Varför bor du där och som du bor, vad får dig att trivas eller inte och vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart och varför och vann jag härmed tävlingen om bukes längsta mening?
Jag och min man flyttade ett helt halvt kvarter när vi fick möjlighet att investera i en bostadsrätt istället för att hyra
Vi hade med andra ord redan bott i området i ett antal år och drömde om att kunna köpa något eget här, och plötsligt dök möjligheten upp.
Vi bor i en 95 kvm stor marklägenhet från 1874 och det som får mig att trivas allra bäst är takhöjden, de stora rummen, alla bevarade detaljer såsom stuckatur och takrosor, gångavstånd till i princip allt vi behöver (inklusive våra kontor i city) och så det faktum att vi har tillgång till egen trädgård som är som en tyst liten oas där stans buller varken hörs eller syns. Med tanke på att vi bor mitt i en storstad med en dryg miljon invånare är det allt annat än självklart! Mest av allt älskar jag dock att det verkligen känns som att stället har en själ, och det är häftigt att fundera på alla människor som bott här under olika former och förhållanden de senaste 150 åren.
Området som sådant är känt för sin gröna profil - både sett till att det är mycket träd och växtlighet och så har vi en grannskapsgrupp som gör extremt mycket för miljön (i dubbel bemärkelse). Det gör väldigt mycket för trivseln och det känns verkligen inte som att vi bor i en storstad! Större delen av året ser vi mest bara grönt oavsett vilket håll vi tittar på tack vare alla växter som fått härja fritt (nåja...). Samtidigt är det ett av stans populäraste områden för mat och dryck, vilket innebär att vi har några av de bästa caféerna, barerna, restaurangerna, bagerierna och små söta butikerna inom krypavstånd.
Jag kommer att sakna det oerhört den dagen vi flyttar, men trots detta har vi börjat prata om att se oss om efter ett litet hus nästa år när nuvarande bolån går ut. Vi känner båda att vi nog ändå börjar bli klara med stadslivet, och framförallt vore det skönt att inte bo så nära inpå andra. De syns inte, men de hörs! Vi har haft väldig tur med våra grannar, men husets ålder innebär att isoleringen är dålig så det är ändå en hel del ljud som letar sig in från t.ex. trapphuset.
... och ja, det finns också dagar då jag drömmer om en nybyggt, helrenoverat, välisolerat boende utan drag, fukt, sprickor, ojämna väggar och andra skavanker som en såhär gammal lägenhet dras med