Ditt boende

Bor i sutterängvilla på landet utanför Stockholm.
Bodde i samma område före separation, men älskar området och grannarna. Fick via en granne reda på att mitt hus skulle säljas - så jag kontaktade dem och fick köpa off market!
För min dotter är det väldigt bra då hon bara har 5 min promenad mellan mig och sin pappa.

Huset är gult, lite för stort för mig, original 80-tal innan jag satte tänderna i det.
En 3000 kvm trädgård som inte blivit skött på 10 år, men som har så mycket fint i sig! Det jobbar jag på att plocka fram.

Jag kommer stanna länge här!
En bonus - bara 3 minuter till mitt jobb (som jag inte heller tänker byta bort).
 
Jag bor i en hyres1a på 23 kvm. Älskar den! Har bott här i 6 år, trivdes från första stund.
Cykel/gångavstånd till det mesta viktiga fast ändå lite avsides, som jag vill. Familjen nära, har flyttat hem efter tio år borta. Det som också gör att jag trivs är att jag med familjens hjälp målat, tapetserat, satt upp hyllor osv, gör mkt för min trivsel.

Men nu letar vi hus ❤. Är ju uppvuxen i villa och vill ha det.
Vi vill ha ett lagom stort hus, inte för nära vägar och grannar, bra läge inte mitt i smeten, lagom stor tomt, fint att se på och friskt. Får se när vi hittar det 😊❤.
 
Jag bor i ett litet hus (75 kvm) på landet 3 km från tågstation, matbutik etc. Okej stor trädgård (2500 kvm), stall, garage, hönshus etc. Och hästhagar som jag arrenderar från en väldigt stabil markägare. Inga grannar inom de närmsta 300 m, och omgiven precis intill av skog, äng, beten. Skrittavstånd till ridanläggning och många skrittstigar i skogen. Litet lån och relativt billig boendekostnad. Jag är väldigt nöjd med mitt boende - storleken, trädgården, ensamheten, att jag inte måste ha bil för att ta mig någonstans etc.

Jag har inga planer på att flytta, utan det skulle vara om jag vann några miljoner på lotto/ärvde några miljoner. Då skulle jag troligtvis försöka hitta lite mer mark på landet men ändå inom rimligt cykelavstånd från tåg, affärer etc (en typ omöjlighet :p ), med bra ridmöjligheter ute (är just nu lite instängt mellan stor väg och tåg). Och sedan bygga ett nytt, ännu mindre enplans hus (kanske runt 50 kvm?) med allt vad det innebär av nytt hus - bättre isolering, bättre fönster, nytt el-/vatten-/värmesystem, och bara precis de utbyggnaderna som behövs.

Dvs det jag inte är 100% nöjd med i mitt nuvarande boende: för lite mark, instängt mellan stor väg och järnväg (inga problem med väldigt stabil häst, vilket jag inte har idag), lite onödigt stort hus och inte den mest optimala planlösningen, ett hus i två våningar vilket gör det krångligare att sköta, lite onödigt många byggnader utomhus och allt är ganska gammalt och behöver renoveras.
 
Jag bor på en större gård i Småland, där jag hyr ett hus av mina föräldrar. Villa med stor tomt, någon kilometer till grannarna fågelvägen och fantastiska tränings- och jaktmarker runt knuten.
Älskar inte mitt hus, men älskar vår gård. Planen för framtiden är att bygga ett nytt hus på lämpligt ställe på gården, gärna vid något av viltvattnen. Om jag får med mig min karl på det :p

Bor mellan två tätorter med det mesta inkl mitt jobb inom 15 min körning.

Hade jag önskat något mer skulle det väl vara fiber då :D det ska mycket till för att jag ska flytta, jag kan inte komma på något på rak arm.
 
För några år sedan sålde jag min tvåa i en förort eftersom jag tyckte att området hade blivit alldeles för stökigt, plus att föreningens parkeringsplatser var hotade av nybyggnation.
Jag köpte istället en fyra, ganska centralt i Göteborg. Tillräckligt centralt för att kunna gå ner till Avenyn men tillräckligt långt utanför vägtullarna så att jag inte behöver betala så fort jag ska ut med bilen 😄

Jag älskar min lägenhet, både läget och ytorna. Använder ett av sovrummen som gym och ett annat som arbetsrum. Älskar närheten till stan, älskar att området är så lugnt och tryggt och att jag inte har särskilt mycket insyn. Innan jag flyttade in totalrenoverade jag köket och slog ut väggen till vardagsrummet så planlösningen är öppen med massor av ljusinsläpp tack vare enorma fönster i vardagsrummet.

Jag blir glad varje gång jag kommer hem :heart Det enda som skulle få mig att sälja den här lägenheten i dagsläget är om jag hittar en femma med lika bra läge. Jag bor gärna större men jag vill för allt i världen inte bo själv i hus. Jag avskyr trädgårdsarbete och utvändig renovering så jag bor mycket hellre i lägenhet.
 
Bor i en gammal norrbottensgård med ett gårdsskifte på 10ha. Ligger mellan två ’större’ städer på norrbottenskusten och väldigt nära E4an så en stor fördel är pendlingsläget då jag jobbar åt ena hållet och min man åt andra hållet 😅. Sen gillar jag vårt gamla fina hus, gårdsbilden och möjligheten att ha barn och djur ’lösa’
Största nackdelen är dock att Norrbottniabanan troligt kommer gå rätt igenom vårat kök (😩) samt att jag skulle vilja ha mycket mer mark.

Drömmen är att köpa ett äldre jordbruk med 20+ ha åkermark och gärna ett nytt fint gammalt orört boningshus (min man är dock mindre sugen på stor renovering igen 🙃). Vårt största problem är att vi behöver ha pendlingsavstånd till Luleå/Umeå/Härnösand mht min mans arbete och att vi inte har hur mycket pengar som helst tyvärr 🤯
 
Har bott 37 år på en mindre gård utanför en liten stad. Skänkte för drygt ett år sen gården till min son, och flyttade in i lillstugan.
I februari fick jag frågan av en vän om jag ville hyra hennes hus, utanför en ännu mindre stad, ett hus som varit min dröm i åtta år, sen jag första gången såg det!
Gammal bagarstuga med öppet upp i nock och stort sovloft. Bakugn, vedspis och kamin (bra i dessa tider) Varsamt renoverat med gamla tekniker och bara naturmaterial:heart
Liten sjö med egen badbrygga:love:
Fri tillgång till så stor trädgård jag önskar och gemensamma odlingar, med plan på att vi ska bli självförsörjande. Även jättefin ligghall till hästarna.
Min vän bor kvar på gården i huvudbyggnaden, och vi kommer fortfarande bra överens;)
Skulle jag flytta så endera lägenhet i samma stad (otroligt charmigt ställe) eller Oslo där dottern bor.
Eventuellt tillfälligt någon annanstans för att testa annan arbetsplats, jobbet ger bra möjligheter att hoppa in på andra håll.
 
Vi bor i lägenhet om 3 RoK på dom centralare delarna av Hisingen, Gbg. Hur vi hamnade här sträcker sig egentligen tillbaka till tiden då jag träffade min sambo för typ 14 år sen och vi delade en liten studentlägenhet i Landala. Efter ett tag började den dock kännas liten för två personer och vi bytte den mot en tvåa i Kortedala. Min sambo vantrivdes dock något enormt där och ville verkligen, verkligen flytta därifrån. Iom att jag jobbade extra i stall på Hisingen kändes det som en lämplig stadsdel att söka sig till.

Vi blev erbjudna en tvåa ett stenkast från Eketrägatan, vilket är att betrakta som hyfsat centralt med Hisings-mått mätt. Den nappade vi på och bodde där i några år, fick barn och kände väl att det började bli lite trångt igen. Jag kontaktade en privat värd som hade lägenheter i ett hus vid Eriksbergs köpcentrum typ, mellan två kyrkogårdar. Det var ungefär samma promenadavstånd till förskolan som våran dåvarande lägenhet men närmare till mataffär osv. Vi blev erbjudna en trea och tackade ja direkt och det är väl typ 5 år sedan vi flyttade in nu. Sonen har börjat skola som ligger några hundra meter bort och vi lär väl bli kvar tills han gått ut 6an iaf tänker jag. Det är ett hyfsat lugnt och ganska vackert område, mycket äldre hus bevarade och rätt lummigt och grönt. Nära till det mesta. 10 min med bil till jobbet, 25 men bil till stallet. Strategiskt bra placerat helt enkelt!
 
vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart
Förut - bristen på bra bredband, men nu så har vi fått fiber i obygden så det gick över.
Nu - bristen på kollektivtrafik.
Jag skulle flytta till en plats med bra kollektivtrafik och promenadavstånd till en matbutik.
Det är oerhört psykiskt påfrestande att vara så totalt beroende av bil och en fungerande traktor för snöröjning.
Vi har löst det med många bilar så att det finns några i reserv.
 
Här har jag friheten att ha djur utan att behöva ta hänsyn till hyresvärdar eller grannar. Här har jag naturen bakom knuten. Mörka vinternätter blir inte förstörda av ljusföroreningar.. Jag kan med lätthet se stjärnorna och ibland även norrsken. Jag älskar mörkret och tystnaden som finns här.
Skulle jag få anledning att flytta skulle jag nog välja att fortsätta bo på en gård i någon halft bortglömd by. Jag är ingen stadsmänniska alls, blir stressad av för mycket folk, ljud och rörelse och skulle nog börja klättra efter väggarna i lägenhet.

Jag är precis likadan, fritt citerat, (och skulle gärna kunnat se norrsken men det hindras av det sydligare läget). Skulle kunnat flyttat norrut - men då hade jag inte kunnat jobba med det jag kan och älskar. (Naturen bakom knuten är mer av att vi finns utkastade mitt i naturen.) Väljer bort halvt bortglömd by eftersom jag vill räkna kilometer till närmaste granne....

Så får nöja mig utan norrsken med mitt totalt avskilda läge utan grannar och ljud-ljusföroreningar, inga tyckanden från andra, med mark till hästar, fågelträsk/sjö, slott på klippa i bakgrunden och ändå bara 30 minuter med bil till två av landets större städer (i ena finns mitt arbete).
 
Jag trivs halvbra, men vi har helt underbara grannar så dom skulle jag inte vilja byta bort.

Bor i österrikiska alperna, ca 1,5 mil utanför Innsbruck. För 10 år sedan byggde vi ut/om svärfars hus, längst ner i källarplanet (suteränghus) bor min svägerska med familj, i mitten svärfar och högst upp bor jag och min familj. Vi har alla egna ingangar i olika vädersträck och egna sma trädgardar. Delar garage med svärfar och svägerskan har eget.
Jag drömmer ibland om att ha ett helt eget hus även om det finns manga fördelar med att bo sa som vi gör, man kan dela verktyg, gräsklippar, snösnlunga osv. och för barnen (och oss) är det smidigt att ha svärfar i samma hus. Men det innebär ocksa kompromisser och att man ända lever relativt nära varandra.

Läget är sadär, det är en större by (ca 8000 invanare) sa det mest som man behöver finns här eller nära. Men husen ligger väldigt tät och bergen gör att det blir lite instängd känsla. Jag känner ibland att jag bor i ett mellanting, bor jag i hus skulle jag hellre vilja bo ute pa landet med mer "luft" runtomkring annars kan jag likagärna bo i en lägenhet.
Men fördelarna överväger just nu nackdelarna och sen far vi se vad som händer i framtiden.

Sen skulle nog manga drömma om att bo där jag bor, med flera stora skidomraden inom 1h resa (närmarste 20 min) men jag aker inte skidor och är höjdrädd sa det är inte sa viktigt för mig.
 
Varför bor du där och som du bor, vad får dig att trivas eller inte och vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart och varför och vann jag härmed tävlingen om bukes längsta mening?
Jag bor där jag bor på grund av jobbet. Det är en hyrd lägenhet som jag inte valt själv i ett växande område i en huvudstad. Den var nybyggd när vi flyttade in för tre år sen och än så länge fungerar allt. Saknar trädgård och grönt (fortsätt dröm när termometern visar 50°C), saknar avskildhet, trots murar och grind, ogillar att vara beroende av bilen. Jag är tacksam för att jag har möjlighet att ha med både partner och delar av vårt bohag, det gör att det känns lite mer hemma när jag får dricka te i min vanliga favoritmugg. Vi har dock varit embarmligt dåliga på att inreda och dekorera, så det är fortfarande lite kalt och stelt.

Vi (våra saker) bor också i en liten etta i en mindre stad i Sörmland. Trots att jag inte bott där mer än några månader på heltid så är det detta boende jag menar när jag säger hemma. Jag älskar lägenheten, älskar att det finns ett riktigt kök och framförallt att vi har vårt eget krypin när vi är hemma.

Vi kommer att flytta på grund av jobb, troligtvis i år. Oavsett vad/var jobbet blir kommer nästa flytt också bli en mellanlandning, men förhoppningsvis på väg mot det där perfekta boendet med trädgård, närhet till naturen, men också nära till en stad (eller bra kommunikationer) och där vi känner att vi trivs.
 
Om man åker av från motorvägen in på en mindre väg, sedan in på en ännu mindre väg, sedan in på en så liten väg att det knappt går att mötas. Från den vägen åker man in på en grusväg i nästan en halvmil tills grusvägen tar slut. Där åker man in på två hjulspår, genom två grindar, och DÄR bor jag i ett litet 1800-talstorp!! :D
Jag flyttade hit för att jag fick fullständigt och totalt nog av att ha grannar! ;)
Älskar att bo långt ute på landet nära naturen, och kan inte tänka mig att bo i nåt annat än hus.
Bor geografiskt mellan två städer och har ca 30 min med bil till dem båda.
Det som skulle få mig att flytta är väl "livet" - om jag blir sjuk, går i personlig konkurs, blir av med jobbet eller nåt annat....
 
Om man åker av från motorvägen in på en mindre väg, sedan in på en ännu mindre väg, sedan in på en så liten väg att det knappt går att mötas. Från den vägen åker man in på en grusväg i nästan en halvmil tills grusvägen tar slut. Där åker man in på två hjulspår, genom två grindar, och DÄR bor jag i ett litet 1800-talstorp!! :D
Jag flyttade hit för att jag fick fullständigt och totalt nog av att ha grannar! ;)
Älskar att bo långt ute på landet nära naturen, och kan inte tänka mig att bo i nåt annat än hus.
Bor geografiskt mellan två städer och har ca 30 min med bil till dem båda.
Det som skulle få mig att flytta är väl "livet" - om jag blir sjuk, går i personlig konkurs, blir av med jobbet eller nåt annat....

Jag laste "30 MIL till stad" och tankte "herrejesus, hon bor i obygden"
 
En grej detta far mig att reflektera pa ar hur manga som inte gillar att ha grannar

Ar det bara sjalva grejen att det finns andra manniskor i narheten som stor er, eller har ni erfarenhet av mer aktiv irritation/konfrontation med grannarna?
Min erfarenhet av att bo i overlag valdigt tatbebyggda miljoer ar att grannarna mer eller mindre ignorerar varanda och de sallan ar ett aktivt storningsmoment. Daremot kan jag forsta viljan att typ kunna sitta i tradgarden och veta att INGEN kan see en - dock for mig vet ag inte om det ar vart den ovriga isolationen och okade restiden som kommer med att bo mer isolerat..!
 
Varför bor du där och som du bor, vad får dig att trivas eller inte och vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart och varför och vann jag härmed tävlingen om bukes längsta mening?
Bor på mindre gård utanför Skövde. Vi flyttade hit för att ha närmre till jobb.

Trivs med:
-närhet till närmsta förort, är 3-4 km till ”centrum” med butik, skola osv. Förskolan där barnet gick tidigare bara 1,5 km bort.
-tar en kvart in till stan
-mitt stall är bra planerat
-grannarna är toppen
-nära till ridsportanläggningar

Nackdelar:
-dåligt med ridvägar
-nära en 80-väg med mycket tung trafik
-trångt på gårds- o stallplan (vilket man skulle kunna förbättra om man tog ner ett par träd o grusade upp)

Skulle flytta om vi hittade något i motsvarande storlek men kanske lite lugnare/avskilt läge med bättre ridvägar och helst max fem minuter promenad till badställe. Älskar att bo nära vatten så jag kan bada ofta. Samtidigt är det väldigt praktiskt att bo där vi bor. Maken vill ha garage också.
 
En grej detta far mig att reflektera pa ar hur manga som inte gillar att ha grannar

Ar det bara sjalva grejen att det finns andra manniskor i narheten som stor er, eller har ni erfarenhet av mer aktiv irritation/konfrontation med grannarna?
Min erfarenhet av att bo i overlag valdigt tatbebyggda miljoer ar att grannarna mer eller mindre ignorerar varanda och de sallan ar ett aktivt storningsmoment. Daremot kan jag forsta viljan att typ kunna sitta i tradgarden och veta att INGEN kan see en - dock for mig vet ag inte om det ar vart den ovriga isolationen och okade restiden som kommer med att bo mer isolerat..!

Både och.

För mig är det ett aktivt störningsmoment att andra människor genererar ljud och ljus som jag måste hantera. Jag vill kunna gå ut och ha kompakt mörker och helt tyst i vilken klädsel jag önskar. Men även mer aktiv störning (och förmodligen upplevde flera grannar mig som en störning) där synen på hur en trädgård skulle skötas avvek från normen. Som ett exempel. Eller att någon annan (granne eller myndighet) ska ha synpunkter på vad jag vill bygga på min tomt eller hur mitt hus ska vara utformat och designat.

Så att ha närmaste granne kilometervis bort, så man bara kan ana ljus vid horisonten är lagom och sällan hör aktiviteter (under vår och höstbruk kommer det dock mycket ljud från några hundra meter bort vid markgränsen till egna marken - men det är liksom svårt att ha synpunkter på). Då kan jag betrakta stjärnorna i lugn och ro från egen täppa.
 
Ha ha, det hade nog varit lätt i norra delarna av Sverige men här i Östergötland blir det nog svårare... :D

Kanske samma två städer (?) som jag har exakt 30 minuter till med ungefär samma enskilda läge. Nån kilometer kortare på slutet och grusvägen går ända fram till stallplan dock.
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 269
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 667
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp