar längre bak?

Har funderat på det, men redan nu på storlek full så får jag spänna nästan på innersta. Och då sitter nosgrimman åt det lösare hållet. Hon skulle behöva X-full på längden och cob runt mulen :p

njae, hon slog mest bakut. Även när vi stod stilla :meh: Men så skrittade hon plötsligt iväg med bjudning, innan hon slog igen. Skrittade ett ok varv på volten och sen hoppade jag av.
Jag klurar på om hon är en sån som behöver lirkas med eller om man ska gå på henne och vara lite tuff. Svårt när man inte känner hästen.
Svårt! Min gjorde så när sadeln var liiiite fel, men hon kan även tvärnita om hon tycker jag gör nåt annat fel. Henne kan man inte gå på, hon slår tillbaka och blir sju resor värre, jag får vänta ut eller avleda. Hon är e. Chirlon!

Min märr har gjort precis likadant när hon hade en sadel som fallit ner i fronten. Hon är inte e. Chirlon men är ur samma stofamilj som Ceylon. ;) (bara ett roligt sammanträffande)
När hon var yngre kunde man gå på ordentligt och hon tog det men blev såå förolämpad, länge. Gör man likadant nu när hon snart är 14 så blir hon SKITARG! :p Bättre att fundera ett varv till på vart jag spänner mig och hur jag (inte)använder min kropp. :grin:

Jag är helt säker på att ger du henne bara lite tid och försöker vinna hennes förtroende så löser det sig.
Hon visar dig bara att det är något som inte stämmer för henne och det är ju bra! Nu ska du bara hitta vad. :)

Svårt! Min gjorde så när sadeln var liiiite fel, men hon kan även tvärnita om hon tycker jag gör nåt annat fel. Henne kan man inte gå på, hon slår tillbaka och blir sju resor värre, jag får vänta ut eller avleda. Hon är e. Chirlon!

Ja vi får se hur jag ska ta mig an det. Hade en liten teori om att sadeln kan klämma på överkanten av revbenen, hon är väldigt tunn så det finns ingen "padding" liksom. Och är hon känslig för sånt så påverkar det säkert.
Förutom detta tråkiga så är hon otroligt trevlig från marken, lugn i boxen och trygg i hanteringen. Gnäggar när man ska hämta i hagen och äter allt hon kommer över - tror jag idag är upp i 17kg hösilage, och hon dammsuger boxen.

En kul grej är att jag igår fick snokat reda på lite historia om henne och fick fram att hon var ohanterad fram till att hon var 3 år, hade inte ens haft grimma på sig och inte avvand från mamman. Uppfödarna var gamla och lite sjukliga, och när de skulle sälja av sina sista hästar så tog de hjälp av en bekant med ett PRE-stuteri som var duktig på unghästar (den som jag pratade med igår). Han berättade att när han kom hade de lyckats separera henne från mamman och driva in henne i en box så att han kunde börja arbetet med att få på grimman osv. Hon åkte sedan till PRE-stuteriet och stod där i drygt 1 år, reds in m.m. Såldes sedan eftersom hon inte skulle gå i avel där. Har löshoppats en del hos dem och tycker att det är roligt.

Ja vi får se hur jag ska ta mig an det. Hade en liten teori om att sadeln kan klämma på överkanten av revbenen, hon är väldigt tunn så det finns ingen "padding" liksom. Och är hon känslig för sånt så påverkar det säkert.
Förutom detta tråkiga så är hon otroligt trevlig från marken, lugn i boxen och trygg i hanteringen. Gnäggar när man ska hämta i hagen och äter allt hon kommer över - tror jag idag är upp i 17kg hösilage, och hon dammsuger boxen.

En kul grej är att jag igår fick snokat reda på lite historia om henne och fick fram att hon var ohanterad fram till att hon var 3 år, hade inte ens haft grimma på sig och inte avvand från mamman. Uppfödarna var gamla och lite sjukliga, och när de skulle sälja av sina sista hästar så tog de hjälp av en bekant med ett PRE-stuteri som var duktig på unghästar (den som jag pratade med igår). Han berättade att när han kom hade de lyckats separera henne från mamman och driva in henne i en box så att han kunde börja arbetet med att få på grimman osv. Hon åkte sedan till PRE-stuteriet och stod där i drygt 1 år, reds in m.m. Såldes sedan eftersom hon inte skulle gå i avel där. Har löshoppats en del hos dem och tycker att det är roligt.

Prova fårskinnspad och tjockt mjukt schabrak? Om hon är väldigt tunn gör det ont och blir lätt skavsår. Kanske får du jobba från marken tills hon är i bättre hull. Såg bilder på din blogg, väldigt fin häst. :)

Prova fårskinnspad och tjockt mjukt schabrak? Om hon är väldigt tunn gör det ont och blir lätt skavsår. Kanske får du jobba från marken tills hon är i bättre hull. Såg bilder på din blogg, väldigt fin häst. :)

Fårskinnspadd har jag, dock hade jag på ett tunnare schabrak. Får vaddera upp så mycket det går. Kanske ska lägga padden närmast ryggen?

Tack :)

Hon ser jättefin ut, såg också på Instagram, tror också på att padda upp om hon är lite tunn, kan ju vara väldigt känsligt det där. Blir nog bra tror jag! De behöver ju ha den där känsligheten sen när det blir svåra saker.

