Ditt boende

Varför bor du där och som du bor, vad får dig att trivas eller inte och vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart och varför och vann jag härmed tävlingen om bukes längsta mening?
Bor i hyresrätt i ett miljonprogram i storstad. När jag och exet flyttade isär hade jag inte råd att köpa en bostadsrätt och jag hade två krav - rimligt nära hundvakten och inglasad balkong. Så jag flyttade nån km längre bort. Så på tre flyttar de senaste fem åren har jag kanske flyttat mig totalt 4km längst samma väg :-)
Jag gillar att bo i förorten, helt optimalt när jag hade hund. 50 meter åt ett håll har jag skog och det finns mil av olika jättefina gångvägar åt alla håll - 200 meter åt ett annat håll har jag en matbutik och spårvagn.

Ett krav jag har är att jag inte ska behöva byta fordon för att åka in till centrala Göteborg. Jag ska kunna sätta mig på en spårvagn och buss och den ska gå rätt in till centrum. Inte först buss och sen vagn eller behöva byta mellan två bussar. Och jag ska ha en butik, allra minst en kvartsbutik men helst en matbutik på gångavstånd.
Och jag behöver en parkering, gatuparkering går fetbort.
 
Hur vi hamnade här? Ja vi bor i hyresrätt sedan snart 3.5 år i en mindre liten byhåla som ligger ca 5 minuter med bil från staden. Hit flyttade vi för att vi sökte något större, min ena syster bodde här då och vi ville ha närmare till stan och riksvägen då min sambo pendlar 10 mil till jobbet. Så vi tog vårt pick och pack och flyttade från en annan byhåla och hit. Sen började jag plugga till förskollärare och i för som jag inte är färdig med mina studier ännu så stannar vi här. Men sen är drömmen mindre fastighet på landet, litet stall för att kunna plocka hem hästen plus ha någon eller ett par till. Just nu bor vi helt okej om man ska se till att vi fick de vi ville ha för studen, plus att det är närmare till stallet för min del numera när jag bor på rätt sida eller vad man ska säga. Nackdelen är att vi är beroende av våra bilar pga av att vi inte har någon typ av kollektivtrafik längre.
 
Bor på en liten gård på landet. Stort hus (10 rum och kök med 105 kvm källare under hela huset. Närmare 300 kvm totalt alltså), uthus (där vi byggt om en del till stall och byggt ut lösdrift och garage) och ca 9 hektar mark till.

Min och makens hemort och vi är glada att ha funnit ett sånt ställe här! Enda nackdelen egentligen är att det ligger för nära en 70 väg, men det funkar bra ändå faktiskt.

Vi har plats att bygga ut med mer uthus, kan ha stora hagar, har byggt egen ridbana, åkrar för att ta eget hö och även sälja hö, lite skog så vi har vinterved till uppvärmning läääänge och kan hugga och såga virke för nybyggen.

Ungarna har kompisar på gång/cykelavstånd, nära till skog, 7 km till skolan med skolbuss som kommer precis utanför, 1 mil till lanthandel och 1,5 mil till stan. Vi har jaktmark 2 km bort och ja, vi har det otroligt bra här! :love:

Glömde ju svara på resten 😂

Skulle jag flytta skulle det va till en annan gård. Det är viktigt för mig att kunna ha hästarna hemma.
 
Bor på en mindre gård i Dalarna. Bara skog runtom och en bäck som går runt gården. Bara ett par grannar (helt utan insyn). Trivs kanonbra, flyttade hit från lägenhet i Stockholm tillsammans med min sambo då vi båda gillar naturen och att slippa grannar inpå. Perfekt boende för oss med andra ord, men lutar ändå åt att vi flyttar om några år. Det pga barnet som är ett år nu. För hur mycket vi än gillar gården och lugnet så är det inte ett optimalt område för barn pga att vår grusväg går ut på en 80-väg utan vägren, cykelbanor eller andra möjligheter. Dessutom en lång raksträcka där husen är skymda av träd så folk gasar gärna på lite extra…

Så både för att ge barnet större möjligheter att i framtiden t.ex kunna cykla och ta sig runt på egen hand och för att vi föräldrar ska slippa vara konstanta privatchaufförer kommer det troligtvis bli flytt så småningom. Förhoppningen är väl att kunna fortsätta bo någorlunda lantligt, men med bättre kommunikationer.
 
Vi bor i ett hus i ett mindre samhälle typ 20 minuter med pendeltåget från Göteborg. Hamnade här för att vi ville ha hus och pga barn var i behov av större yta än våra 54 kvadrat som vi bodde på i Göteborg, det var såhär långt bort vi behövde flytta för att ha råd med ett hus 😅. Vi trivs väl okej för tillfället, det är ett rymligt och bra planerat hus, två minuters promenad till förskolan och en bilfri gård med lekplats precis utanför tomten. Våra tvååringar kan i princip släppas lösa och jag har typ tio minuters bilväg eller 15 minuter med buss till jobbet. Det är nära till sjön och till naturen vilket är viktigt för mig.
På sikt vill vi bo mer i en stad dock, jag är väldigt färdig med Göteborg efter 17 år där men skulle gärna bo i en mindre stad med cykelavstånd till lite affärer.
 
Bor i radhus i södra Sthlm. Hamnade här när barnen var små för det var vad vi hade råd med och perfekt miljö för barn med lekplats framför huset. Inom gångavstånd finns badstrand, sjö, friluftsområde ,naturreservat, centrum med all service, förskola, skola, ridskola, simhall mm och jättebra kommunikationer in till city. Trevliga grannar.
Så vi bor kvar efter att barnen flyttat ut. Svårt att hitta något lika bekvämt.
Men skulle kunna tänka mig att bo mer lantligt
 
Varför bor du där och som du bor, vad får dig att trivas eller inte och vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart och varför och vann jag härmed tävlingen om bukes längsta mening?

Jag bor i en lägenhet 10 min cykelväg från centrum i mellanstor stad. I teorin hade jag gärna bott på landet men i praktiken vill jag ha ett enkelt liv med stora marginaler. Jag vill inte vara beroende av bil och av olika anledningar vill jag inte att mina barn ska behöva åka skolbuss. Därför bor jag nära stan där barnen har nära till skolan och jag har cykelavstånd till jobbet. Jag hade gärna bott i radhus men hade inte råd med något som jag tyckte var bra nog så därför blev det lägenhet. Hus orkar jag inte ha själv så länge barnen bor hemma och jag har inte heller råd att köpa något i de områdena där jag vill bo nu.

Att jag bor just i den här stan är för att jag har anknytning hit.

När barnen flyttat ut så kommer jag att flytta. Kanske till Malmö, kanske till hus på landet, kanske till norra Sverige där jag aldrig har varit.
 
Vi bor i ett hus på runt 100 kvm i en liten by utanför en mindre stad. Har 20 min med bil till jobbet. Flyttade hit för 12 år sen pga vi inte ville bo kvar i lägenhet och att jag samtidigt skulle ha pendlingsavstånd till dåvarande jobb.

Vi trivs egentligen bra, har jättebra grannar och det finns liksom allt som behövs i staden. Men, det går en 50-väg genom byn och tyvärr alltför många som inte visar hänsyn och kommunen bryr sig inte. Bor vi i en by vill vi våga låta barnen gå själv till kompisar tex, det gör vi inte nu.
Vi pratar om flytt till gård så vi kan ha hästarna hemma, men det är inte riktigt läge just nu med ekonomin och så måste vi bestämma om det ska vara häromkring eller mer norrut, då jag har familj norrut.
Sambon drömmer om flytt till varmare breddgrader.
 
Bor i lgh/del av ett hus på en större gård (lagården står dock tom) på landet mellan Norrköping, Söderköping och Linköping som inte var så intressant för gemene man tidigare men de senaste åren har folk börjat fatta intresse för att bo på landet med närhet till större städer så boende här ute har blivit rejält dyrt i och med den stora efterfrågan, nått jag fattat hela mitt liv då jag haft lyckan att växa upp här på mammas underbara gård- för alltid tacksam för det 😍❤. Jag älskar denna plats på landet/småort med Göta kanal, hagmarker och kyrkbyn med vår så fina kyrka "torna upp sig" så fint mitt i den lilla byn. Jag bara älskar min hemort i hjärta och själ! Det här är så hemma för mig ❤.
 
Jag bor i fjällen, i ett hus från 1897. Det har funnits i min mans släkt i stort sett från start.
Jag trivs i min by, vi har underbara grannar, en fantastisk liten affär, och hela byn har " alla hjälper alla" mentalitet.
Därmed inte sagt att alla älskar alla... Men vi är alla en kugge i hjulet för att få det att fungera i en by med långt överallt.
Eller långt? Vi bor rätt centralt! 35-40 mil överallt!
Till Skellefteå, Umeå, Ö-vik, Östersund, Sollefteå.....
De enda jag skulle önska är väl att det flyttade hit fler unga familjer, medelåldern är rätt hög, och skolans elevunderlag minskar...
Men det kanske löser sig, för nu finns det massor av tomter till salu.
Någon som vill flytta till fjälls????

* Jenny *

*

Jag kommer när mina barn flyttat ut ! 😊
 
Bor i hyfsat centalt i Oxelösund i en 3a i höghus. Anledningen flytta hit var vi ville ha nått eget (inte hyra i 2a hand), en bostadsrätt, gå pendla till sambons jobb. Blev just här var pga vad vi hade råd med helt enkelt, vi hade hoppats på få nått i Nyköping som hade vart närmare hans jobb.
+ kravet ska finnas fungerande kollektivtrafik, då jag ej har körkort än.

Bussarna här går helt ok, kan inte klaga. Har 1km till båda mataffärerna, + en närbutik inom 100m.
Vill helst bo i hus, men är en dröm annars gillar lägenheten, skulle kanske velat haft den några vånignar upp med mindre insyn. Hoppas i framtiden kunna flytta närmare sambons familj.
 
Jag och min man flyttade ett helt halvt kvarter när vi fick möjlighet att investera i en bostadsrätt istället för att hyra :D Vi hade med andra ord redan bott i området i ett antal år och drömde om att kunna köpa något eget här, och plötsligt dök möjligheten upp.

Vi bor i en 95 kvm stor marklägenhet från 1874 och det som får mig att trivas allra bäst är takhöjden, de stora rummen, alla bevarade detaljer såsom stuckatur och takrosor, gångavstånd till i princip allt vi behöver (inklusive våra kontor i city) och så det faktum att vi har tillgång till egen trädgård som är som en tyst liten oas där stans buller varken hörs eller syns. Med tanke på att vi bor mitt i en storstad med en dryg miljon invånare är det allt annat än självklart! Mest av allt älskar jag dock att det verkligen känns som att stället har en själ, och det är häftigt att fundera på alla människor som bott här under olika former och förhållanden de senaste 150 åren.

Området som sådant är känt för sin gröna profil - både sett till att det är mycket träd och växtlighet och så har vi en grannskapsgrupp som gör extremt mycket för miljön (i dubbel bemärkelse). Det gör väldigt mycket för trivseln och det känns verkligen inte som att vi bor i en storstad! Större delen av året ser vi mest bara grönt oavsett vilket håll vi tittar på tack vare alla växter som fått härja fritt (nåja...). Samtidigt är det ett av stans populäraste områden för mat och dryck, vilket innebär att vi har några av de bästa caféerna, barerna, restaurangerna, bagerierna och små söta butikerna inom krypavstånd.

Jag kommer att sakna det oerhört den dagen vi flyttar, men trots detta har vi börjat prata om att se oss om efter ett litet hus nästa år när nuvarande bolån går ut. Vi känner båda att vi nog ändå börjar bli klara med stadslivet, och framförallt vore det skönt att inte bo så nära inpå andra. De syns inte, men de hörs! Vi har haft väldig tur med våra grannar, men husets ålder innebär att isoleringen är dålig så det är ändå en hel del ljud som letar sig in från t.ex. trapphuset.

... och ja, det finns också dagar då jag drömmer om en nybyggt, helrenoverat, välisolerat boende utan drag, fukt, sprickor, ojämna väggar och andra skavanker som en såhär gammal lägenhet dras med ;)
”Välisolerat utan drag”, tänker du flytta från UK? :D
 
Bor i en hyresyvåa i en mindre ort i södra Sverige. Uppväxt ute på landet strax utanför och har alltid gillat orten. Flyttade hit efter studenten, bodde här några år, sen tio år på annan ort innan jag flyttade hit igen för två år sedan. Detta är mitt hemma 😍
Allt jag behöver finns här, nära släkt och vänner samt väldigt bra pendlingsmöjligheter.

Trivs jättebra i lägenheten, inte toppmodern och fancy med trivsam och välplanerad i trevligt område med bra grannar, stor fri parkering och eget garage.
Flyttar vi blir det till liten radhuslägenhet, finns några riktigt fina men av förklarliga skäl blir de sällan lediga.
 
Jag har dubbelt boende då jag har svårt för att bestämma mig, vill egentligen bo i Skåne men hittade inte rätt hus här nere så köpte ett jag borde tjäna en slant på när o om jag hittar rätt.
Annars är hemma i Skaraborg,strax utanför en mindre håla vid göta kanal.hus byggt 47 ,ca 150kvm i 2 plan,o ca 7000kvm tomt med div byggnader. Huset är pincip helrenoverat sen jag köpte det -15 o flyttade in hösten 16.
Huset här nere är ca 130kvm i 2 plan + källare en väldigt lagom tomt på 1800kvm med gästhus o garage i en by i mittskåne ,både älskar o hatar bylivet, skällande hundar, skrikande ungar o ett par A traktor marodörer, men har såååååååååå fina grannar.

Så tillsvidare löser jag det med att åka hem när inte öronen orkar med mera eller vädret blir för "skånigt" 🙈
 
Vet inte vad man kallar det där jag bor. Man åker igenom ett litet ställe på landet med lite hus innan man kommer till den lilla hålan som ska föreställa tätorten. Så jag bor i lägenhet i hyreshus på landet. Jag flyttade dit för det var det enda stället där jag fick tag på lägenhet. Det jag gillar är att jag bor extremt billigt och jag slipper bo inne i tätorten. Men jag hatar att bo i lägenhet och jag gillar inte mina grannar. Tyvärr finns det ingen möjlighet för mej att skaffa hus, så jag är fast här. Skulle jag nån gång få möjlighet att skaffa hus så är det ett hus på landet, typ inne i skogen utan några alltför nära grannar som är på önskelistan. Ett större torp skulle åxå funka.
 
Jag känner mig ganska sugen på ett mer lantligt boende, där minimikravet skulle vara att vi hade gång/cykelavstånd till någon slags kollektivtrafik samt någon slags matbutik/minilivs. Den ultimata drömmen är ett hus vid kusten i utkanten av någon liten by. Sambon, som bott i storstan i hela sitt liv, känner sig dock inte riktigt redo för det än så det blir nog att vi mellanlandar i någon slags förort först. Kanske blir lite väl intensivt att flytta direkt från ett av stans mer livliga kvarter med allt vi behöver och lite till inom 1km radie till ett ensamt hus på landet liksom :p
 

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 269
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 667
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp