Vart i Sverige vill vi bo?

Men massor av restauranger? Och teatern verkar ju nedlagd. Finns ingen ensemble, utan det är ett hus som går att hyra för konferenser och föreläsningar.
82 varav en med Michelinstjärna. Massor blir relativt för det är mindre än exempelvis Linköping och Norrköping, och mycket mindre än storstäderna - men ändå något helt annat än de små orterna med två pizzerior och ett cafe.

(Kulturutbudet är en mer distinkt avgrund, eftersom så mycket av kulturpengarna går rakt in i huvudstaden - trots att de har väldigt bra möjligheter att finansiera sig själva.)
 
Alltså Växsjö är fint och så, men vädermässigt vill man ju inte bo där. Det regnar mer, snöar mer, är mindre sol och allmänt tråkigt. Tror de hade rekord ngn vinter på typ 3 soltimmar totalt under november + december månad.

Jag hade valt Kalmar över Växsjö. Jag hade valt Jönköping över Växsjö. Och typ alla andra städer också. Möjligtvis inte Västerås för det är en ganska tråkig stad också.

Men visst går det att bo där 😄 det är ju en smak sak också. Resturangerna jag besökt har varit mkt bra och de finns ju lite att göra, så helt ok utbud. 👍
 
Alltså Växsjö är fint och så, men vädermässigt vill man ju inte bo där. Det regnar mer, snöar mer, är mindre sol och allmänt tråkigt. Tror de hade rekord ngn vinter på typ 3 soltimmar totalt under november + december månad.

Jag hade valt Kalmar över Växsjö. Jag hade valt Jönköping över Växsjö. Och typ alla andra städer också. Möjligtvis inte Västerås för det är en ganska tråkig stad också.

Men visst går det att bo där 😄 det är ju en smak sak också. Resturangerna jag besökt har varit mkt bra och de finns ju lite att göra, så helt ok utbud. 👍
Men Växjö då? ;)

(Kunde inte låta bli när det var tre förekomster av samma felstavning)
 
Jag har bott i Visby, Uppsala och Linköping. Tycker alla tre håller måttet när det gäller häst, restauranger och kultur. Prismässigt ligger städerna ganska lika också. Hade jag kunnat välja hade jag bott kvar i Visby, men tyvärr jobbar jag i en bransch där det är svårt att få jobb i en sån liten stad.
 
Beror som sagt på vad man jämför med, Linköping tex har en jävla massa restauranger jämfört med valfri stad i Norrbotten 😄
Min första reaktion på "massor av restauranger" var som en känsla av en tsunami av restauranger! Oräkneliga mängder! Typ, jag har aldrig sett MASSOR av restauranger!

Massor av dyra och snajdiga restauranger, tolkade jag däremot inte in.
 
Min första reaktion på "massor av restauranger" var som en känsla av en tsunami av restauranger! Oräkneliga mängder! Typ, jag har aldrig sett MASSOR av restauranger!

Massor av dyra och snajdiga restauranger, tolkade jag däremot inte in.
I Linköping känns det nästan så kring Ågatan och Stora Torget, eftersom det är så koncentrerat och sen finns ingenting. Så trots väldigt många restauranger (och nästan inget annat) just där är det verkligen inte storstadskänsla i övrigt. Den delen går man igenom på 3 minuter :-)
 
Egentligen kan ju alla önskemål tänkas bli tillfredsställda av att flytta till Umeå eller Sundsvall. Eller en mindre norrländsk stad beroende på vad massor av restauranger och kultur är.

Man måste inte flytta så långt som 150 mil. Om det inte är en snöfattigt vinter som efterfrågas, men det är ju en smaksak om det verkligen är bättre.

Jag har bott både i Umeå, Stockholm och Skåne. Just vintern är ju absolut bäst i Västerbotten. Tycker jag. Det är hösten och våren som vinner i Skåne. Stockholm vinner bara i fråga om arbetsmarknad och kultur, är inte det viktigt ska man hålla sig på ett bra avstånd från Stockholm och ha en annan stad som sin stad (tycker jag).
 
82 varav en med Michelinstjärna. Massor blir relativt för det är mindre än exempelvis Linköping och Norrköping, och mycket mindre än storstäderna - men ändå något helt annat än de små orterna med två pizzerior och ett cafe.

(Kulturutbudet är en mer distinkt avgrund, eftersom så mycket av kulturpengarna går rakt in i huvudstaden - trots att de har väldigt bra möjligheter att finansiera sig själva.)
Fast i en sån siffra lär väl även pizzerior och andra snabbmatsrestauranger räknas in? Tänker att typen av utbud lär vara viktigare än antalet.
 
Ja jag skulle säga massor. Du kanske jämför med Stockholm? Då har inga städer massor av restauranger.

Det räknas som kultur även om det inte finns någon fast ensemble.
Ingen fast ensemble leder ju till att det inte blir så mycket teater på teatern, så att säga. Om man vill gå på teater så går inte det, för det finns ingen teater att se. Det räcker inte att det finns en teaterbyggnad för att det ska finnas ett kulturutbud, så att säga.

Sen kan man ju bredda kulturbegreppet, men med ett brett kulturbegrepp, typ att en föreläsning är kultur, så finns det ju överallt. Då behöver man inte flytta i första läget.
 
I Linköping känns det nästan så kring Ågatan och Stora Torget, eftersom det är så koncentrerat och sen finns ingenting. Så trots väldigt många restauranger (och nästan inget annat) just där är det verkligen inte storstadskänsla i övrigt. Den delen går man igenom på 3 minuter :-)
Så har Karlstad det också, och det är helt fantastiskt. Man behöver liksom bara bestämma ”vi går ut och äter”, inte vart, för det kan man bestämma när man tar rundan längs alla restauranger (som dessutom alla har uteservering, en stor andel inglasade).
 
Fast i en sån siffra lär väl även pizzerior och andra snabbmatsrestauranger räknas in? Tänker att typen av utbud lär vara viktigare än antalet.
Jag tror att när man kommer upp i hundra i city - så ger de stora talen att sammansättningen är ungefär som i storstäderna. Även om sushi, burgare och pizza är ganska dominanta.

(Men sen är det ändå skillnad, för i storstäderna får riktigt smala koncept från olika delar av världen också plats - i mindre städer får man vara glad om det finns enstaka såna koncept)
 
I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta.

Vi vill flytta! Men vart vill vi bo? Våra yrken gör att vi kommer hitta jobb i princip överallt (bristyrken). Kom gärna med inputs och förslag på era favoritställen!

Vad vill vi ha?
- lite varmare och ljusare än norra Norrbotten
- en trygg vardag, men närhet (kan vara en timme med bil/tåg) till större stad med kultur, massor av restauranger och allt därtill.
- möjlighet till bra hästliv, bra stall, ridvägar, hagar, bete
- bra skola för barnen
- ett allmänt trevligt socialt klimat
jag tänker mig att om man är van vid norrlandsvintrar men vill ha det ljusare så är risken att man blir väldigt besviken om man kommer för långt söder ut där vi inte har nån direkt snö att tala om.
Jag upplever att få saker är mörkare än vintern i Göteborg, det är novembergrått ända fram till mars. Jag överväger ibland att flytta norrut bara för att få snö och därmed ljusare vintrar!
 
Luleå har 114 enligt restuarangkartan, på 79128 invånare. 4 i white guide.

Linköping har 166 767 invånare. 3 i white guide.

Även mindre städer kan ha flodvågor och jordskred av restauranger 😁.
Någon gång när jag letade efter restauranger med hjälp av Google Maps, kom tex även McDonalds upp.

Om jag skulle ge mig ut i verkligheten för att räkna restauranger, skulle jag inte räkna hamburgerkedjorna, och inte heller typiska kedjor som tex Chop chop, Bröderna, Jensens Bøfhus etc.

Massor av restauranger, som inte är av den typen, är ett riktigt rikt och varierat utbud. (Som man bara kan drömma om.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp