En grej detta far mig att reflektera pa ar hur manga som inte gillar att ha grannar
Ar det bara sjalva grejen att det finns andra manniskor i narheten som stor er, eller har ni erfarenhet av mer aktiv irritation/konfrontation med grannarna?
Min erfarenhet av att bo i overlag valdigt tatbebyggda miljoer ar att grannarna mer eller mindre ignorerar varanda och de sallan ar ett aktivt storningsmoment. Daremot kan jag forsta viljan att typ kunna sitta i tradgarden och veta att INGEN kan see en - dock for mig vet ag inte om det ar vart den ovriga isolationen och okade restiden som kommer med att bo mer isolerat..!
Grannar är ytterligare intryck och personer att behöva handskas med. Jag är autistisk och har svårt att sova i lägenhet på grund av alla ljud och lukter. Jag vill inte behöva höra, se, eller interagera med mina grannar om jag inte själv väljer det, eftersom min erfarenhet av folk i allmänhet är att 95% inte är särskilt snälla, öppensinnade eller hjälpsamma.
Växte upp i villaområde och avskydde det, det var så klaustrofobiskt och så mycket skitsnack. Jag blir så ledsen när jag hör folk prata skit om andra, jag vill inte delta i det och det får mig att inte lita på dom som håller på så. Grannar som vill gnälla på mig direkt till mig blir jag rädd för.
Jag har bott mer lantligt än jag bor nu och då gillade jag alla mina närmaste grannar, det var en "riktig by" med andra djurhållare, bilskrotnissar, och go stämning. Alla var jättetrevliga mot varandra, det var underbart.
Numera, pga barn, så bor jag i en gentrifierad/villafierad by på grund av att det finns en av de sista bra byaskolorna i länet här. Det är en kompromiss på många sätt. Jag kan ha hästarna hemma, men måste låna mark för sommarbetet. Jag har fin öppen utsikt i söderläge, men åt norr så är grannens husknut 5 meter från min. Jag har ett större huslån än jag är bekväm med, men huset var färdigt att flytta in i.
Jag saknar den mer lantliga gården jag hyrde i den mer genuina byn, och håller ögonen öppna. Barnet är äldre, och nu ska vi bara rida ut den här krisen och sen hitta den där drömgården
.