Det här med delamning?

Sv: Det här med delamning?

Inte konstigt att folk känner sig misslyckade när folk utrycker sig på det viset som hon gör....

Jag känner mig inte misslyckad, det viktigaste för mig är att mitt barn mår bra. Och det gör han oavsett om han får tutte eller flaska. Eller kanske alt. både & så länge det går....
Så olika det kan vara! För jag tycker inte alls att Mabuse skrivit något som borde få folk att känna sig misslyckade. För mig så är det mer bara åsikter och tankar som HON har och som hon förmedlar. Som jag kan välja att tycka lika eller olika om. Det är det jag menar med att det ÄR ett känsligt område.

Det du skriver i ditt sista stycke är väl ungefär vad Mabuse också uttryckt tycker jag? Och det är ju precis så som du säger; det viktiga är att det fungerar för ER, inte vad andra gör eller gjort.

Nej det är klart att om all amning fungerar prickfritt så känner man inte av trycket, men det finns där och det tycker jag nog att alla borde känna till. Detta till trots att man själv inte utsatts för press/tryck?

Mabuse:
Ja visst, men varför man väljer att sluta amma måste man få besluta om själv. Utan risken att målas som en sämre mamma till höger och vänster.

Jag har tidigare inte fått känna av något direkt tryck om att man SKA amma.
Visste inte att det var en sån stor hysteri av det, snälla.. finns väl värre saker & oroa sig för.

Vet inte vad ni har för tanter på bvc, men det var faktiskt min bvc som kom med förslaget att toppa upp med ersättning. Det tycker jag är relativt jordnära av sig att tänka så, när hon ser att man knappt har någon glädje av sitt barn. Som är vaken hela dagen & sover ingenting & bara grinar & är arg... i 5 veckors tid....

Visst jag är envis av mig i vanliga fall, men gränsen går faktiskt olika hos folk. Och i detta fallet klarar jag tydligen inte av det. Synd... men jag har inte dåligt samvete av det iaf. Dåligt samvete skulle jag ha om det inte fanns ersättning & jag lät mitt barn svälta!

Nej det är klart att om all amning fungerar prickfritt så känner man inte av trycket, men det finns där och det tycker jag nog att alla borde känna till?

Jo, jag känner självklart till att många upplever ett tryck. Och jag vet ju att det propageras för amning (vilket jag i och för sig inte ser som något fel... får man säga det? :crazy: Lika lite som jag tycker det är fel att de talar om annan lämplig spädbarnsskötsel). Men att trycket upplevs (för det är ju faktiskt en upplevelse när vi nu inte upplever det lika allihop) stort som det gör av vissa fattade jag inte förrän jag själv tydligen trampade i klaveret för ett par år sen i en tråd om amning. Jag upplevde inte alls att jag var en av "tryckarna", men andra tolkade mig så.

Jag har tidigare inte fått känna av något direkt tryck om att man SKA amma.
Visste inte att det var en sån stor hysteri av det, snälla.. finns väl värre saker & oroa sig för.

Vet inte vad ni har för tanter på bvc, men det var faktiskt min bvc som kom med förslaget att toppa upp med ersättning. Det tycker jag är relativt jordnära av sig att tänka så, när hon ser att man knappt har någon glädje av sitt barn. Som är vaken hela dagen & sover ingenting & bara grinar & är arg... i 5 veckors tid....

Visst jag är envis av mig i vanliga fall, men gränsen går faktiskt olika hos folk. Och i detta fallet klarar jag tydligen inte av det. Synd... men jag har inte dåligt samvete av det iaf. Dåligt samvete skulle jag ha om det inte fanns ersättning & jag lät mitt barn svälta!

Du ska göra det som funkar bäst för er såklart! Det viktiga är att du och barnet mår BRA!!

Oj vad du ångar på..

Jag skrev inget om min BVC-sköterska, men faktum är att många mammor känner press från BVC och sin omgivning.

Björk: Klart du får skriva så. Om/när amningen fungerar för både mamman och barnet så är det ju jättebra och att det propageras för amning är i sig inget fel alls. Det är när det talas om amning som mer eller mindre ett måste, när man tillskriver amning fördelar som inte är bevisade som jag tycker det börjar bli för mycket.
Amningsvänliga BB är jättebra, men om man av någon anledning inte vill amma så man kan inte "tvingas" till det heller. :)

Ja men det är väl klart, alla gör ju vad som passar en själv & bebis bäst.
Kan inte bli enklare.... oavsett man väljer att helamma, delamma eller ge ersättning.

Och det gäller inte bara matintag, utan allt!

Björk: Klart du får skriva så. Om/när amningen fungerar för både mamman och barnet så är det ju jättebra och att det propageras för amning är i sig inget fel alls. Det är när det talas om amning som mer eller mindre ett måste, när man tillskriver amning fördelar som inte är bevisade som jag tycker det börjar bli för mycket.
Amningsvänliga BB är jättebra, men om man av någon anledning inte vill amma så man kan inte "tvingas" till det heller. :)

Och jag instämmer givetvis i det du säger! :)
(Min passus beror just på att jag upplevde väl att det var ungefär så jag uttryckte mig där för ett par år sen; jag tycker det är bra med amning, bra om man åtminstone är beredd att försöka. Och då var det många som reagerade oerhört negativt bara på det enkla faktumet... upplevde jag då...)

Ja men det är väl klart, alla gör ju vad som passar en själv & bebis bäst.
Kan inte bli enklare.... oavsett man väljer att helamma, delamma eller ge ersättning.

Och det gäller inte bara matintag, utan allt!

:crazy:
Ööö, ja.... *blev du irriterad på mig också?*

Inte konstigt att folk känner sig misslyckade när folk utrycker sig på det viset som hon gör....

Jag känner mig inte misslyckad, det viktigaste för mig är att mitt barn mår bra. Och det gör han oavsett om han får tutte eller flaska. Eller kanske alt. både & så länge det går....

Nu kanske jag missförstår, men som jag fattat det vill du sluta amma för att du inte har lust att amma. Amningen funkar, men du vill inte vara bunden och har inte ork att sitta och amma så mycket som bebis vill bli ammad. I princip skulle du nog kunna amma, det finns inga fysiska hinder (mer än att du är i en ökningsperiod just nu, vilket i princip alla råkar ut för nån gång), men du vill inte?

På vilket sätt är det ett misslyckande, att inte vilja? Jag fattar faktiskt inte.

Jag kan förstå om man verkligen vill amma, och försöker och sliter, men det ändå inte funkar. Det kan inte vara roligt alls. Men om amningen funkar, men man helt enkelt inte vill och inte har lust och därför slutar, då är det ju nåt man valt? Ett frivilligt och medvetet val är ju knappast ett misslyckande. Tycker man att valet är fel, och att man egentligen vill amma, då är det väl bara att göra det? Eller?

:crazy:
Ööö, ja.... *blev du irriterad på mig också?*

Nej verkligen inte, har inte direkt blivit irriterad på någon här....
mest ledsen över att folk verkligen ska överbevisa att dom är skitduktiga & faktiskt klarar av den pressen det faktiskt innebär att inte ha en sovandes bebis som bara blir superarg när han ligger vid bröstet & tar knappt i det.

Sen blandar man in lite skattesnack i det hela, som om man inte förtjänat att vara mammaledig om man inte klarar av att amma.

Nu kanske jag missförstår, men som jag fattat det vill du sluta amma för att du inte har lust att amma. Amningen funkar, men du vill inte vara bunden och har inte ork att sitta och amma så mycket som bebis vill bli ammad. I princip skulle du nog kunna amma, det finns inga fysiska hinder (mer än att du är i en ökningsperiod just nu, vilket i princip alla råkar ut för nån gång), men du vill inte?

På vilket sätt är det ett misslyckande, att inte vilja? Jag fattar faktiskt inte.

Jag kan förstå om man verkligen vill amma, och försöker och sliter, men det ändå inte funkar. Det kan inte vara roligt alls. Men om amningen funkar, men man helt enkelt inte vill och inte har lust och därför slutar, då är det ju nåt man valt? Ett frivilligt och medvetet val är ju knappast ett misslyckande. Tycker man att valet är fel, och att man egentligen vill amma, då är det väl bara att göra det? Eller?

Tanken var att jag ville amma från början ja, innan jag fick känna på hur psykiskt jobbigt det blev för mig. Eftersom han har varit så här i snart 5 veckor.... inge snack om några dagar här inte. Utan 5 veckor... det är länge!!!

Så känner jag hellre att jag vill toppa upp med ersättning & känna LITE GLÄDJE till mitt barn, än att bara vilja lämna bort han & fortsätta leva mitt liv som jag gjort innan.

Då kan väl snälla NÅGON hålla med om att det faktiskt är bättre att man kan toppa upp med ersättning. Så att min stackars unge får lite kärlek & trygghet från sin mamma.

Och varför i hela världen kan jag inte fortsätta amma så länge det går, jag ville ju trots allt amma från början, eller det var tanken iaf. Kan jag inte då få behålla den lilla tid som det faktiskt eventuellt kommer att funka... ?!

Anledningen till att jag ändå vill börja med ersättning är för att jag ser fördelar i det också. Och SE någon glädje i det eftersom att med tiden kommer min mjölk säkert sina ändå & jag kommer fortsätta med bara ersättning.

Så här i efterhand så tänker jag bara att det viktigaste är att min bebis mår bra & det gör han....

Kan tillägga att jag har gjort mitt i den här tråden, den ger mig ändå inte så mycket kött på benen.... mest fett faktiskt! ;)

Så bli inte ledsna om ni inte får något mer svar eller påstående! :cool:

Så känner jag hellre att jag vill toppa upp med ersättning & känna LITE GLÄDJE till mitt barn, än att bara vilja lämna bort han & fortsätta leva mitt liv som jag gjort innan.

Då kan väl snälla NÅGON hålla med om att det faktiskt är bättre att man kan toppa upp med ersättning. Så att min stackars unge får lite kärlek & trygghet från sin mamma.

Men jag har ju skrivit det flera gånger, att jag toppade upp med ersättning i de lägena? Och att det funkade bra?

Och varför i hela världen kan jag inte fortsätta amma så länge det går, jag ville ju trots allt amma från början, eller det var tanken iaf. Kan jag inte då få behålla den lilla tid som det faktiskt eventuellt kommer att funka... ?!

Du får väl amma hur mycket du vill, du kan till och med helamma om du känner för det? Men eftersom du själv skrivit att du vill kunna åka bort och inte vara bunden till amningen, och att du vill sluta, så tror man ju på det. Vill du amma ska du göra det, såklart, men då är det kanske inte så bra att ge större mängder ersättning.

Det som är är väl att amningen sällan funkar så att man kan amma när man känner för det, helamma de dagar man har lust med det, och sen ge ersättning de dagar som det passar bättre. Ger du ersättning minskar produktionen, då blir det för lite mjölk för att helamma sen. Och
helammar du är det ofta svårt att strunta i att amma ens en halv dag, eftersom man får ont i brösten då. Riktigt så flexibel att man kan göra som passar bäst från dag till dag brukar amningen inte vara, tyvärr.

Anledningen till att jag ändå vill börja med ersättning är för att jag ser fördelar i det också. Och SE någon glädje i det eftersom att med tiden kommer min mjölk säkert sina ändå & jag kommer fortsätta med bara ersättning.

Varför skulle din mjölk sina? :confused: Det är ju jättekonstigt att tänka så, mjölken sinar inte så länge du fortsätter amma. Den finns ju där så länge bebisen efterfrågar den. Först när du slutar amma försvinner mjölken.

Nej verkligen inte, har inte direkt blivit irriterad på någon här....
mest ledsen över att folk verkligen ska överbevisa att dom är skitduktiga & faktiskt klarar av den pressen det faktiskt innebär att inte ha en sovandes bebis som bara blir superarg när han ligger vid bröstet & tar knappt i det.

Sen blandar man in lite skattesnack i det hela, som om man inte förtjänat att vara mammaledig om man inte klarar av att amma.

Fast det där läser du ju in själv. Jag har inte alls skrivit att jag är "skitduktig" eller klarar att "inte ha en sovandes bebis som bara blir superarg när han ligger vid bröstet & tar knappt i det". :crazy: Min bebis gjorde inte alls så, den var nöjd och glad så länge jag ammade. Däremot ville bebis gärna amma sådär en åtta timmar per dag, och för mig var det lite jobbigt de där kvällarna när jag skulle amma 2-3 timmar i sträck, särskilt som jag av andra skäl (förlossningstrauma) mådde väldigt dåligt den perioden.

Som jag såg det så var/är det en stor sak att ha fått barn, och samhället gör sitt absolut bästa för att vår familj ska få en bra start, med gratis sjukvård, betalt för att gå hemma och ta hand om barnet, osv. Då är det väl inte konstigt om jag också vill göra mitt bästa?

Jag tror att det är det uttalandet som "stör". Alltid svårt med uttalanden och tolkningsfrågor i ett forum... För mig låter det lite som att amningen är just "det bästa", och att när man har betalt för att vara hemma med sitt barn så ska man göra sitt bästa (alltså amma).

Sedan vet jag inte om det är så du menar, men JAG tolkar det så, och tror att även andra här har tolkat det så; kan/vill man inte amma så gör man inte det bästa för sitt barn...

Mabuse: Ja visst, men varför man väljer att sluta amma måste man få besluta om själv. Utan risken att målas som en sämre mamma till höger och vänster.

Självklart.

Jag beskrev hur jag kände och resonerade. Min bebis ville mycket uppenbart amma. Så för mig, med min bebis, så kunde jag inte gärna intala mig att det var för min bebis bästa att sluta amma. Det var glasklart att om bebisen fick välja så var det amning som gällde. Alltså skulle jag inte känt mig något vidare om jag i den situationen i strid med bebis uppenbara önskan av egen bekvämlighet istället valt att ge ersättning.

Det innebär inte att andra mammor som inte ammar är dåliga, för andra mammor har ju rimligen inte just min bebis.

Jag tror att det är det uttalandet som "stör". Alltid svårt med uttalanden och tolkningsfrågor i ett forum... För mig låter det lite som att amningen är just "det bästa", och att när man har betalt för att vara hemma med sitt barn så ska man göra sitt bästa (alltså amma).

Sedan vet jag inte om det är så du menar, men JAG tolkar det så, och tror att även andra här har tolkat det så; kan/vill man inte amma så gör man inte det bästa för sitt barn...

Notera att jag inte skriver "man", det har du själv ändrat när du återger det jag skrev. Jag skrev "jag". Det är inte samma sak.

Jag skriver: jag hade betalt, då ville jag göra mitt bästa.

Inte: Man har betalt, då ska man göra sitt bästa.

Jag= bara jag. Man=alla, generellt.

Det är en jätteskillnad. Hade jag menat man hade jag skrivit man. Men jag menade jag.

För mig, med min amningsälskande bebis, så var det bästa att amma. Andra barn är kanske inte lika amningsälskande, för dem är det kanske bättre att få ersättning. Det går inte att tala om "man" i de här sammanhangen, tycker jag.

Som sagt så är det där en tolkningsfråga, även om du skriver "jag" så tolkas det in som din åsikt.

:confused:
Jag tycker Mabuse bekräftat dig i detta. Jag tycker att jag i mina inlägg (som i och för sig kom sent i tråden) sagt att det är väl klart du ska göra det!

Uppenbart ÄR ämnet superkänsligt och tolkningar görs väldigt väldigt lätt negativt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 984
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 030
Senast: Wingates
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info