Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

favorithingst/sto

Hingst : Lambay Inver RC 4
finns ingen annan för mig på den fronten. Är i sjunden himmelen över att jag äger hans son.

Sto: Dame Grainne RC 121
fick så otroligt bra avkommor tillsammans med Finney Master, och hon var inte ens INRIDEN!

Då kan man kalla Dame Grainne en typisk pretationsförärvare fast hon inte prsterat själv? Har jag fattat det rätt då?:)

Ny fråga till alla connemarauppfödare!

Vad har ni för avelsmål?
godmorgon :)

Mitt avelsmål
Mitt avelsmål är att ta fram en klok och ridbar Connemara som ska ha lätt för det svåra. Jag ser hellre att mina avkommor gör bra ifrån sig på tävlingsbanan än i utställningssyften. Jag vill genom min hingst Brolötens Grafit förmedla blodet efter Lambay Inver RC 4, en fantastisk hingst på många sätt. Jag ser gärna avkommor med annorlunda färg, även om det kanske inte är 100% i de irländska domarnas ögon. Gillar Önnarps Connemaror starkt, färgglada och vackra connemaror.

Min connemaraponny har Värnbergs Orion som pappa :smirk:

Det har en av min ston, men tyvärr har jag inte hittils lyckats fått henne dräktig, vilket jag tycker äv väldigt synd. Hon är super trevlig och med en helt underbar stamm.

Senast ändrad av en moderator:

Mina avelsmål är:

Få fram Connemaror med utmärkt rastyp, bra sida och fina rörelser. Egentligen så använder jag mina hästar enbart till utställning, men det gör ingenting om dom får komma ut på tävlingsbanan också. Jag försöker helt enkelt få fram så fina hästar som jag kan, och väljer hingst utifrån hans utställningsresultat. Den allra största drömmen är ju så klart att vinna på Clifden, men att göra det med en svenskfödd connemara tror jag nästan är omöjligt:smirk: Tills dess så försöker jag få upp poängen på de hästar jag har och klättra hägre och högre. Maggie May ( f 06 e.Janus) är främst avlad för utställning, och avel. Jag har också som mål att försöka få fram de ston jag föder upp till diplom, eftersom jag tycker att det är viktigt att dom är avelsbedömda, på ett eller annat vis.

*psst* Kolla in bilderna från Riksen och fråga ordföranden himself. Han ville icke visa sitt föl utan "brandslangen" som vi kallar den och skrattar åt honom :D

Tror du inte att det är köpt utomlands då? Ja du har rätt, det ser faktiskt ut som en smal brandslang!

Jo det är säkert ngt Nina har hittat i ngn liten affär. Jag kan fråga om jag minns nästa gång jag träffar henne, blir dock inte så ofta längre och mitt minne är bra men väldigt kort om du förstår :D

Vet du va Madicken?
Jag tycker du e modig som vågar säga i detta forum att du avlar för utställning och en god extriör.Ibland verkar det som att det är nåt ful, åtminstonde om man läser vissa inlägg.
Tufft gjort tycker jag!:D

Ny fråga till alla connemarauppfödare!

Vad har ni för avelsmål?

Jag föder inte upp särskilt många connemaror, hittills en :angel:
Men den avkomman ska betäckas som 3-åring så någon form av avel finns väl. Mitt första sto går till avel när hon tävlat färdigt, om typ 10 år eller så :p

Nåja, målen var det ja.
Jag är främst inriktad på att ponnyerna ska hålla för tävling. De ska vara allround och kunna gå hoppning, dressyr och fälttävlan. De ska vara sunda och av en "normalkraftig" typ. Inget arabliknande men heller inget biffigt.
De ska ha ett bra humör, vara välhanterade och väluppfostrade.
Jag tänker ställa ut ponnyerna och stambokföra ev. ston osv men utställningsbiten är inte mitt huvudmål. Det får komma i andra hand som en eventuell bonus.
Helt enkelt goda representanter för sin ras.

Skimmlar och BEC vill jag inte ha. Min favoritfärg är ju den gulbruna, men brun och fux går också bra. De mer "exotiska" varianterna av skimmel kan jag också tänka mig, men de är svårare att avla fram. Tänker då på skimmelfärger som t.ex. B. Grafits färg.

Vet du va Madicken?
Jag tycker du e modig som vågar säga i detta forum att du avlar för utställning och en god extriör.Ibland verkar det som att det är nåt ful, åtminstonde om man läser vissa inlägg.
Tufft gjort tycker jag!:D

Tack!:)

Ja, jag kan också känna att det är lite tabu att avla på utseende när det gäller connemararasen. En del andra raser så är det helt okej, tänker då främst på en del små ponnyraser. Jag sticker inte under stol med att mina hästar först och främst skall vara snygga, men eftersom jag tycker att en bra utställningsexteriör är lika med en bra bruksexteriör, så gör det mig ingenting om folk tycker att det är konstigt att bara avla för utställning.

Däremot inte sagt att jag bara låter dom visa upp sig i ringen, Nä Maggie kommer att få gå treårstesten. Främst för sina föräldrars skull, och för sin egen som det skulle visa sig att hon inte är tillräckligt bra för en utställningskarriär. Det var några som skrev vilka färger dom föredrog, och jag måste säga att jag nog vill ha bruna, eller i varje fall mörka hästar. Madicken är svartskimmel, och det är så ljust som jag kan sträcka mig. Fast en apelkastad "blåskimmel" kan ju vara väldigt fin!

godmorgon :)

Mitt avelsmål
Mitt avelsmål är att ta fram en klok och ridbar Connemara som ska ha lätt för det svåra. Jag ser hellre att mina avkommor gör bra ifrån sig på tävlingsbanan än i utställningssyften. Jag vill genom min hingst Brolötens Grafit förmedla blodet efter Lambay Inver RC 4, en fantastisk hingst på många sätt. Jag ser gärna avkommor med annorlunda färg, även om det kanske inte är 100% i de irländska domarnas ögon. Gillar Önnarps Connemaror starkt, färgglada och vackra connemaror.

Ska du låna något sto nästa år och tillverka en lill-Graffe?

Ska du låna något sto nästa år och tillverka en lill-Graffe?

Tanken är ju helt klart där. Men jag måste lösa upp lite knutar i livet först, så som pengar och vart jag ska ha stoet. nu lutar det åt att det ska bli lösdrift i nya stallet så vi får se vi får se. Jag va väldigt inne på Önnarps Elaine så vi får se. Det är ju drömmen.

han har ju inte betäckt på några år..

Senast ändrad:

Mina avelsmål är:

Få fram Connemaror med utmärkt rastyp, bra sida och fina rörelser. Egentligen så använder jag mina hästar enbart till utställning, men det gör ingenting om dom får komma ut på tävlingsbanan också. Jag försöker helt enkelt få fram så fina hästar som jag kan, och väljer hingst utifrån hans utställningsresultat. Den allra största drömmen är ju så klart att vinna på Clifden, men att göra det med en svenskfödd connemara tror jag nästan är omöjligt:smirk: Tills dess så försöker jag få upp poängen på de hästar jag har och klättra hägre och högre. Maggie May ( f 06 e.Janus) är främst avlad för utställning, och avel. Jag har också som mål att försöka få fram de ston jag föder upp till diplom, eftersom jag tycker att det är viktigt att dom är avelsbedömda, på ett eller annat vis.

Jag tycker du har ett bra avelsmål. Men har även en liten undran över det här med avelsdiplom. Förra året var det ju hur många som helst som fick det. Tycker ni inte det tappar betydelsen lite? Jag ser avelsdiplom för sto lite liknande hingstpreieringen för hingstarna.

Mitt avelsmål:

är att få fram en ponny av god rastyp, med bra temperament och korrekt exteriör - detta tror jag krävs för att ponnyn ska hålla för tävling och träning i längden. Sen ska ponnyn ha goda gångarter, hoppkapacitet och vara mycket ridbar. Använder mig helst av de utländska (irländska) hingstarna för att få så (enligt mig) intressanta blodslinjer i fölungarna.

Tanken är ju helt klart där. Men jag måste lösa upp lite knutar i livet först, så som pengar och vart jag ska ha stoet. nu lutar det åt att det ska bli lösdrift i nya stallet så vi får se vi får se. Jag va väldigt inne på Önnarps Elaine så vi får se. Det är ju drömmen.

han har ju inte betäckt på några år..

Var det Önnarps Elaine ni disskuterade du och connemara_lover? Har ni inga foton på henne? Blir nyfiken. Hur många avkommor har Graffe fått?

Var det Önnarps Elaine ni disskuterade du och connemara_lover? Har ni inga foton på henne? Blir nyfiken. Hur många avkommor har Graffe fått?

Ja det var Elaine vi diskutera :)
Jag har några bilder kan maila ? skickar ett PM.

Han har 19 renrasiga, jag vet inte om han har nåra partbred, ska fråga Chris på måndag, men jag tror inte det.

Ja det var Elaine vi diskutera :)
Jag har några bilder kan maila ? skickar ett PM.

Han har 19 renrasiga, jag vet inte om han har nåra partbred, ska fråga Chris på måndag, men jag tror inte det.

Elaine såg fin ut. Fast jag egentligen inte gillar fuxar. Men det borde väl inte bli en fux? Har Graffe det anlaget? Vad är det för pappa på fölungen? Vad har Elaine gjort typ utställning, tävling ,avel mm?

Elaine såg fin ut. Fast jag egentligen inte gillar fuxar. Men det borde väl inte bli en fux? Har Graffe det anlaget? Vad är det för pappa på fölungen? Vad har Elaine gjort typ utställning, tävling ,avel mm?

Nej vad jag vet så har Graffe inget fuxanlag, han e född svart, LI är ju brunskimmel, Chanel skimmel så jag tror inte det.

Diplomsto är hon så det måste väl innebära 40p iaf (gjorde uställningsdebut på RIKS med hingst liksom). Har fått 3 föl, bruna, 2 efter Lofty Roderic riktigt fina enligt ägaren. 1 efter CPH också den brun.. Har väl gjort några starter, men mest stått på bakbenen / inte gått bra.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 117
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 343
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka