Den (än så länge) temalösa Ulvleken

Jag hittade det här ifrån i fredags @cirkus, det är i ett svar till Qitis angående vad cirkus tycker om lynchen

När jag kollar upp hur röstningen föll och förklaringarna så är jag lite undrande. Vad är det för skumt i detta? Rösterna kom ganska tätt 3 minuter. Det är väl inget konstigt att Art inte förutsåg att hemlig skulle ändra sin röst. Jag är helt med på att man inte kan godförklara någon på en sån röst, det jag mer funderar över är att det är ditt spontana svar om lynchen, att det är skumt att lyncha en ond.

Hur tänker du om det nu @cirkus?
Det är ju olika om man tycker att tre minuter är lite eller inte. Jag hinner en hel del på den stunden. Det jag givetvis funderar på där är om Art skaffat sig ett fett alibi eller inte. Inte att det är skumt att lyncha en ulv
 
Men du såg att Artline la sista ändå? Då bör det ju ha varit uppenbart att Lobelias var lagd innan.
Jag såg att artline röstat på hemlig och kollade när hon gjorde det. Såg att det var sista rösten och läste hennes motivering att det var meningslöst. Sedan blev jag uppenbarligen lite ivrig och dubbelkollade inte de tidigare rösterna. Ett misstag helt enkelt, det gick för fort och jag var slarvig
 
Jaså, jag uppfattade det som att du tyckte Habinas röst på qitis var skum också, men det gör du alltså inte?
Jag tycker det är skumt att habina inte såg att q var siare. Att rösta på siaren tillsammans med två onda ser inte bra ut. Men frågan är om det är ett misstag från Habina och lyan hängde på, eller om Habina också är ond och chansade på att rösta på siaren. Men jag lutar åt det förstnämnda.
 
Jag tycker det är skumt att habina inte såg att q var siare. Att rösta på siaren tillsammans med två onda ser inte bra ut. Men frågan är om det är ett misstag från Habina och lyan hängde på, eller om Habina också är ond och chansade på att rösta på siaren. Men jag lutar åt det förstnämnda.

Jag såg det inte av den enkla anledningen att jag redan hittat en annan till den rollen. Varför söka efter siare när jag redan var övertygad om att en annan person var det?
 
Jag såg det inte av den enkla anledningen att jag redan hittat en annan till den rollen. Varför söka efter siare när jag redan var övertygad om att en annan person var det?
Qitis skrev det första teoriinlägget efter DL, dag 2. Där skrev hon om hemlig som trolig ulv. Hade du alltså redan innan första natt-DL satt någon på rollen som siare?
 
Qitis skrev det första teoriinlägget efter DL, dag 2. Där skrev hon om hemlig som trolig ulv. Hade du alltså redan innan första natt-DL satt någon på rollen som siare?

Nä, första inlägget efter natten kom från hemlig. Sedan svarade ett par andra spelare kring samma sak och jag blev då övertygad om att de tre hade hittat varandra och att den jag trodde var siare hade siat en god.
 
Det är ju olika om man tycker att tre minuter är lite eller inte. Jag hinner en hel del på den stunden. Det jag givetvis funderar på där är om Art skaffat sig ett fett alibi eller inte. Inte att det är skumt att lyncha en ulv
Jag tänkte inte på om 3 minuter är lite eller mycket utan att några minuter är rimligt för att skriva ett inlägg och det låter högst rimligt att Art skriver ett inlägg och inser läget efteråt.

Och jo det är alltid värt att granska ett fett alibi.

Jag tänker nu lite på att läget oavsett om man har full koll på rösterna för Art är att antingen rösta på Q, hemlig (eller på någon där det är mindre avgörande). Om Art då sitter i Lyan, så har han att välja på Q och Hemlig. En röst på en kompis eller en på Q. Tror du inte lyan har ett visst hum om Qs potentiellt viktiga roll?

Det blir ett helsikes stort alibi att lyncha en kompis till förmån för att rädda en viktig god roll. Lyan kanske inte hade en aning i och för sig, men det tvivlar jag på.

Men visst jag vet inte och visst art kan vara ond, men jag tvivlar på det utifrån röstningen.
 
Nä, första inlägget efter natten kom från hemlig. Sedan svarade ett par andra spelare kring samma sak och jag blev då övertygad om att de tre hade hittat varandra och att den jag trodde var siare hade siat en god.
Första inlägget ja, men inte första teoriinlägget.
Hemlig skrev såhär:
Det var ju fint med en lugn första natt. Med tanke på rollerna i denna leken så känns det som en bra start ändå.
På det svarar jag cirkus och jag svarar cirkus:
Ja nu borde iallafall spionen och siaren ha lite koll tänker jag. Om folk nu gör som man brukar för att goda ska hitta varandra.🤷‍♀️
Ja, vi kan ju hoppas att folk gör som man brukar! Är ju dock inte så många ovana spelare med den här omgången så sannolikheten är väl rätt stor för det.
Inte en enda spelare nämns. Hur tänker du att någon skulle ha kunnat hitta siaren på det sättet?
Och hur kommer det sig, om du nu syftar på de inläggen, att du då inte reagerade över att jag och hemlig röstade på varandra i den lynchen?
 
Jag såg det inte av den enkla anledningen att jag redan hittat en annan till den rollen. Varför söka efter siare när jag redan var övertygad om att en annan person var det?
Det finns mycket goda skäl att söka och ständigt omvärdera. Exempelvis som här att man faktiskt har fel om vem som har rollen.
 
Första inlägget ja, men inte första teoriinlägget.
Hemlig skrev såhär:

På det svarar jag cirkus och jag svarar cirkus:


Inte en enda spelare nämns. Hur tänker du att någon skulle ha kunnat hitta siaren på det sättet?
Och hur kommer det sig, om du nu syftar på de inläggen, att du då inte reagerade över att jag och hemlig röstade på varandra i den lynchen?

Jo, om du läser vidare kommer du se att det är då jag blir förvirrad. Jag fick känslan att hemlig var god pga rösträddningen i dl1 och sen var jag alldeles för biast för att se nåt annat. Utan jag fortsatte på min inslagna väg (omåttligt nöjd med mig själv) tills du plötsligt röstar på ängeln?! Där började jag tänka om.

Men nej, det var inte bra spelat av mig, helt klart inte.
 
Jo, om du läser vidare kommer du se att det är då jag blir förvirrad. Jag fick känslan att hemlig var god pga rösträddningen i dl1 och sen var jag alldeles för biast för att se nåt annat. Utan jag fortsatte på min inslagna väg (omåttligt nöjd med mig själv) tills du plötsligt röstar på ängeln?! Där började jag tänka om.

Men nej, det var inte bra spelat av mig, helt klart inte.
Sen åkte "ängeln" och var ulv... Men du tänkte ändå att det meningsutbytandet innebar personer som hittat varandra, varav en var siare?
 
Jaja, ursäkta mig då för att ni andra är helt briljanta och ser allt perfekt redan från början.
Det är väl snarare att jag inte anser mig vara briljant, jag är typ alltid osäker om jag inte verkligen vet. Därför försöker jag alltid leta efter nya ledtrådar. En ska jag alltid letar efter är tecken på någon sia.
 
Jag skulle läsa på mer om Elo så here we go. Detta är Elos inlägg i leken som innehåller teoriande - minus något som bara var relaterat till lektemat. lättare att se sammanhanget om allt är samlat på ett ställe :)

Hon röstar BSF-snurrfian-LenaH. Lägger en andraröst på BSF i första DL, vilket utjämnar mot hemlig.

Med fyra (?) ulvar och 6 goda specialroller... blir det några bybor kvar? :laugh:

Temat kanske är "spelet där alla har en roll!"

Habina teoriar fram och tillbaka kring alla? Kanske ulvigt. Kanske oskyligt. Kanske en 'komma igång och spela efter lång tid borta' grej.

Art räknar på ett lågt antal ulvar. Vill hon invagga resten av oss i ett falskt lugn genom att få oss att tro att det finns få ulvar? Känns mkt ulvigt!

BSF lägger tidig röst. Kanske ulvigt. Kanske RL. Dock låter hon väldigt tvärsäker på sin sak! Det är ulvigt. Ingen vet ju någonting i spelet, än, förutom ulvarna.

Jag gillar egentligen inte att lägga en andraröst i DL2, men å andra sidan börjar det bli löjligt med att alla bara röstar på sådana som inte fått nån röst.

Men, pga den ganska tvärsäkra uttalandet om Art så:

Elo röstar på Blacksmithfarm

(edit pga knepig stavning)

Det var ju inte så här vi skulle hitta medusa! :bag:

Och jag var del av det :crazy: Jag la andrarösten men trodde/hoppades att det skulle utkristalisera sig några med 2 röster (som det också blev). Jag var dock inte helt beredd på att hemlig skulle ändra sin röst till BSF.

Phew. Störig dag på jobbet följt av motion av två hästar, men nu kan jag sitta och läsa.

Först och främst; bra jobbat ängeln! (för det är bara den som kan skydda från käk, eller hur?)

Några tankar:

Jag förstog inte riktigt jakten på medusa igår. Det känns som att några gav denna jakt så himla mycket värde när vi inte ens var säkra på hur infon skulle se ut för spionen. Att folk fortfarande har fastnat på henne känns... kanske inte ulvigt så mycket som... envist?

hemlig valde att byta röst för att försöka rädda sig själv igår. hemlig är så pass erfaren att hon nog hade, liksom jag i förra spelet, valt att inte rädda sig själv om hon hade varit god bybo (finns det onda bybor eller blev det lite kaka på kaka där?). Alternativen är då god med roll eller ulv. Med tanke på hur många goda roller det finns i detta spel så är det inte helt otänkbart. Inte heller att hon är ond! Skulle absolut kunna vara hårig.

qitis verkar gå hårt åt hemlig. Utmanar henne för att försöka få koll på rollen? Eller för att få henne att verka extra ulvig? Det senare kan vara tecken på ulvighet.

Mirtai och Lobelia fortsätter diskutera medusas roll. Vilket jag tycker är lite obsolet eftersom denne inte är kvar. Kanske ulvigt, som ett sätt att distrahera oss från den verkliga frågan? Kanske bara intresserade av att lösa hur det funkar? Kan delvis fårstå Lobelias intresse då det träffar henne men i övrigt en ganska menlös (i alla fall utifrån min förståelse) diskussion.

Jag vet inte riktigt vad jag tänker om Art. Det känns som att Art är väldigt på och väldigt säker på sig själv. Men det kan ju också bara vara hur Art är, och att jag bara läser in detta i hur hon/han/hen skriver. Kanske sitter Art på mer information än de flesta av oss andra. Spion? Ulv? Bara rak?

cirkus är alltid helskum.


Jag tycker det är lite jobbigt att rösterna är så himla spridda! Det är svårt att se något mönster i röstningarna. Och jag tycker det är svårt att reda i vem som skrivit vad så här tidigt i spelet med så många spelare.

Fast hur ofta har man egentligen koll på vem man offrar sig för?

Jag förstår inte alls Snurrfians tankar om Habina. Hon verkar väldigt övertygad om Habinas ondhet (med eller utan Lobelia i lyan). Det känns lite olustigt med övertygelsen och känns som att hon verkligen vill få oss att rösta där.

Alltså: Elo röstar på Snurrfian

Då jag tror att det är något mer bakom hennes teori om Habina. Och så uppenbar hade hon väl inte varit om hon var spion. Eller?

Sant. Men något skaver ändå?

(kan iofs vara leftovers från förra leken, men... kanske inte ändå?)

Kanske det. Men jag är också aptrött och behöver gå och lägga mig.

Jag har inte mer info nu än jag hade i förra spelet. Jag måste rösta på någon.

YAY för ulv!
Booo för lyckat käk.

Förstår att min röst igår blev konstigt men jag var fruktansvärt trött (så jag försov mig i morse... det händer typ aldrig) och iom att jag var med och röstade på BSF som åkte förra lynch. Jag hade inte tillräckligt med mental ork för att ta ett bra beslut utan valde att lägga en röst på någon som var halvmysko men ville inte lägga en andraröst på någon.

Nu ska jag läsa igen mig ordentligt för att se om jag kan lyckas vara lite mer sammanhängade idag

*iom att jag var med och röstade på BSF som åkte förra lynch så ville jag inte vara med och orsaka någon annan gods död för att jag inte hade någon tydlig ond att rösta på.

Jag kan tydligen inte skriva sammanhängade idag heller.

Det blev ju uppenbart en väldigt intressant och spännande (och lyckad) lynch igår!

Vet dock inte om det gör mig mycket klokare dock...

hemlig var uppenbart ond. I dl1 börjar hon med att rösta på Mirtai och byter sedan till BSF. BSF var god - frågan är om första rösten på Mirtai är en alibiröst (och det därför gjorde det enklare för hemlig att ändra) eller om rösten på Mirtai var ett försök att få ut en god. För nu hamnar nog Mirtai åt det godare hållet. Men hårighet kan komma fort.

hemlig ändrar röst till q. "för att rädda sig själv" - vilket sedan förstörs av Arts röst (om jag förstår det hela rätt. Iom att Lobelias röst inte räknas pga medusa, eller hur???). Jag misstänker därför att q inte är ulv, för jag har svårt att tro att lyan skulle lägga två ulvar till att hamna i röstning om vem som ska åka ut.

Å andra sidan skulle det iofs då kunna vara så att Art är god? Som drog hemlig över gränsen? Eller kan lyan vara så kallt kalkylerande att de i så fall hade både q och hemlig upp till lynch och Art då gick in och la en avgörande röst för att undvika lottning? Men varför? De hade ju förlorat en i ond i alla fall? I så fall är Ar någon form av ultrasuperulv!

I dl2 röstar hemlig först på Hedinn. Alibiröst eller tecken på godhet hos Hedinn? Vem vet? (Hedinn. och LL!) Hedinn började med att rösta på hemlig i dl1, men ändrar sig sedan och röstar på Lobelia istället? Hedlinn lägger andrarösten på hemlig, innan fler följer med. God som lyckats hitta rätt? Ond som lägger alibiröst som får med sig fler?

Lobelias röst räknades inte idag. VIlket kan innebära att hon antingen var riktigt säker på var hon ville lägga sin röst (god) eller ond med chans till alibiröst som inte räknas?

Även Heffa röstar på hemlig. Har ingen tydlig koll på henne i övrigt? Ond med alibiröst? Vågat i så fall - utifrån att rösterna på q kom senare. Eller hade lyan redan gjort upp om att offra hemlig? I så fall är alla rösterna på hemlig hemskt misstänkta!

LenaH och Hablina röstar på q. Frågan är om de är onda som försökte få till en lottning mellan q och hemlig för att försöka rädda hemlig? (I så fall borde Art vara god?) Om det vore så så ser båda två väldigt håriga ut! Det kan iofs vara så att de helt enkelt tror/trodde att q var ond?

Harrysen gör ärliga försök till teorier (och under 'vi vill att du skall teoria bättre' paraplyet så är det några som sätter åt henne rätt hårt emellanåt) som är lite osammanhängade - men å andra sidan så är jag inte helt sammanhängade heller. Och jag kommer ju ibland på nya saker och tankar medan jag skriver så det kan helt enkelt vara så att Harrysen funkar likadant. Tänker till under/efter skrivandet. Oklart om detta gör henne till något annat ny? Ny ulv (igen?) eller ny god?

Ja. Jag går generellt enbart efter vad folk röstar. Speciellt tidigt i spelet. Det blir för många personer för att jag skall kunna hålla isär vem som sagt vad.

Över lag tycker jag vad folk säger är mycket mindre viktigt än vad de gör (inte minst i ulvspel) och därför teoriar jag utifrån vad folk gör, inte vad de skriver.

Hintar om specialroller osv är helt nävla borttappat på mig, om man inte skriver det rakt ut kommer jag aldrig att fatta :bag:

Det verkar som om vi bestämt att LenaH är ond. Utifrån mitt tidigare resonemang kan jag hålla med. Typ. Är aldrig säker.

Utifrån att jag tror att LenaH försökte rädda hemlig, genom att lyfta Q i dl2:

Elo röstar på LenaH

Självklart är specialroller jättejobbigt?

då ska man hålla koll på dem likväl som onda och goda?

Jag förstår inte alls varför specialroller skulle göra en lek roligare?

Lättare - kanske. Iom både spion och siare. Men för den del sagt inte nödvändigtvis mindre jobbig?

Detta är alltså alla lekrelaterade inlägg. Inte är det mkt teoriande. Jag är rädd att vi tappar Elo i alla andra inlägg
 
Har läst igenom det som skrivits sedan igår och min första notering är att både Mirtai och Lobelia kommit med mer tankar idag jämfört med tidigare i leken, vilket känns positivt. Om det gör dem goda vet jag inte, men det är alltid bra att få se tankar från de som är med. Känner fortfarande att jag saknar tankar och teorier från Elo och känner faktiskt att hon mest flytit med genom leken utan att säga så mycket själv.
 
Här är deltagarlistan
1. hemlig
2. Heffaklumpen
3. qitis
4. Harrysen

5. Habina
6. Blacksmithfarm
7. cirkus
8. Snurrfian
9. Hedinn
10. Artline
11. LenaH
12. Elo
13. Mirtai
14. Lobelia


Det betyder att vi som är kvar är:
Heffaklumpen (jag)
Habina
cirkus
Hedinn
Artline
Elo
Mirtai
Lobelia
= 8 personer


(Om jag gjort rätt denna gången, annars får ni skrika på mig igen :bag:)
 
Har läst igenom det som skrivits sedan igår och min första notering är att både Mirtai och Lobelia kommit med mer tankar idag jämfört med tidigare i leken, vilket känns positivt. Om det gör dem goda vet jag inte, men det är alltid bra att få se tankar från de som är med. Känner fortfarande att jag saknar tankar och teorier från Elo och känner faktiskt att hon mest flytit med genom leken utan att säga så mycket själv.
Du har inget att säga om de tankarna? Vilka ser du som potentiella onda och varför?
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 186
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 460
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 977
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 326
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp