Tandvård på häst som inte rids

Thepa2002

Trådstartare
Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på!

Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av, men hon kommer inte heller kunna ridas mer en kortare turer.
För den som är intresserad: hon har en form av benförändringar (pålagringar?) som är buckliga och hamnat på bakbenen där gaffelbandet löper vilket gör att mycket motion/rörelser irriterar och kan skapa inflammationer.

Min fråga rör tänder. Det är typ dags för hennes årliga check av veterinär nu. Behöver man kolla upp tänderna lika regelbundet när man inte rider hästen? Hon går numera med fri tillgång till foder så tänker att hon kanske maler ner tänderna själv?

Hon är 17 år och har aldrig haft några problem mer än att de raspar lite på vassare kanter. Någon som har erfarenhet inom detta?

Tack på förhand!

Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på!

Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av, men hon kommer inte heller kunna ridas mer en kortare turer.
För den som är intresserad: hon har en form av benförändringar (pålagringar?) som är buckliga och hamnat på bakbenen där gaffelbandet löper vilket gör att mycket motion/rörelser irriterar och kan skapa inflammationer.

Min fråga rör tänder. Det är typ dags för hennes årliga check av veterinär nu. Behöver man kolla upp tänderna lika regelbundet när man inte rider hästen? Hon går numera med fri tillgång till foder så tänker att hon kanske maler ner tänderna själv?

Hon är 17 år och har aldrig haft några problem mer än att de raspar lite på vassare kanter. Någon som har erfarenhet inom detta?

Tack på förhand!
Min gamla hade inga problem fören det blev problem och han har nu inga framtänder längre pga EOTRH. Ju äldre ju viktigare att kolla upp.

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 263
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 802
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har inte jätte mycket erfarenhet av hästar som haft problem med munnen, lyckligtvis! Men prinsen har alltid vart jätte mjuk och fin...
Svar
6
· Visningar
683
Hästvård Kanske hamnar detta fel, men det jag är ute efter är ju "sjukgymnastik" så förhoppningsvis kan det passa under hästvård. Har försökt...
Svar
2
· Visningar
4 706
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka