Det här med delamning?

Sv: Det här med delamning?

De kan ju bli bekväma av att få flaska, för de behöver inte anstränga sig lika mkt.

Se till att du dricker mkt vatten och äter ordentligt, kolla även över vad du äter och testa att utesluta om de blir bättre.
Vitlök i maten ska tydligen ge god smak på mjölken ;) Inga erfarenheter själv men min mamma berätta att vi blev helt tokiga om hon ätit mat med mkt vitlök då åt vi så de sprutade ur öronen (och var glada och nöjda...)

Sen amma är svårt, för mamma och för bebis. Jag upptäckte 2a ggr hur otroligt produktionen påverkas av hur jag mår. Var jag stressad och skulle slänga i henne en slurk innan jag skulle åka kom det INGENTING.

Joda.... jag ammar & ammar jag med, men eftersom att han är så mkt vaken så ammar hela tiden. jag gör inget annat... så när han blir sur & ledsen så ger jag han ersättning tillslut! Jag vet att det är för att öka min produktion & för att han växer. Men eftersom att jag ändå vill gå över till ersättning så hoppa sjag det funkar bra på det här sättet ett tag.

Kan det vara så att ditt barn har ett större sugbehov än matbehov och att han då ligger och snuttar eller skriker om han inte får ligga vid bröstet? Så var det med vår son och de på amningsmottagningen tyckte att vi skulle börja med napp. Även fast amningen inte var befäst då. Det har hjälpt och har bl a bidragit till att jag fått igång min amning helt och hållet.

Kan det vara så att ditt barn har ett större sugbehov än matbehov och att han då ligger och snuttar eller skriker om han inte får ligga vid bröstet? Så var det med vår son och de på amningsmottagningen tyckte att vi skulle börja med napp. Även fast amningen inte var befäst då. Det har hjälpt och har bl a bidragit till att jag fått igång min amning helt och hållet.

Ahhh han har stort sugbehov & nappen tar han fint, men inte när han är hungrig! Då spottar han & fräser ;)

Han blir allmänt skitsur att ligga vid bröstet, så tror han är hungrig! Har han så mkt det bara går vid bröstet annars också för mys.

Jag har igång min mjölk, han växer så det bara knakar på kurvan. Det är bara det att jag tror inte jag klarar av att sitta & amma timme in & ut.... speciellt inte när han blir så himla arg. Ja för han är ju typ mer vaken än sover. Idag har han sovit 20 min sen vi gick upp 9 i morse :D Vaken för att bara äta & dte är klart, äter man lite hela tiden så får man ju energi till å va vaken!

Nä... tror inte det. Jag har inte tillräckligt med mjölk just nu, han blir bara sur & gråter.

Men mitt mål är ändå att sluta amma om ett tag, vill inte fortsätta med det.
Så det gör inget om det till slut blir mer & mer ersättning.

Men jag hoppas på att kunna amma en stund till iaf, iaf på nätterna.

Om du ändå inte vill amma är det väl bara att köra på med ersättning så fort du inte har lust att amma? Så kommer ju amningen fasas ut av sig själv.

Ofta sover de bättre på ersättning än på mjölk, har jag förstått (har inte provat själv dock), så om du bara ger ersättning är det inte sagt att du behöver mata på natten alls.

Jag kanske kan tycka att om du ändå tänker sluta amma snart så verkar det meningslöst att hålla på att traggla nu?

Jag ville verkligen amma, såg det lite som mitt "jobb" när jag nu hade betalt av staten att vara hemma och ta hand om barnet, så då gick det att motivera sig förbi den där perioden när bebisen vill amma jämt, jämt. Men om man ändå inte tänker fortsätta så känns det kanske inte lika meningsfullt.

Senast ändrad:

Ahhh han har stort sugbehov & nappen tar han fint, men inte när han är hungrig! Då spottar han & fräser ;)

Han blir allmänt skitsur att ligga vid bröstet, så tror han är hungrig! Har han så mkt det bara går vid bröstet annars också för mys.

Jag har igång min mjölk, han växer så det bara knakar på kurvan. Det är bara det att jag tror inte jag klarar av att sitta & amma timme in & ut.... speciellt inte när han blir så himla arg. Ja för han är ju typ mer vaken än sover. Idag har han sovit 20 min sen vi gick upp 9 i morse :D Vaken för att bara äta & dte är klart, äter man lite hela tiden så får man ju energi till å va vaken!

Nä, märker du att han inte blir mätt trots konstant amning så tycker jag att du gör helt rätt i att ge ersättning. Jag personligen föredrog ett barn som blev mätt efter matning så att vi slapp massa onödigt gnäll från ett hungrigt barn.

Jag hade heller inte orkat att amma så mycket. Inte om det ändå inte ger resultat. Nu hade inte min son nåt särskilt sugbehov utan var fullt nöjd med att äta var fjärde timme, men hade han haft det så hade det nog blivit napp mellan matningarna.

Hoppas du hittar vad som passar er bäst! Lycka till!

Om du ändå inte vill amma är det väl bara att köra på med ersättning så fort du inte har lust att amma? Så kommer ju amningen fasas ut av sig själv.

Ofta sover de bättre på ersättning än på mjölk, har jag förstått (har inte provat själv dock), så om du bara ger ersättning är det inte sagt att du behöver mata på natten alls.

Jag kanske kan tycka att om du ändå tänker sluta amma snart så verkar det meningslöst att hålla på att traggla nu?

Jag ville verkligen amma, såg det lite som mitt "jobb" när jag nu hade betalt av staten att vara hemma och ta hand om barnet, så då gick det att motivera sig förbi den där perioden när bebisen vill amma jämt, jämt. Men om man ändå inte tänker fortsätta så känns det kanske inte lika meningsfullt.

Jadu... inte sover han bättre på ersättning, han är en mycket vaken bebis just nu!

Jo så kan man tycka, jag ammar gärna så lång tid jag orkar. Orkar jag inte fullt ut så är jag nöjd med mig själv om jag åt minstonde orkar hälften.

Jag ville också amma helt från början, men om man nu anser att det kanske tar för mycket på sig själv psykiskt så att det påverkar sitt barn så tycker jag det är sunt att göra det som man mår bäst av. Mår mamma bra- så mår bebis bra.

Någon måste ju vara hemma med barnet & ta hand om det oavsett man ammar eller inte, ett barn måste matas men även tas hand om på andra sätt.

Så att ha tanken "jag får betalt av staten - därför bör jag amma" verkar ju heldumt!?

Jag ville också amma helt från början, men om man nu anser att det kanske tar för mycket på sig själv psykiskt så att det påverkar sitt barn så tycker jag det är sunt att göra det som man mår bäst av. Mår mamma bra- så mår bebis bra.

Lyssna på dig själv. Att skippa amning och ge ersättning är helt okej! Man ger fortfarande sitt barn det bästa och man gör sitt bästa som mamma även om man ger ersättning, något annat är bara dumt att tro.

Jag önskar att jag inte var så svag för andras åsikter när det kom till amning när min dotter var liten, det hade besparat mig många känslomässiga breakdowns :)

Senast ändrad:

Jag berättade hur jag tänkte, för mig verkade det inte heldumt. Som jag såg det så var/är det en stor sak att ha fått barn, och samhället gör sitt absolut bästa för att vår familj ska få en bra start, med gratis sjukvård, betalt för att gå hemma och ta hand om barnet, osv. Då är det väl inte konstigt om jag också vill göra mitt bästa?

Sen håller jag ju med dig om att det ärlite slitsamt i den perioden du är nu, när de vill amma jämt, jämt, jämt. Men för oss så räckte det med att ge napp när bebisen egentligen var mätt och bara ville snutta, och komplettera med lite ersättning på kvällarna de där veckorna mjölken inte riktigt räckte. Min bebis föredrog solklart amning framför ersättning, så för mig var det tydligt att skulle jag sluta amma skulle det inte vara för bebisens bästa, bara på grund av mig. Andra bebisar kanske föredrar ersättning och inte vill amma, då är det ju annorlunda.

Det kostar på en del psykiskt att amma, absolut, men för mig så var det värt det. Fan heller att min psykiska svaghet ska gå ut över mitt barn som uppenbart vill amma - så kände jag i alla fall. Och för mig var det bara första månaderna eller så det var lite jobbigt, ju längre jag har ammat ju mer okomplicerat har det blivit.

Det som var guld värt däremot, särskilt i början, var att få komma ifrån och rida, och göra nåt för bara mig, utan bebis. Det gjorde enormt mycket för orken. Jag har turen att ha en man som fattade det, så han följde troget med till stallet med bebis, så att det gick att kombinera amning med ridning.

Prestige?

För att man vill göra sitt bästa? Hur tänker du då?

Har man en bebis som kan amma och blir nöjd och mår bra av det (och det är ju långifrån alla bebisar som är så) är det väl inte så konstigt att man känner sig som skrutt ifall amningen skulle fallera på den egna orken, om det funkar för övrigt och bara hänger på det? Och jag tycker inte om att känna mig som skrutt. Alltså var det värt det att fortsätta, för mig.

Duktig skulle jag knappast kalla det heller, envis kanske. Men det finns ju massor med kvinnor som ammar, tycker knappast man förtjänar nån duktighetsmedalj för det.

Jag beskriver hur jag kände det. Jag hade känt mig som skrutt ifall jag kastat in handduken och slutat amma en bebis som uppenbarligen ville amma och gjorde sitt absolut bästa för att amningen skulle funka, bara för att orken tröt.

Men jag ville ju amma, då är det såklart inte så svårt att hitta motivationen. Men om man inte ens vill amma, och ändå tänker sluta inom kort - nä, då hade jag inte tyckt det var värt det. Varför slita med nåt som man ändå inte tänker fortsätta med, och som man inte vill göra?

Senast ändrad:

Min första känsla är att jag vill ge dig en smäll, och jag slåss I-N-T-E. Jag kan inte bemöta det där alls. USCH vad arg jag blir.

Min första känsla är att jag vill ge dig en smäll, och jag slåss I-N-T-E. Jag kan inte bemöta det där alls. USCH vad arg jag blir.

Vad är det du blir så provocerad av? Jag har läst Mabuse's inlägg flera gånger och jag kan verkligen inte se det.

Är det att Mabuse inte tycker att Mirabell behöver kämpa på med mjölkproduktionen om hon ändå vill sluta amma?
Är det att Mabuse informerar om att det är möjligt att Mirabells barn kanske kommer sova bättre med ersättning i magen?
Är det att Mabuse berättar hur hon själv såg/ser på sin amning och berättar om sin motivation för att ta sig igenom en jobbig ökningsperiod?

Jag reagerade faktiskt lite på hur Mabuse uttryckte sig i #64 & #68

Mabuse skrev:
Som jag såg det så var/är det en stor sak att ha fått barn, och samhället gör sitt absolut bästa för att vår familj ska få en bra start, med gratis sjukvård, betalt för att gå hemma och ta hand om barnet, osv. Då är det väl inte konstigt om jag också vill göra mitt bästa?

Men sedan när jag läste hennes senare inlägg i debatten så förstod jag vad hon menade i sitt första inlägg också :)

*kl*
Dessa amningstrådar har fått mig att inse att det tydligen är oerhört känsligt och personligt detta med amning.

Mabuse> jag har själv hamnat i ditt läge för något par år sen. Uttryckt mina tankar och åsikter kring amning och vissa bedömde mig i princip som "amningsfascist" som det kändes. :crazy: Och för mig var det så totalt främmande. Jag berättade ju bara om min erfarenhet och hur jag gjort, inte krävde jag att andra skulle göra precis likadant! Vad lärde jag mig av det då? Jo, jag försöker tassa på i oerhört mjuka ullstrumpor (för jag kände mig så missbedömd och faktiskt lite ledsen över att jag uppfattades som så "elak") och försöker nästan undvika såna här diskussioner. Det verkar så lätt bli fel och misstolkat.

Rent allmänt funderar jag vad det beror på... och det enda jag kan komma på är att en del personer verkar känna sig så oerhört misslyckade eller anklagade om de inte lyckas/kan/vill amma. De har eventuellt fattat beslutet själva, men blir oerhört sårbara för minsta ord som eventuellt kan tolkas som kritik mot beslutet.

Delvis förstår jag det, det ÄR känsligt det här området med barn och hur vi gör. Det finns fullt av förståsigpåare som tycker och tänker. Och är man osäker i någon av delarna så känner man sig lätt kritiserad, oavsett om det var menat så eller ej...

Kanske för att det är sådant tryck på att man ska amma för att annars ger man inte det bästa till sitt barn? Det är ett minst sagt obehagligt tryck för nyblivna mammor. Nu kan ju jag inte stå och tala för alla, men det är många mammor ( förstföderskor? ) som känner en fruktansvärd press kring amning från både BVC och omgivningen.

Senast ändrad:

Kanske för att det är sådant tryck på att man ska amma för att annars ger man inte det bästa till sitt barn? Det är ett minst sagt obehagligt tryck för nyblivna mammor. Nu kan ju jag inte stå och tala för alla, men det är många mammor ( förstföderskor? ) som känner en fruktansvärd press kring amning från både BVC och omgivningen.
Ja tydligen så känns det så för många.

Jag har inte känt det så. Men det beror nog just på att det var självklart för
mig att amma. Och sen gick det enkelt och jag behövde inte fundera över saken.

Det är väl som med allt möjligt annat; man förstår inte de "krav" man själv inte känner sig utsatt för.

Fast å andra sidan är det väldigt många som slutar amma rätt fort. Nu är det möjligt att folk här på buke inte är representativa, men mitt intryck är att det kanske är 20% som inte gått över till ersättning när barnen är fyra-fem månader.

Det kan ju ha olika anledningar, ibland funkar det ju helt enkelt inte, bebisen får av olika anledningar inte ut tillräckligt med mjölk, och då är det är ju inte så mycket att välja på. Men om amningen funkar, och det hänger på om man själv ska ha lust och ork, då kan man ju välja lite mer. Och då beror det ju på om man vill amma eller inte.

*kl*
Dessa amningstrådar har fått mig att inse att det tydligen är oerhört känsligt och personligt detta med amning.

Rent allmänt funderar jag vad det beror på... och det enda jag kan komma på är att en del personer verkar känna sig så oerhört misslyckade eller anklagade om de inte lyckas/kan/vill amma. De har eventuellt fattat beslutet själva, men blir oerhört sårbara för minsta ord som eventuellt kan tolkas som kritik mot beslutet.

Inte konstigt att folk känner sig misslyckade när folk utrycker sig på det viset som hon gör....

Jag känner mig inte misslyckad, det viktigaste för mig är att mitt barn mår bra. Och det gör han oavsett om han får tutte eller flaska. Eller kanske alt. både & så länge det går....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 984
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 030
Senast: Wingates
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar