Dejtingtråden del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte slagit dig av tanken att du inte lyckats uttrycka dig så som du tänker när du skrivit?

Jo, många gånger. jag antar att jag inte tänker tio steg till. Kan det här misstolkas och kan det här misstolkas? Känns inte som att man ska behöva förklara a, b och c. Men ja buke analyseras ju allt i minst detalj. Lite extra om man är kille :). Jag skriver oftast det som kommer i mina tankar direkt.

Men jag antar att det är lärdom att ta med sig när man skriver med tjejer. Att allt analyseras in i minsta detalj.

Lärdomen - om man vill ha någon - är att andra kan uppfatta en annorlunda än avser. Vad man gör med det är ju valfritt.

Jag ser inte det som någon hjälp direkt. I så fall måste jag veta hur jag uppfattas. På buke har jag fått en uppfattning. Men på tinder kan jag tex omöjligt veta förutom dom som givit mig positiv feedback.

Jag ser inte det som någon hjälp direkt. I så fall måste jag veta hur jag uppfattas. På buke har jag fått en uppfattning. Men på tinder kan jag tex omöjligt veta förutom dom som givit mig positiv feedback.
Nuså - nu börjar du hänga med! Man vet aldrig hur mottagaren uppfattar det man skriver eller säger, men märker man att det inte uppfattas som man tänkt får man tänka ett varv till till nästa gång.

Du vill inte. Helt enkelt. Du har en unik samling kvinnliga åsikter på Buke. Ett ganska representativt genomsnitt. Men du vill inte använda det. Det är okej, det drabbar ingen mer än dig.

Kommunikation är på båda parter, den som skickar och den mottagande. Den som skickar bör försöka forma budskapet så det uppfattas som man önskar och den mottagande bör försöka tolka så att man förstår vad avsändaren menar. Det ligger på båda parter att få det rätt och om @Hero inte tycker att ni förstår honom så bör han givetvis tänka över hur han formulerar sig men om han anger att ni inte förstår honom rätt så bör andra även tänka över hur man tolkar det han säger.

• Gilla
Reactions: ptr
Kommunikation är på båda parter, den som skickar och den mottagande. Den som skickar bör försöka forma budskapet så det uppfattas som man önskar och den mottagande bör försöka tolka så att man förstår vad avsändaren menar. Det ligger på båda parter att få det rätt och om @Hero inte tycker att ni förstår honom så bör han givetvis tänka över hur han formulerar sig men om han anger att ni inte förstår honom rätt så bör andra även tänka över hur man tolkar det han säger.

Och i att ansvara ligger att försöka förstå. T ex genom att ge exempel, följdfråga osv. Att tycka "du/ni/hen fattar inte utan är dum/har fel" är inte att ta ansvar. Men för man ska få dialog krävs att båda sidor vill förstå. Och rent generellt är det ju ofta där det blir fel och brister i kommunikation.

Och i att ansvara ligger att försöka förstå. T ex genom att ge exempel, följdfråga osv. Att tycka "du/ni/hen fattar inte utan är dum/har fel" är inte att ta ansvar. Men för man ska få dialog krävs att båda sidor vill förstå. Och rent generellt är det ju ofta där det blir fel och brister i kommunikation.
Ja och ansvaret fortsätter sen i nästa steg om och om igen på samma sätt. Båda parter har ansvar.

Höhö det verkar som om promiskuösa jag får till min hotellrumsdejt i alla fall :d. Hittat en lite äldre man från Israel nu. Han är helt på det klara med vad jag vill och fixade själv hotell och så. Först blir det mat och vin förstås, men det ska nog mkt till om hotellrummet inte ska utnyttjas.

@Hero: De flesta som svarat dig har inte gjort det med illvilja utan faktiskt velat hjälpa dig. Det betyder ibland att man får höra saker man kanske inte tycker om men som verkligen är värda att tänka över. Dessutom, fattar du vilken enorm fördel du skulle kunna ha när det gäller dejtande om du faktiskt tog till dig några av de saker vi sagt? Hur många killar/män tror du har möjligheten att få input från så många kvinnor som du fått här? Ytterst få skulle jag vilja säga. Men personligen tappar jag lusten att försöka förklara något när jag gjort det femtielva gånger och får höra att jag är dum som inte håller med om allt min motpart säger eller inte fattar (jag har utmärkt läsförståelse).

Jag har vid tillfällen fått rejält mothugg här. Det gör verkligen inte att jag tänker ropa om att jag är mobbad/elakt behandlad utan jag ser över hur jag uttryckt mig, om jag kanske gått över gränsen osv. Om jag kommer fram till att jag kan leva med hur jag uttryckt mig och vad jag sagt släpper jag det. Det är inte nödvändigt att alltid uppnå konsensus eller få någon att ändra sin åsikt. Däremot funderar jag alltid över varför jag fått mothugg och försöker se saken från ett annat håll. Det betyder inte nödvändigtvis att jag tänker ändra åsikt men att jag ändå tar med mig något från diskussionen.

Jo, många gånger. jag antar att jag inte tänker tio steg till. Kan det här misstolkas och kan det här misstolkas? Känns inte som att man ska behöva förklara a, b och c. Men ja buke analyseras ju allt i minst detalj. Lite extra om man är kille :). Jag skriver oftast det som kommer i mina tankar direkt.
Vad du åtminstone borde göra om du inte redan gör det (som jag och många andra alltid gör, just för att undvika missförstånd), är att läsa igenom dina inlägg innan du postar dem. Forumskrivning måste inte gå i chatthastighet.

Läs noga igenom inlägget du vill svara på, fundera åtminstone några sekunder på vad du vill ha sagt i ditt svar, skriv ett svar, läs igenom svaret och fundera på hur det uppfattas. Förbättra sedan inlägget om du tror att det kan hjälpa dig att uppfattas mer så som du vill bli uppfattad, tex genom att vara mer tydlig i hur du uttrycker dig (många har ju varit på dig om hur du ofta skriver "tjejer gör såhär" istället för "jag upplever att många tjejer gör såhär"). Därefter, posta inlägget.

Jag kan faktiskt lova att om du gör så, då kommer det bli mycket trevligare och mindre mothugg framöver, om det nu är så att folk som säger emot dig faktiskt missförstår dig. Om folk som säger emot ändå inte håller med, ja då kommer det åtminstone bli lättare att diskutera eftersom inläggen blir så välskrivna som möjligt :)

Fast du kan ju omöjligt veta varför hon knappade på mobilen.

Hon kan ha haft social fobi och behövt ha den som avledning.
Något viktigt kan ha hänt privat eller i jobb som krävde att hon kollade av den.
Eller så tyckte hon att du var tråkig eller 1000 till orsaker.

Håller med om att det känns trist att sitta och hålla på med mobilen eller annat på dejt.
Men man vet ju inte varför.
Går jag på dejt och snubben sitter med telefonen och blippar så går jag - och skiter fullständigt i varför han gör det. Man är socialt tappad om man inte har vett att förklara sig och be om ursäkt till att man blippar.
Kom igen! Man får klaga över att ens dejt är oförskämd, det är väl inget konstigt?

Men jag antar att det är lärdom att ta med sig när man skriver med tjejer. Att allt analyseras in i minsta detalj.
Men lägg av. Du gräver dig bara djupare och djupare. Mer än hälften av det du får skit förtjänar du att få skit för! Du lär dig liksom inte: sluta generalisera, sluta tramsa om andras preferenser, PM:a inte okända om deras vikt etc etc etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 594
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 789
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 249
Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
4 5 6
Svar
111
· Visningar
17 388
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka