Jag bor som jag bor eftersom jag behövde en lägenhet för snart 6 år sedan. Jag var inneboende hos mamma i 6 månader när jag fick denna. En trea på 80 kvm, buss går utanför, en ort där det går Pågatåg till alla större städer i Skåne, finns flera olika sorters affärer av allt man kan behöva. En bra ort helt enkelt.
Vad som får mig att trivas är att det inte är i centrum, utan i utkanten, det är nära till naturen, generellt bort jag i en del av Skåne som det faktiskt existerar många träd och det är väldigt trevligt när man har hund! Även planlösningen på lägenheten är bra, visserligen har ena rummet två ingångar- en från köket och en från vardagsrummet och vardagsrummet har således fönster och balkong på en vägg, tre fönster i rad på en vägg, ingång från hallen på en vägg samt ingång till ena rummet på en vägg. Jag valde då att ställa bokhyllor över hela ena väggen och täcka ingången till ena rummet så man går genom köket istället. Blir ett stort vardagsrum, liksom ett helt rum på så vis, dessutom är vardagsrummet väldigt stort så jag har kunnat skärma av med bokhyllor och "bygga" ett rum i rummet så att det blir ett sovrum och vardagsrum. På så vis har även jag kunnat få en undanskymd vrå trots att jag sover i vardagsrummet.
Vad som också varit positivt har varit att jag inte fått hyreshöjning, å andra sidan har underhållet saknats. Kranen läcker, det är fuktfläckar i taket i alla rum, det läcker in i vardagsrummet och ena rummet där fuktfläckarna är och jag hittade nu mögel bakom kylen i ytterväggen, det har tidigare läckt in i köket, det saknas el till taklampa i vardagsrummet sedan snart 6 år pga kortslutning som skedde i taket då, elektriker var ute och drog viss ny el men inte där utan det skulle ske "sen", när spisen gick sönder tjatade jag i fyra år innan jag fixade en begagnad själv och hyresvärden fick frakta bort skrotet bara, det saknas lås på toaletten, det drar kallt in, speciellt från balkongen och från golven, det saknas hakar på vissa fönster så de går inte att öppna osv. Hyresvärden vet att om han kommer med en hyreshöjning kommer jag med en lista med saker att åtgärda först. Tyst överenskommelse. Jag är inte den som klagar, står ut med det mesta så länge jag betalar därefter.
Dock orkar jag inte med fukten längre och även av andra anledningar som inte rör lägenheten så ska jag flytta. Dock är "jag trivs inte där jag bor" en stor anledning. Om jag trivs bättre på nya stället återstår att se, men jag tror det, lägenheten har bra känslan är jag var där i onsdags. Har redan skrivit kontrakt och hämtade nycklarna i onsdag och flyttar in nästa lördag. Längtar! Mycket att stå i nu faktiskt. Flyttar från en region till en annan så tex synmottagningen där ska kontaktas och hjälp behövs med orientering och förflyttning som det heter samt hjälp i lägenheten med att märka upp saker och visa hur det fungerar, jag ser ju så illa.
Den har diskmaskin, induktionshäll, inbyggd ugn, torktumlare och tvättmaskin, beskrivs som hög standard och i jämförelse med hur jag bor i dag är det verkligen det! En tvåa med stor klädkammare och altan på bottenvåningen. Den ligger i ett naturnära område, så att jag kan gå med hunden i naturen, busshållplats 5 minuter från lägenheten så att jag kan åka buss till centrum eller för all del till närmaste affär. Lite som här fast i en stad. Och om jag förstod det rätt är det ett lugnt område också.
Visa bifogad fil 110838