Det här med delamning?

Sv: Det här med delamning?

Alla fixar ju inte att amma så heller ;-)

För mig kändes det absolut enklare med flaska när vi var ute bland folk så jag omvandlar din text lite :-)

Går du ut en sväng med hunden och barnet blir akut-hungrig så är det bara att ta upp flaskan med redan förberett vatten, hälla i ersättning från doseraren och skaka om. Det tar max 1 minut om ens det. Är man ute under vintern är det la inte att bara sätta sig och ta av kläder heller.

Jag tror att det sätt man själv är bekväm med gör det enkelt :)

Alltsa just i sana situationer, typ mitt pa stormarknaden med en vralhungrig bebis (som ammade for en timme sen men nu bestamt ar jattehungrig igen) hade det varit kanonskont att ha en fardig flaska (for visst kan man gora en innan man aker och ha den redo).

Da hade barnet kunnat ata dar det lag i sin bilstol i kundvagnen och jag hade kunnat shoppa vidare. Nu var jag tvungen att valja affar med amningsmojligheter och parkera vagnen i ett skap, ta mig upp med hissen, satta mig i amningsrummet och mata bebis. Alternativet ar ju att springa ut i bilen eller hiva fram tutten i affaren (inte jattesmakligt om du fragar mig, och jag ar anda inte sa kanslig, fast jag har gjort det, en gang pa Maxi och en gang i en kladaffar). Na, hade jag haft en flaskvanlig unge hade jag gett den en flaska i affaren och shoppat vidare.

Ja.
De flesta föräldrar som har större barn säger ju just det; ta vara på tiden. Det går fort, snart vill de inte gulla, gosa och vara nära längre. Så jag tror också att man kanske kan försöka fokusera på att ge barnet ganska stor plats när den behöver stor plats.
(men duscha och prata med vuxna finns det nog plats för för de flesta).

Fast det var inte det jag menade - anledningen till att jag tycker man gott kan vika en månad eller två till bebisen när den kommer är inte att man ska hinna pussa och gosa på barnet snabbt innan han/hon blir tonåring och inte vill bli gosad med längre (jag skulle säga att man hinner pussa och gosa alldeles tillräckligt ändå, min erfarenhet är inte att föräldrar har mycket större närhetsbehov till barnen än tvärtom). Utan mer att när man nu får ett barn, en ny människa att ta hand om och lära känna - vilket händer de flesta människor bara en eller två gånger i livet, om över huvudtaget, så kan man inte vika lite tid till att just lära känna och ta hand om bebisen då?

Det jag menar är väl att det känns ganska så fantastiskt att få uppleva alla de där känslorna man får för sitt barn. Och att just den känslan kan göra att man egentligen inte känner sig så oerhört rastlös hela tiden med en liten. Och på så sätt är det ju ett mirakel eller under även om det är en vanlig människa. Att just JAG får uppleva det där.

Att känna barnet sparka i min mage (som det gör hela tiden nu) ger mig en känsla av att det är otroligt (också med hänsyn till att jag inte trodde vi skulle kunna ha en till.... trådar finns ju härinne om den saken). Och samtidigt är det ju inte ett minsta dugg fantastiskt, det händer ju hela tiden jorden runt att människor skapar, väntar och får barn.

Det är väl mest jargongen som blir lite mycket ibland - det är häftigt att få barn, och de allra flesta tycker ju alldeles förskräckligt mycket om sina barn. Fast kan de inte få vara just barn, snarare än underverk och mirakelprinsar? Anledningen till att man inte blir rastlös i början är i mitt tycke inte de fantastiska känslorna för underverket därhemma, utan kanske snarare att man faktiskt har rätt mycket att göra när man ska ta hand om en bebis. Inte beroende på att man är så upptagen med att sucka av hänförelse över underverket, utan för att en bebis helt enkelt tar rätt mycket tid, den vill bli buren, underhållen, matad, bytt på, osv.

*kl*

Hmm delade meningar här alltså ;) Får helt enkelt pröva mig fram och se, men är lite "pryd" av mig så kommer nog tycka att det är jobbigt att amma på offentliga platser...

Både flaska och amning verkar ha sina fördelar, förhoppningsvis går det att flaskmata med bröstmjölk.

Jag känner mig ganska "neutralt" inställd till det här med barn, eller hur jag nu ska förklara. Alltså jag känner mig inte helt överväldigad över graviditeten eller anser att det växer ett mirakel i min mage... självklart är jag stolt och glad över att min kropp klarar av det här, och att vi ska få en liten bebis vilket jag har längtat efter :love: Men detta med födelse och död händer ju varje dag, så något mirakel är det ju inte, utan snarare naturens gång.

Vill ge bebisen tid i början (som sagt, därför väljer jag bort ridning i början, sen får jag se hur länge det blir), och känna mig för om amningen är något för mig. MEN det vardagliga måste ju också funka, alltså mocka åt hästen och rasta hunden, sköta hygien, äta och liknande, jorden slutar ju inte att snurra för att jag har fått ett barn. Men det verkar ju inte ha varit något problem för er som har ammat och hunnit med sådant också.

Vet du, jag tror det kommer bli bra hur ni än gör. Visst ni kanske får prioritera om, eller så går allt som planerat och på räls.

Summa summarum: Man löser det mesta trots allt. :)

Nej, jag har hunnit både rida, duscha, äta (fast jag var tveksam första veckan), motionera, ha sex, träffa vänner och handla när jag haft småbarn. Det är enklare att ha en nyföding än en ettåring som varken vill göra som du säger eller har ett hum om vad som är ok (riva affärer, springa iväg, klättra på helt livsfarliga saker). Jag bara varnar dig :D ;)

KL

Min gosse är nu 4 veckor.

Jag har valt att inte ta striden tex på kvällar då han hänger vid tuttarna timmar ut & in för å få igång produktionen. Han bara grinar & är jättearg eftersom det komme rju inte så mkt då han redan ätit en massa....

Så senaste veckan har vi gett ersättning, om han inte valt att somna... vilket är rätt ovanligt. Pigg bebis som vill äta mkt :)

Men vill ju fortsätta amma, men gillar alternativet att kunna ge ersättning ibland. Speciellt när jag vill komma iväg lite & låta sambon ta över.

Bästa vore ju om jag kunde fortsätta amma på nätterna tills han slutar äta.

Någon som gjort liknande & har några tips & råd?!

Amma var gång han är hungrig. Det går inte att både ha kakan och.äta den, men det.förstår du säkert själv.

Lite så är det ju, ammar man inte så blir det inte mer mjölk, och då får man fortsätta ge ersättning. Så om man vill hålla igång amningen, så får man nog lov att amma dessvärre.

Däremot så fyllde vi på med lite ersättning när vår bebis var i samma ålder som din är nu, de där kvällarna när bebisen ammat en-två timmar i sträck och fortfarande var hungrig. Vi gav ungefär en sån där liten mätkopp, tror att det kanske är 5 cl? I vilket fall, efter ett par veckor hade mjölkproduktionen kommit ikapp, så då kunde vi sluta med ersättningen. Men då ammade jag så mycket som möjligt, vi gav bara ersättning i små mängder när bröstmjölken var slut, inte istället för mjölk.

Okej... så man kan alltså inte både amma & ge ersättning? :o

Jodå, men då är det väldigt vanligt att det blir mer och mer ersättning och mindre och mindre mjölk, och att man i slutändan bara ger ersättning.

Ammar man sällan så blir det ju inte så mycket mjölk --> bebisen blir inte mätt ---> det är inte roligt att amma --> man ammar ännu mindre --> det blir mindre mjölk ---> det blir ännu ledsammare att amma. Och så blir det ersättning istället.

Så vill man amma får man nog lov att göra det, om man vill vara säker på att amningen ska funka. Visst kan man ge ersättning vid enstaka tillfällen, om man inte kan amma just då, men blir det i princip varje dag, så är det ju inte så att man kan strunta i ersättningen en dag, utan då blir det ersättning hela tiden.

Det viktigaste för att hålla igång amningen är att du ammar kvällar och nätter, ammar du inte då brukar det gå ganska snabbt att mjölken försvinner helt.

Sen var det så för mig i alla fall, att om man helammar, och kroppen är van att amma varannan timme, så funkar det inte att strunta i att amma på sex timmar, det gör jätteont i brösten då.

Kan du inte pumpa på morgonen/förmiddagen och ge den ransonen på kvällen? Om du har mjölk kvar då? Jag har märkt att jag har rätt mycket mjölk kvar efter morgonmålet då brösten varit sprängfyllda efter nattens vila. För i så fall så får ju sonen enbart mjölk från dig men fördelat annorlunda över dygnet. Då hjälper du också igång mjölkproduktionen.

Nä... tror inte det. Jag har inte tillräckligt med mjölk just nu, han blir bara sur & gråter.

Men mitt mål är ändå att sluta amma om ett tag, vill inte fortsätta med det.
Så det gör inget om det till slut blir mer & mer ersättning.

Men jag hoppas på att kunna amma en stund till iaf, iaf på nätterna.

Men funkar det att ge tex ett kvällsmål ersättning och sedan amma resten? Alltså så att bebis kan lämnas med sin pappa 2-3 timmar?

ger för de mesta kvällsmål ersättning, om han inte somnar så jag hinner ikapp med mjölken.

på morgonen mellan 6-9 ligger han å småsnuttar, så vid 9 äter han resten. men vid 10-11 blir han vrålhungrig igen den sista tiden, så han har fått ibland på kvällen och ibland på förmiddagen.

men hoppas kunna amma han på natten ett tag till och när båda känner för det helt enkelt.

Nä... tror inte det. Jag har inte tillräckligt med mjölk just nu, han blir bara sur & gråter.

Men mitt mål är ändå att sluta amma om ett tag, vill inte fortsätta med det.
Så det gör inget om det till slut blir mer & mer ersättning.

Men jag hoppas på att kunna amma en stund till iaf, iaf på nätterna.

Jag ammade och gav ersättning vid varje mål mat för jag hade inte tillräckligt mycket mjölk. Men jag struntade inte helt i amningen nån gång, just för att hålla igång produktionen så mycket det gick. Vet egentligen inte om det gjort nån större skillnad om jag struntat i att amma nån enstaka gång. Mjölkproduktionen kom inte igång trots ihärdiga försök så jag ammade och gav ersättning i tre månader, sen gick jag över helt till ersättning.

Joda.... jag ammar & ammar jag med, men eftersom att han är så mkt vaken så ammar hela tiden. jag gör inget annat... så när han blir sur & ledsen så ger jag han ersättning tillslut! Jag vet att det är för att öka min produktion & för att han växer. Men eftersom att jag ändå vill gå över till ersättning så hoppa sjag det funkar bra på det här sättet ett tag.

*kl*

Hmm delade meningar här alltså ;) Får helt enkelt pröva mig fram och se, men är lite "pryd" av mig så kommer nog tycka att det är jobbigt att amma på offentliga platser...

Både flaska och amning verkar ha sina fördelar, förhoppningsvis går det att flaskmata med bröstmjölk.

Det där med offentliga platser så tycker jag den mamma som smyger undan, lägger bebis under en filt och ammar "märks" mer än den som öppnar lite på tröjan (amningströjorna från HM t.ex. så öppnar man så bara lite av vårtan kommer fram) och så lägger man bebis där. Syns ju ingen skillnad på om bebisen ligger och sover i famnen eller om den äter.

Sen när man har fler barn, då åker ju bebisen bara med och som sagt amma gör man med en arm (eller bebis i sjalen) så sitter storasyskonet bredvid och man läser bok, målar, bygger lego eller bara myser.

Upplevde de inte alls som att storebror tyckte de var jobbigt att jag bar runt på bebisen typ hela dagarna. Det är först när hon börja krypa och framför allt gå som han blir irriterad på henne för hon tar hans saker :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 984
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Wingates
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Avstå jobbresor
  • Menskopp