Idag hade vi rodeo så det visslade i väggarna. Det var flera hästar i ridhuset när vi kom dit, hon var jättesnäll då. En var hingst, och när han gick blev hon ganska tokig. Sen gick alla hästar som var på andra halvan också så hon blev själv, och då blev hon helt vansinnig, minsta ljud så flög hon i luften och bockade, och vid ett tillfälle när jag fick stopp på henne reste hon sig. Helt tilt i huvudet, okontaktbar. Det är en ganska ny grej det hör med att freaka ur när hon blir själv och roligt var det inte. Lite skakis faktiskt. Brunst?

Idag hade vi rodeo så det visslade i väggarna. Det var flera hästar i ridhuset när vi kom dit, hon var jättesnäll då. En var hingst, och när han gick blev hon ganska tokig. Sen gick alla hästar som var på andra halvan också så hon blev själv, och då blev hon helt vansinnig, minsta ljud så flög hon i luften och bockade, och vid ett tillfälle när jag fick stopp på henne reste hon sig. Helt tilt i huvudet, okontaktbar. Det är en ganska ny grej det hör med att freaka ur när hon blir själv och roligt var det inte. Lite skakis faktiskt. Brunst?
Det kan vara brunst. "Vårkänslor". Det är ju lite ljusare nu iaf.

Mitt sto fick några såna galenskapsepisoder varje vår, gissar att det bara bubblade över.
Jag hade nog bara taggat ner några dagar och tömkört, sett hur hon agerar i morgon.

Jag har problem med smärtor i smalbenen så jag kan inte rida med stigbyglar för tillfället. Så nu har jag och börjat med barbackaridning. Han är rund och mjuk och mycket lättare att sitta på än med sadel. Tycker nog att han går bättre också. Så härligt snäll häst, han verkar lika nöjd som jag...

Det kan vara brunst. "Vårkänslor". Det är ju lite ljusare nu iaf.

Mitt sto fick några såna galenskapsepisoder varje vår, gissar att det bara bubblade över.
Jag hade nog bara taggat ner några dagar och tömkört, sett hur hon agerar i morgon.

Ja vi var ute på skritt-tur igår så turbon var nog påslagen. Men just att hon går som ett ljus och är så himla snäll när det är fullt med hästar, men själv gick INTE. Ridhuset bokat till 21.30 imorgon så får rida ut (med halsrem!! Hehe) och tömköra torsdag eller nåt. Himla tokfia.

@Piaff Det där känner jag igen! Min vanligtvis stabila tanthäst lekte också rodeo häromdagen. Som tur var kom det i en uppförsbacke så jag lyckades sitta kvar. Dagen efter for hon omkring som en stolle, näsblåste som värsta draken och släppte ifrån sig ett och annat grispip när jag skulle ta in henne från hagen. Känns definitivt som att det är brunst på gång. :D

Det kan det nog vara, särskilt om hon hade en snygg hingst i siktet. Ofta är stona galnare än hingstarna, jag har sett ston bryta sig ur sina hagar och försöka ta sig in till hingsten!

Det som kan hjälpa på kort sikt är att gå med de andra ut och sen gå in igen. Då upplevs inte känslan av att bli ensam och övergiven lika starkt.

Det kan det nog vara, särskilt om hon hade en snygg hingst i siktet. Ofta är stona galnare än hingstarna, jag har sett ston bryta sig ur sina hagar och försöka ta sig in till hingsten!

Det som kan hjälpa på kort sikt är att gå med de andra ut och sen gå in igen. Då upplevs inte känslan av att bli ensam och övergiven lika starkt.

Ja när hon var 4 klättrade hon över en järngrind för att ta sig till en 2-årig travhingst. Han hade ju inte fått några drifter alls än och kunde inte fatta varför hon stod utanför hans hage och kissade i hans hö... bra tips med att prova gå ut! Ska se om det hjälper...

@Speedway Tur att du fick stopp på henne! Vi hade ju väggar men väldigt mycket plats... red tills hon kändes hyfsat lugn men det kändes att det kröp under skinnet, minsta ljud så hade hon flugit i taket igen. Funderar på airbag.

Jag har problem med smärtor i smalbenen så jag kan inte rida med stigbyglar för tillfället. Så nu har jag och börjat med barbackaridning. Han är rund och mjuk och mycket lättare att sitta på än med sadel. Tycker nog att han går bättre också. Så härligt snäll häst, han verkar lika nöjd som jag...
Smärtor i smalbenen, vad beror det på?
Min hästs mamma red jag också barbacka ibland och hon gick bättre barbacka. För min del berodde det antagligen på att när jag red barbacka satt jag ganska löst, så jag red med ytterst små hjälper för att bara få små reaktioner, vilket passade hästen bättre. Sen hade hon jättestora problem med sadelknutor så kanske var det sådant som påverkade också, att sadeln tryckte när man red med den.

Men Gud @mooi Alltså vad drygt :(
Inte jättekul med nya hästen direkt att det är tvärstopp och protester :(

Oavsett så lär det ju lösa sig, men verkligen väldigt drygt att du liksom inte kan få lite flyt ens nu med nya initialt, efter all sorg och tråkiga skeenden du haft ! :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 037
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 420
Senast: Brynja
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 655
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka