Vart i Sverige vill vi bo?

Vintern är ofta kort i Skåne. Hösten kan däremot vara jättelång! Men våren kommer mycket tidigare i Skåne än den gör norrut! Vi kan ha 15 grader, blommor överallt osv när de i norr fortfarande har 1 meter snö.
Underbart!

När bruksprovet gick på Flyinge var det väldigt livgivande att se en gnutta vår innan den nått upp till oss i Stockholm. Det gjorde underverk med livsglädjen. Men jag tillhör de som hatar vintern och anser att varje dag med snö är en förstörd dag. Så nu har jag flyttat tillbaka till Stockholms innerstad där det brukar vara mindre snö än i ytterområdena.
 
Av de platser jag bott på är Örnsköldsvik staden med absolut trevligast människor!

Alla var väldigt välkomna, hjälpsamma och omtänksamma om människor i sin närhet och längre bort, oavsett var vi kom.

Ö-vik känns är inte så stort, men har i stortsett allt som en större stad har.
Också en trevlig ridskola.

Jag hade gärna bott kvar om det hade passat med livet i övrigt.
Alltså… nej. Av städerna längs Norrlandskusten så är Övik inte ens topp tre. Det finns definitivt inte i närheten av allt som en större stad har. Övik är närmsta större stad där jag har mitt fritidshus, och logistiken med att få upp allt som inte går att köpa i Övik (MYCKET!!) kan ge en gråa hår. Sen är jag givetvis tacksam att Övik finns, för annars skulle man inte få tag på nånting. Men fick jag ändra en sak med området, så vore det att Övik var lite större. Kan sakna en så enkel sak som ett trevligt fik eller konditori. Eller att det går att köpa kycklinglårfilé i affären.
 
Alltså… nej. Av städerna längs Norrlandskusten så är Övik inte ens topp tre. Det finns definitivt inte i närheten av allt som en större stad har. Övik är närmsta större stad där jag har mitt fritidshus, och logistiken med att få upp allt som inte går att köpa i Övik (MYCKET!!) kan ge en gråa hår. Sen är jag givetvis tacksam att Övik finns, för annars skulle man inte få tag på nånting. Men fick jag ändra en sak med området, så vore det att Övik var lite större. Kan sakna en så enkel sak som ett trevligt fik eller konditori. Eller att det går att köpa kycklinglårfilé i affären.
Jag kunde inte låta bli att kolla efter fik i Övik på Google Maps. Jag beklagar. Det ser faktiskt helt eländigt ut.
 
Alltså… nej. Av städerna längs Norrlandskusten så är Övik inte ens topp tre. Det finns definitivt inte i närheten av allt som en större stad har. Övik är närmsta större stad där jag har mitt fritidshus, och logistiken med att få upp allt som inte går att köpa i Övik (MYCKET!!) kan ge en gråa hår. Sen är jag givetvis tacksam att Övik finns, för annars skulle man inte få tag på nånting. Men fick jag ändra en sak med området, så vore det att Övik var lite större. Kan sakna en så enkel sak som ett trevligt fik eller konditori. Eller att det går att köpa kycklinglårfilé i affären.

Jag kunde inte låta bli att kolla efter fik i Övik på Google Maps. Jag beklagar. Det ser faktiskt helt eländigt ut.
Men vad @Anemone säger är ju att HON trivdes där, och förklarar varför. Det går väl inte att säga emot?

Edit: och alla "större städer" är ju inte Stockholm och Göteborg. Ö-vik ser ut att vara Sveriges 45:e största stad, det finns alltså 44 andra som den kan jämföras med för påståendet att den har allt som en större stad har. T ex Uddevalla och Skövde, de är större. (Uddevalla har för övrigt ingenting medan Skövde i alla fall har Arken Zoo och många tandläkare)
 
Senast ändrad:
Annars har jag en idé om att städerna på norrlandskusten generellt är bra för sin storlek. Jag bygger det dock bara på Sundsvall för ca 40 år sedan och sporadiska besök i Umeå genom livet.
 
Alltså… nej. Av städerna längs Norrlandskusten så är Övik inte ens topp tre. Det finns definitivt inte i närheten av allt som en större stad har. Övik är närmsta större stad där jag har mitt fritidshus, och logistiken med att få upp allt som inte går att köpa i Övik (MYCKET!!) kan ge en gråa hår. Sen är jag givetvis tacksam att Övik finns, för annars skulle man inte få tag på nånting. Men fick jag ändra en sak med området, så vore det att Övik var lite större. Kan sakna en så enkel sak som ett trevligt fik eller konditori. Eller att det går att köpa kycklinglårfilé i affären.
Klart de går att köpa kycklinglårfilé i Ö-vik. :laugh:

När det kommer till caféer är Lundbergs bröd trevligt och väldigt billigt jämfört med större städer.

Sen är ju Ö-vik inte i närheten av vad Umeå är i fråga om kultur, restauranger, shopping med mera. Men bor man i norra Norbotten har man å andra sidan andra referensramar än vad stockholmare har, behöver alltså inte vara ett problem. :)
 
Klart de går att köpa kycklinglårfilé i Ö-vik. :laugh:

När det kommer till caféer är Lundbergs bröd trevligt och väldigt billigt jämfört med större städer.

Sen är ju Ö-vik inte i närheten av vad Umeå är i fråga om kultur, restauranger, shopping med mera. Men bor man i norra Norbotten har man å andra sidan andra referensramar än vad stockholmare har, behöver alltså inte vara ett problem. :)
Det är bara en timme med tåg mellan Ö-vik och Umeå eller 80 min med bil. Så knappast ett problem om man någon gång vill ta del av kultur, restauranger och shopping.

När jag bodde i Stockholm hade jag kollegor som pendlade 60 min enkel väg bara för att ta sig mellan hem och jobb. I det perspektivet är den större staden Umeå inte så långt från Ö-vik. :)
 
Klart de går att köpa kycklinglårfilé i Ö-vik. :laugh:

När det kommer till caféer är Lundbergs bröd trevligt och väldigt billigt jämfört med större städer.

Sen är ju Ö-vik inte i närheten av vad Umeå är i fråga om kultur, restauranger, shopping med mera. Men bor man i norra Norbotten har man å andra sidan andra referensramar än vad stockholmare har, behöver alltså inte vara ett problem. :)
När jag nu ändå har kommit ut som kaféfantast (en ganska kritisk sådan). Lokalen ser trevlig ut, men själva brödet gör det tyvärr inte. Gräddat i Norr ser ut att ha gott bröd! (Det står att det ligger i utkanten av Ö-vik. Men orten är väl liten nog till ytan för att "utkanten" är rätt nära?

Jag får åka till Ö-vik och prova igenom fiken, känner jag! Det är ett viktigt kriterium att det känns socialt bekvämt att sitta och tex ta hand om dagens skörd av jobbmail medan man fikar.
 
När jag nu ändå har kommit ut som kaféfantast (en ganska kritisk sådan). Lokalen ser trevlig ut, men själva brödet gör det tyvärr inte. Gräddat i Norr ser ut att ha gott bröd! (Det står att det ligger i utkanten av Ö-vik. Men orten är väl liten nog till ytan för att "utkanten" är rätt nära?

Jag får åka till Ö-vik och prova igenom fiken, känner jag! Det är ett viktigt kriterium att det känns socialt bekvämt att sitta och tex ta hand om dagens skörd av jobbmail medan man fikar.
Du får komma till Nisses konditori i Ängelholm. Magiska budapest-bakelser dessutom.
 
När jag nu ändå har kommit ut som kaféfantast (en ganska kritisk sådan). Lokalen ser trevlig ut, men själva brödet gör det tyvärr inte. Gräddat i Norr ser ut att ha gott bröd! (Det står att det ligger i utkanten av Ö-vik. Men orten är väl liten nog till ytan för att "utkanten" är rätt nära?

Jag får åka till Ö-vik och prova igenom fiken, känner jag! Det är ett viktigt kriterium att det känns socialt bekvämt att sitta och tex ta hand om dagens skörd av jobbmail medan man fikar.
Gräddat i norr har numera lokal i centrum. Har inte provat det men säkert värt att prova!

Lundbergs bröd är säkert alldeles gott nog för de flesta. Är man extrem fikafantast skulle jag rekommendera Wien istället. :laugh:
 
Sundsvall har inget kulturliv. Mycket tråkig stad generellt.
Bodde där i 25 år och har familjen där. Skulle inte flytta dit igen.
Jag älskar Sundsvall som stad men det var otroligt svårt att komma in i nån gemenskap där. Trodde det berodde på mig men sen träffade jag flera människor som sa att det är knepigt att flytta dit "utifrån" om en inte är student. Den ena sa att hon räddades av att hennes partner är från staden.
 
Jag älskar Sundsvall som stad men det var otroligt svårt att komma in i nån gemenskap där. Trodde det berodde på mig men sen träffade jag flera människor som sa att det är knepigt att flytta dit "utifrån" om en inte är student. Den ena sa att hon räddades av att hennes partner är från staden.
Kan tänka mig det!
Jag är uppvuxen där och har vänner där, men inte så mycket gott att säga om staden ändå.
 
Klart de går att köpa kycklinglårfilé i Ö-vik. :laugh:

När det kommer till caféer är Lundbergs bröd trevligt och väldigt billigt jämfört med större städer.

Sen är ju Ö-vik inte i närheten av vad Umeå är i fråga om kultur, restauranger, shopping med mera. Men bor man i norra Norbotten har man å andra sidan andra referensramar än vad stockholmare har, behöver alltså inte vara ett problem. :)
Lundbergs bröd är ok, men har stängt på helgerna - vilket är när man vill fika. Om du vill fika en lördag, vart går du då? Utöver Waynes och Espresso House.

Och kycklinglårfilé har jag gått bet på ett antal gånger på storcoopen - det finns ibland, men man kan inte bara gå dit och räkna med att det finns. Jag skulle säga att det finns kanske 50% av gångerna, max. Vart handlar du att du får tag på den alltid?
 
Gräddat i norr har numera lokal i centrum. Har inte provat det men säkert värt att prova!

Lundbergs bröd är säkert alldeles gott nog för de flesta. Är man extrem fikafantast skulle jag rekommendera Wien istället. :laugh:
Lundbergs bröd är ok, men inte mer än det. Man behöver definitivt inte åka ända till Wien för att hitta bättre och mysigare fika än man får på Lundbergs.

Jag tycker det är lite komiskt med detta ”Haha, finns ju massor!!” - jag har gått igenom stan med luskam mer eller mindre, och jag önskar verkligen att det fanns mer. Hudiksvall t ex har mycket bättre utbud på ställen.
 
Lundbergs bröd är ok, men inte mer än det. Man behöver definitivt inte åka ända till Wien för att hitta bättre och mysigare fika än man får på Lundbergs.

Jag tycker det är lite komiskt med detta ”Haha, finns ju massor!!” - jag har gått igenom stan med luskam mer eller mindre, och jag önskar verkligen att det fanns mer. Hudiksvall t ex har mycket bättre utbud på ställen.
Är det någon som påstått att det finns massor av fik i Ö-vik?
Näe tänkte väl det. Du läser ju inte ens ordentligt innan du svarar.
 
Och kycklinglårfilé har jag gått bet på ett antal gånger på storcoopen - det finns ibland, men man kan inte bara gå dit och räkna med att det finns. Jag skulle säga att det finns kanske 50% av gångerna, max. Vart handlar du att du får tag på den alltid?
Jag handlar på lite olika ställen när jag är i Ö-vik. Har köpt kycklinglårfilé på stora Coop, men även på lilla Hemköp i Sund. Men det är ju inte Stockholm direkt, tror man det får man väl framförallt skruva lite på sina egna förväntningar.

Bor man i Ö-vik så har man ofta plats för frysbox, många hus med källare/suterräng. Då köper man kyckling till frysen, man måste ju ändå ha nånstans att lägga bär, svamp och viltkött. Det kanske inte ens är ett problem att kycklingen inte fanns på just stora Coop just idag. :D

Tror inte de i Ö-vik upplever sämre livskvalité för att de någon gång inte hittade kycklingslårfile. Det är ingen norrländsk inställning till livet. :)
 
Jamen precis - och finns ingen snö som ljusar upp, är det - mörkt. Mörkt och grått och blött och isigt och..... Skånevintern är gräslig. Riktig norrlandsvinter kan man i alla fall utnyttja; skidor, skoter, skridsko.... Här är det bara en lång väntan. I kallt mörker. Vår, sommar och höst är underbara i Skåne - vintern är hemsk.
Ja, jag är Göteborgare och funderar på om jag inte ska dra mig uppåt i landet för att få nån vinter att tala om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp