Något jag reflekterat över med min egen flytt från Skåne till Sörmland färsk är skillnaderna på årstiderna, och ljuset. I Skåne har man vår, sommar, höst och en vinterdag med ev. lite snö. Typ så. Sommaren är lång, min syster berättade om höga temperaturer i veckan, 27-28 grader , tror det var högre dagen efter till och med. Själv drog vi runt med runt 20 där jag bor. Hon har sommar. Folk här säger att vi har sommar.
Mitt misstag förra året var att jag inte var uppmärksam. Vintern var låååång, missade våren, den var sanslöst kort med snö och minusgrader långt fram i månader som i Skåne nästan nosar på sommartemp och är illgröna, för plötsligt var det sommar, sedan blev det vinter igen. Här i Sörmland. De som bor här förstår inte vad jag menar, vi har visst höst och vår, säger de. Absolut, svarar jag, men blinka inte för då missar man det.....
Jag kommer ju från Skåne där man kan se förvandlingen så tydligt, kommer i steg och varar längre än en blinkning, å andra sidan saknar vi riktig vinter. De år vi har en riktig vinter är det en kall dag!
Ungefär.
Detta har faktiskt varit jobbigare än jag trodde. Jag VILL ha vinter eftersom jag tycker om vinter, men hösten är favoritårstiden och den saknar jag. Så detta året väljer jag att strunta i att alla säger att det fortfarande är en härlig sommar- det är höst nu här, jag väljer att se alla trädens (gula löv på och runt träden) tecken, kylan i vinden, ljuset, diset, mörkret osv, så att vintern inte kommer från en dag till en annan för att höst-hösten faktiskt är så innerligt kort här. Så, min tanke med inlägget är att fundera över inte bara vad man vill ha av en flytt, utan vad man kan vara utan.