På samma tema så hade jag aldrig använt icebreakern "då kanske du kan göra markjobbet till min nya ekonomibyggnad!" Till en grävare. Eller "wow, gjutare! Du kanske kan gjuta grunden?" Eller frågat snickaren om hen kunde slå upp bjälkar/snickra väggarna, takläggaren om taket osv. Hade inte heller frågat han som jobbar som frisör om han kunde klippa mig heller. Men det är säkert olika hur man är, vissa kan säkert helt ohemult bara be om tjänster och service gratis av folk de inte känner. Jag är inte sån och blir därför både trött och irriterad när någon vill att jag arbetar gratis som dejtaktivitet.
Jag hade visserligen kunnat dra till med typ "Men du, jag ska precis bygga en garderob i hallen. Vad sägs om att jag bjuder på middag så kanske du har nåt tips att ge mig?" Mest som ursäkt för att få hem personen på middag då, och jag hade nog inte ägnat garderoben särskilt mycket uppmärksamhet väl på plats sedan. Jag gissar att de som blir för påflugna som @Zinfernia beskriver ovan säkert också tänker det som en "rolig grej" men de kanske inte har taktkänslan kanske. Det är ju kul att intressera sig för varandras hobbys och professioner, men man får ju ha lite feeling för när/var/hur det passar sig. Djur är ju lite känsligt, jag hade en dejt som ville vara hundvakt (utan att jag ens behövde det) efter att vi varit på 1-2 dejter. Liksom nej, jag tänker inte lämna iväg min ögonsten till nån random snubbe. Likväl som jag inte hade satt en tung och vinglig karl på min häst hur som helst (om jag haft någon )