Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Nu måste jag ge mig in i färgdebatten här.

Grafit har inte ett enda brunt hårstrå på kroppen (vad jag kan se med blotta ögat iaf), alla som har sett han håller med mig, han har inget brunt, inte ens bakom öronen ! MÅ HÄNDA att hans ÖGON är bruna, men gör det honom till en brunskimmel ?
han ser tämligen svart ut, inte ens med vinterpäls blir han brun, han blir kolsvart..

är han då BRUNSKIMMEL lr SVARTSKIMMEL ? (konstantskimmel fattar jag själv :P)

Jag har för mig att han ibörjan stod som blåskimmel? Eller minns jag galet?

Roderic har inte heller bruna hår, i alla fall inte för tillfället, de är grå, svarta och vita.

Inspirerad av en annan tråd, så vill jag ställa några frågor till Er som har ponnyer / connemaror! :)

När säljer ni era uppfödningar? Behåller ni några? Vad gör ni med dem? (ex tävlar dem, och sedan säljer dem eller säljer dem som föl osv)?

Hur stor uppfattar ni att efterfrågan är på föl, resp 1-, 2-, 3-åringar och uppåt?

Jag har ju inte sålt någon än. Men jag kan svara lite ändå.

Jag vill ha kvar de tills de är utbildade och helst tävlade. Gärna visade på 3-års test, kvalitet och årgångschampionat. Blir det "valacker" så ska de säljas men däremot ett sto med bra stam och som får meriter vill jag gärna ha kvar till stuteriet. Vill även ge eventuella hingstar chansen att visa vad de går för innan de kastreras.

Hur efterfrågan är vet jag faktiskt inte. Men för en bra ponny så är det nog lätt att hitta rätt köpare och för ett bra pris. Ganska många efterfrågar dock överhöjdare.

Inspirerad av en annan tråd, så vill jag ställa några frågor till Er som har ponnyer / connemaror! :)

När säljer ni era uppfödningar? Behåller ni några? Vad gör ni med dem? (ex tävlar dem, och sedan säljer dem eller säljer dem som föl osv)?

Hur stor uppfattar ni att efterfrågan är på föl, resp 1-, 2-, 3-åringar och uppåt?

Har inte haft så många connemaraföl, men första en valack sålde vi när han var inriden, som 6-åring, ej tävlad men hoppad.
Vi behåller första stofölet efter varje sto. Valacken vi har nu e tänkt att sälja som 6-7-åring, efter att han e tävlad o förhoppningsvis gått championatet.

Ryttarna vill ha inridna o helst tävlade ponnyer. Uppfödare köper nog vilket som när man hittar det man vill ha stammässigt

Blir fölet skimmel eller konstantskimmel? Pappa e Lofty Roderic. Mamman o morfar e skimmlar o mormor brunskimmel.

Finns bild här

Senast ändrad av en moderator:

Vet du själv/har du sett något som tyder på att hästen är skimmel och/eller konstantskimmel? Med den härstamningen kan den mycket väl vara det men ska jag döma av bilden kan åtminstone inte jag se någotdera. Men det kan vara svårt att avgöra sådant utifrån ett enda foto av en så ung häst. Skimlar brukar avslöja sig med vita hår främst runt ögonen och konstantskimmelteckningen brukar visa sig under vissa årstider om den inte syns hela tiden. Men med tanke på att Roderic själv började skimla av väldigt sent så kan han ju mycket väl ha avkommor som beter sig likadant

Fast Roderic är ju konstantskimmel. Eller hur menar du med att han började skimla av?

Fast Roderic är ju konstantskimmel. Eller hur menar du med att han började skimla av?

Vad jag menar är att Roderic visserligen från början registrerats som konstantskimmel, och det är nog också vad han länge såg ut att vara. Men jag har ju själv sett att han på äldre dagar även visat sig vara skimmel. En jämförelse kan göras med halvsystern Ashfield Fancy med son Hagens O'Chief, där samma fenomen kunnat ses. Jag antar att det är någon egenskap som kommer från A Sparrow som orsakar fenomenet med sen avblekning, men det har ju också kunnat ses hos Finney Master och hans avkommor.

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp...
2002 hade jag två Newforest-föl, helt obesläktade, som båda fick konstantskimmelanlag.

Vid födsel:
spoketendag.jpg
ElvagaloppES-02.jpg

Fr v Dimmans Priscilla och Dimmans Elva

Ungefär 2-3 månaders ålder:
spoketoelva.jpg
elvaospoket.jpg

Det ljusare fölet - Dimmans Elva, det mörka - Dimmans Priscilla. Man ser här tydligt att Priscilla även bleks av på huvudet, till skillnad mot Elva.

Vuxen:
ElvaoElvis.jpg

Dimmans Elva (tillsammans med hingstföl, gbrskm e.Fredriksbergs Dizney, isabell)

Priscilla_o_Carro-04.jpg

Dimmans Priscilla, tyvärr ingen bild som gör färgen riktig rättvisa.

Dimmans Elva, brunskimmel, e.Dart Light RNF 113 (isabellskimmel) ee.Leede's Boy RNF 16 ue.Silverlea Pink Pearl RNF 147 (rödskimmel) u.Miss Ellie RNF 1560 (mörkbrun)

Dimmans Priscilla, skm, född mörk brunskimmel (har alltså både det avblekbara och konstantskimmelanlaget), e.Miclas Curt Cobain RNF 154 (skm född brskm) ee.Miclas Activ RNF 100 (skm född brun) eu.Silverlea Busy Lizzie RNF 2032 (brskm) u.Priory Miss Ellie RNF 1734 (brun)

Nu finns det ju vissa connemaror som börjar blekas av mycket sent, men jag undrar hur din ponny ser ut idag? På bilden ser det inte ut som hon alls är skimmel? Var har id-kontrollanten sagt? Vad är hon registrerad som?

Hlsn Helena

Jag har för mig att han ibörjan stod som blåskimmel? Eller minns jag galet?

Roderic har inte heller bruna hår, i alla fall inte för tillfället, de är grå, svarta och vita.

Fast jag har dock sett bruna hår på Roddan.. :P han e ju liksom brunskimmel .. iaf några dagar om året ;)
roderic1sm.jpg

- här syns lite brunt :)

Graffe är ALDRIG brun, han e KOLSVART lr grafitgrå. I hans regbevis står det : Brunskimmel i passet står det "Mörkbrunskimmel"..
vad räknas då som brun, i mina ögon är han svartskimmel, blåskimmel. han skimlar iaf inte av, han e konstant svart i ansiktet och på benen. nu har jag ju inte sett han på 2 veckor, men jag anar att d e som förut ;)

Vad jag menar är att Roderic visserligen från början registrerats som konstantskimmel, och det är nog också vad han länge såg ut att vara. Men jag har ju själv sett att han på äldre dagar även visat sig vara skimmel. En jämförelse kan göras med halvsystern Ashfield Fancy med son Hagens O'Chief, där samma fenomen kunnat ses. Jag antar att det är någon egenskap som kommer från A Sparrow som orsakar fenomenet med sen avblekning, men det har ju också kunnat ses hos Finney Master och hans avkommor.

Men han har ju rätt många avkommor som är konstantskimlar. Vet att det är något "konstigt" anlag från A Sparrow. Men jag kan hålla med om att han inte ser ut som en konstantskimmel längre. Kan inte konstantskimlar bli vitare ju äldre de blir?

Bild på Roderic tagen i november. (länkar till sidan istället för bilden funkar inte)

http://web.telia.com/~u77801670/

Nu påtal om ingenting !

Jag har feta kvalen i min mage.
Nu när vi tar bort Graffe så är poängen att jag ska köpa mitt travsto Dis ifrån hennes ägare. Jag blir 21 i år, så jag kan tävla 4 säsonger till (tills man är 25 år)... Men jag har börjat tvivla alltså. Visst det är skit kul o tävla henne o så.. men jag skulle nog hellre vilja köpa mig ett connemarasto.. prislappen ligger på 25 000kr. Det är vad Dis ägare vill ha för henne +2 vagnar +2 selar +diverse annat (som jag egentligen ändå äger för d har jag köpt till henne allteftersom åren gått).. Nu funderar jag ju på o köpa en unghäst, kanske 1-2 åring.. Skulle passa bra i mitt schema :D betäcka henne med nån snygging som 3 åring o försöka att frysbetäcka henne med Graffe efter det...

hjälp mig. :)

Jag inser ju att jag egentligen kan vänta i 5 år o köpa en Mara... men.. jag vetefanken om d e så himla roligt o inte kunna rida (Dis är B-ponny max 127cm hög)... O jag vill ju inte falla bort ifrån rasen Connemara..

Fast jag har dock sett bruna hår på Roddan.. :P han e ju liksom brunskimmel .. iaf några dagar om året ;)
roderic1sm.jpg

- här syns lite brunt :)

Graffe är ALDRIG brun, han e KOLSVART lr grafitgrå. I hans regbevis står det : Brunskimmel i passet står det "Mörkbrunskimmel"..
vad räknas då som brun, i mina ögon är han svartskimmel, blåskimmel. han skimlar iaf inte av, han e konstant svart i ansiktet och på benen. nu har jag ju inte sett han på 2 veckor, men jag anar att d e som förut ;)

:o När jag tittade på mulen och insidan av bakbenen så fanns det visst bruna hår. Hade missat de på något sätt. :o Pinsamt.

Jag ska se om jag orkar leta reda på CN där det står blåskimmel. Vilket år gick han igenom? Tror inte heller att han ändrat färg där nere under de här två veckorna. Hur går det för honom på Flyinge?

:o När jag tittade på mulen och insidan av bakbenen så fanns det visst bruna hår. Hade missat de på något sätt. :o Pinsamt.

Jag ska se om jag orkar leta reda på CN där det står blåskimmel. Vilket år gick han igenom? Tror inte heller att han ändrat färg där nere under de här två veckorna. Hur går det för honom på Flyinge?

Han gick igenom 92 ? (tänker med tanke på att han har avkommor födda 93) ;) vet att han inte gick igenom första gången, visar man dem första gången som 3 åringar ? Gud va förvirrande.

Ja, det går bra för Graffepaffe nere i Skåne. Jag mailade Susse idag o frågade om de började frysa honom i onsdags. Hur som helst så kommer han hem helgen 30mars-1april. Sen äre väl inte så mkt kvar med honom o så, tyvärr. Men så äre tyvärr... man borde införa hästkörkort..

Han gick igenom 92 ? (tänker med tanke på att han har avkommor födda 93) ;) vet att han inte gick igenom första gången, visar man dem första gången som 3 åringar ? Gud va förvirrande.

Ja, det går bra för Graffepaffe nere i Skåne. Jag mailade Susse idag o frågade om de började frysa honom i onsdags. Hur som helst så kommer han hem helgen 30mars-1april. Sen äre väl inte så mkt kvar med honom o så, tyvärr. Men så äre tyvärr... man borde införa hästkörkort..

Okej. Ska kika i mina gamla CN och se vad det står.

Inga flickvänner som ringt än? Men det är ju fortfarande lite tidigt på säsongen. Jag har fortfarande inte ringt. Har knappt ens bestämt pojkvänner.

Okej. Ska kika i mina gamla CN och se vad det står.

Inga flickvänner som ringt än? Men det är ju fortfarande lite tidigt på säsongen. Jag har fortfarande inte ringt. Har knappt ens bestämt pojkvänner.

Nepp här äre tyst som i graven.. ingen som ringt eller mailat...
men jag börjar bli van, haha, graffe verkar vara livsfarlig i svensk connemaraavel :) vi får hoppas på att kanske någon nappar lite längre fram. annars får jag väl avla fram egna fölisar o ha i en stor hage där jag kan KRAMA på dem varje dag.

Nu påtal om ingenting !

Jag har feta kvalen i min mage.
Nu när vi tar bort Graffe så är poängen att jag ska köpa mitt travsto Dis ifrån hennes ägare. Jag blir 21 i år, så jag kan tävla 4 säsonger till (tills man är 25 år)... Men jag har börjat tvivla alltså. Visst det är skit kul o tävla henne o så.. men jag skulle nog hellre vilja köpa mig ett connemarasto.. prislappen ligger på 25 000kr. Det är vad Dis ägare vill ha för henne +2 vagnar +2 selar +diverse annat (som jag egentligen ändå äger för d har jag köpt till henne allteftersom åren gått).. Nu funderar jag ju på o köpa en unghäst, kanske 1-2 åring.. Skulle passa bra i mitt schema :D betäcka henne med nån snygging som 3 åring o försöka att frysbetäcka henne med Graffe efter det...

hjälp mig. :)

Jag inser ju att jag egentligen kan vänta i 5 år o köpa en Mara... men.. jag vetefanken om d e så himla roligt o inte kunna rida (Dis är B-ponny max 127cm hög)... O jag vill ju inte falla bort ifrån rasen Connemara..

Jag tycker att du ska köpa dig ett connemarasto. :) Helt klart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 332
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 701
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 057
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka