Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

När det gäller sambandet exteriör - prestation tvistar de lärde... Det senaste är att hopphästar och dressyrhästar skall se olika ut för att lyckas.

Det går också att läsa i senaste numret av Risport, om att hästarnas prestationsförmåga kan hindras av en "dålig" exteriör...

Att hopp- och dressyrhästar ser olika ut, det har inte med utställning att göra, som jag har uppfattat det.

Exteriört, så har t ex en hopphäst med kortare och mer sluttande kors mm, bättre förutsättningar exteriört. Samma som en dressyrhäst har en högre halsansättning mm. Det är ju inget som är negativt på utställning...

Senast ändrad:

det behöver väl inte va dom hingstar som presterar bäst själva som lämnar dom bästa tävlingsavkommorna.
Jag har inte satt mej in i det men med tanke på vad som skrevs förut om Rolls Royce verkar det ju nte så.
Jag tror mej ha läst nånstans att att prestationsavla är att avla på hästar som har förutsättningen att pretsera. Då borde ju en god extriör vara ett pluss i kanten?
Rätta mej om jag har fel?

Nej Rolls Royce har ju inte själv tävlat. Men han vann kvalitetsbedömningen som ung. Bästa dressyrhäst och allround om jag inte minns fel. Sen är han ju helbror till Juno Rory som tävlat upp till EM trots att han bara är C-ponny. Rollsen hade nog säkert varit en mycket framgångsrik dressyrponny om man satsat på det med honom. Tror jag i alla fall.

Har intwe Janus också tävlat i dressyr skrev ni innan?
Det verkar vara bra pretsationshästar i den stammen då kan man säga om man ser till helheten.
Ska bli kul och se vad som Juno Rory lämnar nu när han fått betäcka så många ston som i år

Det går också att läsa i senaste numret av Risport, om att hästarnas prestationsförmåga kan hindras av en "dålig" exteriör...

Att hopp- och dressyrhästar ser olika ut, det har inte med utställning att göra, som jag har uppfattat det.

Exteriört, så har t ex en hopphäst med kortare och mer sluttande kors mm, bättre förutsättningar exteriört. Samma som en dressyrhäst har en högre halsansättning mm. Det är ju inget som är negativt på utställning...

Jo, det var just Ridsport jag hade läst. Där stod det om exteriör lite här och var, bl a om ponnyer som är för "burkiga" fram för att klara av samling i dressyr, och om resultat från föltester som stämmer dåligt med treårstester, speciellt för hoppstammade hästar.

Ett sluttande kors är väl negativt på en utställning? Men inte för en hopphäst - i praktiken alltså.

Har intwe Janus också tävlat i dressyr skrev ni innan?
Det verkar vara bra pretsationshästar i den stammen då kan man säga om man ser till helheten.
Ska bli kul och se vad som Juno Rory lämnar nu när han fått betäcka så många ston som i år

Jo Janus har tävlat dressyr tom LA men jag tog bara med de som tävlat MSV på listan jag gjorde. Har ingen koll på vilka hingstar som tävlat vad på den nivån.

Ang det här med vilka hingstar som betäcker mest. Jag tror det har mycket med att göra hos vilken hingsthållare hingsten står. Vad tror ni andra om den tanken?

Jo Janus har tävlat dressyr tom LA men jag tog bara med de som tävlat MSV på listan jag gjorde. Har ingen koll på vilka hingstar som tävlat vad på den nivån.

Ang det här med vilka hingstar som betäcker mest. Jag tror det har mycket med att göra hos vilken hingsthållare hingsten står. Vad tror ni andra om den tanken?

Absolut, jag tycker att det har stor betydelse hos vem hingsten står. Som stoägare, och ibland med föl vid sidan så vill man ju inte skicka till vem som helst. Sen måste det vara lätt att ta kontakt och hålla kontakt med hingstägaren. Denne bör vara någorlunda trevlig och lätt att ha o göra med. Hur det ser ut hemma hos hingstägaren, hur dennes hästar ser ut och så vidare spelar stor roll. Det finns en del människor som man skulle kunna lämna stot hos hela sommaren, och en del där man inte lämnar henne alls. Alla hingstägare borde gå charmkurs, och lära sig hur gård och hästar hålls i bästa uppvisningsskick. Får jag någonsin möjlighet, och tid att hålla hingst, så är det dom sakerna jag kommer lägga mest kraft på. Sen är ju regelbunden kontakt, ordning och reda med pengar, och liknande viktigt.

Funderade just hur hingstarna på "listan" kommit ditl. L Roderick har plac t o m LA och lätt Flt enl alla kalendrar. Ö Mango var plac i Msv i Danmark, men det är ju LA med svenska mått mätt. Eller har han tagit plac i år? Har inte kollat. Rätt ska vara rätt. För LA har en hel del hingstar till klarat av... Och förresten är Kamik Breeze plac i SM hoppn.

Funderade just hur hingstarna på "listan" kommit ditl. L Roderick har plac t o m LA och lätt Flt enl alla kalendrar. Ö Mango var plac i Msv i Danmark, men det är ju LA med svenska mått mätt. Eller har han tagit plac i år? Har inte kollat. Rätt ska vara rätt. För LA har en hel del hingstar till klarat av... Och förresten är Kamik Breeze plac i SM hoppn.

För min del skulle jag gärna se en lista över hingstar som placerat sig minst i MSV hoppning och nationellt i dressyr, eller har flera avkommor som gjort motsvarande. LA i hoppning i eller dressyr imponerar inte så mycket. Tycker man måste prestera betydligt mer för att vara en prestationshingst.

I L Rodericks fall övbröts väl karriären, men skulle tro att han har en del avkommor på gång? Och det gäller ju att ha avkommor som är gamla nog att hamna på listan ;) !

Det är väl inte så ovanligt att en hingsthållare helst använder sin hingst till sina egna ston. Så har man många ston (och många kontakter...) så plockar det väl på :angel: !

Jag hoppas att det kommer bli vanligare med semin så att det blir lättare att använda rätt hingst till rätt sto. För det är väl synd om avstånd och hingsthållarens ev trevlighet skall avgöra ;) .

Ang Mango så står det ju plac MSV i hans hingstannons. Möjligt att det är i Danmark det låter jag vara osagt men MSV står det i alla fall i annonsen.

Lofty Roderic är plac i Lätt Fälttävlan MEN det var innan gränserna ändrades och om han tävlat nu så skulle det vara på MSV nivå. Därför fick han vara med.

Sen kan jag ha missat någon hingst på "min lista" jag skrev det jag kom ihåg ur huvudet.

Det är väl inte så ovanligt att en hingsthållare helst använder sin hingst till sina egna ston. Så har man många ston (och många kontakter...) så plockar det väl på :angel: !

Jag hoppas att det kommer bli vanligare med semin så att det blir lättare att använda rätt hingst till rätt sto. För det är väl synd om avstånd och hingsthållarens ev trevlighet skall avgöra ;) .

Jo så kan det nog mycket väl vara.

Jag hoppas också att semin blir mer vanligt. Men har fattat att det kostar mycket att ha hingsten på semin? Tänk om Poeten tex gick på semin. Han borde ju få en hel drös med ston.

Absolut, jag tycker att det har stor betydelse hos vem hingsten står. Som stoägare, och ibland med föl vid sidan så vill man ju inte skicka till vem som helst. Sen måste det vara lätt att ta kontakt och hålla kontakt med hingstägaren. Denne bör vara någorlunda trevlig och lätt att ha o göra med. Hur det ser ut hemma hos hingstägaren, hur dennes hästar ser ut och så vidare spelar stor roll. Det finns en del människor som man skulle kunna lämna stot hos hela sommaren, och en del där man inte lämnar henne alls. Alla hingstägare borde gå charmkurs, och lära sig hur gård och hästar hålls i bästa uppvisningsskick. Får jag någonsin möjlighet, och tid att hålla hingst, så är det dom sakerna jag kommer lägga mest kraft på. Sen är ju regelbunden kontakt, ordning och reda med pengar, och liknande viktigt.

Håller helt med dig. :bow:

Tänkte bara säga att priserna är på väg ner. Det syns tydligt på valackerna som börjar bli helt ok i pris numera. Även föl och ungponnier säljs för ok priser numera. Avelsston ligger fortfarande högt i kurs om de är riktigt fina, annars har även de gått ner i pris.

Ni kan tacka den tyska och amerikanska marknaden för dessa höga priser på Connemara-ponnierna på Irland.

Det låter ju bra. Synd om "ingen" kan köpa ponnyerna.

Är connemara aveln stor i Tyskland? De har ju sina fina ridponnyer där.

Jag hoppas också att semin blir mer vanligt. Men har fattat att det kostar mycket att ha hingsten på semin? Tänk om Poeten tex gick på semin. Han borde ju få en hel drös med ston.

Går inte alla ridponnyhingstar på semin? Helt omöjligt borde det inte vara... Kanse svårt för hingsthållaren att få ekonomi på det om det inte blir så många ston - men förmodligen mindre jobb än att ha ston stående månadsvis?

Går inte alla ridponnyhingstar på semin? Helt omöjligt borde det inte vara... Kanse svårt för hingsthållaren att få ekonomi på det om det inte blir så många ston - men förmodligen mindre jobb än att ha ston stående månadsvis?

Jo nästan alla ridponnyhingstar går nog på semin. Men de kanske får fler ston än vad de flesta av connemarorna får?

Ang Mango så står det ju plac MSV i hans hingstannons. Möjligt att det är i Danmark det låter jag vara osagt men MSV står det i alla fall i annonsen.

Lofty Roderic är plac i Lätt Fälttävlan MEN det var innan gränserna ändrades och om han tävlat nu så skulle det vara på MSV nivå. Därför fick han vara med.

Sen kan jag ha missat någon hingst på "min lista" jag skrev det jag kom ihåg ur huvudet.

Roderic har inte tävlat högre än "nutidens" Lätta klass. Han tävlade mellan 1995-99, och redan 1994 hette den svåraste klassen MSV. Det vet jag med säkerhet eftersom jag följde med Dalborgs och Dale Haze på några A-tävlingar det året, och han startade MSV. Jag vet inte vilket år man ändrade, men LC fälttävlan ändrades till Debutant, Lätt B till Lätt, och LA till MSV. LA var alltså den svåraste klasen, som bla SM gick i.

Nu spelar väl det inte någon större roll, Roderic hade säkert varit i framgångsrik i MSV om han inte blivit skadad, och dessutom visar hans avkommor vad pappa går för. Det viktigaste är ju faktiskt att hingstarna nedärver sig. Det hjälper ju inte så mycket att vara bra själv, om det inte går i arv...

ge

Eftersom jag inte har något speciellt för mig så har jag sammanställt en lista med vilka connemaror som ligger högst på ridsports rankinglista. (orkade bara till nr 300).
8 Ix de L Aulne
e. Dexter Leim Pondi , u. Castille D Aulne , e. Gold Fort ,

24 Poetic Byron
e. Poetic Justice , u. Myrens Anitra , e. Nice-n-Easy RC , 26

30 Sceilig Siofra
e. Deise Sam Maguire , u. Gentle Jessie , e. Mervyn Kingsmill ,

32 Phalcon
e. Öxenholm Marble Jr , u. Gräns Lady Stella , e. Ashfield Lucky Tim ,

47 Westside Padraig
e. Westside Fred , IRE 837 u. Aran Suzy , IRE 9231 e. Gorteen Boy , IRE 825

81 Desdemona
e. Brolötens Joop , u. Ti-ti-oo , e. Möllans Castro ,

91 Poetic Annie
e. Poetic Justice , u. Myrens Anitra , e. Nice-n-Easy RC , 26

92 Bizas Bellami
e. Dale Haze , u. Hagens Ibiza , e. Blue Chief

109 Its Vivo
e. Silver Cloud , u. Beauty Queen , e. Abbeyleix Owen

117 Roan Rocky
e. Lofty Roderic RC , u. Grytåsa Kamomill , e. Brantshammar Korak RC , 16

143 Harley Davidson
e. Grytåsa. Kallemero RC , 62 u. Solei RC , 758 e. Finn RC , 38

156 Williams Town Wonder
e. Monaghanstown Fred , u. Charlottes Pride , e. Bloomfield Bobby ,

183 Tammy Lane
e. Värnbergs Orion , u. My Lane , e. Myrens Willbur

237 Duncan Cuckoo
e. Smokey Duncan , u. Heather Cockoo , e. Mervyn Kingsmill

260 Clarion RC 983
e. Cannon , u. Iowa , e. Värnbergs Orion ,

272 Poetic Joyce
e. Poetic Justice , u. Lolita , e. Värnbergs Neptunus ,

277 Kilpatrick Fionn
e. Abbeyleix Fionn , u. Moorland Juliet , e. Murphy Rebel ,

283 Poetic Moonlight
e. Poetic Justice , u. Lehid Vida , e. Abbeyleix Owen ,

och connemarakorsningar:
9 Little Larry
e. Loobeen Larry , u. Okänd , e. Okänd ,

15 Little Wonder
e. Poetic Justice , u. Little Arrow , e. ,

37 Poetic News
e. Poetic Justice RC 81 , u. Nerelia , e. Okänd

52 Sheldon
e. Möllans Cirro , u. Cocette , e. Cawdor Hywel ,

71 Silverbella
e. Freddies Star , u. Silver Robe , e. Milford Hard times ,

98 Poetics Rodrigo
e. Poetic Justice , u. Gorey Rose , e. Okänd ,

105 Poetic Shano
e. Poetic Justice , u. Gorey Rose , e. ,

134 No Mercy
e. Artist 765 , u. Electra , e. Honey Chief , RC 34

138 Guns Rose
e. Son of a Gun , u. Stormie Glen , e. Golden Rover

149 Holger
e. Fellow , RNF 78 u. Herta , RP 1043 e. Corall-Li , RC 50

161 Golden Star
e. Poetic Justice , u. Beauty , e. Chamrock ,

181 Lillefot
e. Fredriksminde Hazy Chance RC , u. Urbina , SPR-T 8172 e. Urbino , 430

186 Poetics Debria
e. Poetic Justice

208 Quinns Sidney
e. Blue Sham 33-88-3632 , u. Grey Quinn SPAR 52357/81 , e. Tan Lan Iolo RWM , 13

209 Rover Gun
e. Son of a Gun xx , u. Rövardotter , e. Golden Rover

231 Sixten
e. Kamillo av Haga , u. Pärla

Ett kort försök till sammanfattning:

Nästan 50% av de renrasiga är importer. I stort sett alla av korsningarna är svenskfödda. Poetic Justice dominerar - på alla fronter ;) .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 334
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 118
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 343
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31