Vart i Sverige vill vi bo?

Hm, Järna med omnejd kanske du menar? De är ju ett specialfall.


Jag känner ju mest att jag inte kan bedöma det sociala klimatet riktigt i och med att jag kommer från min uppväxtort, studentstad och sedan Stockholm. Jag har ju inte direkt kollat av olika småorters sociala klimat direkt. Men det har ju också varit mycket inflyttning utifrån till Mälarregionen (där Sörmland ingår) de senaste 20 åren. Så det borde ju vara relativt enkelt att inte ses som en utböling.
Ja precis, men som sagt så är det stor inflyttning, det är ju väldigt smidigt att pendla in till Stockholm också från den trakten, Rejält mycket smidigare än från norra sidan (om man kommer utanför tunnelbanenätet)
 
Slår ett slag för Umeå, (även om Skellefteå egentligen är närmsta stan för mig). Liiite mer utbud av kultur å restaurang iaf xD (nu är jag en okulturerad mupp som ser att beställa hämtpizza som att gå ut så..)
2 större ridskolor i SURF å Hippo, ganska hästtätt överlag, tåget nära till hands.

Skellefte har väl hyfsat oxå, hockeyn är väl bättre...men lillebrorsyndromet är enormt och tycker väl inte att det prias rätt saker. 125k invånare som nästa mål? Jo tjena..

Bodde ett år i Sigtuna, och nog föredrar jag norrländsk vinter alla gånger 😅 mer snö/mindre slask, och de flesta kan köra i snöföre 🙈
 
Slår ett slag för Umeå, (även om Skellefteå egentligen är närmsta stan för mig). Liiite mer utbud av kultur å restaurang iaf xD (nu är jag en okulturerad mupp som ser att beställa hämtpizza som att gå ut så..)
2 större ridskolor i SURF å Hippo, ganska hästtätt överlag, tåget nära till hands.

Skellefte har väl hyfsat oxå, hockeyn är väl bättre...men lillebrorsyndromet är enormt och tycker väl inte att det prias rätt saker. 125k invånare som nästa mål? Jo tjena..

Bodde ett år i Sigtuna, och nog föredrar jag norrländsk vinter alla gånger 😅 mer snö/mindre slask, och de flesta kan köra i snöföre 🙈
Skellefteå har ju förändrats JÄTTEmycket på sistone! Från att (i min barndom) varit en ganska grå stad, präglad av Rönnskärsverken (medan Umeå var en sprittande universitetsstad med mycket ungdom) till en helt annan typ av stad. Det händer mycket med och i Skellefteå nu. Vet inte hur mycket den hemska batterifabriken (som förstört mina gamla tassemarker...:cry: ) präglar staden idag, men pengar har väl flutit in i alla fall. Och det byggs och fixas jättemycket i centrum! Ridskolan är också jättefin och modern, vad jag förstått.
 
Värt att tänka på om man flyttar söderut från norra Norrbotten hur man trivs med rejäla värmeböljor. Jag som bott lite varstans trivs absolut bäst med en ”lagom” sommar på 20-22 grader där man kan vara aktiv och där nattemperaturen dalar. Det får man längs Norrlandskusten. I framtiden kommer extremvädret öka och vi ser hur redan nu hur det påverkar lokalt med värmeböljor, torka och skyfall. Värt att tänka på var man köper hus om man flyttar.

Det är också värt att fundera över hur man kommer känna inför att tappa de ljusa sommarnätterna.

Jag som bott i såväl Skåne som Stockholm landade i att jag ändå vill ha snöiga vintrar, ljusa sommarnätter, behagliga somrar. Grå dystra trista vintrar och värmeböljor är inte för min då det tar udden av det jag uppskattar så mycket med Sverige, vilket är distinkt årstidsvariation och ljusets föränderlighet.

Detta är ju sådant som för en norrbottning är väldigt påtagligt och det ska man tänka på när sörlänningar ger rekommendationer om väder och klimat (de har andra referenspunkter).

Sedan kan man såklart som norrbottning trivas utmärkt i Skåne för det, men det kan finnas omställningar som man inte riktigt är förberedd på och som andra inte riktigt förstår.
 

Något jag reflekterat över med min egen flytt från Skåne till Sörmland färsk är skillnaderna på årstiderna, och ljuset. I Skåne har man vår, sommar, höst och en vinterdag med ev. lite snö. Typ så. Sommaren är lång, min syster berättade om höga temperaturer i veckan, 27-28 grader , tror det var högre dagen efter till och med. Själv drog vi runt med runt 20 där jag bor. Hon har sommar. Folk här säger att vi har sommar.
Mitt misstag förra året var att jag inte var uppmärksam. Vintern var låååång, missade våren, den var sanslöst kort med snö och minusgrader långt fram i månader som i Skåne nästan nosar på sommartemp och är illgröna, för plötsligt var det sommar, sedan blev det vinter igen. Här i Sörmland. De som bor här förstår inte vad jag menar, vi har visst höst och vår, säger de. Absolut, svarar jag, men blinka inte för då missar man det..... :D Jag kommer ju från Skåne där man kan se förvandlingen så tydligt, kommer i steg och varar längre än en blinkning, å andra sidan saknar vi riktig vinter. De år vi har en riktig vinter är det en kall dag! :D Ungefär.

Detta har faktiskt varit jobbigare än jag trodde. Jag VILL ha vinter eftersom jag tycker om vinter, men hösten är favoritårstiden och den saknar jag. Så detta året väljer jag att strunta i att alla säger att det fortfarande är en härlig sommar- det är höst nu här, jag väljer att se alla trädens (gula löv på och runt träden) tecken, kylan i vinden, ljuset, diset, mörkret osv, så att vintern inte kommer från en dag till en annan för att höst-hösten faktiskt är så innerligt kort här. Så, min tanke med inlägget är att fundera över inte bara vad man vill ha av en flytt, utan vad man kan vara utan.

Jag har hört andra säga samma sak. Att fördelen med Skåne är att vår och höst är så långa! Att längre upp i landet är våren alldeles för kort.
 
Också värt att tänka på att södra Sverige saknar en fin årstid - vårvintern!
Eller egentligen saknar de ju alla vinterns olika faser, jag menar midvintern är väsensskild från vårvintern.

I till exempel mälardalen är det oktober, november, november, november, november, november och april (med varierade inslag av snö under det som känns som en evighetslång november).
 
Måste bara fråga...om du menade Västervik men det är autocorrect som gjort om det till Västerås? Tänkte eftersom du räknar upp städer runt Växjö, och hoppet till att plötsligt nämna just Västerås kändes lite ologiskt...😁

Brukar inte heller rätta/fråga om eventuella felskrivningar men får typ tvångstankar om att någon stackare som läser tråden och undviker Västerås men hamnar i Västervik...🤣🤣

Men mest är jag bara nyfiken själv, jag tycker att det är roligt att läsa om andras beskrivningar av städer! Själv har jag inget direkt erfarenhet av varken Västerås eller Västervik.

Jag har viss erfarenhet av både Västerås och Västervik, och väljer Västerås över Västervik alla dagar i veckan!

Betydligt större stad (runt 100.000 fler invånare, har jag för mig) och därmed ett mer varierat utbud av det mesta. Väldigt hästvänligt med Strömsholm så nära, men förmodligen dyrare än Västervik. Lätt och snabbt att ta sig till Stockholm.

Fullt möjligt att @MattiZ avsåg Västerås, men jag ville bara lägga in min input.
 
Luleå har 114 enligt restuarangkartan, på 79128 invånare. 4 i white guide.

Linköping har 166 767 invånare. 3 i white guide.

Även mindre städer kan ha flodvågor och jordskred av restauranger 😁.
Saken är väl att på en sån karta är varje servering (typ sibyllakiosk) en restaurang? Antalet säger ju inte så mycket, det beror ju på kvalitet och variation också.
 
Jag har hört andra säga samma sak. Att fördelen med Skåne är att vår och höst är så långa! Att längre upp i landet är våren alldeles för kort.
Jag håller med, det är andra årstider. Jag har ett hus i västernorrland, och där är vårvinter en riktig årstid. Det där sportlovsvädret med ljus och fågelkvitter, men fortfarande snö. I Stockholm kan det vara någon enstaka dag, inte ett par månader.

Däremot är våren typ en vecka. Snön smälter bort, vår en vecka, och sen sommar.
 
Bortsett från barn/skolor, som jag inte har personlig erfarenhet av eftersom jag varken har eller kommer att få några barn själv. Så tycker jag att orten jag bor på matchar trådstartens beskrivning ganska väl. En tätort som ligger en handfull mil norr om Uppsala. Jag har gångavstånd till ridskola, vårdcentral, apotek, lite större mataffär (Ica Supermarket). En timme med buss in till Uppsala centralstation (30min med tåget). I Uppsala finns det mesta, även om jag åker till Stockholm för vissa saker (från Uppsala går SL-pendeln till Stockholm, om en vill dit). Jag jobbar i stan och upplever att det är restauranger, av olika slag och olika standard, typ överallt i de centrala delarna (och Uppsala har verkligen växt och fortsätter att göra det - själva stan alltså). Och fik. Det finns flera konditorier/bagerier/fik som håller riktigt hög kvalitet. Stor, nybyggd bio. Teater går jag inte på själv, men Uppsala stadsteater verkar ju rulla på.

Jag har ingen häst i dagsläget men förhoppningen är att kunna ha det inom överskådlig tid. Jag har dock haft häst här. Det som jag upplevt som svårt att få tag i är en skicklig, välutbildad hovslagare. Runt Uppsala finns många, men de har så pass mycket att göra i närheten att de inte åker hit (de behöver helt enkelt inte, och det tar ju tid att köra också..). Och skickliga veterinärer som åker ut till stall, utöver Distriktsveterinärerna, så jag känner att jag behöver ha en bil att dra hästsläp med för att ha häst. Men på det hela taget så är kommunen både hästtät och bra att ha häst i.

Mitt intryck är att Uppsala erbjuder ett bra hästliv också. Inte billigt, imo, men bra.

Jag är inte så imponerad av Västerås som stad att besöka, personligen, men dit är det också överkomligt avstånd med bil (lite längre än till Uppsala).
 
I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta.

Vi vill flytta! Men vart vill vi bo? Våra yrken gör att vi kommer hitta jobb i princip överallt (bristyrken). Kom gärna med inputs och förslag på era favoritställen!

Vad vill vi ha?
- lite varmare och ljusare än norra Norrbotten
- en trygg vardag, men närhet (kan vara en timme med bil/tåg) till större stad med kultur, massor av restauranger och allt därtill.
- möjlighet till bra hästliv, bra stall, ridvägar, hagar, bete
- bra skola för barnen
- ett allmänt trevligt socialt klimat
Hudiksvall
 
Jag har hört andra säga samma sak. Att fördelen med Skåne är att vår och höst är så långa! Att längre upp i landet är våren alldeles för kort.
Och hösten! Det går i en blinkning! i våra skånska ögon mätt. För mig var det vinter, vinter, vinter, vinter, för fasen nu är det maj, var är våren-fortfarande vinter- hoppsan sommar. Vad hände? Var är alla vårtecken? Lukterna på våren, alla Moder Naturs vintergrepp som sakta glider ur och släpper fram våren? Här verkar våren bara vara en stenbumlingen på vägen till sommaren. Kroppen hann inte med. Min häst gick på lösdrift när jag bodde i Skåne och käkade gräs året om, det växte ju. Här har det varit snö i evigheter, om än inte som i norröver ändå. Men jämfört med Skåne. Våren är trögstartad här, hösten kommer på så snabbt och är så snabbt över att man inte hinner med där heller.

Jag trodde inte alls detta skulle vara problem för mig eftersom jag gillar vinter och snö. Men nu förstår jag de som säger att tidsomställningarna när vi ställer fram och tillbaka klockan en timme påverkar dem, jag har aldrig påverkats och aldrig förstått hur en sådan sak kan påverka, men jag påverkas ju fysiskt av att inte ha vår och höst som jag är van vid!
 
Jag håller med, det är andra årstider. Jag har ett hus i västernorrland, och där är vårvinter en riktig årstid. Det där sportlovsvädret med ljus och fågelkvitter, men fortfarande snö. I Stockholm kan det vara någon enstaka dag, inte ett par månader.

Däremot är våren typ en vecka. Snön smälter bort, vår en vecka, och sen sommar.
Fruktansvärt, vår och höst förtjänar mer än en vecka!
 
I'm telling you, Luleå har extremt många såna för sin storlek. Kanske beror det på den stora mängden internationella turister, eller turister från länet, men jag misstänker att det snarare har att göra med kulturen. "Lill-Stockholm". Luleåborna vill ha mycket bra mat och mycket kultur, utbudet är oväntat stort sett till befolkningsmängd.

Och många åker på Stockholmsweekends för det där extra, så även jag.

Luleå är ju dock fortfarande vinter och mörker typ 8 månader per år 🙄😆
 
Luleå är ju dock fortfarande vinter och mörker typ 8 månader per år 🙄😆

Det är det definitivt 😂. Det är den enda nackdelen enligt mig, det är extremt kämpigt när snön är lårhög och det är mååånader kvar.

Men jag har svårt att föreställa mig att bo i någon stad längre söderut än typ Umeå, det är väldigt avslappnat häruppe på något sätt. Folk är lite lugnare eller nåt.
 
Jag har viss erfarenhet av både Västerås och Västervik, och väljer Västerås över Västervik alla dagar i veckan!

Betydligt större stad (runt 100.000 fler invånare, har jag för mig) och därmed ett mer varierat utbud av det mesta. Väldigt hästvänligt med Strömsholm så nära, men förmodligen dyrare än Västervik. Lätt och snabbt att ta sig till Stockholm.

Fullt möjligt att @MattiZ avsåg Västerås, men jag ville bara lägga in min input.
Västervik är inget kul.
Vackert, absolut men otrolig avkrok på allt, framförallt hästar. Fick åka till Vimmerby för att ens kunna köpa hästmat.
 
Det är det definitivt 😂. Det är den enda nackdelen enligt mig, det är extremt kämpigt när snön är lårhög och det är mååånader kvar.

Men jag har svårt att föreställa mig att bo i någon stad längre söderut än typ Umeå, det är väldigt avslappnat häruppe på något sätt. Folk är lite lugnare eller nåt.

Jag hade aldrig stått ut, tyckte vintern var 💩 här sist och då var det inte ens i närheten av lika illa som Norrland.
Tycker det är väldigt chill där jag bor med 😄
 
Det är det definitivt 😂. Det är den enda nackdelen enligt mig, det är extremt kämpigt när snön är lårhög och det är mååånader kvar.

Men jag har svårt att föreställa mig att bo i någon stad längre söderut än typ Umeå, det är väldigt avslappnat häruppe på något sätt. Folk är lite lugnare eller nåt.
Jag tycker nog att folk är lugna och att det är väldigt avslappnat och chosefritt här i glesare delar/mindre städer i Götaland/östra Svealand också.

Det blir liksom en bra mix: boendeorten med vardagsservice är lugn, trygg och "enkel".

Men en kortare resa, halvtimme/timme bort, så finns det puls och utbud av vad-det-nu-önskas.

Så man kan enkelt åka och få utlopp för lusten att frottera sig med aktiviteter, shopping, kultur, museum, och så kan man lämna det bakom sig, och åka hem till lugn och ro igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp