Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

samt att Slieve Dara inte hade gulanlag. Dessutom hade Tiger Boy konstantskimmelanlag.

Slieve Dara fick Lukas RC 35, som var skimmel (född gulbrun). Lukas mamma Lynn RC 157 står som brunskimmel, alltså måste anlaget komma från Slieve Dara.

Tack för tipset om konstantskimmelanlaget!

Mina uppgifter kommer så gott som enbart från stamboken. När det gäller Slieve Dara har han fått ett sto, Brantshammar Darielle, som är angiven som rödskimmel dvs fux som grundfärg. Gulanlaget hinner jag inte kolla nu, skall på möte, men återkommer med det. Naturligtvis kan det vara felaktigt, jag kan ju inte veta om stamboken stämmer eller ej, men det är ju vad jag måste utgå ifrån och sedan ändra ifall att jag bevisas motsatsen. Som all forskning. ;)

Stamboken, i alla fall de äldre är nog lite vanskliga att ha som källa. När ston och föl visades på premiering kunde det hända att färgerna ändrades av premieringsförättaren, och det blev inte alltid rätt. Jag gjorde för längesen en liknande lista, och ”stupade” också på Brantshammar Darielle. Den enda fuxen bland Slieve Daras avkommor. Jag frågade då Karin Johansson (uppfödaren), som sade att hon var född brun, vilket hon också är registrerad som. Jag har gått igenom Slieve Daras avkommelista med lupp, och bara det faktum att han hade 13 föl med isabellen Keehaune Belle utan att en enda blev fux/isabell, plus Karins Johanssons utsago gör att jag känner mig helt säker när jag påstår att Slieve Dara INTE hade fuxanlag.

Den lista som jag gjorde sträckte sig RC 65, med språngrullor och register som bas. Tyvärr finns det hur många felaktigheter som helst i båda. Jag lade såsmåningom ner hela projektet framför allt pga att det var så svårt att veta vilka som var svarta och vilka som var mörkbruna och tvärtom. Jag hittade tex ett sto angivet som svart på både språngulla och i registret, som sen fick en BRUN avkomma med Nice-n´-Easy. Det kändes därför så osäkert att ange genotypen på A-lokus, så jag begränsade mig till fuxanlaget (och gulanlaget).

Värnbergs Neptunus har avkommor registrerade som svarta, men om de verkligen ÄR det kan jag däremot inte svara på....

Slieve Dara fick Lukas RC 35, som var skimmel (född gulbrun). Lukas mamma Lynn RC 157 står som brunskimmel, alltså måste anlaget komma från Slieve Dara.

Det är fel. Lukas mamma var född gulbrunskimmel (och står som gulbrun i registret). Anlaget kom från hennes mamma Flighty Lass.

bara det faktum att han hade 13 föl med isabellen Keehaune Belle utan att en enda blev fux/isabell, plus Karins Johanssons utsago gör att jag känner mig helt säker när jag påstår att Slieve Dara INTE hade fuxanlag.

Du har förmodligen rätt, men avsaknad av fuxavkommor har ju också med slumpen att göra, och så länge den finns räcker bevisföringen inte längre än till E- ;)

Tack för lektionerna! :bow: (Habina o Ninnie) Riktigt intressant. Det klarnar lite i hjärnkontoret i alla fall. Ser fram emot din fullständiga lista sen Habina.

*kl"
Lite kuriosa om färger inför hingstpremieringen. Avgående premieringsordförande skriver om sin hingst på sin hemsida att han är fri från fuxanlag (alltså EE). Tillträdande ordförande anger inte EE för en enda fjordhingst på sin lista. Det står E- där man inte har fått fuxfärgade (rödblacka) avkommor.

Jag skulle tro att fuxanlaget är ungefär lika vanligt hos connemaror som hos fjordhästar, men betydligt populärare hos de senare ;) .

Ja det är ganska intressant. Fuxfärgen är ju inte populär bland connemarorna. Varför vet jag inte men för mig gör det inget för jag tycker att fuxarna är tråkiga. :angel:

Ja det är ganska intressant. Fuxfärgen är ju inte populär bland connemarorna. Varför vet jag inte men för mig gör det inget för jag tycker att fuxarna är tråkiga. :angel:

Innebär det att en fuxfärgad, övervuxen connemara är billigare än en precis likadan gulbrun som är 145 cm? :confused: Har ju funderat på att köpa mara, men de är ju lite dyra. :crazy:

Nej antagligen inte. De är dyra oavsett form och storlek.

"Billigast" eller iaf roligast är en bäbis. Jag tror jag ska tillverka en i år, du kan få provrida mamman om du vill ;)

(Ingen annons, ev fölis är redan tingad sedan flera år tillbaka).

Nej antagligen inte. De är dyra oavsett form och storlek.

"Billigast" eller iaf roligast är en bäbis. Jag tror jag ska tillverka en i år, du kan få provrida mamman om du vill ;)

(Ingen annons, ev fölis är redan tingad sedan flera år tillbaka).

Jaha, det var det jag misstänkte. :crazy: Jo, det blir nog fölis oavsett, är så roligt att följa ända från början. Fast billigare blir det tyvärr inte, däremot sprids kostnaderna ut lite mer...

Är det Nefertite som skall betäckas? *nyfiken*

Ja jag funderar på det. Bor ju rätt bra till nu inför fölvaka och annat (snacka om att planera i god tid).

Iofs så får du hemskt gärna provrida henne ändå när du är i krokarna. Hon uppskattar nog det :)

Troligtvis inte. Men ibland kan man ju ha tur. Det finns ju inte så många fuxar och inte jättemånga överhöjdare heller.

De är ju som sagt ganska dyra. Men det är ju helt klart roligast att följa från början så jag tycker också att du ska köpa ett föl. behöver inte bli alltför dyrt.

Vad för mara har du tänkt dig? *nyfiken*

Ja jag funderar på det. Bor ju rätt bra till nu inför fölvaka och annat (snacka om att planera i god tid).

Iofs så får du hemskt gärna provrida henne ändå när du är i krokarna. Hon uppskattar nog det :)

Spännande med föl! :banana: Då kan jag följa det på mulen också. :angel:

Tack för erbjudandet, tyvärr är jag ju sällan "i krokarna", men skulle hästabstinensen bli för stor så... Just nu är den faktiskt under kontroll. :o

Vad för mara har du tänkt dig? *nyfiken*

En allroundbetonad. Gärna lite grövre variant. Helst brunskimmel eller gulbrun. :angel: Sedan, om jag skulle köpa ett föl, så skulle det vara en som var 144 cm vid inmätning som sexåring och sedan 153 cm som åttaåring. :rofl:

Det kan inte vara konstigare att "friförklara" hingstar från fuxanlaget än från albinoanlaget?
I både Danmark och Sverige har man markerat upp hingstlistorna med "säkra" och "osäkra" hingstar, dvs såna som kan lämna albinos eller inte. Det görs genom att man vet att hingstens föräldrar är fria, eller att man vet hans egen grundfärg eller (när det gäller skimmelhingstar som föds "svarta" och som kan ha anlaget) genom att titta på vilka färger avkommorna får.
Att hingsten HAR anlaget visar sig genom albinoföl eller föl med gulanlag från mödrar som man vet är "säkra". Det är inte så svårt när det kommer ett "avslöjande" föl.
För att säga att hingsten är "säker" krävs däremot ett antal (20?) parningar med ston med "känd" färgstatus utan att det kommer ut nåt föl där hingsten kan ha bidragit med ett gulanlag.
Och det går naturligtvis att göra samma sak beträffande fuxanlaget. Man kan veta fux-statusen när hingstarna använts tillräckligt mycket. T ex har då jag aldrig sett några fuxanlag som kommit genom RC 2, 4, 19, 12, 19, 22, 26, 27, 32, 47, 59, 68, 71, 73, 74, 76, 79 för att ta de mest använda hingstarna som inte lämnar fuxanlag. Om nu fux inte är så poppis i rasen så kanske föreningen skulle lägga ut den upplysningen också i hingstlistan, på samma vis som albinomarkeringen?

Det kan inte vara konstigare att "friförklara" hingstar från fuxanlaget än från albinoanlaget?
Nja, lite svårare är det allt, eftersom fuxanlaget aldrig visar sig i enkel uppsättning.
För att säga att hingsten är "säker" krävs däremot ett antal (20?) parningar med ston med "känd" färgstatus utan att det kommer ut nåt föl där hingsten kan ha bidragit med ett gulanlag.
Och det går naturligtvis att göra samma sak beträffande fuxanlaget.
Jag undrar om det finns en officiell gräns för säkerheten i procent (baserat på ett visst antal betäckningar), för hundra procent säker kan man inte bli om man inte har DNA-testat. Jag tror inte att det finns något sådant test för fux (ännu).

Måste bara säga att jag inte är personligen engagerad i någon connemarafux. Men fux är en tillåten färg, så jag får svårt att få det att gå ihop med att den skall vara mindre önskvärd, om den nu är det. :crazy:

Tss, fux är väl ändå roligare än brun eller skimmel när det gäller connemaror ;) Jag tycker att fux alltid är roligare än skimmel oavsett ras. Mellanbrun och ljusbrun är inte mina favoriter heller, hellre mörkbrun isf. Peia är på gränsen, men hon är iaf inte skimmel :D

HABINA: Kan inte skicka PM till dig då din inkorgen är full!

Tss, fux är väl ändå roligare än brun eller skimmel när det gäller connemaror ;) Jag tycker att fux alltid är roligare än skimmel oavsett ras. Mellanbrun och ljusbrun är inte mina favoriter heller, hellre mörkbrun isf. Peia är på gränsen, men hon är iaf inte skimmel :D

Black Jet tycker jag har fin fuxfärg (även om han står som svart). Men det är så långt jag kan sträcka mig - inte ljusare. Tycker inte det är något fel på bruna eller skimlar för den delen heller. Men jag gillar inte fuxar, vet inte varför, men så är det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 332
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 701
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 063
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 288
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka