Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Med risk för att jag blir påhoppad nu, men kan inte låta bli; Har aldrig sett ponnyn i fråga, kan inte heller genetiken bakom men fux???? Kan inte det här vara en svartgulbrun:devil: ? För att ha något att jämföra med, se Wildwych Cricket som enligt uppfödaren har den färgen
http://wildwy.fatcow.com/AlumniCricket-Dairiene.htm

Du kan säkert ha rätt. Men han står som Black i den irländska stamboken.
Pappan Dangan Donal 906 står som Dun i stamboken och mamman Park Pogeen står som Grey Dun (så hans färg är ju faktiskt en lyckolott). Hon har även fått stona Pogeen (grey)(e Beal Tra som var dun), Dungan Cailin (dun)(e Dungan Dun som var Dun) och valacken Rover (dun)(också e Dungan Dun). Snacka om lyckosamt att få färg på avkommorna när alla hingstarna varit gula och mamman född gul.

Och när jag ändå är inne på svarta hästar - när man ser bilden på Garryhack Frederick som mizz_beauty hade vänligheten att lägga in (och som jag heller aldrig haft nöjet att själv få beskåda i levande livet) - är inte den egentligen SVART, som någon redan tidigare påpekat någonstans här på Buke? Ett exempel på hur fega id-kontrollanter inte vågar ange rätt färg pga att det sedan gammalt anses att svarta hästar är betydligt mer sällsynta än vad de i verkligheten är alt. myten att en genetiskt svart häst aldrig får visa minsta skiftning i mörkbrunt/mörkt rödbrunt?

Tror att det var registraton som ändrade hans färg när han registrerades i Sverige.

kl
denna sida kanske är gammal men jag har inte sett den förut.
hamnade av en slump där o fick reda på ganska mkt intressanta saker. en del tävlingsresultat på ston o sådär.

kika in om ni har tid över.
http://www.svehast.se/sh/

kl
denna sida kanske är gammal men jag har inte sett den förut.
hamnade av en slump där o fick reda på ganska mkt intressanta saker. en del tävlingsresultat på ston o sådär.

kika in om ni har tid över.
http://www.svehast.se/sh/

Det är SHs nya hemsida och den nya Blå Basen som Dan-Axel har gjort. Vi har tur eftersom han har connemaror så det är de som fått vara med. Sen ska de andra raserna också läggas in.

Snacka om lyckosamt att få färg på avkommorna när alla hingstarna varit gula och mamman född gul.

Du har tydligen jobbat bra, visste inte ens att han fanns i stamboken:) Jo det kan man ju kalla tur! Samtidigt undrar man ju om det inte kan ha funnits oredovisade "färglösa" i sammanhanget också....?
Ska passa på att korrigera mitt tidigare inlägg också. Gulsvart menar jag förstås. Är inte så hemmastadd i den modernare färgnomenklaturen utan måste ofta ta till "bibeln" för att vara säker. Vilket jag alltså borde gjort INNAN det skrevs...

Tror att det var registraton som ändrade hans färg när han registrerades i Sverige.

När jag kollar irl. stamboken ser jag att han där står som "dark brown" så det är väl bara överfört/översatt direkt.

Det är intressant och spännande med färger, enkelt ibland och krångligt många gånger också. Inte alltid lätt att veta vad en häst man ser EGENTLIGEN har för färg, särskilt inte om man inte har en aning om vilka anlag som finns bakom eller hur hästen har sett ut vid olika åldrar. Så jag har förståelse för om det kan bli fel ibland, men visst är det bra om så mycket som möjligt rättas till också.

Du har tydligen jobbat bra, visste inte ens att han fanns i stamboken:) Jo det kan man ju kalla tur! Samtidigt undrar man ju om det inte kan ha funnits oredovisade "färglösa" i sammanhanget också....?
Ska passa på att korrigera mitt tidigare inlägg också. Gulsvart menar jag förstås. Är inte så hemmastadd i den modernare färgnomenklaturen utan måste ofta ta till "bibeln" för att vara säker. Vilket jag alltså borde gjort INNAN det skrevs...

Jag har ganska mycket inlagt i datorn så jag söker bara på mammans nummer så kan jag slå i stamböckerna sen. Black Jet har stamboksnr G0002536 från 2001. Jo det finns säkert några som saknat färg som fått bli Munsboroponnyer :devil:. :angel:

När jag kollar irl. stamboken ser jag att han där står som "dark brown" så det är väl bara överfört/översatt direkt.

Det är intressant och spännande med färger, enkelt ibland och krångligt många gånger också. Inte alltid lätt att veta vad en häst man ser EGENTLIGEN har för färg, särskilt inte om man inte har en aning om vilka anlag som finns bakom eller hur hästen har sett ut vid olika åldrar. Så jag har förståelse för om det kan bli fel ibland, men visst är det bra om så mycket som möjligt rättas till också.

Har inte kollar stamboken. Men vet att ägarna tyckte det var konstig att hans färg ska vara mörkbrun/svartbrun. Antar att det då står svart i hans pass?

Håller med om att det är riktigt intressant med färger. Men svårt.

Det kan säkert vara så. Mamman är född 1976.....

Vem var det som hade sett den här ponnyn i verkligheten? Om man tittar på bilden ser benen så mörka ut att fux kan uteslutas bara på det. Foton är dock inte alltid tillförlitliga, men den som såg honom måste veta. Fuxen har aldrig svarta ben, de kan visserligen vara mörka på en mörk fux, men nedanför knäna är de ljusare. Är fuxen RIKTIGT mörk kan benen vara mörka långt ner, men åtminstone fötterna (kronrand/kota) är alltid ljusare. Black Jet är svart? nedanför benskydden?

Jag tippar också på gulsvart. Det faktum att han är klassad som svart tyder också på det. Gulanlag har han i vilket fall, och fux är han inte...

Nu måste jag ge mig in i färgdebatten här.

Grafit har inte ett enda brunt hårstrå på kroppen (vad jag kan se med blotta ögat iaf), alla som har sett han håller med mig, han har inget brunt, inte ens bakom öronen ! MÅ HÄNDA att hans ÖGON är bruna, men gör det honom till en brunskimmel ?
han ser tämligen svart ut, inte ens med vinterpäls blir han brun, han blir kolsvart..

är han då BRUNSKIMMEL lr SVARTSKIMMEL ? (konstantskimmel fattar jag själv :P)

Gronda: Grattis till de nya stona! Hoppas nu att båda blir dräktiga!

Nupilot: Roligt att höra att Graffe är en duktig pojke! Håller tummarna för att allting går bra!

Inspirerad av en annan tråd, så vill jag ställa några frågor till Er som har ponnyer / connemaror! :)

När säljer ni era uppfödningar? Behåller ni några? Vad gör ni med dem? (ex tävlar dem, och sedan säljer dem eller säljer dem som föl osv)?

Hur stor uppfattar ni att efterfrågan är på föl, resp 1-, 2-, 3-åringar och uppåt?

Måste ju också ge en stor eloge till dig, Lorelie, Aramennoc är DEN BÄSTA!! Man hittar ju allting man behöver veta och lite till! :bow: :bow:

Tackar!

Har ju ett sto med en stor rund mage som lever om rejält ibland. Hon är planerad till 15:e april, så det är inte allför lång tid kvar nu. Håller tummarna för att det inte ploppar ut något före den 4:e för då är jag bortrest... Stoet är en riktig satmara nu. Man ska helst inte ta på henne alls och valackerna får veta ett och annat om de ens kikar åt hennes håll:crazy: Hoppas att det blir bättre så fort fölet är på plats.

Ang försäljning av avkommor har jag inga enorma erfarenheter. Har sålt en av uppfödningarna. En ringde på annonsen, en kom och tittade och de köpte honom. Förra sommaren annonserade jag ut två hingstungar, en 1-årig valack och ett 4-årigt sto i samma annons. Det ringde rätt många, ingen var dock intresserade av något annat än stoet.:smirk:

De uppfödningar jag har nu vill jag helst ha kvar tills de är något utbildade. Säljer dem nog först som fyraåringar om jag inte råkar hitta den exemplariska köparen innan dess.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 332
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 701
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 057
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka