Vart i Sverige vill vi bo?

Någon gång när jag letade efter restauranger med hjälp av Google Maps, kom tex även McDonalds upp.

Om jag skulle ge mig ut i verkligheten för att räkna restauranger, skulle jag inte räkna hamburgerkedjorna, och inte heller typiska kedjor som tex Chop chop, Bröderna, Jensens Bøfhus etc.

Massor av restauranger, som inte är av den typen, är ett riktigt rikt och varierat utbud. (Som man bara kan drömma om.)
Jensens Böfhus finns dock bara 5 kvar av och bara en av dem är utanför de 3 storstäderna. Men jag hänger med på vad du menar, däremot brukar de ”restaurangerna” inte så ofta ligga i stadskärnan utanför stora städerna. McDonalds har till exempel gett upp i princip alla stadskärnor.

Jensens har för övrigt blivit mer av ett överklasskoncept här numer, med förrätter för 200 kronor och en enkel caesarsallad för 299 kr. Och halvdan öl för över hundralappen. Men samma nivå av ”matlagning”
 
Senast ändrad:
Jensens Böfhus finns dock bara 5 kvar av och bara en av dem är utanför de 3 storstäderna. Men jag hänger med på vad du menar, däremot brukar de ”restaurangerna” inte så ofta ligga i stadskärnan utanför stora städerna. McDonalds har till exempel gett upp i princip alla stadskärnor.
Ja, det tror jag också. Jag nämnde sådana som jag kom på namnet på, på rak arm. De många nästan identiskt lika pizzeriorna och thaiställena räknar jag också gärna bort, men de är väl oftast inte kedjor. Tror jag. (Och det syns inte alltid utifrån hur bra/tråkiga de är.) men typ Vapiano och någon pizzakedja som heter Domino (?) ingår också.

Hade ts efterfrågat massor av fik, hade jag motsvarande räknat bort kafékedjorna som tex Espresso House. Och de där mackorna, Subway.
 
Någon gång när jag letade efter restauranger med hjälp av Google Maps, kom tex även McDonalds upp.

Om jag skulle ge mig ut i verkligheten för att räkna restauranger, skulle jag inte räkna hamburgerkedjorna, och inte heller typiska kedjor som tex Chop chop, Bröderna, Jensens Bøfhus etc.

Massor av restauranger, som inte är av den typen, är ett riktigt rikt och varierat utbud. (Som man bara kan drömma om.)

Ja hundratals "finare" finns ju bara i Stockholm, och det är nästan en för liten stad det med.

Men vill man kunna äta bra och varierat någon-några ggr per månad räcker Luleå bra. Det finns till och med etiopiskt.

Det beror ju på vad TS menade med massor och större. Hur ofta man vill/har råd att äta ute och vilken sorts kultur man vill se, om man är ok med att hoppa på ett tåg/flyg.

Personligen den här hösten blir det för oss Umeå (precis kommit hem, metal), Luleå (punk, bla Lastkaj14), Stockholm (Fuzzfest). Orkar inte mer än så, nästan 1/månad 😅. Jag går inte på teater eller klassiskt, men mormor har abbonemang på klassisk musik på Kulturens Hus.
 
Alltså Växsjö är fint och så, men vädermässigt vill man ju inte bo där. Det regnar mer, snöar mer, är mindre sol och allmänt tråkigt. Tror de hade rekord ngn vinter på typ 3 soltimmar totalt under november + december månad.

Jag hade valt Kalmar över Växsjö. Jag hade valt Jönköping över Växsjö. Och typ alla andra städer också. Möjligtvis inte Västerås för det är en ganska tråkig stad också.

Men visst går det att bo där 😄 det är ju en smak sak också. Resturangerna jag besökt har varit mkt bra och de finns ju lite att göra, så helt ok utbud. 👍
Kommer från Norrbotten och vintern i Växjö var hemsk. De frågade om jag inte tyckte det var skönt med mer ljus? Det var aldrig ljust! 0-gradigt ned moln i trädhöjd. På hela december hade vi 20 min sol. Då föredrar jag en vinter med snö alla gånger.
Men- det beror förstås på vad man föredrar.
 
Ja hundratals "finare" finns ju bara i Stockholm, och det är nästan en för liten stad det med.

Men vill man kunna äta bra och varierat någon-några ggr per månad räcker Luleå bra. Det finns till och med etiopiskt.

Det beror ju på vad TS menade med massor och större. Hur ofta man vill/har råd att äta ute och vilken sorts kultur man vill se, om man är ok med att hoppa på ett tåg/flyg.

Personligen den här hösten blir det för oss Umeå (precis kommit hem, metal), Luleå (punk, bla Lastkaj14), Stockholm (Fuzzfest). Orkar inte mer än så, nästan 1/månad 😅.
Jag menar inte "fina" i första hand, men åtminstone något personliga (om det är ett fik, tänk egna bullar, inte industribullar).
 
Ja hundratals "finare" finns ju bara i Stockholm, och det är nästan en för liten stad det med.

Men vill man kunna äta bra och varierat någon-några ggr per månad räcker Luleå bra. Det finns till och med etiopiskt.

Det beror ju på vad TS menade med massor och större. Hur ofta man vill/har råd att äta ute och vilken sorts kultur man vill se, om man är ok med att hoppa på ett tåg/flyg.

Personligen den här hösten blir det för oss Umeå (precis kommit hem, metal), Luleå (punk, bla Lastkaj14), Stockholm (Fuzzfest). Orkar inte mer än så, nästan 1/månad 😅. Jag går inte på teater eller klassiskt, men mormor har abbonemang på klassisk musik på Kulturens Hus.
För att inte tala om högkulturhockey (jaja, åtminstone två gånger om året kommer riktiga hockeyspelare på besök även i Luleå) där står huvudstaden helt utan högstaligelag….
 
Luleå har 114 enligt restuarangkartan, på 79128 invånare. 4 i white guide.

Linköping har 166 767 invånare. 3 i white guide.

Även mindre städer kan ha flodvågor och jordskred av restauranger 😁.
Umeå är också en bra restaurangstad och många riktiga pärlor till restauranger ligger ju faktisk lite isolerat till, men överlever just genom att vara så unika och kvalitativa.

Att driva restaurang är ju lätt i en större stad jämfört med till exempel Virisen (white guide restaurang som ligger ödsligt mellan Kittelfjäll och Tärnaby).

Men jag är en sådan som bara behöver några RIKTIGT bra restauranger, inte massor och ett överflöd.

Stockholms restaurangliv har aldrig imponerat på mig, finns inget genuint i Stockholm. Umeå är då mycket bättre!
 
Jag menar inte "fina" i första hand, men åtminstone något personliga (om det är ett fik, tänk egna bullar, inte industribullar).

I'm telling you, Luleå har extremt många såna för sin storlek. Kanske beror det på den stora mängden internationella turister, eller turister från länet, men jag misstänker att det snarare har att göra med kulturen. "Lill-Stockholm". Luleåborna vill ha mycket bra mat och mycket kultur, utbudet är oväntat stort sett till befolkningsmängd.

Och många åker på Stockholmsweekends för det där extra, så även jag.
 
Luleå har 114 enligt restuarangkartan, på 79128 invånare. 4 i white guide.

Linköping har 166 767 invånare. 3 i white guide.

Även mindre städer kan ha flodvågor och jordskred av restauranger 😁.
Är tveksam till hur mycket white guide säger. Kollade i min grannby, 6 stycken restauranger är med och det är bara 1-2 jag skulle kalla riktigt bra. Nu hade visserligen två av de i Luleå ett snäpp högre klassificering, men ändå.
 
Såna här grejer liksom:
1000019947.jpg
 
Är tveksam till hur mycket white guide säger. Kollade i min grannby, 6 stycken restauranger är med och det är bara 1-2 jag skulle kalla riktigt bra. Nu hade visserligen två av de i Luleå ett snäpp högre klassificering, men ändå.
Jag har bara varit på en av Linköpings tre, trots ett stort matintresse (men vill gå till den högst rankade men har aldrig blivit tillfälle). Det är ändå ganska begränsat antal gånger på ett år jag är ute och äter, särskilt finfint ätande. Kostar skjortan och är väldans omständligt att transportera sig.

Den jag varit på stod som God klass (lägsta tror jag) och den är bra, men inte super (särskilt på servicesidan har de haft lite jobbigt)
 
Försörjningen av exklusiva gastronomiska topp-upplevelser har tagit över tråden! Inte säkert att det är TS allra högsta prio…

Om man verkligen vill njuta av landets alla bästa gastronomiska upplevelser ska man inte bo nånstans mer än ett litet tag och nomadisera vidare till nästa region.
 
Tänker lite som dig @sjoberga jag uppskattar de riktigt bra restaurangerna som finns i närheten men äter där otroligt sällan. Däremot de där mellanklass ställena som inte får några Michelin stjärnor men serverar god mat till rimliga priser där det är lätt att umgås, de besöker jag oftare.
 
Något jag reflekterat över med min egen flytt från Skåne till Sörmland färsk är skillnaderna på årstiderna, och ljuset. I Skåne har man vår, sommar, höst och en vinterdag med ev. lite snö. Typ så. Sommaren är lång, min syster berättade om höga temperaturer i veckan, 27-28 grader , tror det var högre dagen efter till och med. Själv drog vi runt med runt 20 där jag bor. Hon har sommar. Folk här säger att vi har sommar.
Mitt misstag förra året var att jag inte var uppmärksam. Vintern var låååång, missade våren, den var sanslöst kort med snö och minusgrader långt fram i månader som i Skåne nästan nosar på sommartemp och är illgröna, för plötsligt var det sommar, sedan blev det vinter igen. Här i Sörmland. De som bor här förstår inte vad jag menar, vi har visst höst och vår, säger de. Absolut, svarar jag, men blinka inte för då missar man det..... :D Jag kommer ju från Skåne där man kan se förvandlingen så tydligt, kommer i steg och varar längre än en blinkning, å andra sidan saknar vi riktig vinter. De år vi har en riktig vinter är det en kall dag! :D Ungefär.

Detta har faktiskt varit jobbigare än jag trodde. Jag VILL ha vinter eftersom jag tycker om vinter, men hösten är favoritårstiden och den saknar jag. Så detta året väljer jag att strunta i att alla säger att det fortfarande är en härlig sommar- det är höst nu här, jag väljer att se alla trädens (gula löv på och runt träden) tecken, kylan i vinden, ljuset, diset, mörkret osv, så att vintern inte kommer från en dag till en annan för att höst-hösten faktiskt är så innerligt kort här. Så, min tanke med inlägget är att fundera över inte bara vad man vill ha av en flytt, utan vad man kan vara utan.
 
Vart bor du? Om du vill berätta det alltså! Tänkte att vi ska ta en liten roadtrip nästa sommar och besöka lite olika tänkbara ställen 🤩
Jag bor i nordöstra Skåne, på gränsen till Blekinge. Nära Sölvesborg, som är en underbart vacker liten stad!
 
Alltså Växsjö är fint och så, men vädermässigt vill man ju inte bo där. Det regnar mer, snöar mer, är mindre sol och allmänt tråkigt. Tror de hade rekord ngn vinter på typ 3 soltimmar totalt under november + december månad.

Jag hade valt Kalmar över Växsjö. Jag hade valt Jönköping över Växsjö. Och typ alla andra städer också. Möjligtvis inte Västerås för det är en ganska tråkig stad också.

Men visst går det att bo där 😄 det är ju en smak sak också. Resturangerna jag besökt har varit mkt bra och de finns ju lite att göra, så helt ok utbud. 👍

Måste bara fråga...om du menade Västervik men det är autocorrect som gjort om det till Västerås? Tänkte eftersom du räknar upp städer runt Växjö, och hoppet till att plötsligt nämna just Västerås kändes lite ologiskt...😁

Brukar inte heller rätta/fråga om eventuella felskrivningar men får typ tvångstankar om att någon stackare som läser tråden och undviker Västerås men hamnar i Västervik...🤣🤣

Men mest är jag bara nyfiken själv, jag tycker att det är roligt att läsa om andras beskrivningar av städer! Själv har jag inget direkt erfarenhet av varken Västerås eller Västervik.
 
Måste bara fråga...om du menade Västervik men det är autocorrect som gjort om det till Västerås? Tänkte eftersom du räknar upp städer runt Växjö, och hoppet till att plötsligt nämna just Västerås kändes lite ologiskt...😁

Brukar inte heller rätta/fråga om eventuella felskrivningar men får typ tvångstankar om att någon stackare som läser tråden och undviker Västerås men hamnar i Västervik...🤣🤣

Men mest är jag bara nyfiken själv, jag tycker att det är roligt att läsa om andras beskrivningar av städer! Själv har jag inget direkt erfarenhet av varken Västerås eller Västervik.
För mig var det logiskt om det var Västerås som menades, en av Sveriges tråkigaste och fulaste städer tycker jag 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp