Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd
Du har förmodligen rätt, men avsaknad av fuxavkommor har ju också med slumpen att göra, och så länge den finns räcker bevisföringen inte längre än till E-
Slieve Dara har 204 registrerade avkommor. Han fick 32 föl med ’ee’ ston. Med kända ’Ee’ ston fick han 51 föl (med kända menar jag ston där fuxanlaget är påvisat genom härstamningen (fux/isabell förälder), eller ston som lämnat fux/isabell avkomma med andra hingstar). Förmodligen hade han fler avkommor undan ’Ee’ ston, men när jag gjorde min lista räknade jag endast på ston som jag säkert visste hade fuxanlag. När 40% av totala antalet avkommor har mödrar med ett eller två fuxanlag *ska* det falla ut en och annan fux/isabell. Som det gjorde med Brantshammar June (Ee) tex. Efter 10 brunfödda föl e Slieve Dara producerade hon tre fuxar e Öxenholm Moskito. Som visserligen var född fux, och därmed 50% chans varje gång, men lika stor chans var det ju också för de 32 fölen med fux/isabell mödrar, och 25% chans för de 51 föl vars mödrar bar på ett fuxanlag….
Om hingsten har fuxanlag visar det sig förr eller senare, och för det mesta redan inom de första årgångarna. Öxenholm Bobby tex hade bara 15 registrerade avkommor när jag gjorde min lista, och ändå hade han hunnit med att få en fux (u brunt sto). Hos Brantshammar Bell Dara dök fuxen upp i andra årgången (2 föl det året), sonen Countach Campbell fick en isabell (av 5 föl) i den första. Brantshammar Julius (e Slieve Dara u Brantshammar June) hade ett 30-tal avkommor på min lista, och bland dem fanns tre fuxar och två isabeller. Hans första årgång (10 föl) gav 2 fuxar med bruna ston. Möllans Castro hade 3 föl andra året i avel, och en av dem var född isabell. Clifden Wind hade 15 föl i sin andra årgång, däribland isabellen Viggen RC 30 och en fux.
Roundstone Chief har 92 registrerade avkommor, och bland dem finns 14 fuxar/isabeller. Han fick också 8 st BEC, varav åtminstone 3 var gulvita. Roundstone Chief hade en ”reguljär fru” i isabellfärgade Autumn Sunset. Tillsammans fick de 3 bruna, 1 fux, 3 isabeller, 4 BEC och 5 gulbruna, totalt 16 föl. Med hennes dotter Copper Colleen (Ee) e Mac Dara fick han 5 föl, och där blev det 3 isabeller, 1 fux och 1 brun.
Golden Rover fick 17 föl med Marley Glen (Ee), men bara 2 isabeller och 1 fux. Fram till 1996 hade han 77 registrerade avkommor, varav 7 fuxar/isabeller och 3 BEC (med för mig okänd grundfärg).
Orkar inte skriva ner flera nu, men de flesta av hingstarna har visat sitt fuxanlag snabbt och på ganska få avkommor. Det är slumpen som avgör HUR många det blir i slutändan, men NÅGRA blir det alltid…
Så fast jag vet att slumpen styr och att fuxanlaget i princip aldrig kan bevisas utan Red Factor test (utom när någon av föräldrarna är ”ee”), är jag ändå säker på att 204 avkommor och ingen fux räcker för att förklara Slieve Dara som ’EE’.
Likadant med Lambay Inver. Han har 237 avkommor, varav ett 40-tal med isabell/fuxfärgade ston. Det vore synnerligen märkligt om inte skulle ha ploppat ut ett par där också.
Jag håller för övrigt med om att man bör använda ’E-’ tills motsatsen är bevisad, och när det gäller Slieve Dara och Lambay Inver anser jag att antalet avkommor räcker som bevis. Stona kommer från samma genpool, och antalet fuxanlagbärande Connemaraston var/är ungefär jämnt fördelat på samtliga hingstar. Så varför skulle dessa två hingstar inte få en enda ”röd” på så många avkommor, när alla de andra får det på betydligt färre avkommor. Jag vet som sagt att det inte är något riktigt bevis, men sannolikheten minskar ändå för varje ytterligare tiotal som föds, och till slut blir bara det osannolika kvar….
Hörde förresten nyligen att Gräns Roeson fick ett fuxföl förra året. I sin andra årgång. Jag vet inte hur många avkommor han har hittills, men fler än 10 kan det knappast vara? Har dock inte sett fölet med egna ögon, så jag kan inte gå i god för att det stämmer…