Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hagen har brukat ha utställning ungefär vartannat år, förra året var det 3 år sen sist. Lokala ponnyföreningarna/avelsföreningarna i Sörmland, Östergötland och Örebro har utställningar för alla raser 2 juni (Sörmland o Örebro) och 1 september (Östergötland) info finns på deras hemsidor, länkar dit finns på scs länksida.

Det var första året på många år som jag visade på Hagen så det är inte så konstigt att jag inte har ngn koll ;)

Den utställning som jag hittade i Sörmland var inofficiell och det är inte lönt att åka på imo.
Den i Örebro verkar mer lovande, står inte om den är officiell men antar att den är det. SH:s hemsida har visst inte lagt in vilka evenemang som är avelsvärderingsgrundande än :mad:
Den i Ö-götland får vi se. Troligen är ju inte Peia och jag kvar i Ö-götland då och Cinna ska säkert tävla den helgen ;)

Men tack för bra förslag :)

Helena Kättström (veterinär och exteriördomare) har gjort en lista över fjordhingstarnas färg-genetik
(se http://web.telia.com/~u14011510/ Klicka på fakta/färger. Det vore inte så värst svårt att göra något liknande för connemarahingstar om någon skulle ha lust.

Jag har inte haft tid att läsa igenom hela diskussionen än, så om någon redan svarat på detta ber jag om ursäkt. Men jag skulle gärna skriva en sådan här lista för connemarahingstarna, bara jag får cred för det sedan. :angel: Har flera av genotyperna i min databas redan, fast det är i och för sig främst för de gamla hingstarna. ;) Är fortfarande bara på stambok III när det gäller connemara. Men om någon känner för att låna ut stambok IV till mig så kan jag lägga in hästarna från stambok IV-XII.

Jag har inte haft tid att läsa igenom hela diskussionen än, så om någon redan svarat på detta ber jag om ursäkt. Men jag skulle gärna skriva en sådan här lista för connemarahingstarna, bara jag får cred för det sedan. :angel: Har flera av genotyperna i min databas redan, fast det är i och för sig främst för de gamla hingstarna. ;) Är fortfarande bara på stambok III när det gäller connemara. Men om någon känner för att låna ut stambok IV till mig så kan jag lägga in hästarna från stambok IV-XII.

Jag tror att alla ponnyerna finns på nätet. Det går att ladda ner register på SCS sida. (Har inte i huvudet var på sidan det ligger - men det finns ju en sökmotor).

Hoppas vi får ta del av "listan" sen. Hur gör man? *nyfiken* Är det enkelt eller väldigt krångligt?

hej
jag har letat efter ett sto efter finney master och lambay inver
stoet heter brolötens stardust och en avkomma tequila
teqila äe född 95 tror jag

kram matilda

Jag tror att alla ponnyerna finns på nätet. Det går att ladda ner register på SCS sida. (Har inte i huvudet var på sidan det ligger - men det finns ju en sökmotor).

Hoppas vi får ta del av "listan" sen. Hur gör man? *nyfiken* Är det enkelt eller väldigt krångligt?

Jo, jag vet att alla ponnyer finns på nätet. Men jag föredrar att ha stamboken som främsta källa, och sedan använda mig av nätet i nödfall. Därav min kräsenhet. ;)

För mig är det enkelt. :angel: Här kommer den lista jag har redan, dvs hingstar till och med stambok III, deras färger och genotyper.

Roundstone Chief RC 1
Gbr, Aa Ee Cccr

Slieve Dara RC 2
Skm (gbr), Aa Ee Cccr Gg

Conundrum of Millfields RC 3
Gbr, A- E- Cccr

Lambay Inver RC 4
Brskm, Aa Ee Rnrn

Cregg Hero RC 5
Skm, -a -- Cccr Gg

Brantshammar Joyce RC 6
Gbr, A- Ee Cccr

Värnbergs Castor RC 7
Skm, Aa -e Gg

Värnbergs Mercurius RC 8
Brskm, Aa E- Rnrn

Curragh Colm RC 9
Skm (gbr), A- E- Cccr Gg

Värnbergs Neptunus RC 10
Br, A- E-

Tiger Boy RC 11
Skm, -- -e Gg

Hummelbro Daf RC 12
Gbr, A- E- Cccr

Råcksta Janco RC 13
Gbr, A- Ee Cccr

Blue Chief RC 14
Skm (gbr), Aa Ee Cccr Gg

Blaze Dara RC 15
Mbr, Aa E-

Brantshammar Korak RC 16
Skm, -a -e Gg

Clifden Wind RC 17
Br, Aa Ee

Golden Rover RC 18
Gbr, A- Ee Cccr

Holens Ingolf RC 19
Skm (gbr), A- E- Cccr Gg

Nicholas Kamik RC 20
Fx, -a ee

Möllans Allert RC 21
Skm (br), A- E- G-

Kimble RC 22
Gbr, A- E- Cccr

Holiday Prince RC 23
Skm, -- -- G-

Nu skall jag göra ett tillfälligt hopp och istället skriva i ordning de hingstar som nu finns till avel. Dessa vill jag dock helst ha på hemsidan istället. :angel:

Hur får du fram färgkoderna? Jag vill verkligen lära mig det här men tycker att det är svårt.

hej
jag har letat efter ett sto efter finney master och lambay inver
stoet heter brolötens stardust och en avkomma tequila
teqila äe född 95 tror jag

kram matilda

Gå in på Svenska Ridsport Förbundet och sök på Brolötens Stardust på tävlningsresultat. Så ser du vem som äger henne.

Tequila är född 1992. Du kan söka på SHs databas:
http://www2.freefarm.se/hastavelsforbundet/SokHast?a=visa_hast&id=24504

Hur får du fram färgkoderna? Jag vill verkligen lära mig det här men tycker att det är svårt.

En snabblektion kommer här. :) Dock tar jag bara de färganlag som finns inom connemaraaveln, för jag misstänker att de är de viktigaste.

Först ser man på hästens grundfärg. Brun är A- E-, fux är -- ee och svart är aa E-. Strecken (-) betyder att man inte vet vilken bokstav som finns där.

Sedan lägger man till om hästen har några fler färganlag. Gul-anlaget är Cccr i enkel uppsättning och ccrccr i dubbel. En gulbrun blir alltså A- E- Cccr och en BEC som har grundfärg brun A- E- ccrccr.

Det avblekbara skimmelanlaget är G och konstantskimmelanlaget är Rn. En fördel (?) med konstantskimmelanlaget är att det är letalt (dödligt) i dubbel uppsättning, så alla hästar som är konstantskimlar har genotyp Rnrn.

Så har kommit fram till en hästs färgkod, låt oss för enkelhetens skull använda Calvin Klein RC 89, som jag precis fått fram genotypen på. Enligt hingstlistan är han skimmel, vilket ger oss genotyp -- -- G-. Vi har alltså ingen aning om vad han har för grundfärg, eftersom han är grå på bilden. Inte heller vet vi om han alltid nedärver skimmelfärgen (GG) eller om han även kan lämna icke-skimlar (Gg). Tyvärr finns Calvin Klein inte med i någon stambok, men när man söker på hans namn i SCS databas får man fram att han är brun. Alltså hade han nog inte börjat skimla av innan han lades in där. Vi lägger till hans grundfärg i genotypen, A- E- G-.

Nu börjar det roliga. :banana: Varken Calvin Kleins mamma eller pappa har någon annan färg än skimmel angiven, annars kan man ibland få lite ledtrådar från föräldrarna. En hingst som är fux till exempel, lämnar alltid ifrån sig ett litet e till sina avkommor.

Då får vi ta nästa steg helt enkelt, titta på avkommorna! Calvin Klein har en avkomma, Rosette II 33-01-4983, som är brun. Detta låter oss veta att han alltså kan lämna föl som inte är skimlar. Således A- E- Gg. Sedan har vi Shakira 33-02-5097, som är angiven som skimmel (född svartbrun). Eftersom det svartbruna anlaget är en modifiering av svart (aa E- Pa-), så får vi ett litet a till Calvin Kleins genotyp! Således Aa E- Gg.

Den sista pusselbiten får vi ifrån Rhonda Rabbit 33-02-5191 som är skimmel (född isabell). En isabell har grundfärg fux, alltså har hon fått ett litet e ifrån Calvin Klein.

Vår hingst får alltså genotyp Aa Ee Gg. :)

För att vara brun måste en häst ha åtminstone ett stort A och ett stort E. Lite förenklat kan man säga att E är anlag för svart färg och A begränsar den svarta färgen till ben, man, och svans. En fux har litet e i båda anlagsparen, dvs "ee" och har alltså fått ett fuxanlag från vardera föräldern. Man måste alltså ta både avkommor och föräldrar till hjälp för att lista ut allting.

några exempel

Fux: AAee, Aaee eller aaee
Brun: AAEE, AAEe, AaEE eller AaEe
Svart: aaEE eller aaEe

Om hästen varken är skimmel, konstantskimmel eller har gulanlag räcker det med att skriva ovanstående. Ett streck "-" betyder att man inte har underlag nog för att veta säkert, ex Värnbergs Neptunus som står som A-E- eftersom han förmodligen varken har lämnat svarta eller fuxar.

Skimmel: GG eller Gg
Konstantskimmel: Alltid Rnrn (två anlag förmodligen dödligt)
Gulanlag: Cccr
BEC: ccrccr

Tyvärr använder man två bokstäver för vissa gener (tre för gulanlag) och det kan göra att det ser lite rörigt ut, men så skall det vara.

Ursäkta Habina att jag svarade på din fråga ;). Vet du om det finns några skimmelhingstar med dubbelt skimmelanlag?

Väldigt intressant, tack för detta. Vilken hemsida är det du avser? Ser fram emot mer. Helt annan fråga: känner någon här till om man kan söka vilka hingstar som godkännts för avel på Irland? Helst på "nätet".

Väldigt intressant, tack för detta. Vilken hemsida är det du avser? Ser fram emot mer.

Om jag skall lägga ned den tid som det tar att ta fram genotyperna på alla hingstar, vill jag ha listan på Connemaraföreningens officiella hemsida, och att det framgår att jag gjort det. :smirk: Så det är den hemsidan jag menar.

Likaså har jag ju dräktighetsresultat från 1997 och framåt, i fint excel-format... :angel:

Ett streck "-" betyder att man inte har underlag nog för att veta säkert, ex Värnbergs Neptunus som står som A-E- eftersom han förmodligen varken har lämnat svarta eller fuxar.

Ursäkta Habina att jag svarade på din fråga ;). Vet du om det finns några skimmelhingstar med dubbelt skimmelanlag?

Det är lugnt, du tog ju upp lite mer om vad A och E står för, det iddes inte jag. :angel:

Jag vill bara påpeka att till exempel Värnbergs Neptunus står som A- E- enbart för att han till och med stambok III inte lämnat någon fux eller svart. Jag har alltså många avkommor kvar att lägga in på alla dessa hingstar...

Jag känner inte till någon hingst än så länge som är GG, men som sagt, än så länge är jag bara på 70-talet. :crazy:

OK. Kan kolla andras intresse. Räcker äran, eller tänker du även annan ersättning? Hur kan man få kontakt utanför detta forum?

.

Slieve Dara RC 2
Skm (gbr), Aa Ee Cccr Gg

Lambay Inver RC 4
Brskm, Aa Ee Rnrn

Curragh Colm RC 9
Skm (gbr), A- E- Cccr Gg

Tiger Boy RC 11
Skm, -- -e Gg

:

Mycket intressant, men varifrån har du fått dina uppgifter? Trodde det var allmänt vedertaget att varken Slieve Dara eller Lambay Inver hade fuxanlag, samt att Slieve Dara inte hade gulanlag. Dessutom hade Tiger Boy konstantskimmelanlag.

Jag känner inte till någon hingst än så länge som är GG, men som sagt, än så länge är jag bara på 70-talet. :crazy:

Tulira Highball och Möllans Castro lår ha varit GG, kanske finns det fler.

Det som avelsföreningarna lägger ut på sina websidor är officiella uppgifter från avelsvärderingen mm och vi hemfixare på Buke får nog finna oss i att vi inte platsar i den divisionen... Fuxar efter Inver och Slieve, nänä, haha. Habina behöver nog gå en kurs, och kanske fundera över sin kompetensnivå.

Mycket intressant, men varifrån har du fått dina uppgifter? Trodde det var allmänt vedertaget att varken Slieve Dara eller Lambay Inver hade fuxanlag, samt att Slieve Dara inte hade gulanlag. Dessutom hade Tiger Boy konstantskimmelanlag.

Mina uppgifter kommer så gott som enbart från stamboken. När det gäller Slieve Dara har han fått ett sto, Brantshammar Darielle, som är angiven som rödskimmel dvs fux som grundfärg. Gulanlaget hinner jag inte kolla nu, skall på möte, men återkommer med det. Naturligtvis kan det vara felaktigt, jag kan ju inte veta om stamboken stämmer eller ej, men det är ju vad jag måste utgå ifrån och sedan ändra ifall att jag bevisas motsatsen. Som all forskning. ;)

Senast ändrad:

Det som avelsföreningarna lägger ut på sina websidor är officiella uppgifter från avelsvärderingen mm och vi hemfixare på Buke får nog finna oss i att vi inte platsar i den divisionen... Fuxar efter Inver och Slieve, nänä, haha. Habina behöver nog gå en kurs, och kanske fundera över sin kompetensnivå.

Bra kommentar. Låt min kompetens stanna kvar hemma hos mig istället, så vissa kan fortsätta att hävda att de kan få en isabell efter två fuxar. :angel: Mig spelar det ju inte så stor roll egentligen, jag har inget behov av att min kompetens nyttjas av andra. Det är oftast tyvärr så att avelsföreningarna säger sig behöva ideellt arbete, men när man erbjuder det är ingen intresserad. Jag skulle inte bli förvånad om connemaraföreningen är likadan. Men visst är det synd.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 332
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 701
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 063
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 288
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V