Vart i Sverige vill vi bo?

En grej att tänka på är väl hur du vill ha klimatet? Det mesta är ju varmare och ljusare än där du bor nu, men det är ju stor skillnad på vintrarna i Dalarna och Skåne, t.ex. uppskattar du snösäkra vintrar är det väl inte helt optimalt söder om Dalarna, men om några månaders slask och lera inte bekommer dig så länge det är varmare och längre sommarhalvår är det ju vettigare längre söderut.

Jag bodde i Stockholmsområdet innan jag flyttade till Dalarna och har hatat vintern tidigare, tills jag flyttade hit. Här är det i regel snö på backen från november till mars, som också lyser upp, medan det i Stockholm var lera, slask och is och totalt mörker under den tidsperioden istället för att den snön som kom snabbt smälte bort. Så det kan ju vara nåt att ha med sig bara, om man nu är ute efter ljus.

Annars undrar jag som flera andra vad du räknar som stor stad med mycket kultur och restauranger, för såna tänker jag att vi har rätt få av i Sverige. Men om du bara tänker närhet till en stad där det finns någorlunda vettigt restaurangutbud och sker lite spelningar och liknande ibland så finns det ju lite mer att välja på.
 
Min tanke kring kultur och mat är att man lätt blir blind.

Det finns gott omplatser där kulturutbudet ärotroligt bra, restaurangerna serverar fine dining samtidigt som naturupplevelser finns runt knuten.

Tjatade hit kansliet på en riksorganisation inom kultur. De var svårflörtade eftersom de innerst inne trodde att allt utanför storstad var låg klass, provinsiellt och ointressant. Guidade dem i halvannan timme och efteråt fikade vi. De sa att de inte kunnat föreställa sig det som jag visat.

Jag har ca en timme till ett gäng större städer och utbudet där. Men behöver inte så ofta åka dit för att få världsklass..
 
Jag har landat i att där jag bor nu, Halland, är en väldigt trevlig region med många fördelar. Jag bor fullkomligt lantligt, har en knapp halvtimme till jobbet med bil, en timme till Göteborg med hela sitt utbud, två timmar till Malmö och ytterligare bara en liten stund till Köpenhamn. Gott om bra miljö för hästliv, naturliv och en massa andra intressen. Står man ut med kanske en halvtimme i bil till jobbet så är bostadspriserna (läs: inåt landet) klart attraktiva. Socialt? På de ställen jag bott har det varit lätt att känna sig hemma och överlag en inbjudande och trevlig anda. Det finns faktiskt ingen annanstans i Sverige där jag hellre skulle bo.
du får gärna berätta var du bor eller iallafall områden som har gott och rykte o ställen med sämre...och såklart o du vet om bra stall.. PMa om du inte vill skriva ut.
 
Min tanke kring kultur och mat är att man lätt blir blind.

Det finns gott omplatser där kulturutbudet ärotroligt bra, restaurangerna serverar fine dining samtidigt som naturupplevelser finns runt knuten.

Tjatade hit kansliet på en riksorganisation inom kultur. De var svårflörtade eftersom de innerst inne trodde att allt utanför storstad var låg klass, provinsiellt och ointressant. Guidade dem i halvannan timme och efteråt fikade vi. De sa att de inte kunnat föreställa sig det som jag visat.

Jag har ca en timme till ett gäng större städer och utbudet där. Men behöver inte så ofta åka dit för att få världsklass..

Precis, Luleå har nästan märkligt hög densitet på fine dining restauranger. 80k invånare i kommunen.

Snäppet bättre kulturutbud har dock Umeå, 135k i kommunen. Tätorten är Sveriges 13:e största.

Skulle jag vilja bo nära större utbud är det Sthlm eller Gbg som gäller för mig, men dom är små fjärtstäder jämfört med storstäderna i mer befolkningstäta europeiska länderna.
 
Båda har väl iofs nackdelen att de inte uppfyller önskemålet om en stad med massor av restauranger/kultur på en timmes håll?

Jag tänker att utmaningen är väl att kombinera storstad med hästliv. Men Skåne kanske?
En snabb koll visar att Växjö exempelvis har en teater och ett konserthus med en hel del evenemang under hösten, bl a Jonatan Unge och klassisk musik. Det finns även en konsthall och flera bra restauranger, t ex PM och vänner.
 
En snabb koll visar att Växjö exempelvis har en teater och ett konserthus med en hel del evenemang under hösten, bl a Jonatan Unge och klassisk musik. Det finns även en konsthall och flera bra restauranger, t ex PM och vänner.

Till och med Grängesberg, som inte med bästa vilja i världen kan kallas för ens en "pytteliten stad", har ett konstert- och kulturhus där det ser ut att hända en del :D

Jag menar alltså inte att förminska varken Växjö eller förekomsten av konserthus, vad jag menar är snarare att ett levande kulturliv kan finnas även på små orter :) En hel del riktigt bra restauranger ligger också långt från storstäderna.

Vill man bo nära en stor stad ska man naturligtvis göra det, men är det tillgång till kultur och bra mat man är ute efter kan det vara värt att även titta på andra områden, tror jag.
 
Till och med Grängesberg, som inte med bästa vilja i världen kan kallas för ens en "pytteliten stad", har ett konstert- och kulturhus där det ser ut att hända en del :D

Jag menar alltså inte att förminska varken Växjö eller förekomsten av konserthus, vad jag menar är snarare att ett levande kulturliv kan finnas även på små orter :) En hel del riktigt bra restauranger ligger också långt från storstäderna.

Vill man bo nära en stor stad ska man naturligtvis göra det, men är det tillgång till kultur och bra mat man är ute efter kan det vara värt att även titta på andra områden, tror jag.
Många av Sveriges lite mindre städer/orter kan, precis som du säger, ha bra stuns i kulturlivet, och faktiskt ha en eller annan bra restaurang.
Det som kanske inte finns, är "allt", alltså alla sorters/former av kultur, samtidigt så att säga, utan det blir lite mer utspritt över tid. Även restauranger, det finns några okej halvbra, och kanske någon lite bättre i närheten

TS:

Även mindre orter har "något av något", i södra halvan av Sverige, så duggar orterna/småstäderna tätt, så även om "närmsta tätort/stad" inte råkar ha det man söker, så finns det i nästa ort/stad, som bara ligger några få mil bort...
 
Till och med Grängesberg, som inte med bästa vilja i världen kan kallas för ens en "pytteliten stad", har ett konstert- och kulturhus där det ser ut att hända en del :D

Jag menar alltså inte att förminska varken Växjö eller förekomsten av konserthus, vad jag menar är snarare att ett levande kulturliv kan finnas även på små orter :) En hel del riktigt bra restauranger ligger också långt från storstäderna.

Vill man bo nära en stor stad ska man naturligtvis göra det, men är det tillgång till kultur och bra mat man är ute efter kan det vara värt att även titta på andra områden, tror jag.
Ja verkligen, en kompis har ”fritidshus” i en liten liten by 1,5 h med bil från Göteborg där kulturlivet blomstrar, det finns en bra restaurang med utskänkningstillstånd och så mycket aktiviteter för stora och små att det inte går att ha koll när man bara är där
Ibland :) Finns flera såna orter runtom i västra Götaland och Dalsland som jag har bäst koll på. Men att bo där blir ju mer intimt och jag hade nog valt bort det.
 
Senast ändrad:
I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta.

Vi vill flytta! Men vart vill vi bo? Våra yrken gör att vi kommer hitta jobb i princip överallt (bristyrken). Kom gärna med inputs och förslag på era favoritställen!

Vad vill vi ha?
- lite varmare och ljusare än norra Norrbotten
- en trygg vardag, men närhet (kan vara en timme med bil/tåg) till större stad med kultur, massor av restauranger och allt därtill.
- möjlighet till bra hästliv, bra stall, ridvägar, hagar, bete
- bra skola för barnen
- ett allmänt trevligt socialt klimat
Jag trivdes de år jag bodde i Norrköping (hade häst då). Hade gärna flyttat tillbaka nu när jag har familj, men den som lever får se :).
 
Jag växte upp i ett mindre samhälle Södermanland och har såhär i efterhand förstått att jag hade orimligt bra tillgång till bra tränare, fina ridvägar, hagmark och väldigt tryggt. Dessutom så är man aldrig mer än 40 min från en mellanstor stad (typ Nyköping, Katrineholm, Eskilstuna etc) eller ca 1 h tågfärd till Stockholm.

Det social klimatet är en annan fråga, men jag undrar om det skiljer sig oavsett var man är i Sverige i mindre orter?
Jag har både släkt och en del vänner i nordöstra Sörmland och just där finns ju en (liten) polarisering med antroposofin vs andra. Men jag upplever människor och samhället som trevligt och de vänner som flyttat dit utan att vara därifrån har haft lätt att engagera sig i saker. Där jag är uppväxt norr om stan skilde det sig mellan socknarna (inom samma kommun) hur lätt det var att inte ses som utböling :)
 
Socialt klimat vete fan, det är trots allt Sverige 🙄😆
Jag bor I ett villasamhälle i Östergötland, trevligt lugnt med naturen in på knuten. Finns allt man behöver inom gångavstånd, vc, tandläkare, bibliotek osv. Väldigt bra kommunikationer, pendeltåg och E4:an, snabbt och smidigt att ta sig till flera större städer.
Hästlivet är super! Är extremt hästtätt med allt från små privatstall till stora anläggningar. Jättebra träning och tävlingsmöjligheter, flera kliniker och väldigt bra privata veterinärer.
Det är den största anledningen till att jag bor här, bäst för häst och samtidigt nära jobbet.
Alla hälsar när man är ute och går eller rider, det är socialt nog för mig 😄
Tror jag förstår ungefär var du bor, och jag håller med om att det måste vara optimalt ur hästsynpunkt att bo typ där. Jag har nog för svårt att bo i inlandet för att kunna bo på schlätta men trivdes ypperligt i Östergötland på många sätt (och bodde närmare Östersjön :))
 
I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta.

Vi vill flytta! Men vart vill vi bo? Våra yrken gör att vi kommer hitta jobb i princip överallt (bristyrken). Kom gärna med inputs och förslag på era favoritställen!

Vad vill vi ha?
- lite varmare och ljusare än norra Norrbotten
- en trygg vardag, men närhet (kan vara en timme med bil/tåg) till större stad med kultur, massor av restauranger och allt därtill.
- möjlighet till bra hästliv, bra stall, ridvägar, hagar, bete
- bra skola för barnen
- ett allmänt trevligt socialt klimat
Större stad med massor av restauranger. Sådana finns det väl tre av i Sverige, så då är urvalet rejält beskuret.
 
Jag har både släkt och en del vänner i nordöstra Sörmland och just där finns ju en (liten) polarisering med antroposofin vs andra. Men jag upplever människor och samhället som trevligt och de vänner som flyttat dit utan att vara därifrån har haft lätt att engagera sig i saker. Där jag är uppväxt norr om stan skilde det sig mellan socknarna (inom samma kommun) hur lätt det var att inte ses som utböling :)
Hm, Järna med omnejd kanske du menar? De är ju ett specialfall.


Jag känner ju mest att jag inte kan bedöma det sociala klimatet riktigt i och med att jag kommer från min uppväxtort, studentstad och sedan Stockholm. Jag har ju inte direkt kollat av olika småorters sociala klimat direkt. Men det har ju också varit mycket inflyttning utifrån till Mälarregionen (där Sörmland ingår) de senaste 20 åren. Så det borde ju vara relativt enkelt att inte ses som en utböling.
 
Ja, det var det där med massor av restauranger. Det är ändå inte supervanligt i små städer (tänker mig att de allra enklaste take away inte räknas in).

Ja, men vad är massor? Luleå har 4 i White Guide och kanske 20 till av bra kvalitét (typ Bastard Burgers, Kazuko, Odod, Iraj mfl), och sjukt många enklare ställen (av någon märklig anledning har vi 4 Korvgubben 😂), men det finns ju såklart mer i ännu större städer.

Men Pajala har ju typ... Inte mycket. Nu vet vi ju inte vars i Norra Norrbotten TS är ifrån dock, så lite svårt att veta vad "större" och "massor" egentligen betyder.
 
En snabb koll visar att Växjö exempelvis har en teater och ett konserthus med en hel del evenemang under hösten, bl a Jonatan Unge och klassisk musik. Det finns även en konsthall och flera bra restauranger, t ex PM och vänner.
Men massor av restauranger? Och teatern verkar ju nedlagd. Finns ingen ensemble, utan det är ett hus som går att hyra för konferenser och föreläsningar.
 
Men massor av restauranger? Och teatern verkar ju nedlagd. Finns ingen ensemble, utan det är ett hus som går att hyra för konferenser och föreläsningar.
Ja jag skulle säga massor. Du kanske jämför med Stockholm? Då har inga städer massor av restauranger.

Det räknas som kultur även om det inte finns någon fast ensemble.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp