Vart i Sverige vill vi bo?

Jag handlar på lite olika ställen när jag är i Ö-vik. Har köpt kycklinglårfilé på stora Coop, men även på lilla Hemköp i Sund. Men det är ju inte Stockholm direkt, tror man det får man väl framförallt skruva lite på sina egna förväntningar.

Bor man i Ö-vik så har man ofta plats för frysbox, många hus med källare/suterräng. Då köper man kyckling till frysen, man måste ju ändå ha nånstans att lägga bär, svamp och viltkött. Det kanske inte ens är ett problem att kycklingen inte fanns på just stora Coop just idag. :D

Tror inte de i Ö-vik upplever sämre livskvalité för att de någon gång inte hittade kycklingslårfile. Det är ingen norrländsk inställning till livet. :)
Det är inte sämre livskvalitet, det är bara irriterande att behöva frysbunkra en så vanlig vara som kycklinglårfilé. Och i större städer behöver man inte det, man kan lita på att det finns i affären. Bodde man där skulle jag tycka det var rätt irriterande i längden att behöva frysbunkra vanliga varor. Det är inte livskvalitet att leva ur en frysbox. I Sundsvall t ex har matbutikerna ett helt annat sortiment. I Hudik också. Så om jag skulle välja en stad längs norrlandskusten att ha i närheten, så inte vore det Övik.

En norrländsk inställning till livet skulle jag säga är att äta fläsk-å-potatis dag ut och dag in. Och sill ibland. För det finns alltid i affären! 😁
 
Det är inte sämre livskvalitet, det är bara irriterande att behöva frysbunkra en så vanlig vara som kycklinglårfilé. Och i större städer behöver man inte det, man kan lita på att det finns i affären. Bodde man där skulle jag tycka det var rätt irriterande i längden att behöva frysbunkra vanliga varor. Det är inte livskvalitet att leva ur en frysbox. I Sundsvall t ex har matbutikerna ett helt annat sortiment. I Hudik också. Så om jag skulle välja en stad längs norrlandskusten att ha i närheten, så inte vore det Övik.
Alla passar nog inte för att bo utanför Stockholm och det är helt okej. :D
 
Lundbergs bröd är ok, men har stängt på helgerna - vilket är när man vill fika. Om du vill fika en lördag, vart går du då? Utöver Waynes och Espresso House.
Gräddat i norr kanske?

Vet inte varför du ser mig som en ambassadör för Ö-vik? Jag tycker Umeå är en mycket trevligare stad men Ö-vik har vissa fördelar, inte minst är bostadspriserna väldigt tilltalande, liksom naturen.

I övrigt är det väl en fråga om vad man söker? TS är från norra Norbotten och du stockholmare så ni kanske har olika uppfattningar om saker och ting… vad vet jag.
 
Jag hade nog också blivit lite matt om inte färsk kycklinglårfilé fanns att köpa men Ica Kvantum i Övik har i alla fall 2 märken att välja på idag.
Dåså! Jag har aldrig gått bet på kycklinglårfilé i Ö-vik men om @Mabuse gjort det så får man väl utgå från att man kan ha lite otur och kanske ha ett paket i frysen tänker jag.

Å andra sidan är det kort mellan stora Coop och kvantum så går man bet på Coop kanske kvantum har? Annars finns ju Willys i närheten. Jag har alltid hittat på första försöket så vet inte hur mycket hängslen och livrem man behöver ha när stora Coop inte levererar.
 
När de gäller kött finns det nog inte en livsmedelsbutik i Sverige som slår en rejäl frysbox och ett bra kontaktnät av jägare och bönder, åtminstone inte om man ställer krav på djurhållningen. När jag bodde i Uppsala var det hopplöst att få tag på kött och chark - jag fick förlita mig på just en extra frys och leveranser från mina kontakter norr om Dalälven.

Färskvaror däremot kräver ju ett större kundunderlag för att finnas i vettigt utbud.
 
Ja, jag är Göteborgare och funderar på om jag inte ska dra mig uppåt i landet för att få nån vinter att tala om.
Jag har ibland tänkt tanken på inte en sommarstuga men en VINTERstuga nånstans norrut. Jag bor gärna sommartid i Skåne men hade gärna haft ordentlig vinter att njuta av - nu när jag inte kan skippa vintern helt (gå i ide vore ju förfärligt slöseri med levnadstid!).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp