Ditt boende

Bor i en sextiotalstvåa i utkanten av en universitetsstad, håller på att flytta till en fyra i huset bredvid. Vi har buss och butik runt hörnet och ett kvarter till ett naturreservat. Lagom lång promenad till jobbet antingen genom skogen eller längs prioriterat cykelstråk. Min stad är lagom stor och det är högt i tak att vara udda eller nördig. Större delen av min familj bor i eller nära stan.

Jag tror inte att jag kommer att vilja flytta härifrån, men jag skulle väldigt gärna vilja ha ett andraboende i direkt anslutning till hav eller sjö.
 
Bor i villa mitt i Dalsland, trivs inte alls längre, knäppa grannar och större väg samt järnväg väldigt nära huset. Söker aktivt efter en gård i grannkommun så man kommer närmare sonens specialskola och de få vänner han har. Skulle helst bo enskilt långt ut på landet utan grannar och trafik.
 
Jag bor i en lägenhet Sundbyberg som jag flyttade till för fem år sedan. Jag älskar stadsmiljö, mår bra av all liv och rörelse, har fyra kompisar inom fem minuters gångavstånd, bor mellan två tunnelbanestationer, har en buss in till Odenplan på samma gata, pendeltåg och tvärbana. Har lyckats hitta en lägenhet en bit upp från marken i söderläge och utan insyn.

Jag flyttade ifrån Täby där jag hamnade av en slump och bodde alldeles för länge. Lägenheten var fin, men det var en förort utanför, jag kom dit från Södermalm, och kommunikationerna var ett skämt.

Nu är min plan att flytta tillbaka till Stockholms innerstad inom ett par år. Har snart 30 år i bostadskön och ska börja söka aktivt. Nuvarande lägenhet har många fördelar, men det är tre trappor upp utan hiss och jag har en rygg som krånglar ibland. Dessutom har jag inget badkar. Hade tänkt sätta in ett men har insett att handfatet sitter 2 cm fel för att kunna få in ett. Hatar dusch:mad:
 
Bor i en tvåa i en wannabestorstad. Trivs väl inte helt till 100% men skulle utan problem ändå stanna kvar i denna stad pga vänner och sysselsättningen. Letar dock nytt pga jag vill ha balkong och börjar bli trött på min lägenhet MEN trivs enormt bra med mina grannar. Ingen barnfamilj till granne, inga festmänniskor som granne. Lugnt och skönt även om jag bor mer eller mindre precis vid wannabestadens centrum.
 
Bor i en tvåa 15 minuter ifrån Stockholm city. Skulle önska att vi bodde större i framtiden men lägenheten är i grund och botten väldigt mysig med stora fönster och nära till det mesta. :) Flyttade hit pga min partner.
 
Jag bor i en liten etta mitt i en liten by. Den är precis lagom stor åt en person och tre hundar, dessutom ruskigt billig hyra. Ca 500 m till jobbet och promenadavstånd till ett populärt strövområde och brukshundklubben.

Det är inget ”för alltid hem” mest pga tre trappor utan hiss men just nu trivs jag som fisken! 🥰
 
Jag bor i ett enplans radhus med liten trädgård. Lättskött, nära till mataffären m m. Nära min syster. Ok promemadvägar med hunden. Trivs bra och har just investerat i solceller så tanken är att bo kvar här.

Men skulle jag vinna pengar skulle jag bygga/renovera ett hus med plats för hundträningsplan och hundgård ute och hundträningsrum samt gym/yogastudio inne. Gärna på landet med utsikt över djur i hage eller en sjö.
 
Nu bor jag i en liten lägenhet i kommunens centralort i Sörmland. Den är jättebra för mina behov i nuläget; liten, billig, varm, har balkong, badkar och är längst ner i huset. Inga andra måsten än att betala hyran. Jag blev väldigt glad och lättad när erbjudandet kom i våras när vi behövde flytta från vårt fina kollektiv i 1920-talshus på gård i ekhage vid sjö.

Innan jag blev sjuk bodde jag i en enkel liten stuga med fantastiska grannar och underbar natur både på tomten och kring, samt bra kollektivtrafik. Jag hade aldrig flyttat därifrån om jag inte blivit sjuk, men bara vedvärme och sommarvatten (kallt), funkade inte när vintern närmade sig. Då dök supersmidigt ett kollektiv upp i samma trakt och med folk som var fint att bo med.

Jag vill bo kvar i den här bygden i överskådlig framtid och hoppas/tänker mig kanske bli tillräckligt frisk för att kunna ta hand om en stuga/torp och en tomt/bit mark igen. Idealiskt skulle jag vilja bo i en ganska kollektiv bygemenskap med separat boende.
 
Varför bor du där och som du bor, vad får dig att trivas eller inte och vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart och varför och vann jag härmed tävlingen om bukes längsta mening?
Jag bor på en gård ute på landet i Södermanland utan synliga grannar.
Jag älskar lugnet, friheten och närheten till natur här. Och det fantastiskt rika djurlivet som ofta bjuder på hjortar, rådjur, rävar, stor rovfåglar, harar och vildkaniner utanför och på tomten. Vildsvinen har tack och lov minskat.
Vi bor himla vackert och har nära till hav. Min häst är uppstallad några minuters cykelväg bort hos toppenstall/stallägare. Det är också nära en stor sjö.
Just häromkring är Södermanland väldigt vackert med böljande landskap, mycket ekar och sjöar etc.

Vi hyr bara nu och målet är ju egen gård för att kunna plocka hem olika delar av verksamheterna. Vi letar inte jätteaktivt iom mkt annat som måste göras. Men vi håller ögon och öron öppna. Och hittar vi något vettigt så flyttar vi.
Vi vill som sagt kunna både bo och ha mark, lokaler, ytan etc för fler verksamheter. Och det bör vara väg som pallar tyngre trafik/är körbar för tyngre trafik alla årstider. Så det måste funka på fler plan. Och så ska ju priset funka. Här i Södermanland är det ju rätt saftiga priser på gårdar. Vi har ju båda familj och många vänner i Stockholm som vi gärna fortsätter kunna ses med som nu.
 
Jag bor i fjällen, i ett hus från 1897. Det har funnits i min mans släkt i stort sett från start.
Jag trivs i min by, vi har underbara grannar, en fantastisk liten affär, och hela byn har " alla hjälper alla" mentalitet.
Därmed inte sagt att alla älskar alla... Men vi är alla en kugge i hjulet för att få det att fungera i en by med långt överallt.
Eller långt? Vi bor rätt centralt! 35-40 mil överallt!
Till Skellefteå, Umeå, Ö-vik, Östersund, Sollefteå.....
De enda jag skulle önska är väl att det flyttade hit fler unga familjer, medelåldern är rätt hög, och skolans elevunderlag minskar...
Men det kanske löser sig, för nu finns det massor av tomter till salu.
Någon som vill flytta till fjälls????

* Jenny *

*
 
Jag bor i en villa ett par mil utanför en rätt sunkig småstad på Västkusten. Rätt nära vattnet. Men även rätt nära en större väg. Huset är typ 100 kvadrat och har källare med garage och gillestuga och andra 70-talsattribut :D Tomten är nästan 3000 kvadrat, för tillfället huvudsakligen gräsmatta, men det ska förhoppningsvis transformeras till trädgård. Huset är naturligtvis egentligen alldeles för stort för mig att bo ensam i (med två katter) men när jag fick möjlighet att köpa 2016 kunde jag inte låta bli. Jag är född i grannhuset, och min syster köpte tillbaks det 2017, så vi har som en egen liten by här. Inga andra grannar just här, men briljanta grannar på andra sidan vägen.

Om jag har möjlighet kommer jag verkligen aldrig flytta härifrån. Men det är ju kanske inte självklart att ha råd att bo här ensam framöver, men jag hoppas såklart det! Planen är att jag stannar tills de bär ut mig :D
 
I en lägenhet på landet. Här hamnade jag efter en drös märkliga händelser samtidigt. Trivs på ett sätt m behöver flytta mindre o billigare. Kommunikationer är obefintliga.
 
Hyrestvåa i sveriges typ 15e största stad i ett "Bättre Område"*. Hyr av ideologiska skäl, men trivs också väldigt bra. Lugnt i liten fastighet med få år på nacken sedan uppförande. Glad att inte hamnat i funkislya på krogsöder som var alternativet. Kan rasta katterna på allmänningen och har garage. Trivs bra här en stund till (har bott 9 år hittills), men bodde alldeles för bra på Västmannagatan i Sthlm för att inte längta svårt tillbaks. Det visar sig nog vad framtiden har i sitt sköte.



* vafan det nu är..? :confused::grin:
 
Varför bor du där och som du bor, vad får dig att trivas eller inte och vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart och varför och vann jag härmed tävlingen om bukes längsta mening?
Bor i centrala Göteborg, vi har lite för litet (stor trea) men allt annat är för bekvämt, bra grannar, ett sympatiskt och energisnålt hus med fina funkisdetaljer bevarade både ute och inne, balkong i västerläge, vi kan elda inomhus, har parkering och jättenära jobbet, dessutom har vi 10 min promenad till centrum men skog och grönområden bakom huset. Vi har blivit så kräsna att våran bostadsjakt på ett rum till snarare landat i att försöka köpa lägenheten bredvid nästa gång den säljs och sno ett rum. Vi har tittat på 30-talet större lägenheter och det är bara en som varit tillräckligt för oss. Så kände vi inte när vi flyttade in, då var vi betydligt mer flexibla. Vi kommer behöva större någon gång, framförallt ett badrum till, men just nu blir vi nog kvar så länge vi inte byter stad.
 
Hyfsad central 3a i Oxelösund, planen va hoppas få nått i Nyköping. Pga kostnad, bostadsrätt (dvs. vi ville inte ha hyresrätt av olika skäl) och sambon kunna pendla till sitt jobb blev det denna lägenhet.

Jag hoppas i framtiden vi kan flytta närmare hans familj i Västerås, är drömmen just nu.
 
Varför bor du där och som du bor, vad får dig att trivas eller inte och vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart och varför och vann jag härmed tävlingen om bukes längsta mening?
Jag och min man flyttade ett helt halvt kvarter när vi fick möjlighet att investera i en bostadsrätt istället för att hyra :D Vi hade med andra ord redan bott i området i ett antal år och drömde om att kunna köpa något eget här, och plötsligt dök möjligheten upp.

Vi bor i en 95 kvm stor marklägenhet från 1874 och det som får mig att trivas allra bäst är takhöjden, de stora rummen, alla bevarade detaljer såsom stuckatur och takrosor, gångavstånd till i princip allt vi behöver (inklusive våra kontor i city) och så det faktum att vi har tillgång till egen trädgård som är som en tyst liten oas där stans buller varken hörs eller syns. Med tanke på att vi bor mitt i en storstad med en dryg miljon invånare är det allt annat än självklart! Mest av allt älskar jag dock att det verkligen känns som att stället har en själ, och det är häftigt att fundera på alla människor som bott här under olika former och förhållanden de senaste 150 åren.

Området som sådant är känt för sin gröna profil - både sett till att det är mycket träd och växtlighet och så har vi en grannskapsgrupp som gör extremt mycket för miljön (i dubbel bemärkelse). Det gör väldigt mycket för trivseln och det känns verkligen inte som att vi bor i en storstad! Större delen av året ser vi mest bara grönt oavsett vilket håll vi tittar på tack vare alla växter som fått härja fritt (nåja...). Samtidigt är det ett av stans populäraste områden för mat och dryck, vilket innebär att vi har några av de bästa caféerna, barerna, restaurangerna, bagerierna och små söta butikerna inom krypavstånd.

Jag kommer att sakna det oerhört den dagen vi flyttar, men trots detta har vi börjat prata om att se oss om efter ett litet hus nästa år när nuvarande bolån går ut. Vi känner båda att vi nog ändå börjar bli klara med stadslivet, och framförallt vore det skönt att inte bo så nära inpå andra. De syns inte, men de hörs! Vi har haft väldig tur med våra grannar, men husets ålder innebär att isoleringen är dålig så det är ändå en hel del ljud som letar sig in från t.ex. trapphuset.

... och ja, det finns också dagar då jag drömmer om en nybyggt, helrenoverat, välisolerat boende utan drag, fukt, sprickor, ojämna väggar och andra skavanker som en såhär gammal lägenhet dras med ;)
 
20-tals 2:a i Malmö. Flyttade från Lund till Malmö för ville inte pendla till jobbet för ca 10 år sen. Lägenheten är superfin och mysig, högt till tak, stukatur och brädgolv. Älskar planlösningen, Saknar dock balkong. Saknar att kunna gå och ha trädgård som är min egen, så adderade ett litet hus.
Stuga 69m2 NÖ Skåne med gigantisk tomt på 2300m2 3 rum och kök samt gäststuga, uterum och förrådsbyggnad, saknar tvättmöjligheter. Skog utanför dörren och cykelavstånd till havet.
Nu behöver jag inte vara på kontoret alls, men uppskattar ändå att mixa stadslivet med stuglivet, får se var jag landar i hur jag vill bo :)
 
Bor i ett mindre samhälle, precis i utkanten av centrum. Bor i ett kvarter i ett trevåningshus på 250 kvm.
900 m till förskola och ända upp till nionde klass - cykelbana helt fri från övrig trafik. Vi har en hörntomt med allmänning bakom och runt oss, bland annat pulkabacke bakom huset.

Vi flyttade från landet och till ett barnvänligt område. Här finns det gott om vänner att leka med och grannar som ställer upp. Jag älskar det gemytliga i att barnen kan leka med olika vänner och att jag vågar ”släppa” dem.

Men, i framtiden när barnen har flyttat drömmer jag om ett mindre hus nära en sjö eller en liten gård i utkanten av samhället. Jag saknar mina höns! Jag saknar tystnaden.
Men jag tänker att man befinner sig i olika delar av livet och vårt behov och önskemål är väl uppfyllda som de är nu. :)
 
Bor på en liten gård på landet, nära byns centrum och en timme från storstad. Skola och tågstation i byn.

Huset är gammalt (1870) och vi gillar att se det som att vi renoverar det varsamt (läs: det är rätt omodernt, men spela roll så länge det funkar?). Cirka 95kvm med stooor oinredd vind (den där vinden är typ 80% av övervåningen, bara ett inrett rum däruppe just nu). Utöver det har vi en lada som är delvis ombyggd till lösdrift för hästarna, samt en maskinhall på 200kvm.

Vi har lite mindre än sju hektar mark. Närmsta grannen åt ena hållet är ett stuteri (med hagar mot vårt håll). Andra grannarna ligger på andra sidan om ytterligare en bit hagmark. Trädgården har stooora, gamla träd och buskar och det finns flera små gångar som är perfekta när man kör vattenkrig eller kurragömma. Plommon, svartvinbärsbuskar och rabarber. Vi har börjat odla lite smått så vi får väl se vad som händer.

Här nere i ån går vår tomtgräns :love: På andra sidan ån är det ytterligare en hästgård (med ridhus :angel:).
1673549130679.png


Jag älskar att bo här. Jag var lite skrajsen för att flytta ut på landet efter att ha bott hela livet i Göteborg, men jag har aldrig känt mig så tillfreds någonstans som jag gör här. Här kan jag bara vara!

Om jag fick önska mig något skulle det vara typ en obemannad mataffär inne i byn (nu åker vi till centralorten och handlar, tar 15-20 minuter så inte så farligt det heller egentligen, men man kan ju drömma :D).
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 269
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 667
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp