mizz_beauty
Trådstartare
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd
Du kan säkert ha rätt. Men han står som Black i den irländska stamboken.
Pappan Dangan Donal 906 står som Dun i stamboken och mamman Park Pogeen står som Grey Dun (så hans färg är ju faktiskt en lyckolott). Hon har även fått stona Pogeen (grey)(e Beal Tra som var dun), Dungan Cailin (dun)(e Dungan Dun som var Dun) och valacken Rover (dun)(också e Dungan Dun). Snacka om lyckosamt att få färg på avkommorna när alla hingstarna varit gula och mamman född gul.
Tror att det var registraton som ändrade hans färg när han registrerades i Sverige.
Med risk för att jag blir påhoppad nu, men kan inte låta bli; Har aldrig sett ponnyn i fråga, kan inte heller genetiken bakom men fux???? Kan inte det här vara en svartgulbrun? För att ha något att jämföra med, se Wildwych Cricket som enligt uppfödaren har den färgen
http://wildwy.fatcow.com/AlumniCricket-Dairiene.htm
Du kan säkert ha rätt. Men han står som Black i den irländska stamboken.
Pappan Dangan Donal 906 står som Dun i stamboken och mamman Park Pogeen står som Grey Dun (så hans färg är ju faktiskt en lyckolott). Hon har även fått stona Pogeen (grey)(e Beal Tra som var dun), Dungan Cailin (dun)(e Dungan Dun som var Dun) och valacken Rover (dun)(också e Dungan Dun). Snacka om lyckosamt att få färg på avkommorna när alla hingstarna varit gula och mamman född gul.
Och när jag ändå är inne på svarta hästar - när man ser bilden på Garryhack Frederick som mizz_beauty hade vänligheten att lägga in (och som jag heller aldrig haft nöjet att själv få beskåda i levande livet) - är inte den egentligen SVART, som någon redan tidigare påpekat någonstans här på Buke? Ett exempel på hur fega id-kontrollanter inte vågar ange rätt färg pga att det sedan gammalt anses att svarta hästar är betydligt mer sällsynta än vad de i verkligheten är alt. myten att en genetiskt svart häst aldrig får visa minsta skiftning i mörkbrunt/mörkt rödbrunt?
Tror att det var registraton som ändrade hans färg när han registrerades i Sverige.